Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1460 ggr
Lotties
0

Raka nu?

Jag har en islandshäst här hemma på 30 år som fäller väldigt längeoch jag vet att det är väldigt jobbigt för honom, sen har han exem så det blir varmt för honom med vinterpälsen. så min fråga är väl, skulle det funka att raka honom nu? jag tror det skulle hjälpa honom väldigt mycket.

:)

Tusen
0

Ja gör det!

När hästen är så pass gammal tar det mycket kraft från den att fälla. Om man klipper dom så blir det en bra hjälp.

Oroa dig inte för att du skulle förstöra sommarpälsen (det har aldrig hänt att våra hästar fått någon skillnad oavsett om det blivit klippta eller nte) . Om den (mot förmodan) skulle se lite konstig ut så strunta i det. Sommarpälsen finns ju ändå där och din stackar häst slipper svettas i värmen. Han skall väl ändå inte ställas ut. Vinterpälsen kommer ändå när den ska.

Zabbio
0

Ja raka om du känner att det är det bästa för hästen.

Risken är att sommarpälsen toppas, men det syns i princip bara om du klipper efter en mall (tex spårklipper eller täckesklipper) och inte om du helklipper.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lotties
0

Vad bra! då klipper jag honom! :D

Cilla89a
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Absolut ska du klippa :) Min gammling Japp har också en himmla massa päls (dock inte problem med fällningen, men har tjock päls året runt, ser ut som en pälsboll med 4 ben vintertid och sommartid har han en normal hästs vinterpäls) så han ska klippas senare i vår när det blir varmare, helt olidligt för honom att stå i hagen en varm sommar-dag med den pälsen.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

dominic
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja klippte bla min 28-åring här hemma för 2 veckor sen. För att underlätta lite med hennes fällning. Helklippte inte utan bara mage o hals