Zylkène
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som prövat Zylkène på häst? Eller på något annat djur?
´Varför använde ni det? Tyckte ni det fungerade?
Jag har använt det på hund pga oro vid olika tillfällen. Fungerade bra.
Fungerar det till häst? Har du hört att det ska fungera till häst? Jag trodde bara det fugnerade till hund och katt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Blev hunden bättre efteråt, eller var den sitt "gamla jag" när den inte hade Zylkèn i kroppen?
Finns ej färdigt dos åt hästar ännu. Men det prövas.
Vet inte vad detta är, men är det något som skall dämpa oro till häst så kan jag varmt rekommendera magnesium! Det har varit suveränt både på gamla och nya hästen. Tar liksom udden av nervositet och på min förra häst som var ett sto som blev väldigt surig på vintrarna så förblev hon sig själv även på vintern om hon fick extra magnesium. På nya hästen tar det udden av sprätt och lugnar nerverna.
Tydligen är brist på det ganska vanligt om hästen inte går på bete, det går inte att överdosera om man ger det oralt - dvs inga biverkningar eller sidoeffekter (enligt SLU som jag rådfrågade för några år sen. Trodde då att mitt sto ev. kunde ha brunstproblem och behövde munkpeppar, men det visade sig att det var magnesiumbrist). En skopa eller två om dagen har iallafall gett mina hästar en bra effekt. De får inget alls under betessäsongen. Tar ungefär en vecka innan man märker en ev. effekt.
#3 Zylkene fungerar som så att det ger en viss lugnande effekt till hunden undertiden den har ämnet i kroppen. När ämnet går ur blir hunden som vanligt igen. MEN om man tränar hunden under den tid den får zylkene så är det lättare att få resultat, eftersom hunden inte är påverkbar när den har för hög nivå oro/stress i kroppen. Träningen som görs undertiden den har zylkene i kroppen hjälper hunden även efter att zylkenen har gått ur. Så zylkene botar inget, men det gör att oron inte stiger. Om hunden under zylkene-behandling upplever en tidigare obehaglig situaiton som positiv så kan den upplevelsen absolut hänga med även efter av slutat behandling. Jag har använt zylkene som tillfälligt dämpande vid konkret stress. Därremot tycker jag att DAP fungerar alldeles utmärkt och är för mig som hundpsykolog ett förstahandsval vad gäller behandling med preparat mot stress/oro.
Som #4 säger så är magnesiumbrist en ganska vanlig orsak till ökad stress/oro. Så att se över foderstaten vad gäller både människa, häst, hund, katt m.fl. är absolut inte fel.
Hur ger man extra magnesium?
Magnesium finns i pulver att köpa till häst, ges som tillskott.
Finns att köpa här till exempel: http://www.emmi.se/magnesium-p-135-c-211.aspx
Vi gav vårt sto magnesium under en period. Hon var oerhört het på tävlingar och blev därför ofta diskad pga galopper (ponnytravare). Vi gav henne en skopa magnesium om dagen under ett par månader. Efter det har hon blivit betydligt bättre. Magnesiumbrist behöver inte vara beständigt. Det kan vara brist under en kort period bara och är lätt att åtgärda.
#8 Det kan mkt riktigt vara tillfälligt eller i perioder. Kan vara olika beroende på vad hästen äter, om den går på bete eller på hö/silage (analysera gärna så man vet). Men det kan också vara beständigt pga tex kalkrika marker där hästen betar och där vinterns hö skördas. Eller att man tillsätter för mkt kalk i maten dagligen.
Vi köper bara bra, analyserat grovfoder, men min förra häst hade så mycket större behov av magnesium vintertid att det inte spelade någon roll om hon fick en balanserad foderstat för en normalhäst. Hon behövde sina 2 skopor magnesium extra i fodret. Så snart det var bete så att det räckte så behövde vi inte ge något magnesium alls för då fanns det nog i det färska gräset.
#9 Motarbetar Kalcium Magnesuimet?
#11 Kalk försämrar upptagningsförmågan av magnesium.
#12 Där ser man. Vi har väldigt kalkrik mark häromkring men endast märkt detta fenomen vid ett enda tillfälle. Hur kan man på annat sätt se eller mäta på hästen att den har magnesium brist?
#13 Endast via blodprov kan man mäta detta. Tror dock det är dyrt. Det kan vara svårt att veta om hästen har magnesiumbrist. Men som sagt, det är ju inte farligt att ge även om det kan kännas onödigt. Se vad kraftfodret innehåller, kanske det innehåller dagsbehovet av magnesium?
#14 Våra får inget kraftfoder.
#15 Okej. Det bästa är ju om man analyserar höet och ser om det dagliga intaget av magnesium finns med. Om det gör det så tror jag inte man behöver oroa sig, om man inte har problem emd sin häst förstås för då kan det ju vara värt att prova att ge extra magnesium. Innehåller höet inte tillräckligt så skulle jag ha gett tillskott.
#16 Vårt hö är riktigt bra och analyserat, men jag är osäker på hur mycket det dagliga intaget ska vara och dessutom hur mycket påverkar kalket? Jag menar om höet innehåller tillräckligt och om sedan kalket försämrar upptaget. Hur mycket skall man kompensera det då?
#17 Bra fråga! Googla =P Hittar du info så dela gärna med dig.
Jag hade en ET hemma och det var hon som gav rådet om magnesium. Hon sa att det var vanligt att hästar med magnesiumbrist är hårda i muskulaturen och det fanns andra fysiska kännetecken också. Då googlade jag och hittade en hel del fakta på nätet innan jag vågade försöka med att ge i fodret. Jag hörde som sagt med SLU och fick svaret att det inte var skadligt att prova och att det inte hade någon påverkan på upptag av andra vitaminer och mineraler samt att man inte kunde överdosera. På spannen står det 1-2 msk och det är så jag doserar. Jag tycker att bara en msk gör jättestor skillnad. Speciellt på min förra häst som annars var arg, irriterad och hade svårt att koncentrera sig.
Människor (kvinnor stod det om i den infon jag hittade) med magnesiumbrist ska ha lätt att få migrän och har humörssvängningar, lättretliga och dessutom har de ofta ett starkt sug efter choklad.
Glöm inte bort att denna tråd handlar om Zylkéne och inte magnesium..