Bomlös sadel!
Någon som har använt eller bara ridit i en bomlös sadel?
Funderar att köpa en till min islänning och att det då ska fungera till min fjording. Finns bla en barfootsadel som bara kostar 4995 kr ny. Tycker att det låter prisvärt. Men jag har aldrig ridit i en sådan. Är dom sköna? Berätta.

Min medryttarhäst har en, hon är en islänning…Jag trivs jättebra i den. Enda nackdelen är att de ibland känns det inte som att jag kommer åt henne ordentligt med skänkeln. Annars är jag helnöjd med den. Har hört många säga att antingen älskar man den eller så tycker man inte alls om den…
Kommer tyvärr inte ihåg märket, men kan återkomma med de senare om du vill…Tror dock inte att de är en barfootsadel.

Ja, gärna. Alla märken som islänningar har vill jag veta. För att sedan kolla vad det är för någon.
Har en billig islänningssadel hemma just nu på prov. Jag satt bra i den men jag vet inte om det kanske är för trång. Tänkte köpa en billig nu medans jag rider in honom för att sedan köpa en bättre sedan.
Jag har skrivit lite om mina erfarenheter av bomlösa sadlar i "western sadel"-strängen… ;) Min rumpa gillar inte Torsion men den avgudar ett annat märke som jag inte kommer ihåg vad det heter. En rätt mysig grej nu på vintern är att hästens kroppsvärme går rätt igenom sadeln till dej, så du fryser inte om rumpan iaf!

Oj då! Hade jag ingen aning om. Som det är nu så har jag rumpvärmare på sadeln. Det är jätteskönt. Men känner man ryggen liksom då? Har ju aldrig ridit i en förut.
#4 Det har jag också, ljuvligt varmt o mjukt om baken med den. Synd bara så passar den ingendera sadel

Snabbläste lite om vad du har skrivit där. Din syster har en Torsion skriver du. Att hon kanske ska sälja den. Vad är det för sort? Inte en islandstorsion va? Pris?

Gör den inte. Nej den brukar släppa bak när man inte rider men annars sitter den bra tycker jag. Har ju en dressyrsadel. Dottern min har en allround som den sitter på. Passar bra till den också. 
Hmm, jag kommer inte exakt ihåg vilken modell det är, men antingen trekking eller endurance. Den passar garanterat din isis, just nu ligger den på ett halvblod som är smällfet… Syster hittade ingen sadel med bom som passade så det fick bli en bomlös :P Du kan väl maila om du är intresserad, sadeln finns i göteborg… Men jag lovar inget, ska prata med henne först ;)
Jag har en islandssadel och den är för smal för fårskinnet och till finnen har jag en armesadel och då blir den för kort på längden igen. Men den får duga ändå, de är ju svindyra!

Jag tycker att man kommer åt hästen på ett helt annat sätt och att man känner hästens rörelser mycket bättre…vissa gillar det inte medans andra älskar det…jag tillhör den sista kategorin.
Provrid i en bomlös först och se vad du tycker, många tycker som sagt inte om det och tycker det känns läskigt att känna hästens minsta rörelse.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ja, jag ska försöka hitta en bomlös sadel att pröva. Men dom växer inte på träd precis. *ler*
Känns det som att rida på en vojlock bara eller? Vingligt också?

Trekking ser ju klart bäst ut. Fast det finns ju särskild islandssadel också. Fråga vad priset är, är du snäll. Hur länge har hon haft den?
Vem ska jag mejla menar du?
Jag tänkte vi kunde ta det här på mail istället, för att slippa "smutsa ner" forumet med privata diskussioner… Men det kanske inte gör något :) Jag ska prata med min syster, antagligen imorgon så återkommer jag.

Vad då smutsa ner. Vi har ju alltid snackat så här. Men gör det du. Du kan ju mejla priset privat om du vill. *ler* Tack!

Aha…är det mig du frågar om Torsion sadeln som ev är till salu ???
Jag fattar inget (kan det vara för att jag inte har varit helt kry ett par dagar…*hmmm*)
Jag har provsuttit i en Torsion men tyckte inte om den alls sen har jag provat rida i en annan bomlös (USA import) och den var juvligt skön att sitta i….mjuk och vääldigt förljsam i hästens minsta rörelse. Jag kännde Nasses minsta lilla muskel rörelse i ryggen…otäckt anser vissa.
Man sitter lite "vingligare" iom att sadeln följer hästens hela rörelsemönster så man sitter inte "fast" som i andra sadlar….men det är bara nyttigt, då får man öva sin egen balans 
Det är Neywaz här på forumet som har en Torsion sadel som jag har ett svagt minne av att hon är i tankar att sälja. Hon har haft den till sina araber och ridit distans med.
Mvh CBA

Så Neywaz är det syster till slo???? Nu fattar jag noll här.
Nää, Neywaz är inte min syster! Så vitt jag vet, hihi! Min syster har aldrig haft araber och aldrig ridit distans.

Jag är oxå lost….Neywaz är min medryttarhäst Nasses ägare 
Mvh CBA

Ok! Då är det kanske två som ska sälja sina bomlösa sadlar då? Nåja, nu ska jag natta mig själv. Hör gärna vad det är för sadlar och pris så får jag fundera. Tack och godnatt. hi hi

NU är jag med i spelet…..jag missade slo´s inlägg högre upp om att HANS syster ev har en bomlös till salu *asgarv*
Vilka förvecklingar det kan bli *torkar svetten ur pannan*
MVH CBA

Jo, men det gör inget. Jag frågade ju dig också lite grand. Vi har ju blivit lite slapphänta med att skriva till vem vi svarar nu för tiden.Det kan ju bero på det också. *ler* Men fråga du med. Vad det är för sort och pris. Mejla mig gärna privat och säg det sedan. hi hi.

#21 Japp

#22 Kul att du e inloggad, tänkte faktist på att jag saknat dig ju..
kram Linda

#23 Oj….tack 
Jag har nog varit här varje dag men kanske inte så mycket just på kvällarna….
Du…nu är det inte långt tills fölisarna föds….du är ju en vecka före mig i beräkningen !!
Jag kan säga att nu börjar skallen fyllas med funderingar….sitter för fullt och klurar på namn (kanske därför jag blev liggandes i migrän nu….mina små grå klarade inte trycket *fniss*)
Kram CBA

Stackare, brukar oxå få migrän.
-Jo men min fantasi på namn är hopplöst.
Jag vill ha något franskt gärna något på S så..
Så spännande.
På söndag har jag lovat Geisa att fota magen.
kram Linda

Jag vill ha ett namn på M och det ska HELST vara ett ord på polska som betyder nått vackert….snacka om att göra det lätt för sig *ehh*
Mvh CBA

slå upp i ett lexikon

Jag skulle aldrig våga klura ut ett namn innan fölet är fött. Det är jag för skeptisk till. Sedan vill jag se hur hästen ser ut det kan ju hända att namnet liksom står i pannan på den ju. Om ni förstår hur jag menar?

#29 Jag är en sådan människa som gärna vill vara väl förberedd inför nya saker…hatar att stå ovetandes….är nog lite kontroll freak och fullt medveten om det 
Neywaz och jag har pratat om just hur det är att vara sån (och skrattat gott åt det) här för hon är precis tvärtom…tar allt med ett enormt lugn, vilket jag oxå gör men jag vill inte stå oförberedd *hmmm*
Nåväl…jag pular på en lista med lite olika namnförslag så får vi se sen när bebben är född vilket det blir 
Mvh CBA
vi hade också tänkt skaffa en bomlös till korta tjocka Wanilj..
.. he he he… vem kan jag mena
funderar på en ST men de är så enormt dyra!
CBA: har hon tävlat i sin sadel?
Wanilj

Ursäkta mig men vad är en st?

ST= Star Trekk heter den va…rätta mig om jag har helt galet 
#31 Jag tror att hon har tävlat i den, men jag har oxå för mig att den inte är så mycket använd.
Nu glömde jag fråga henne om den idag när vi pratade men vi hörs flera gånger varje dag så…
Mvh CBA

Ok!

Ser ut nått sånt här

Neywaz sadel alltså !
Mvh CBA

Var en sådan också till salu? Priset?