Tips på o behålla traven/galoppen?
Har börjat rida för instruktör o skulle vilja få lite tips på hur man får hästen att behålla traven/galoppen? Som det är nu så vill han gärna sakta av om det är skänkelvikning i trav eller galopp på volt o så ska vi minska /öka volten så saktar han av hur jag än gör.. vill ju inte sitta o bara nöta skänklarna på honom för det märker jag att han skiter i tillslut…

Varför saktar han av?
Orkar han inte?
Gör du något fel?
Eller är det bara ren olydnad?
tkr nog du ska ta å träna lite tempo växlingar….d sa min ridlärare till mej när jag frågade samma sak..lycka till:D
Jag har samma "bekymmer" - har börjat sätta igång min pålla i galopp och så fort man kräver lite mer av henne, så vill hon gärna sakta av till trav.. gissar att det beror på att hon inte orkar att bära upps ig i galoppen - ännu =)
Vill gärna ha tips och råd på hur jag kan arbeta vidare med detta..
träna mkt på lydnads övningar..ett till tips:P men#2 d ä d viktiga

Att hästen inte orkar hålla igång har ju inget med lydnaden att göra.. Försöker du tvinga den och den faktiskt inte orkar bära sig längre och pressar på att behålla gångarten så kommer hästen behöva börja fuska. Du får en häst som inte arbetar korrekt då… Bättre att sluta en stund, göra något enklare och sedan gå tillbaks eller lägga ner för dagen.

Håller med Snuttan med tillägget att fortsätta försöka bygga styrkan så hästen orkar bära sig. Det kan man antingen göra genom att arbeta med det jobbiga tills den inte orkar, med risken att hästen då lär sig att lägga av. Eller så planerar du ridningen och slutar en liten stund innan den blir trött för att sedan öka längden på arbetet eftersom. Mycket skritt mellan varven ger både återhämtning och mkt kondition. Övergångar stärker också många muskler. Så skulle jag jobba iaf, men jag har säkert glömt en massa saker.
Ja visst är det så att det måste vara okatt det blir lite jobbigt för hästen - lägger man av så ökar väl varken kondition eller muskler särskilt väl..?! Därmed inte sagt att man ska jaga runt hästen i en galopp som den inte orkar, då måste det finnas bättre sätt att träna upp hästen… där är vi nu känner jag =)
Mm, samma bekymmer. Calle hatar när man nuddar honom med skänklarna och det gäör honom skitsur och vilket leder till att han saktar av. Jag rider dock med sporrar. SÅ när ag gör så på honom håller jag om så mycket så att han inte märker av det, Han känner ju av det men så att jag inte trycke för hårt. ( han hatar allt vad skänklar heter ibland ) Testa och smacka lite och driv med sätet (:
han har inte ridits på bana ngn längre tid då vi precis kommit igång… (bättre sent än aldrig eller hur?) tror det mkt är att han fortfarande inte kan bära sig riktigt i galoppen på bana. Han gör aldrig så ute i skogen…ska be en kompis komma o träna oss lite mellan ridlektionerna… han kan hålla galoppen om man bara galopperar på volten men som jag skrev så begär man att han ska öka /minska volten det är då han inte orkar..samma m skänkelvikn i traven annars funkar han i trav om man bara rider rakt fram på banan(ibland vid hörnen att han stannar av)..men annars går det bra.

Tessa, vad menar du med bli lite jobbigt för hästen?
För för att sätta muskler på bästa sätt så lönar det sig att inte pressa hästen, utan att ta den långa vägen, är för lätt att när du pressar för att få några steg till som hästen inte orkar, så fuskar den och så har du sedan en häst som lärt sig fuska redan ifrån början nästa gång…
Följer man SRS utbildning utav unghästar så är det värkligen steg för steg, för man är medvetna om hur lång tid det tar att bygga upp en häst så att den orkar bära sig och desutom ryttare på det viset vi vill… Finns ju något ordspråk i stil med att det tar 4år att bygga upp en häst så att den orkat bära sig ett varv runt i ett normalt ridhus… Hur många låter det ta så lång tid? Eller ens ett år innan man börjar pressa för att hästen ska bära sig mer och i högra gångarter?
AusaBausa, om jag var du skulle jag bara låta det ta tid. Att bara få en bärig galopp vore jag rätt nöjd med och hålla i den ;)
#10 självklart har vi ingen brådska då han är 15 år o vi aldrig tränat förr. Vi gör det bara för att utvecklas ihop…
kompisen är rätt duktig så ska be henne jobba lite med oss. Hon pratade om o jobba upp hästen i skritt för att klara att bära upp bakpartiet o så småningom även i galopp? stämmer säkert…är inte så "haj" på det. Vi tar det lugnt. Ska ju inte ut på ngr tävlingar o så…

Klarar man det inte i skritt klarar man det knappast inte i galopp så det lät mkt vettigt ;)
Lycka till med igångsättningen utav er både :)