Rymmer, vad kan man göra?
Min ponny är duktig som attan att rymma. Spelar ingen roll hur många gånger per dag man släpper tillbaka han i hagen så är han ute igen efter 30 min. Han förstör dock aldrig hagen när smiter utan lyckas på något sätt alltid hålla den hel.
Är det någon som har något bra tips mot en rymhäst? :) Har provat det mesta men idérna börjar ta slut..
ofta när dom lärt sig knepen e det svårt att stoppa dom. Hur ser staketet ut? för e det vanlig eltråd 2 st så tycker jag man kan sätta dit extra tråd en lr 2 st så det blir 4 st. kanske ha starkare ström och har du kollat så det e ström i hela hagen? mätt strömstyrkan? Viktigt är att inget går imot (buske,träd,gräs osv) ta bort det isf. Min två var rymmare förr men sen när vi flytta hit så e det bra trästaket så nu rymmer dom inte en eltråd imellan har jag kört med för synens skull allså ingen ström på rymmfritt i över 1 år nu :)

Det är 3 tråds hagar, och det är ström. Ingen står emot vad jag vet, har gått runt den hagen många gånger nu.. Men jag ska kolla strömstyrkan :)

#3 Vi har gjort så men han hittar hela tiden nya ställen att smita på. Och ingen har tid eller ork att kolla honom 24/7.
Säger som #1 bygg trästaket 

Vad är det för typ av ponny?
Rymmer han till något eller från?

Det är en halfinger valack på 13 år. Han stod med ett sto förut och då rymde han in till stoet han går med nu men han rymmer fortfarande.
Vad tror du är orsaken till att han rymmer?
Hur långt avstånd har ni mellan stolparna?
Vi hade en ponny en gång och han var väldigt duktig på att krypa mellan trådarna på ett ställe som det var litet för långt mellan stolparna.
Köp eller låna en såndär liten "apparat" och mät strömstyrkan.
trästaket OCH eltråd på insidan av staketet!
och inget täcke, så han KÄNNER strömmen

#10 och gärna blöt då oxå
en ponny jag red för längesen gjorde samma sak, men ha inget täcke på honom, för med täcke känner han inte strömmen lika väl:)
#11 haha, absolut… Och ännu hellre, linda in hästen i ngt strömförande, typ rustning… (för er som inte förstod, så var detta ett skämt, om än ett elakt sådant
)

#9 Ingen aning om hur långt det är mellan stolparna, har inte mätt.
#10 Kan inte fixa trähagar med el innanför. Tror inte han skulle stanna i hagen iaf.. Han har redan fått en ordentlig stöt som inte gjorde ett dugg, så jag vet inte vad jag ska göra..
#6 haha har han fixat det där trästaketet ? då har du en klurig rackare till att ta sig ut genom allt. När mina fixade sönder eltråd så såg jag hur det gick till. Val stog o tryckte allt vad han kunde (som gunna typ) sen plopp var trådarna av fast det var bredare platt tråd o stömm så klara han av det… där gav jag upp hela vittsen med tråd o han i, så¨trästaket har hjälp han är inne i hagen med sin mor. Vi kör med 2 plank o finns stömtråd över samt imellan men ja ingen ström behövs inte än iaf o föresten så skiter han i strömmen ändå. Det finns ju starkare elagregat att skaffa fundera på den lite kan du ju göra.

#15 Japp, renoveringen av den där hagen har min ponny fixat så fint :)

Han kryper alltså emellan trådarna? eller hoppar han?
Kryper han under eller mellan trådarna så är nog det effektivaste sättet att få honom att sluta att sätta en ganska tjock ståltråd högst upp på grimman och ner i järnringarna på sidorna så han går runt med en antenn på huvet, det låter elakt men dom provar bara en gång!
Om han hoppar är det väl bara att göra högre staket:P
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#17 Han hoppar inte, han kryper mellan trådarna. Ska prova det där med antennen :)
#17 haha, tänkte faktiskt tipsa om det själv, men jag vågade in, var rädd att folk skulle se en som värsta djurplågarn då :/
Men då är det fler än jag som har testat det då :O) Det funkar varje gång!
Jag skulle vilja tipsa om att se över jordningen till staketet, det är ofta där man kan hitta orsaken till att hästarna inte känner av staketet tillräckligt bra.
Sen handlar det nog bara om att ha tillräckligt många trådar och att se till att trådarna leder strömmen som de ska. (för många förbindelser mellan övre och nedre trådar kan vara mer av ondo ämn av godo, eftersom strömmen följer minsta motståndets lag - dvs en stor del av staketet kan vara strömlöst utan att man vet om det…
Jag tror också att jordningen skulle behöva ses över, för det är absolut inte bra jordat i det stallet. För några veckor sedan började det komma upp ström ur backen så att hästarna fcik stötar genom skorna… Det är fixat nu men jag tror ändå att det borde ses över bättre. Sedan det där med antennerna tycker jag är helt okej, visst det kanske inte är så snällt men hellre att dom får en stöt än blir påkörd? :P
#17 det där var ett tips jag aldig hört talas om innan, att det e lite grymt nja det beror väl på hur man ser det hela. En stöt sen har han fattat vinken o så är han i tryggt i hagen, jag hade vart rätt nervös av att veta att det kan komma en bild o en olycka e framme fortare än vad man anar. då e väl en stöt bättre än en bil tycker jag iaf. Om nån har lite extra tid kan nån ta kort på detta?

#17 det har jag tänkt på hela tiden, men inte vågat tipsa om, haha!
Fler att det finns fler än jag som är beredd att ta till metoder som oftast funkar och det räcker ju med att de testar en gång så kan man återgå till sin vanliga grimma sedan!
*** Kärleken övervinner allt ***
Man kan också dra en eltråd runt hästen, och ut genom täcket, på strategiska ställen….funkar också bra!
Antenner och eltråd runt hela hästen är INTE tillåtet enligt den svenska djurskyddslagen!
Det man får göra är att se till att det är ordentligt jordat och att man har tillräckligt många trådar så att det inte finns några gluggar att krypa mellan eller under för att komma ut!
Det GÅR!
Jag tycker inte att det låter som någon varken klok eller sund idé att sätta ståltråd eller elrep på eller runt hästen. Jag håller med AnnaLundin om att det bör räcka med att se till att strömmen går runt ordentligt, att det är tillräckligt med trådar och väl uppsatt samt att hästen ska ha lite respekt för staketet och inte tränga sig på det.
en kompis till mig hade en riktig rymmare, hon fäste ståltråd från nackstycket (mellan öronen) och ner till nosgrimman, ganska lång tråd, så den buktade utåt.
Ponnyn gick mot tråden en gång, nu är hon helt grimlös i hagen utan problem.
Eller häng en kort stump eltråd i undersidan på grimman om hästen kör ut huvudet mellan trådarna så lägger sig "stumpen" mot eltråden och SMACK…
Tar man en tunn ståltråd så går den av OM hästen skulle fastna i ngt.
#27 - har du just missat att jag skrivit att det inte är tillåtet att göra såna antenner på grimman, enligt djurskyddslagen. Jag tycker det är bedrövligt att man ens tänker tanken!
#28 ja faktiskt, missade tyvärr ditt inlägg…
Har aldrig sätt den lagen, kan du länka? Bara av nyfikenhet…
Och Nej, jag har inte gjort det på ngn av mina, har aldrig haft ngn anledning att göra det. Mina har inte varit rymmare.
Men jag kan förstå dom som har gjort det och provat med allt utan att fått ngt resultat…
Tror inte att ngn skull göra det om dom visste att det var emot djurskyddslagen…
Bara nyfiken, vad är det du tycker är så bedrövligt? Antar att du inte har ngn ström alls på hagen då?
Det enda det resulterar i egentligen är ju att hästen får "kyssen" innan den kommit halvvägs ut.

hellre att bryta mot lagen en eller två gånger och få en häst att stanna i hagen än en häst som är ute och springer på vägarna och orsakar olyckor.
hör dagligen om hästar som är ute på vägarna. hemskt!
#30 Håller med lisette!! Vad är en eltråd runt täcket mot en häst mosad på vägen? Och det räcker oftast med EN dag med denna metod.
Med all respekt för din kunskap AL, men så luddigt som djurskyddslagen iö är skriven, så vore det intressant att veta var detta står.

ja det där är jag faktiskt med intresserad av att läsa om.

´skummade igenom förodningen och hittade ingenting om att de skulle vara olagligt.
sen vill jag säga att detta är ju engångs förtelese inget man gör lr har varje dag på hästen o det måste ju vara det tryggaste då hoppas jag att man givetvis kollat alla brister i hagen det ska allså inte finnas någon. Hagen ska vara hel, extra trådar osv. En som har minishettisar vet att det e A & O för att hålla såna inne kan dom grejja det som Anna skriver så kan väl alla det. Sen detta med ståltråd i hagen det krävs ju en tråd som går av oxå jag har sett skärsår illa på dessa trådar även de som går av :( Men iaf Om det e bra ström i hela hagen har minst 3 trådar så sätt upp 1 tråd till sen kan du ju testa metoderna anten osv, lite grymt men det e ju ändå säkrare att ha dom inne i hagen än utanför.
Jag försökte också leta efter just denna lag, men hittade inget, var kanske och letade på fel ställe.
Och som jag skrev förut, jag tycker inte att detta är ngt värre än att "bara" ha ström i hagen.
Vi hade en rymmare vi med och det slutade med att vi byggde trästaket runt hans hage. Fungerarde för oss.
Jag har haft en rymmare utan dess like! Hade 8 st eltrådar i hagen men nog allt tog sig hästen igenom… Nu kommer nog påhoppen att hagla men men. Jag har "kört" ström på henne många ggr för att verkligen visa vad som kan hända henne nästa ggr hon försökte rymma. Tyvärr inte effektivt eftersom hon (självfallet) uppfattade den situationen att när matte kommer då kommer strömmen. Då var jag tvungen att tänka ett steg längre eftersom det ÄR VIKTIGT att hästen stannar kvar i hagen och inte är utanför. Det blev tunn najtråd i grimman över nosen samt en kedja under som hängde ner till ca hennes boghöjd, satt fast den smala kedjan i ringen man sätter fast grimmskaftet med önskan om att när hon sticker fram huvudet och ska rynna ja då kommer strömmen.
Det fungerade, hon lär nog ha provat för hon har inte rymmt en ända ggr sen dess! Nu hade hon bara den "special" grimman på sig 1 dag.
Nu till alla här som är "djurskyddsvänner" Ja jag vet att det kanske inte är det bästa man kan göra enl lagen men är det bättre att hästen rymmer och ställer till med något under sin rymmning, ex springer ut på väg, in på andras gårdar, tar sig in i andra hagar till andra hästar och när hon väl ev går ut därifrån så får hon alla dom hästarna med sig?
Kan tillägga att en gång så var detta smarta sto borta för mig i 6 timmar!! Ringde polisen och fick hela "byn" att vara med ute och leta efter henne. Det var höst och mörkt och hon är svart… Att vidare tillägga så är detta sto väldigt "självständig" bryr sig inte ett dugg om hon är ensam hon gick dit hon ville. Till slut hittade vi henne mumsandes på en annans persons gräsmatta och det var inte i närheten av vårt stall!
Hästar är ju inte av porslin så en rejäl stöt kan dom gott tåla… säkerheten framför allt.
#38 Om det där var riktat till mitt inlägg så tackar jag för förståelsen!
var väl riktat till alla som tycker det är ok att sätta en ståltråd i grimman så att dom lär sig… det går inte fesa med hästar.. men behöver ta hårda tag ibland..
håller absolut med.
En stöt är inte farligt, oftast blir dom mest rädd för "smällen" när strömmen kommer och inte för själva stöten.
Tycker att det där med ståltråd var en bra ide'.
Synd att staketet redan är där annars hade jag provat det själv. Ska komma ihåg detta tips för ev. framtida behov.

#37 ser ignet fel i att göra som du skrev. varken att "stöta" själv eller att hänga en kedja.
säkerheten framför allt tycker jag. en lös häst är en farlig häst.
Håller med alla som tycker att det är okej med ståltråd osv.
När det inte finns andra alternativ så vad ska man göra?
Hellre en stöt än en överkörd häst.
Hagarna + jordning ska ses över i helgen i helgen i alla fall.
Testa att sätta stolparna i hagen tätare. Vi hade kalvar förut som lyckades rymma titt som tätt men då satte dem upp stolpar ungefär var tredje-fjärde meter och de slutade.
Kalvar är inte lika känsliga som hästar för ström.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har inte heller sett att det finns en lag eller regel på detta, men annars håller jag helt med #28. Det är totalt främmande för mig att hålla sina hästar i hagen med denna "ståltrådsmetoden" och självklart är det lika främmande att hästarna skulle få rymma ut ur hagen.
Om man jämför med att man rider en häst som vägrar att gå framåt är det sista jag skulle göra att "banka" in ett par sporrar i sidorna och rider man en het häst skulle jag aldrig prova ett skarpt bett, utan ta reda på orsaken och träna stenhårt utifrån det. Samma sak för att hålla hästarna i hagen.
Det står säkert inte uttryckligen i lagen att "man får inte göra ståltrådsantenner", men det finns i några tillämpningsanvisningar eller liknande.
#46 Nu kan man ju inte jämföra sporrar och bett med ståltrådsantenner! Du kan ju alltid välja att använda sporrar och bett men i mitt fall med mitt rymmningssto så fanns det inget att välja på!
Jag hade provat allt och då menar jag allt! Att sätta en antenn på sin häst gör man kanske inte direkt för att man tycker att det är kul eller ex: rymmer hästen så får den skylla sig själv då får den ståltrådsantenn… Nej det är den sista utvägen anser jag.
Det fanns 2 alternativ för mig: antingen låta hästen rymma och vara lös och den går dit den vill och därigenom ursaka en skada, olycka el dyl. Eller det jag gjorde: satte på en ståltråd i 1 dag! Jag skulle välja det sistnämnda igen om jag visste med mig själv att jag hade gjort allt övrigt man kan göra för att hålla sin häst i hagen.
Olagligt eller ej… Ska jag följa lagen då tycker ni som är emot detta och ha min häst utanför hagen i tid och otid?
Sjävlfallet tycker jag att inte vilken "humle eller dumle" som helst ska sätta ståltråd i grimman på sin häst, utan man ska veta vad man håller på med och att man gjort allt övrigt innan man gör det.
Om man har en smart rymmarhäst: vad tycker ni då att man ska göra? Om man nu gjort allt för att hålla den i hagen… Låta den rymma? Låta den stå på box? Jag tycker att jag tagit mitt ansvar som hästägare och månar det bästa om/för mina hästar!! Samt tar mitt ansvar mot/för 3:e person.
#46 lite dålig jämförelse tycker jag… Har man provat ALLT:
- satt upp trästaket
- flera trådar, 8-10 st
- kollat strömstyrka i hela hagen
- mm mm
då känns det som ett bra, sista alternativ.
#47 jag förstod det som att det fanns en lag ang detta, eftersom du gick fram så hårt.
Var in och läste igenom djurskyddet på jordbruksverket och hittade ingenting ang detta (säger inte att det inte finns dock).
Att använda sig av ngt sådant, bara för att man inte "orkar" fixa ordentlig ström i hagen är en sak, det skulle jag heller inte göra.
Det det är tal om nu, är att testa det 1 gång, får man inte önskvärt resultat får man fundera över annat alternativ, bygga stenmur på 2 meter eller ngt…

Vi hade en ponny! Han var för j*vlig! Så till slut fanns det bara en sak att göra.. Låter hemskt! Men det hjälpte… ett tag!
Tog en grimma som vi lindade med elband. Sen satte vi en antenn uppåt, och en bit kätting som hängde i ringen där du fäster grimskaftet. Detta ledde till att när han gick längs staketet för att sedan smita under så slog kättingen emot staketet och hästen fick en stöt! Han gick inte under på ett tag. Men sen kom han på att om han gick med huvudet i backen, så släpade kättingen. Å då kunde den inte slå mot eltråden och då fick han ju ingen stöt! Men det hjälpte ett tag iaf!
#48 och #49 Jag tycker absolut inte att man ska låta hästen rymma heller, det var jag nogrann med att skriva! Ni som tycker att det är bra att prova denna metod kan självklart göra det, men jag skriver för vad jag tycker och jag skulle inte använda den metoden på mina hästar. Jag är också mån om mina hästar.
#51 Då blir jag nyfiken! Om du skulle ha en rymmarexpert som du inte på något sätt kan hålla kvar i hagen, du kollat att det kommer tillräckligt med ström, har tätt mellan stolparna, många trådar (jag hade 8 st), kollat att det var jordat rätt osv. Vad skulle du göra då för att förhindra rymmning?
#52 - om inget annat fungerar så får man byta stängseltyp. Trästaket, fårnät, gunnebostängsel, viltstängsel är några alternativ. Nej, det är inte gratis att byta staket, men förmodligen har det god effekt.

#53 menar du verkligen att du tycker att det är bättre att bygga gunnebostängsel till hästarna än att låta de ha en ståltråd i grimman EN gång?
Sånt staket har vi på vårt fängelse i stan ;)
vet en som gjorde antenner av folie på sin shettis som rymde ca 3ggr/dag.
inget kul när den jäkeln hade rymt ut och hittades bredvid järnvägen.
hellre antenner ett par dar så de stannar än att hitta en mosad häst vid en järnväg :(
de hade även 4 eltrådar….
#52 Som AnnaLundin skriver skulle jag oxå ha provat att byta stängseltyp, visst kostar det, men bättre än att ha en häst på rymmen. Vi har oxå haft en rymmarhäst som jag skrev längre upp någonstans i tråden.
#54 - ja det menar jag. Ståltråd i grimman skulle ALDRIG förekomma på min gård.
Däremot har jag ägnat de senaste helgerna åt just att byta staket, för att stänga inne mina får som plötsligt börjat rymma…. Detta staket kommer även hjälpa till att hålla inne de shettisar som då och då bestämmer sig för att springa igenom eller under snubbeltrådarna - som jag anser vara staket - i den hage där de går nu. (dessa trådar ska också bytas innan vintern, de leder strömmen för dåligt, har blivit gamla och utslitna)
#55 - 4 eltrådar säjer egentligen inte mer än att det är 4 trådar. HUR sitter trådarna i förhållande till varandra? Hur många av dessa sitter i en höjd för att stänga inne shettisar? Och hur är de kopplade? Leder de strömmen ordentligt överallt?

Kollade upp lite priser på bl.a gunnebo nu och för 60 m staket (1 meter högt) inkl stolpar och stolphattar får man betala 15000 kronor. Det skulle inte i min vildaste fantasi förekomma hos mig ;)

#57 rent krasst sett är faktiskt fårnät farligare för hästar än vad en antenn i grimman är.
#58 när vi blir miljonärer så gör vi om våra gårdar till fängelser. eller??
#59 - rent krasst så använder man eltrådar på distansisolatorer INNANFÖR fårnätet så håller sig hästarna en bit därifrån. Och ännu mer krasst - det är värre med stora hästar och fårnät än shettisar med samma staket…
Antenner i grimman skulle aldrig falla mig in. Tycker det faller under samma som eldressörer till kossor, för att få dem att backa när de ska kissa…

i bästa fall så gör de det ja, det är trots allt hästar och vissa hästar respekterar inte strömmen. då kvittar det om du har distansisolatorer…
kvittar ju vilken storlek en häst är om den har skor.
#57 självklart så satt trådarna anpassat efter storleken på hästarna. dvs "shettisanpassat"
och att jämföra det med kornas eldressörer är väl att ta i.
Byta stängseltyp kan jag ju säga inte kommer hjälpa något vidare, ni har ju sett bilden, spränger han ett massivt trästaket så är nog ett fårnät inte ett alternativ. Viltstängsel kan man inte precis börja bygga på en gård som inte är ens egen. Och 60m staket för 15000? Nja…
Men jag kan i alla fall meddela att ponnyn har hållt sig i hagen hela dagen idag! Så vi får hoppas att det håller i sig :)
Fårstängsel till hästhage, hade jag för mig var olagligt…?
Jag har hellre ståltråd och ger hästen EN ordentlig "kyss" en att riskera att ngn av hästarna fastnar i fårstängslet!
rent krasst så använder man eltrådar på distansisolatorer INNANFÖR fårnätet så håller sig hästarna en bit därifrån
Problemet kvarstår ju om du har en häst som INTE bryr sig om strömmen, då vandrar den iaf hela vägen fram till fårstängslet och kan fastna med en hov e.d,
tänk att sitta fast i ett fårstängsel samtidigt som du har en el-tråd som ligger och "knäpper" på dig utan att du kan göra ngt åt det.
DET är ngt som aldrig skulle få förekomma hos mig
Och ännu mer krasst - det är värre med stora hästar och fårnät än shettisar med samma staket…
Vad är det för skillnad på shettis och stor häst i sammanhanget?
Nej, de tips som kommit in, så tycker jag att ståltrådsgrimma, varit det som varit "vänligast" och mest riskfritt för hästen!
Ståltrådsgrimma är ju inget du använder hela tiden, oftast räcker det med EN dag för att hästen ska få respekt för tråden

det är inte olagligt (men kanske olämpligt) med fårstängsel till häst.
#65 Ok :o) hade fått för mig att detta var olagligt, men hade väl missförstått.
Däremot så tycker jag INTE att det är ett lämpligt stängsel att ha till häst och absolut inte förenat med ström…
#60 Ditt exempel på att använda fårnät det tycker jag är värre än att ha antenn på sin häst!! Tänk om hästen får för sig att spränga stängslet och får sina ev hagkamrater med sig, ja då har man genast fått STORA PROBLEM med otrevliga skador som följd.
Att ha antenn på 1 häst/ponny en kort tid är mycket mer skonsamt för just den individen och dom andra i hagen än om man gör som du föreslår och med ev rymmning genom detta otrevliga stängsel!!
Utomlands där man inte använder el-stängsel och har fårnät just för att man också har får kan jag berätta att en 1-åring (som var stuteriets framtida champion) fastnade och blev aldrig riktigt återställd. Går som avelssto nu tror jag.
ja ni fårstängsel e farligt vet jag själv, en ponny skenade o såg inte nätet som braka rätt in i det i ren panik i paniken så vart 3 ben skinnflåda o gick inte att få ihop, det blev avlvning. Denna ponny gick inte med fårnät ursh va det värsta jag vart med om.
#67 - En flock halvblod skulle inte jag heller ha på fårstängsel, men en flock shetlandsponnyer kan mycket väl gå med fårstängsel - de lär inte springa rakt igenom det.
Sen är det faktiskt så att det stängsel jag har satt upp i min hage INTE är fårnät utan bara ett antal fler trådar, på bättre avstånd och av bättre kvalisort. Hela min rymmande fårflock går nu kvar i den hage där de går.
Och för den som undrar - man får ha fårnät kombinerat med eltråd om man sätter eltråden på distansisolatorer så att den sitter en bra bit ifrån fårnätet.
#70 Jag förstår fortfarande inte vad som är skillnaden mellan shettis och stora hästar? Menar du att fårstängslet blir för lågt för halvbloden och därav farligare?
Oavsett ras eller storlek så är det lätt hänt att få igenom en eller ett par ben och fastna.
Räcker att en ponny lägger sig och rullar oc fastnar med benen så kan det bli riktigt otäckt, jämför med ett elband som går sönder vid ett visst tryck.
Säger som ovanstående, hellre antenn någon dag än fårstängsel, oavsett storlek på häst.
#70 Jag skulle aldrig använda fårstängsel till någon av mina hästar, har halvblod och shettis! Kan bli lika stora skador vilken ras det än är!
Uppenbarligen så föredrar du riskerna med svåra otäcka skador än att ha en "antenn" på en ev rymmarhäst! Motsägelsefullt!!
Jag föredrar elstängsel och skulle ALDRIG få för mig att använda antenner på en rymmare. ALDRIG ALDRIG ALDRIG!
#73 kan ju helt enkelt vara så att du aldrig haft en "expert-rymmare" och därför aldrig behövt ta till dessa extra åtgärder.
kan du förklara varför du tycker att det är så hemskt med antenn…?
#73 Du undviker att förklara varför du hellre använder fårstängsel?!
Fårstängsel eller inte har väl ite så mycket med rasen att göra? Däremot om den är skodd eller inte. En häst med sko som sätter foten igenom fårstängslet kommer medd 99% säkerhet att fastna med traktarmarna.
Så därför tycker jag: Oskodd häst - fårstängsel - ok.
Skodd häst - fårstängsel - inte ok.
Och du ex-vi, du behöver väl inte alltid driva allt långt? Om nu Anna inte vill ha antenn på sin häst, räcker det då inte med att hon skriver det. MÅSTE man alltid motivera sina svar?
#74 - jag har haft rymmare själv och jag har jobbat hos en bekant med en riktig expertrymmare. Spelar ingen roll, INGA antenner på mina djur.
#75 - hellre än vaddå?
#77 ÄN ANTENN! Vad är skadligt? Att en häst kommer underfund med att det inte är bra att gå genom eltråden? Fastän det står i dom sk "rekomendationerna" att man inte ska göra så. Eller hålla sina hästar bakom fårstängsel där dom kan få ofantliga skador??
Denna ekvation går inte ihop för mig!

Återigen måste jag be er alla att respektera varandra olika åsikter och prata trevligt med varandra!!
#76 driva så långt? Har jag skrivit att hon MÅSTE svara?
Jag är helt nkelt nyfiken på varför hon är så starkt emot detta, på vilket vis det anses vara farligt. Är det nå fel eller?
Bara en vanlig enkel fråga i all välmening
Om man är så starkt emot det är jag intresserad av varför, finns det risker med det så vill jag ju gärna veta det…
#76 Att diskutera?! Det är väl därför man är medlem i ett forum! Att få vädra sina åsikter och ev ta åt sig av vad andra har.. Alltid nyttigt att byta erfarenheter! Inget fel i det!
Är det sista utvägen så sätt en antenn på skrället.
Ser inte varför det är så mycket värre än elstängsel i allmänhet. Hästen går nära/på staketet = hästen får en smäll. Hästen håller sig borta från staketet = hästen får ingen smäll. Det är ju inte som om antennen gör att hästen går runt och får elstötar hela tiden oavsett var den går i hagen.
När unghästar släpps i elhage första gången och nosar på tråden, är det lika hemskt?
Vill man inte att hästen ska få stöten just i ansiktet (för de får de ju absolut inte om de går på tråden utan antenn…) kan man kanske fästa en isolerad sladd i antennen och leda strömmen förbi huvudet och in på bogen istället, om man kan få rätt på det på ett säkert sätt. Det viktiga är ju att hästen får stöten när den går på tråden, och att den får stöten innan den är halvägs igenom.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hihi… vet en importerad unghäst som aldrig hade sett elstängsel förut… vad var det första han gjorde? Jo, han BET i den..
Han har inte varit nära stängslet sen dess…
#83 hihi, det gjorde min hund också… Men han är lika korkad ändå, fattade ingenting utan kryper fortfarande under trådarna.
Men han biter inte mer :o)
#65 Bra att veta, men nästan konstigt att det tållåts för hästar.
Jag skulle aldrig ha fårstaket till hästar, vet en häst som fastnade en gång och det var inga små skador. :(
#85 - jag har ett stora fula skador på hästar som har fastnat i elstängsel också… Och på hästar som forcerat trästaket. Och på hästar som fastnat i taggtråd. Och på hästar som… - äsch, det finns inga staket som är omöjliga att skada sig på…
#86 Nej, det klart att hästarna kan skada sig på de flesta olika staketen, men att fastna med ett ben i fårstängsel måste vara hemskt, det finns ju nästan ingen chans att dom kommer loss själva.
jag skulle ALDRIG ha fårstängsel till mina hästar.
jag såg en gång en otäck olycka med just fårstängsel.
hästen krafsade med hoven in i ett fårstängsel och fastnade och rev med sig stängsel när han blev rädd.
hästen klarade sig som tur var undan med en "bara" enmassa sår. det hade kunnat gått MYCKET illa.
hade hästen inte stannat efter en stund så kunde han ha skadat sig rejält i senor och muskler.
det fanns distansisolator med eltråd, men vad hjälpte det när hästen krafsade?
#86 Elband och Eltråd är gjorda så att dom ska brista för ett visst tryck. Men visst kan det bli skador av dom med men fårstängsel är inte gjort för att gå sönder av ett visst tryck så där borde skadorna bli större och elakare.
#56 Sen är det väl så att alla inte har den enorma ekonomin som det innebär att stängsla in sina hagar med ex gunnebostängsel, A-staketet osv.
#89 Lägg inte orden i min mun. Jag har absolut inte skrivit att jag tycker att man skulle byta till gunnbestängsel eller A-staket. Jag gav inga alternativ överhuvudtaget! Bara att man kanske skulle kunna prova en annan sorts stängsel eller se över vad man har.
Självklart är det inte gratis att ha häst och staket till den men har man rymmarhäst får man prioritera staketen lite extra tycker jag.
#89 - njäe, elband och eltrådar är inte gjorda för att gå av vid ett visst tryck. Och INNAN de går av så hinner de skära sönder massor… Karleder och hasveck är mest drabbade av dessa oftast jättefula skador. Och Elrep är en riktig styggelse, för de går inte av alls… (såvida man inte har ett stort antal extragrejer som kapar bandet vid ett visst tryck, men även där hinner det ställa till stor skada innan det lossnar.)
#88 - som jag skrev, det kan bli stora fula skador oavsett vilken typ av staket du har. Det gäller att väga skaderisken mot nyttan av staketet.
Man får också se till varför en häst står vid staketet och krafsar? VAD finns utanför staketet som lockar så mycket att hästen ställer sig där och viftar med benen?
Jag kan ju berätta att i min grannby finns ett stuteri där hästarna går omväxlande på elstängsel, taggtråd, trästaket och fårstängsel - olika i olika hagar. Det är bönder som äger gården och de har såväl hästar som kor och får, som samsas om hagarna (växelbete). Det finns inget stängsel som är 100%-igt för alla dessa djurslag utan de får samsas litegrann om det som finns helt enkelt. Och såvitt jag vet har de ytterst sällan några stängselrelaterade skador - jag vet inte om någon, men givetvis vet jag inte allt…
#91 varför den krafsade är enkelt.
mer gräs på andra sidan :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, mitt fjordingföl har sönder 4 elband med bogen/benen med ström i, utan problem. Det står på elbanden vilket tryck de brister för, så man måste inte ha några extragrejjer.
Min rymmare tar lite fart, sätter upp huvet och blundar då stötarna kommer, sedan har hon sönder hagen på nytt då hon vill in, sätter man in henne så tar det ca 5-10sek så forserar hon stängslet på nytt ställe. Har haft antenn på o blött henne, och mätit srömstyrkan. Har 4 band som är 2-2,5 cm breda.
Tycker elstängsel brister för lätt och funderar nu på någon sorts vajjer för rymmaren. Kan inte sätta trästaket runt flera ha, men runt en liten hage, men då betyder det att hästen aldrig får gå på bete o äta gräs..

#93 Hur tätt sitter trådarna? Springer hon igenom hela staketet eller kryper hon under de understa trådarna? Vad gör hon när hon kommer ut?
Skynda långsamt så går det fortare.

#93 byt ut banden mot riktig tråd istället, de är dels svårare att ta itu och sedan så finner jag att det är bättre kräm i repen än banden.

Det beror på vilken sorts band det är. Polarband är långt bättre än vilket rep som helst, dels för att det syns bra och dels för att det är självjordande. Om sätter fast banden i isolatorerna så de inte blåser omkring så syns det bättre och ger mer respekt än tråd/rep. Ju bredare band desto bättre synlighet. Många trådar syns knappt ju.
Det är inte så att hästen hoppar över staketet? Vår lilla rymmare på 125 cm i mankhöjd hoppar lätt över stängsel på 120 cm. Dessutom kryper hon mellan trådarna då hon lärt sig aggregatets pulser. En stöt verkar hon acceptera eller så är hon grymt snabb. Det syns inte ett spår av vart hon krypit igenom eller hoppat över. Vi har gett upp. Hon går in och ut ur hagen som det passar henne. Hon ställer sig ändå bara på andra sidan staketet en stund innan hon vill in i hagen igen. Inte ens de andra ponnyerna bryr sig längre om att hon är på fel sida ibland.

#96 vet inte vilka polarband är. men de flesta köper ju faktiskt de här billigare banden.
Har läst tråden och måste säga att det är helt absurt när ni tvingar en stöt på hästen. Kan inte tänka mig att det är lagligt heller. Även om det kanske hjälper hästen så kan ju hästen få men för livet och rädslan för staketet kan ju leda till andra rädslor och osäkerhet hos hästen. Är det de ni önskar kanske? Då kan ni ju fortsätta tycker jag… Folk som har energin och viljan att hjälpa sin häst gör ju allt och tar inte första lättaste medel mot rymmning som vissa andra brukar göra.
Nej, rymmer en häst som TS beskriver så skulle jag testa med trästaket och om man lägger till vanlig eltråd som är strömförande på ett lagligt och vänligt sätt och funkar inte det, hitta ett annat staket som hästen inte tar sig ur.
Det är aldrig hästens fel.
//Emma
#99 Det är säkert bra med både trästaket och tråd men inte alla hagar är möjliga att hålla på detta sätt. Har man mycket stora hagar skulle jag tro att de flesta av oss väljer elstaket i alla fall.
#100 Ja har man stora och många hagar kanske det blir lite av en omöjlighet men har man en sådan häst som rymmer kanske man ska ta sin arbetsenergi före att straffa hästen för detta då den faktiskt inte är dennes fel. En hage med trästaket för just den hästen då och elstaket till dom andra som inte rymmer?
//Emma
#99 Vad är skillnaden på att hästen får en stöt genom en ståltråd fäst på hästen när den går emot/igenom tråden och att hästen får en stöt från en ståltråd på staketet när hästen går emot/igenom?
Annat är att hästen faktiskt får stöten innan han är halvägs igenom = har en bättre chans att ta sig undan snabbt och inte uppmuntras att fortsätta igenom staketet. Och på vilket sätt är det grymmare?
#101 En liten undran bara. Vems är felet att hästen rymmer då om inte hästens? Har man bra el och bra eltrådar kan man väl knappast anklaga ägaren till hästen eller hagen för att göra fel om resten av flocken är kvar i hagen. Vissa hästar är specialister på att krypa mellan trådarna utan att känna av (eller bry sig om ) att det är el i tråden.
Om man som hästägare och ägare av hage gör allt man kan möjligtvis tänka sig och hästen ändå smiter varför skulle det då vara ägarnas fel?
Vår går ut och in mellan 5 trådar utan att påverkas alls. Hon går ingenstans utan står mest utanför och äter. Är det vårt fel då? Hon är ranghög i flocken som är 4 hästar som gått tillsammans i nästan hela sina liv. Inget bråk i hagen alls. (Knappt något bus heller för den delen). Väldigt lugnt även då de äter då de har fri tillgång på mat på vintern och stora beteshagar på sommaren. Ändå smiter hon. Är det mitt fel då? Jag skulle snarare vilja påstå att detta är en mycket smart häst som lärt sig hur man tar sig ut.
Dessutom är väl aldrig el snällt (som du skrev i inlägg #99). Det är inte meningen heller. Hur tror du hästar lär sig att inte gå emot staketet? Jo, genom att de faktiskt gått emot elstaketet någon gång.
#101 En liten undran bara. Vems är felet att hästen rymmer då om inte hästens? Har man bra el och bra eltrådar kan man väl knappast anklaga ägaren till hästen eller hagen för att göra fel om resten av flocken är kvar i hagen. Vissa hästar är specialister på att krypa mellan trådarna utan att känna av (eller bry sig om ) att det är el i tråden.
Om man som hästägare och ägare av hage gör allt man kan möjligtvis tänka sig och hästen ändå smiter varför skulle det då vara ägarnas fel?
Vår går ut och in mellan 5 trådar utan att påverkas alls. Hon går ingenstans utan står mest utanför och äter. Är det vårt fel då? Hon är ranghög i flocken som är 4 hästar som gått tillsammans i nästan hela sina liv. Inget bråk i hagen alls. (Knappt något bus heller för den delen). Väldigt lugnt även då de äter då de har fri tillgång på mat på vintern och stora beteshagar på sommaren. Ändå smiter hon. Är det mitt fel då? Jag skulle snarare vilja påstå att detta är en mycket smart häst som lärt sig hur man tar sig ut.
Dessutom är väl aldrig el snällt (som du skrev i inlägg #99). Det är inte meningen heller. Hur tror du hästar lär sig att inte gå emot staketet? Jo, genom att de faktiskt gått emot elstaketet någon gång.

#98 Länk
#99 TS skrev att hästen gick igenom trästaket.. Vissa hästar går igenom allt för stöten är inte tillräckligt kraftig även om staketet är bra uppsatt och aggregatet funkar. DÅ får man ibland ta ståltråd och jag hoppas att alla gör det som en sista utväg som flera redan skrivit, när man redan provat allt. Det enda som händer är att stöten blir kraftigare, det är ju inte så att den får stöt utan att gå emot staketet. Varför skulle den bli rädd för staketet av dettta och inte vanliga stötar? Och vad är det som är så hemskt med att den kanske blir rädd för staketet? Då håller den sig undan. Har själv haft häst som varit rädd för staketet, han vande sig efter hand hur nära han kunde gå, det var inte så att han stod och skakade av rädsla mitt i hagen…
Det är bättre att man får dom att hållas i hagen än att dom kommer ut och blir påkörda eller annat.
Specificerar lite om min rymmare :) Banden är spända, har höjden 40, 70, 100, 130cm Hon hoppade över 100cm men inte över 130cm. Har haft lite olika sorters band och det är ingen större skillnad. Även 4cm´s banden. Hon kryper inte, hon bara kör igenom som en pansarvagn, ibland sprättar några isolatorer eller ngn trästolpe kan gå av men hon går tills hon är fri bara. Det är nu bar mark 1/2m runt hela innersidan av stängslet.
Nu har hon inte haft lust att rymma på ett par veckor men imorse var hon sugen på äventyr och drog igenom igen, jag lät henne vara då jag vet att hon går in snart igen för hon vill inte vara ensam ute så länge utan mamman o flocken. Hon har 9st snälla kompisar inkl mamman, och fri tillgång på hö. Hon är bara rastlös och bockar o rysar lite på parkering o ridbana innan hon till slut vill in i hagen igen.
Hon ska snart få en hage av vajjer. Den grövsta jag hittar så hon inte skär upp sig om hon skulle rusa på den.. Så kanske hon kan gå på vanligt bete med de andra i sommar, ev med el-rep. Alltid spända. Självklart vill jag hennes bästa så förslag mottages tacksamt. Är en NH-människa, rider helst m halsring, tycker el-stängsel-disskutionen är helt fjantig. Den som tycker el-stängsel är dåligt har aldrig haft häst. :)

Du kanske kan prova aktivera henna i hagen, lägga in en boll eller nåt så kanske hon tycker hagen är roligare för det är nog det som är problemet med henne, hon ser ingen anledning att stanna i hagen.
Kom ihåg att ett bra betet är det bästa staketet. Och räcker inte det så får man motivera ytterligare.
Jag tror att de som inte haft "en rymmare av klass" har svårt att förstå hur svårt det är att ha en notorisk rymmare innanför haggränsen. De är oerhört uppfinningsrika. De bryr sig varken om sällskap, lekkamrater eller om maten. De går ut i alla fall. Jag har personligen sett ett russ som lagt sig ner och ålat sig under nedersta tråden.
Det lustiga var att hon väntade tills jag försvann ur synhåll innan hon försökte. Jag hade gömt mig i ett buskage för att spionera på henne. Hon rymde aldrig om någon såg henne.
Vi har haft 3 otroliga rymmare genom tiderna och alla har haft olika metoder. Den ena ålade sig ur hagen (som sagt), en sprängde både trådar och trästaket, den tredje är den mest sofistikerade; hon både ålar, hoppar och klättrar mellan trådarna. Alla har gått i mycket stora hagar med mycket mat (gräs eller fri tillgång på hö), haft jämnåriga kompisar och har dessutom motionerats dagligen. Ingenting har hjälpt.
En hingst, som var far till en av våra hästar, avlivades just för att han var helt omöjlig att hålla innanför hagen. Inte så roligt när en hingst springer runt till andra hagar och försöker betäcka andras ston. Alternativet hade varit att stänga in honom i en bur, och det hade inte varit ett bra liv för en häst. Ett tragiskt beslut, naturligtvis, men i detta fall nödvändigt.
#108 Kastrera hingsten?
-----
Personligen ser jag som sagt inte felet med en tråd i griman eller täcket, blir ju precis samma stöt som hästen får genom att gå på stängslet, bara det att knepen den lärt sig för att undvika stängselt inte funkar längre.
Har sett aldeldes för många hästar som gått i stora trevliga hagar med sällskap och mat osv och som bara sticker ut för att de kan och fr att det är kul, för att skylla på hagen. Visst kan det vara en ide att se över hur hagen är om hästarna rymmer, men det är långt ifrån alltid problemet. Och hur ska hästen fatta att den inte får sticka ut om den lyckas gång på gång utan att få en stöt? Skitkul, så kommer matte och leker med en sen :3
Tack och lov har vi inga rymmarhästar, de går fint i hagen även m elen är helt av.
Jag spenderar ca 4 timmar/dag med hästarna, jag ser dem från huset för hagen går runt huset, och ser inte jag dem så gör svärföräldrarna för hagen sträcker sig runt deras hus med så de har ögonen på sig hela tiden. Ser att hon busar o klättrar på kompisarna och tyggar på saker, står i vattenbaljan mm, så hon aktiverar sig rätt bra. Har haft boll men just nu är den trasig. De har berg o skog o lite äng o en bäck i hagen + sin lösdrift. Tar ut henne ibland om mamman rids ut. Hon rymmer när vi står brevid också. Nå nu är det starkare hage på g. Lycka till alla med era utbrytarkungar! :)
#109 Han rymmer väl inget mindre för att han var kastrerad?! Det var dessutom hans uppgift att vara avelshingst. Han gjorde inte så mycket mer. Utställningshäst.
#111 Men det var kanske inte lika farligt om/när han rymde, du betonade att det var extra förargligt med en hingst som rymt. Sen kanske kastration hade hjälpt om han rymde för att leta ston, ser inte jag som en omöjlighet.
#112 Nja, det spelade ingen roll om det var ston heller , vad jag har förstått. Ägarna blev helt enkelt trötta på att alltid få åka iväg och hämta honom överallt. Det var väl mest besvärligt då de fick betala en massa för "abortsprutor", antar jag. Och när hans enda uppgift var att betäcka så var det inte mycket mer att göra. Men det var deras beslut. Och det respekterar jag.