Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 4553 ggr
Gasoline
0

Bygga lösdrift/Skaffa foderhäst

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur nu fått ett jobb och mina hästdrömmar kan börja planeras. Tänkte bygga en lösdrivt på vårat gärde, men vet inte riktigt hur jag ska lösa de praktiska bitarna och inte heller hur mycket sådant kostar.

Någon som har något bra ca prisförslag på vad ett lösdrifthus för ca 2-3 hästar skulle kosta?

Jag har hört att det ska vara svårt att få hovslagare att komma och fixa hästarnas hovar ifall man inte har betongplatta. Stämmer det?

Andra saker, vad som hellst. Vad bör man tänka på innan man skaffar häst och vad ska man tänka på när man bygger ett lösdrifthus?

Bolla gärna ideer med mig, allt ni kan komma på.

Lorita
0

Det är svårt att få en hovslagare att utföra ett bra arbet utan ett bra underlag.

Du måste ha en sjukbox om en häst blir sjuk, själva lösdriftet är inte dyrt gå in på Bygg Max och kolla priser på plåt och virke mm. Sen bör du sattsa på att grusa efterhans hästarna inte blir stående i nen lervälling.

Det är också bra att tänka på uppbinding så du kan binda dina hästar när du bostar med dom.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Aribigga
0

Hovslagare brukar även vilja ha ordentligt ljus har jag hört.

Sen spontant tänker jag väl att det är inte bara hästen du ska förvara? Foder och strö måste ha en plats, fodrar du med hö är det väl viktigt att det ligger tort så det inte börjar mögla och samma med halm.

Ett annat tips jag kan tänka mig är att se till att vara ordentligt injobbad på ditt nya jobb innan du skaffar häst, det är mycket nytt man ska lära sig och då kan det vara skönt att inte behöva tänka på att man har en pålle att ta hand om innan man åker till jobbet och när man kommer hem. Vem ska föresten fodra den mitt på dagen?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lena90
1

Är det inte så med att man ska tänka på i vilken riktning man "ställer" byggnaden också? Så att den inte står med öppningen mot vinden typ :)

Carpe diem!

Tusen
0

#3 Inget krav men en rekomendation.

selfrejection
0

#3 Det blåser väl från alla håll? :p

Lena90
0

#5 Hehe jo kanske, det jag hört bara var att vinden brukar ha en normal riktning typ norr, syd osv, och att man ska ha öppningen från den riktningen och inte mot, då blåser det rakt in, då kan det inte kallas vindskydd ju :P sen kan ju vinden ändra riktning lite då och då med :)
Nu vet inte jag hundra om jag är fel ute, var bara vad jag hört för en tid sen :)

Carpe diem!

Lorita
0

#5 söder är soligare Flört

Gasoline
0

Jag tänkte som så att om man bygger en fyrkant med stockar ovanför marken och fyller den med grus så borde det dränera en del? Hade även tänkt byggt skjulet så att man kan ha 2 boxar om man vill.

Foder, sadlar och annat sådant har vi en bra och tom lekestuga till. Så det är redan så gott som klart. Problemet är hö.

Tänkte på det där med plåttak, hur stor är risken att hästen blir rädd för skjulet om det låter om taket?

Fodra hästen kan man väl göra på morgonen innan man åker och på dagen när man kommer hem. Alternativt fodrar min sambo eller evt de som delar lösdriften med mig. Fri tillgång till hö hade jag tänkt när inte gräs finns tillgängligt.

Jag kom faktiskt på att vi har ju ett STALL med betonggolv. Dock används det som garage, och vill inte ha hästar där inne permanent då jag inte litar på att den byggnaden skulle tåla att hästen tex skulle sparka på väggarna eller gnugga sig mot dom. Men det går ju att plocka rent en av dörrarna så har ju hovslagaren och hästen en bra plats att stå på =) Har ju varit stall förr, så det finns plats att binda upp hästen på.

Självklart hade jag inte tänkt skaffa häst på stört, utan bygga själva lösdriften och lösa allt det praktika. Jag är aldrig en inpulsmänniska när det kommer till att skaffa djur. Däremot blir det nog sommarhäst.
Ang mitt arbete så är det inte så avancerat, sitter och synar mobilskal hela dagarna, och jag klarar nog av båda förändringarna. Skrev att det skulle planeras, inte göras direkt, har en del att både betala och fixa innan jag har tid, plats och råd med en häst ;) Kan däremot aldrig vara fel att va ute i god tid, planera och tänka igenom allt.

Gasoline
0

Fri tillgång till hö, om inte hästen ska ha någon specialkost dvs…

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina har fritt med hö, då behöver man inte passa matider utan se till att dom har vatten och mår bra.

det är viktigt att grusa ingången till vindskydd och hage, det är där det blir lerigt.

Mina älskar sit vidnsskydd so mhar både väggar och tak av plåt, insidan av vindkyddet är klätt med trä så dom inte kan sparka i plåten.

Det är det som syns bakom Ametist och vi ska måla det i sommar och jag hoppas vi hinner byggatill det också för våra nya ulliga djur som ska komma till semestern.

CelsiusT
0

Vi kör på hösilagebalar. Dom är inplastade och kan stå ute hela vintern. Om man fodrar med fri tillgång som vi, så är det bara att rulla in balen och ta av plasten. Fodrar man inte med fri tillgång utan lägger in mat (tex kan man lägga in hela dagens giva på morgonen så begränsar man intaget men behöver inte passa mattider) då kan man ha en presänning över balen så den inte utsätts för snö och väta lika mkt, så gjorde vi förra vintern och det var jättesmidigt (fast smidigare att ställa in en hel bal).

Smart är om man kan placera ligghallen på berg, det har vi. Då är det enkelt att mocka utanför så det inte blir geggigt (annars blir ju bajset till gegga ganska snabbt då man inte mockar när det är snö) och det räcker med att ev grusa inne i ligghallen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
0

#11 Tack för dina tips. Tyvärr har vi inge bergsgrund på våran tomt, bara en massa jord och sand. Men hela tomten ligger i en backe, så hade tänkt plasera ligghallen så långt utt som möjligt.

Om man då lägger ut en hel bal till dom, borde man då ha tak över den eller liknande? Tänkte att det borde ju hinna bli surt hö innan de hunnit köka upp det?

Hur långt räcker en stor höbal på ett ca till 2, max 3 hästar?

CelsiusT
0

#12 Det beror på vad du har för hästar, hur glupska dom är och hur frusna dom är. I våran hage har vi ett vbl-travarsto (~155cm) och en arab (~150cm). Vi ställer in en mittimellan stor bal (ca 200kg) och den räcker prick en vecka, förutom när det är som kallast på vintern då gick dne på 5 dagar. Man behöver inte ha tak, en storbal med hösilage kan stå ute i upp till minst 2 veckor utan att bli dålig. Dom balarna som är på ca 200kg är bäst enligt mig, smidiga att hantera osv. Innan hade vi 400-500kg och dom måste man vara flera för att kunna rulla in och det blir jättebökigt. Dom räcker ju dock i två veckor till våra hästar.

Som sagt, tak är inte nödvändigt. Vi körde med det första året, men det är svårt att få det så att det inte kommer regn och snö på balen iaf. Så vi struntade i det i år (och även slutet på förra vintern) och det gick lika bra. Därremot, om man tar bort all plast med en gång, så är det smidigt att ha någon form av krage på balen. Annars drar om ut så mkt hö så det blir väldigt mkt spill och det blir dyrt i längden (+jobbigt att mocka hagen till våren). Så något som man kan lägga balen i, tex en ram av trä, eller om man har en gallerkorg från en kibik-dunk som man kan trä över, eller liknand.

Gasoline
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Jo, men jag tänkte på ett ca hur mycket som går åt. Storleken på balen spelar ingen roll då vi har traktor, däremot är ju hemfraktningen ett större problem.

Hon som äger min medryttarhäst sa att hästen fick för sig att äta plasten på balen, så hon skaffade ett höbord eller vad man ska kalla det. Bifogar en bild där den synd si ena hörnet.

Någon som har en bild på sin lösning på höet? Om ni har det någonannan stanns än rakt på backen och utan ramar. Är nyfik och vill bli inspirerad.

Så hästarna borde äta upp en höbal innan den blir dålig om den står ute i hagen och helt öppen?

Lorita
0

#14 jag klär av balarna och sen får dom äta på

CelsiusT
0

#14 Jag skrev ju det, hur lång tid det tar för dom att käka upp. En bal på 200kg äts upp på 7 dagar (=14kg/häst och dygn) av våra två hästar (arab och vbl), är det dock väldigt kallt så tar det bara 5 dagar (=20kg/häst och dygn). Men hur lång tid det tar för din häst att äta upp beror ju på flera olika saker. Dels vad det är för häst, hur glupsk den är, hur frusen den är av sig osv osv osv.

Häromkring ingår nästan alltid frakten i priset. Dom flesta bönder kan ställa upp på att köra hem det, även om man kanske i vissa fall få betala lite extra för det.

Gasoline
0

Vad bör man tänka på när man skaffar foderhäst då? Några tips inför detta?

Linnea
0

Skriv kontrakt! Det ska stå med hur länge du ska ha hästen, ev uppsägningstid, all utrustning som följer med, vad som händer om hästen blir skadad (vem betalar), vad händer om utrustning går sönder, vad får hästen användas till (vissa hästar får ju tex inte hoppa) mm.

Skynda långsamt så går det fortare.

AnnaLundin
0

Vad gäller hovslagare så bör du ha någonstans där du kan ta in hästarna och stänga dörren för att ha chans att ens få dit någon hovslagare. Det är ytterst få som skulle gå med på något annat - varför skulle de? Det är ett jobb som är tungt och med obekväm arbetsställning i normalfall och jag vet ingen som frivilligt går med på ännu sämre villkor. En bra hovslagare ska man vara rädd om och "skämma bort" med bra förutsättningar (välhanterade hästar, skydd för väder och vind, bra underlag, bra belysning, möjlighet att tvätta sig efteråt - gärna med ljummet vatten, tvål och tillgång till en handduk som inte hängt på samma krok de senaste två åren, utan att tvättas….)

Gasoline
0

#18 Tack för dina tips. Vad borde jag som fodervärd tänka på när jag åker och kollar på en foderhäst?

#19 Vet inte riktigt om du läste det, men jag kom ju på att vi har ju garage, eller ett gammalt stall rättare sagt, där vi kan köra ut bilen som står där och så får hovslagaren stå där med hästen ;) Dörr finns, lampor går att ordna, tvätta sig får han göra i huset och en nytvättad handduk samt en fika kan jag nog bjuda på till och med ;)

Linnea
0

Provrid gärna mer än en gång om det går eller se till att få hästen på prov ett par månader, det är väldigt svårt att avgöra om hästen passar efter en enda provridning. Innan du kollar bör du fundera över vad det är du vill ha, skogsmulle, lättare tävling, nån viss ras? Man ska dock vara noga med att inte snöa in sig på en viss ras eller "absolut inte den rasen" för det sitter inte i rasen utan i individen. Hittar du en som verkar passa men som är "fel" ras, titta ändå!

Jag har köpt två hästar i mitt liv och ingen av dom var en ras som jag på förhand ville ha! Det blev jättebra ändå,

Skynda långsamt så går det fortare.

Gasoline
0

#21 Oj, något hästköp är det inte på tal om, däremot evt foderhäst med chans till framtida köp.

Jag hade tänkt som så att jag vill ha en lätt häst att göra med som gillar skogsturer. Är en enkel ryttare på så vis och jag vill att även min samo skall kunna hålla på med den själv. Då min sambo inte är så lång så tänkte jag mig kanske en fjordning eller liknande, en mindre häst men viktbärande? Sedan gillar jag ju grova hästar med mycket man..

Hur gär ni med spill? Vad finns det för regler ang den där betongplattan för gödesel? Har hört att man bara behöver ha den om man har tex över 10 st hästar. Stämmer det?

Vart är en bra placering på en gödselhög, hur bör man tänka när man placerar en sådan?

Tusen
0

#22 Gödselplatta måste finnas om man har fler än två hästar.

AnnaLundin
0

#23 - regler för gödselplatta varierar mellan olika platser, både olika delar av landet och det kan vara olika regler i olika delar av samma kommun…

Här kan man hitta gällande information jordbruksverket (direktlänk till infosidan)

Tusen
0

#24 "Om du har färre än två djurenheter eller två till tio djurenheter utanför känsliga områden omfattas du inte av de generella bestämmelserna."

Tycker nog att det står ganska klart att det är okej med två djur utan gödselplatta.

AnnaLundin
0

det är också så att det på många platser är okej med upp till 10 hästar utan gödselplatta…

jag är måhända en petimeter men jag tycker att man ska ge korrekt information.

Lorita
0

Jag har fått klartäcken för 10 djurenheter utan platta