Hjälp med vaccination
blir så osäker nu när jag kollar passet och vaccination.
han var utlånad på foder och vaccinerades för första gången då den 10/9-10 sen en till den 14/10-10
vaccinationen är svår att tyda men hon som hade han säger att han är fullvaccinerad nu men jag har för mig man ska ta en 3e efter 6 månader eller hur är det med detta? han ska vara både mot stelkramp och hästinfulensa sägs de.
svårt att tyda vad de står för vaccin i passet men tror de e nått med Eq i början sen kan jag inte tysa så mkt mer.
ska han vaccineras igen eller hur är det?
Jag grundvaccinerade min häst nu i vinter och tog bara två sprutor, nästa blir om ett år från då. Så det borde ju bara vara 2 gånger :) Det var influensa och stelkramp jag tog.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Japp, tre sprutor i grundvaccineringen. Den tredje 6mån efter spruta nr 2.
Men i länken ovan står det ju 6-12 mån, konstigt.
I denna länk står det 5-7 mån efter 2a sprutan.
Jag har alltid trott det var 6 mån, men hur är det egentligen?*kliar mig i huvudet*
hm det som gör mig lite förvirrad då det står olika och svårt när man inte kan läsa vad de heter
Kanske är lättast att bara ringa till en veterinär och fråga?
Det räcker med de två första som grund, sen tredje efter ett år. Under förutsättning att man inte ska tävla internationellt, då krävs vaccination en gång i halvåret. Förr var tredje grundsprutan efter 6 månader, men det behövs inte längre (nytt och bättre vaccin), därav att det kan stå olika.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag har tagit de två första sprutorna i grundvaccen. första veterinären sa 2 och sen efter ett år och andra veterinären sa 2 och sen en efter 5 månader från andra sprutan.
Om 4 månader ska jag kolla med veterinär igen och se vad det är som gälelr eftersom jag fått två olika bud.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, det är bra att det går frammåt. Stelkrampsvaccin på människa räcker ju i 30 år!!!
Det är exakt som #6 skriver. Spruta efter ett halvår gäller om man ska tävla internationellt eller om man ska tävla i galopp. Annars räcker det med en ett år efter den andra sprutan.
okey, hittade nr till hon som vaccinerade, hon sa att man behöver 2 men enligt läkemedelsföretaget föredrog dom en 3e efter 6 månader.

kan det iten vara olika med olika vaccin? kollar man på fass.se och sen för djurläkemedel så ska equilis prequenza te ges 3 gånger.
detsamma gälelr för equip ft vet för att hästinfluensavaccinet ska hålla.