Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1217 ggr
niare
0

Hjälp med vaccination

blir så osäker nu när jag kollar passet och vaccination.

han var utlånad på foder och vaccinerades för första gången då den 10/9-10 sen en till den 14/10-10

vaccinationen är svår att tyda men hon som hade han säger att han är fullvaccinerad nu men jag har för mig man ska ta en 3e efter 6 månader eller hur är det med detta? han ska vara både mot stelkramp och hästinfulensa sägs de.

svårt att tyda vad de står för vaccin i passet men tror de e nått med Eq i början sen kan jag inte tysa så mkt mer.

ska han vaccineras igen eller hur är det?

selfrejection
0

Jag grundvaccinerade min häst nu i vinter och tog bara två sprutor, nästa blir om ett år från då. Så det borde ju bara vara 2 gånger :) Det var influensa och stelkramp jag tog.

Molla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Japp, tre sprutor i grundvaccineringen. Den tredje 6mån efter spruta nr 2.

Men i länken ovan står det ju 6-12 mån, konstigt.

I denna länk står det 5-7 mån efter 2a sprutan.

Jag har alltid trott det var 6 mån, men hur är det egentligen?*kliar mig i huvudet*

Molla
0

niare
0

hm det som gör mig lite förvirrad då det står olika och svårt när man inte kan läsa vad de heter

selfrejection
0

Kanske är lättast att bara ringa till en veterinär och fråga?

Alex
0

Det räcker med de två första som grund, sen tredje efter ett år. Under förutsättning att man inte ska tävla internationellt, då krävs vaccination en gång i halvåret. Förr var tredje grundsprutan efter 6 månader, men det behövs inte längre (nytt och bättre vaccin), därav att det kan stå olika.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fridak
0

jag har tagit de två första sprutorna i grundvaccen. första veterinären sa 2 och sen efter ett år och andra veterinären sa 2 och sen en efter 5 månader från andra sprutan.

Om 4 månader ska jag kolla med veterinär igen och se vad det är som gälelr eftersom jag fått två olika bud.

Molla
0

Ja, det är bra att det går frammåt. Stelkrampsvaccin på människa räcker ju i 30 år!!!

Tusen
0

Det är exakt som #6 skriver. Spruta efter ett halvår gäller om man ska tävla internationellt eller om man ska tävla i galopp. Annars räcker det med en ett år efter den andra sprutan.

niare
0

okey, hittade nr till hon som vaccinerade, hon sa att man behöver 2 men enligt läkemedelsföretaget föredrog dom en 3e efter 6 månader.

fridak
0

kan det iten vara olika med olika vaccin? kollar man på fass.se och sen för djurläkemedel så ska equilis prequenza te ges 3 gånger.

detsamma gälelr för equip ft vet för att hästinfluensavaccinet ska hålla.