Hästdilemma
Hejsan! Jag funderar på att skaffa egen häst/ponny men jag står inför ett dilemma. Jag är 15 ½ år och är 1.68 lång och väger ungefär 55 kg. Jag är väl en typisk 15-åring kan man säga med varken för lång eller för kort överkropp eller för långa eller förkorta ben.
Nu är det så att jag funderar på vad jag ska göra med mina sista ponnyår. Jag har aldrig riktigt haft en riktig ponnytid då jag ganska snabbt började rida en liten storhäst och nu hade jag en tanke att jag skulle hitta en ponny som jag kunde ha roligt med dom sista åren. Lite lokala tävlingar både i dressyr och hoppning och träna för lite olika tränare, åka iväg på sommarläger tillsammans och rida mycket i naturen. Jag vill också att denna tiden ska vara så lärorik för mig som möjligt och ge mig en stadig grund för framtida storhäst sen isf.
Men kanske är jag alldeles för stor för en maxad D-ponny? Tanken på att köpa min egna första storhäst nu känns lite jobbig.
Vad tycker ni? Har ni tips på hur jag ska göra?
Denna framtida isf D-ponny kommer min lillasyster ta över sen och börja träna när jag blir 18.
/Emma
//Emma
Hittar du en D-ponny som du ser proportionerlig ut på (vilket jag nog tror du gör på de flesta) så är det bara att köra!
Titta på helheten, vikten är sällan ett problem på ponnyer (tummregeln 1/5 av hästens vikt = din vikt fungerar på de allra flesta hästar om de inte är väldigt smäckra eller felbyggda). Så länge benen inte hänger ned i knävecken på hästen utan sitter där de ska så är det inga problem såvida man inte har en väldigt dålig balans.
Man får helt enkelt käna efter på helheten. Själv är jag 163 och 55 kilo och längmässigt tycker jag att jag passar bäst på en D-ponny (sor häst blir faktiskt onödigt stort).
Men just nu har jag faktiskt en väldigt kraftig welsh mountain som jag rider (B-ponny), han har väldigt korekt och kraftig kropp och klarar mig lätt (hoppar dock inte, men mycket dressyr och skogsritter) till skillnad från de andra welsh mountain ponnyerna här hemma som jag annars inte skulle sätt aupp mer än dryt 45 kilo på (eller drygt 50 kilo och ganska så korta).
Men kombinationen med välbyggd häst + balanserad ryttare och ta hänsyn till hur man rider hästen (fel form sliter ju väldigt mycket och blir inte bättre med en obalanserad ryttare) har större betydelse än vikt + längd (jag håller mig dock innanför 1/5 av hans vikt trots han inte är fet). Han känns för övrigt som att sitta på en maxad C-pony (= "mycket häst").
Är det nybörjare man pratar om är det mycket viktigare att ta hänsyn till vikt och längd, men är man själv och hästen i balans och arbetar rätt spelar det så gott som ingen roll.
Sedan så får man givetvis lyssna till hästen, verkar de tycka att det är jobbigt så är det kansle lite mycket för den hästen. Men går de fram som vanligt, öronen framåt och visar arbetsvilja så har jag svårt att tro det är för tungt. Men alla hästar är ju trots allt individer - och då finns ju den perfekta "uppfinningen" testrida!
Så jag tror absolut inte du har några problem med att hitta en passande D-ponny för den sissta tiden, men kolla gärna (det ska man egentligen alltid göra) efter en häst med stark rygg och som är välbenad (grova och korekta ben), och att om den är gammal bör den kuna gå i form (i.af om den rids just nu) anrs är det stor risk att den har varit felarbetad och kanske har förslitningsskador som "ploppar" upp snart. Tittar du på en yngre häst så brukar ändå inte skadan kunna ha blivit så stor (även om det kan givetvis).
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tycker absolut du ska hitta en Ponny!
Hitta en Ponny som är ganska musklad då kommer du absolut inte vara för lång!
Gick också upp på storhäst när jag var 11. Och nu funderar jag på att hyra/köpa en D - ponny så jag kan ta vara på min ponny tid.
Jag är ändå 172 cm lång.
Det viktigtaste är att DU tycker att du känner att hästen kan balansera upp dig, du kanske ser för lång ut på hästen, men det betyder inte att hästen kan balansera upp dig. ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#1 #2 Tack för toppensvaren! Den ponny jag isf ska söka efter nu är en maxad D av den lite grövre modellen som är välbyggd och har grova ben och stark rygg, kanske inte allt för gammal och inte allt för utsliten om man säger så. En sparsamt riden häst vill säga! Jag ska börja kolla runt nu och jag lär återkomma med fler frågor kring mitt Ponnyköp ;-)
//Emma

Du behöver inte leta en grövre ponny, leta efter en D-ponny som kan ge dig roliga sista ponny år.
Kanske en liten Arab eller en ridponny med mycket fullblod, det är roligt när omhoppningarna går snabbt, man kan ha marginalen på sin sida
då kan du säkert ha kvar och tävla den mot stora hästar i lägre klasser ett tag efter att du är för gammal att tävla i ponny klasser 
#4 En ponny jag verkligen kan skratta med är det jag letar efter! Men hur är reglerna när man ska tävla en D-ponny mot stora hästar?
//Emma

#5 du får inte starta den mot ponny det året har jag för mig, det krävs inte något mätintyg på stor häst så då startar du bara på den höjd som passar er, det är ju en häst om än lite mindre 
#6 Så om jag förstått det hela rätt så får jag inte starta i Ponnyklass det året jag en gång tävlat i storhästklass?
Jag hade fått för mig att det som gällde var lite "En gång storhästklass Alltid storhästklass" men är det bara det året är det ju väldigt smidigt!
//Emma

#7 tävla färdigt som ponny först 
#8 Något att rekommendera ja ;-)
Jag är väldigt nervös inför mitt lilla ponnyköp. När jag hittat en ponny som verkar intressant, vad gör man då?
//Emma

#9 då åker man hem och funderar sen provrider man igen och gillar man ponnyn vid tilfället två så beställer man en opartisk veterinär.
Kan du provrida vid fler tillfällen så är det ännu mycket bättre, en promenad med hästen i grimma ut iskogen bara du och hästen är inte helt fel, då får du en uppfatting om ni pratar samma språk.
#10 Brukar hästsäljare vara lite "inte-få-reda-på-allt-för-mycket-om-hästen" eller brukar dom vara öppna och erkänna problem/brister osv?
//Emma

#11 det är olika men du ska själv ta reda på allt som går, som köpare har man undersökningsplikt.
någravarningstecken är
- köparen vill ha sin egen veterinär
- hästen är riden innan du ska provrida (märken efter sadel)
- du får inte var med och hämta hästen i hagen
- hästen är väldigt lungn (kan fått lungnande)
- säljaren är väldigt på
- ovilja mot att du ska komma till baka och testa hästen igen
- det finns ett gamalt veterinär intyg (då skulle jag inte köpa) det är ofta lika med att hästen har en gammal skada som säljaren vill mörka.
att inte gå med på prövotid det är hel OK för många använder prövotiden till att rida sönder hästen. Men man måste få testa hästen många gånger innan köp.
#7 Tack för alla varningstecken! Dom ska jag verkligen ha med i bakhuvudet. Men hur vet man om hästen tidigare varit sjuk eller har veterinärintyg?
//Emma

Det är om säljaren skruvar på sig eller vill ha egen veterinär eller har ett gammalt veterinärintyg.
Gör alltid om en veterinärbesikting (om det redan finns en, vilket skulle gör mig misstänksam) och välj en egen opartisk veterinär.
#12 Men om det finns ett veterinärintyg efter att en tidigare köpare tittat på hästen?
Jag vet inte hur det brukar gå till, men om någon skulle titta på min häst och vara intresserad nog att ta ut veterinär men sen ändå inte köpa av någon anledning, så skulle jag iaf fråga om jag kunde få intyget till senare ev. kund.. Eller om jag själv misstänkt att något kanske var fel och tog ut veterinär för att kolla igenom hästen.. rller om jag som ovan säljare låtit besiktiga hästen för att ha det gjort :P
Så om jag hade ett intyg så skulle du inte köpa min häst bara pga det?
Naturligtvis hade jag inte haft något emot ifall du ville göra en ny besiktning med annan veterinär, det hade ju verkat konstigt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#15 jag skulle aldrig godta ett gammalt intyg. Jag var nämligen med om att en som stod i mitt stall åkte till veterinären flera gånger (hästen var halt höger fram) och när hästen frisk förklarades tog hon intyget och sålde hästen (dyrt)
För mig var det rena tillfälligheten att hästen gick rent just då och han var kraftigt medicinerad vid kontrollen. Vad hon inte heller upplyste köparen om var att hästen hade magsår, vilket visade sig på biverkningarna av en av medicinerna.
En opartisk veterinär och nytt friskt vet intyg det måste man göra som köpare.
Trodde aldrig det skulle vara så svårt att hitta en ponny som man iaf kanske bara vill provrida! Helt otroligt svårt ju! Just nu kollar jag på hemsidor och annonssidor men finns det någon annan väg att gå?
//Emma