Svullen, vad är det?
Har ett vbl-travarsto på snart 5 år. Märkte idag att hon var lite svullen framför juvren. Har inte märkt att hon haft så förut. Kan det vara en brunst som är påväg? Är det normalt att dom blir svullna så? Kan det vara något annat? Kan man göra något åt det? Hon verkar också lite seg, eller vad man ska säga, i bakbenen. Går lite som om hon är öm någonstans. Men hon är inte halt, och hon går inte så konstigt så att jag oroar mig, men jag ser ändå att hennes steg är något annorlunda bak.
Medarbetare på westernridning.ifokus
putt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Framför juvret? På buken då eller? Travaren jag hade innan blev ibland svullen i skapet pga dålig blodcirkulation. Jag brukade massera en stund (efter veterinärs ordination) så gick det bort.
Skynda långsamt så går det fortare.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hon har möjligtvis inte blivit betäckt? Mina ston som ska ha om en månad ser ut och går som du beskriver. Kan ju vara skendräktig också.
Min gamle tant som med är en travare kan svullna upp framför juvret typ vid navelen i samband eller efter brunst.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Låter nog som att hon är brunstig. Är osäker på det med svullnaden framför juvret (mer än när de är dräktiga), men på oss människor kan de ju faktiskt svullna lite vid mens. Håll utkik om det börjar avta om 5 dagar :) Tror inte hon skulle ha ont utav den svullnaden där i.af, fär är det juverinflamation så borde även juvren vara svullna och framför allt ömma!
Att hon går konstigt kan nog också bero på brunst. De brukar både så saktare och mer bredbent (försöker sära på skinkorna xD) när de är brunstiga. Brunstar de väldigt lätt så behövs inte någon hingst utan det kan nästan räcka med andra hästar bara, eller tom. en traktor som vårat ena sto kan brunsta åt…
Som sagt, kolla hur det är om 5-7 dagar. Är det borta då så är det helt klart brunst! Men du kan ju klämma och känna lite extra kring juvren och se om hon verkar ha ont. Vissa ston kan tycka det är irriterande att man håller på, men de flesta bryr sig inte alls eller tycker tom. om när man pillar lite där och de vill "klia tillbaka" på en ^^
Hakuna matata!
#3 Nej hon har inte blivit betäckt, finns inga hingstar i området. Däremot tänkte jag med på skendräktighet.
#5 Ja hon går ju med en valack som tydligen är expert på att få igång ston. Hon är inte det minsta öm i juvren. Jag står ofta och pillar och rensar rent juvren, hon älskar det. Ibland kommer hon och ber om att jag ska pilla på henne. Det var när jag stod och pillade på henne som jag märkte att hon var svullen framför juvret. Det är som två bollar, nästan som två extra tuttar =P framför juvret.
#6 Vet percis vad u menar, ser ut som "tutt-extensions" haha. Men är hon inte öm i juvret så skulle jag nog inte oroa mig alls faktiskt.
Har det inte blivit bättre om en vecka (då brunsten borde vara helt slut) så prova att massera som #2 sade.
Fortsätter hon dock att gå så "konstigt" och är svullen så skulle hon kunna vara en "pissmärr" och vara brunstig onormalt mycket/länge. Men det är nog relativt ovanligt och i sig helt ofarligt. Men är hon inte som vanligt innom 2 veckor i.af så kanske du ska ta ut vet och kolla (eller om du märket att hon börjar gå konstigt och inte bara "saktare"´och "floffigare").
Men du kan ju försöka tänka på hur hon går om du rider ut och inte är i närheten av andra hästar är hon kankse bra där ute och sedan helt plötsligt blir "stel" när hon kommer hem så är svaret givet ;)
Hakuna matata!
Okej. Tack för svaren. Hon har ju brunstat endel mer och oftare sedan denna valack kom till stallet. Är det "farligt", eller kan det ge "men", att hon får gå med en sådan valack så att hon brunstar oftare? Jag har ju inte ont av det, mer än att hon kan bli lite motsträvig i arbetet när hon brunstar. Men det är inte så mkt att det stör mig nämnvärt. Men frågan är om hon har ont av det?
#8 Hon har inte ont av det om hon möjligtvis inte skulle ha några tumörer eller liknande på öggstockarna, men då borde hon med största sannolikhet ha ont jämt.
Men det är inget som blir bättre eller sämre (flr hennes del) med att hon går med vallack.
Skulle hon dock brunsta väldigt mycket (du kan ju se i vår) väldigt länge (de brukar pissa ungefär en vecka (kuna skvätta lite, eller kissa när de kommer in i hagen och när de får mat) och vara "betäckningsbara" 2-4 dagar (ställer gärna upp sig och stannar för att kissa framför andra hästar om de skulle få).
I sådana fall kan man prova munkpeppar (finns som häst homeopati).
Men det är bara att vänta några brunster och se, det kan ju vara lite oregelbundet nu på tiiga våren innan det blivit helt regelbundet med.
Hakuna matata!
Okej tack för hjälpen =) Då behöver jag inte oroa mig än iaf.
Mitt första sto, så känner mig lite osäker på hur det ska vara.
#10 Ston kan vara speciella på många plan… Jag håller mig till mina hingstar (även om stuna får luffsa med ibland de med)
Hakuna matata!