Övningar för unghäst
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag behöver förslag på saker att göra för att aktivera min unghäst. Han är inte inriden så det är övningar från marken som jag söker.
På http://kejawinterprince.weebly.com kan ni läsa i dagboken vad vi hittat på på sista tiden. Min fantasi börjar ta slut nu…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag tränar mina hästar på allt som kan var/ tänkas var farligt
leda så dom går efter mig och stannar när jag stannar så dom inte springer över mig.
Jag lär dom backa när jag går emot dom och komma till mig när jag bjuder in dom till mig.
Det är bra saker att träna på, men allt sånt kan han redan.
Han är så smart och lättlärd så en övning kräver nästan aldrig mer än två tillfällen. Han följer mina minsta signaler.
Fler tips?
Mvh Emelie & Jack
Öppna och sluta vid hand? Skänkelvikning?
Lastning osv förståss. Flytta fram och bakdel.
Tömkörning.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hur gör man öppna/sluta/skänkelvikning för hand? Har jag aldrig varit med om…
Lastning hade ju varit bra, men har ingen egen transport. Dessutom går han in på max 5 min.
Tömkörningen är ju det vi behöver träna på, men fantasin tryter på olika övningar.
Mvh Emelie & Jack
Svårt att beskriva, speciellt slutan.
Öppna är ganska lätt, börja på volt i skritt, gå vid hästens bog (du backar) och peta med ett spö på magen i närheten av bak-knäet. Man ska tajma precis innan bakbenet lyfts, så kommer hästen sätta in det under tyngdpunkten och gå i en l iten öppna på volten. När det går bra där är det bara att fortsätta på rakt spår. Du kan vända pisken och knacka med handtaget, så blir det en mer reflex-stimulerande stöt utan att det blir någon pisksnärt. Fast hästen lär sig nog ganska snabbt och läser av hur du pekar med pisken så behöver du inte röra alls.
Skänkelvikning är bara att lära hästen gå i sidled från dig, och sen lägga till en framåtrörelse. Det blir iofs en skänkelvikning bort, men ändå. Dt går att göra mot dig med men jag vet inte riktigt hur.
Slutan kan jag inte förklara, har själv lite svårt med den.
Men vad har du för utrustning på hästen då… känner spontant att min häst bara kommer böja på sig som en banan och inte alls göra det han ska. Skulle behöva stöd på yttern. Och har jag tömmarna kan jag ju inte gå vid bogen, blir ju jätteknöligt…
Mvh Emelie & Jack
Men vad har du för utrustning på hästen då… känner spontant att min häst bara kommer böja på sig som en banan och inte alls göra det han ska. Skulle behöva stöd på yttern. Och har jag tömmarna kan jag ju inte gå vid bogen, blir ju jätteknöligt…
Mvh Emelie & Jack
Går ju att ha tyel vid hand. Annars är det väl just det som är att träna på, att få hästen att trampa in och jobba utan att överböja sig. Det handalr om ett vågspel med allt sådant. Lagom är bäst.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Antingen tyglar (tex ridkapson) eller grimma och grimskaft. Det finns ingen lag som säger att du måste stå vid bogen, du kan stå närmare huvudet. Eller ha staketet som stöd.
Vid öppnan på volt blir det ju mer longering men det är ju det som ska tränas på, att hästen inte ska rusa men ändå gå framåt. Då kommer den böja sig lagom.
Tyglar har jag tyvärr inga… och med grimma och grimskaft kan jag ju inte ge honom något stöd på yttersidan.
Det verkar inte som att det är samma typ av tömkörning som vi håller på med. Jag tömkör för en kommande inkörning, dvs att styrningen och gasen/bromes fungerar till 100%.
Att kunna tömköra för att bygga hästens muskler och göra andra dressyrrörelser är inget jag har provat tidigare. Vi får kanske börja med att tömlongera, det har jag iaf testat…
Mvh Emelie & Jack
Det var inte tömkörning jag skrev om utan arbete vid hand.
Men tömkörning är ju en bra sak också, speciellt om hästen ska ridas in så skadar det ju inte att den kan signaler och har styrka.
Men var det inte likadant fast med tyglar? Så tolkade jag det, dvs du står jämte hästen istället för bakom…
Mvh Emelie & Jack
Finns vissa skillnader men det är svårt att förklara. Dels för att jag inte är jätteduktig på något av det ;)

Cavaletti och kryss med sockerbitar kan man tömköra över om han går i balans. Galoppen brukar vara svår för unghästar och man brukar inte rekommendera tömkörning i galopp förrän de lösgalopperar i balans. Du kan också träna med sadel m han ska ridas in. Eller fortsätta med inkörningen.
Någon galopp på töm är inte aktuellt just nu iaf, vi skrittar enbart.
Att fortsätta med inkörningen är det som låter mest lockande, men vi ligger redan 7 månader före i planeringen. Men låtsas skaklar och eventuellt släpa blir det nog i vår också.
Idag tog vi iaf en promenad och upptäckte att det vi skulle kunna träna på är att gå genom vatten. Men vet inte riktigt hur man ska simulera en vattenpöl….
Mvh Emelie & Jack
#15 SImulera en vattenpöl går rätt bra med hjälp av presänning. Inte samma sak, men ser liknande ut och övningen går ju mkt ut på att gå på olika underlag.
Bruksridning tycke rjag är spännande och vill bygga en egen bana hemma. Dels för att rida med min ridhäst och dels för att leda eller tömköra min unga ponny. För visst kan man lika gärna leda eller tömköra.
Presenning har han inga problem med överhuvudtaget, behöver något med riktigt vatten så han blir blöt om fötterna.
#17 Det fanns en hel del spännande saker där, men det mesta kan han redan. Det är möjligtvis att gå över en bro, vi har bara gått över en större bro.
Mvh Emelie & Jack
#18 Då kan man lägga bommar under presänningen så det blir som kanter åsså kan man hälla vatten i.
Bara för att han kan betyder inte att ni inte kan bli ännu bättre! Det kan väl dessutom vara bra att träna sådant han känner till ibland och inte bara lära in nytt. Kan han vända i ett trångt utrymmer/fyrkant så träna på att han ska vända utan att du leder runt honom, snävare fyrkant, vända lös på kommando, vända både i höger och vänster varv osv.
Istället för vattenpöl eller vattenfylld pressenning så kanske han kan kliva i eller stoppa hoven i en vattenspann? Det kan ju vara användbart om han har leriga fötter och du inte har slang att spola med. Annars lär du nog få gott om övningspölar snart när våren sätter igång.
Låter som om du har en jättetrevlig unghäst!!!