Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 8240 ggr
Dajmelina
1

Kallblodstravare - ridfråga

Hur ska jag hantera med min ridkallblodstravare?

Hon är 9 år, frisk, kvalad till travet men varit ridhäst sedan fyra års ålder. Lina är snäll i all hantering men mycket framåt och forcerad i ridningen.

Blir lätt stressad och lugnar inte ner sig om jag skrittar en eller två eller fem timmar. Det enda som händer är att hon svettas och är lika forcerad som i början av ridpasset. Från skritt till halt går det relativt bra, men från trav till skritt har jag jättesvårt att bryta av. Hon ångar på som ett ånglok och bryr sig inte vidare om att jag ber om stopp.

Hon är trafiksäker och trevlig, snäll, litar på människor men mycket stark. Hur ska jag få en mer harmonisk ridning? Det känns slitigt och oharmoniskt med mina avsaktningar. Ibland tar det minuter att stanna henne från trav till skritt. Jag tror inte hon förstår vad jag ber om. Jag använder även rösten som hjälpmedel, hon lyssnar bra på den eftersom hon är körd.

Zabbio
0

På samma sätt som vilken häst som helst med det problemet ;)

Det är svårt att säga exakt vad du ska göra utan att se er.

Ett tips du kan prova är att lära in stopp på lång tygel med röst oh sits. Först sitter du tillbaka tungt i sadeln med fötterna tungt ner och fram a la western, samtidigt tar du fram handen och säger ''whoo'' eller nåt. Vänta 2-3 sekunder, sen stanna med tygeln också. Backa ett par steg, lugnt och stilla, eller vänd om.

Efter en hel drös repetitioner kommer hon börja sakta in på sits och röst, fortätt tills hon stannar varje gång i skritt. Sen prova i trav, precis likadant, osv.

Då får du ett stopp, och då kan du själv spänna av bättre  när du rider.

Sen kan du i skritten när den bir för snabb/stressig, prova att sitta liiiite i stopp-sits, och säga nåt lugnande med rösten (inte samma som stoppet, stopp är alltid stopp), antagligen saktar hon av några steg, annars vänta någon sekund och ta lätt i tygeln. Beröm och ge efter direkt, innan hon stannar. Precis som vid stoppet kan det krävas många repetitioner och i början går hon säkert upp i varv direkt igen när du släpper efter. Ge det några sekunder och gör om igen. Så småningom lär hon sig att ta det lugnt.

Det du absolt ska undvika när hon blir stressad eller springer är att luta dig framåt eller segdra i tyglarna. Lutar du dig framåt uppmanar din vikt henne att öka farten för att hålla balansen och segdrar du blir det en dragkamp.  Ge och ta så att hon har en möjlighet att sätta under sig och stanna bekvämt, utan att det drar i munnen, men självklart så måste du ta igen om hon inte stannar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fidelia
0

Eftersom hon tränats för trav är hon lärd att när du tar henne i munnen får hon stöd att springa snabbare. Detta är jättelurigt eftersom för en "normal" ridhäst betyder det sakta ned. Jag fick använda rösten och små förhållningar på min tjej och nu har hon lärt sig. När jag stoppar bomull i öronen på min blir hon en helt annan häst. Från att varit som du beskriver att din är så kan hon skritta lugnt och trava kort trav. Kan vara värt ett försök. Att segdra dem till att stanna går inte om du inte har 200kg att lägga i munnen (vilket givetvis inte vore bra det heller). Lycka till, det finns inte mysigare hästar än dessa kallblod.

Zaphix
0

Har en kallblodstravare, inte den stressade typen dom utan oftast lugn som en filbunke.

Men inte en chans att jag får stopp på honom genom att dra med båda tyglarna i munnen på honom om han inte är sugen på att stanna.

Jag rider alltid med repgrimma, har grundtränat in allt från marken först och sedan tagit upp det till ryggen. För att stanna använder jag alltid one-rein-stop, och det fungerar bra även när han är stressad och vill sticka iväg.

När min häst är stressad så flyttar jag bakdelen, framdelsvändningar eller sidvärts alltså. Det gör jag både från marken och ryggen, gör att han fokuserar på mig och blir avslappnad igen. Flytta bakdelen när hästen korsar benen verkar lugnande och får hästen att gå tillbaka till den tänkande delen av hjärnan, inte den stressade,

Min häst är en ångvält, när han kom sket han totalt i om man stod ivägen för honom eller bad honom stanna. Utan har krävts mycket träning från både marken och ryggen för att få honom att vilja lyssna på mig.

Jag rekommenderar att ta kontakt med en NH-instruktör för att lära dig hantera och rida hästen på ett sätt som är bra för stressade hästar.
Tränar bara NH med min häst, och han har nu börjat bli riktigt trevlig och uppmärksam när man rider.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en kallblodstravare som vi fick i våras 2010. Hon var då dräktig och fölade i maj. Hon var tyvärr så stressad att mjölken sinade och vi fick flaskmata förlet från dag 10. (Hennes tidigare föl hade dött då hon gick på ett stort stuteri. förmodligen dog den av svält)

Efter att fölet flyttat sattes hon igång igen. Och hon var tokstressad. Men så här gjorde vi:

1. Bort med allt kraftfoder.
  2. I två månader fick hon bara skritta. Om hon började takta gjorde vi halt. Varje gång. halten var dock inte längre än att vi precis hann ge henne komando för skritt. Halten blev längre och längre ju mer vi tränade.
  3. Efter det fick hon börja jogga. Samma sak där. Gick det fortare än vi önskade gjorde vi halt.

Efter 10 månaders träning kan vi nu träna henne för kval i mars/april. Hon är lugn och lyhörd och hon går numera på ett vanligt enkelt rakt tränsbett. Fullt möjlig att kontrolera utan hårda tygeltag.

Parallellt med detta har hon marktränats för att respektera oss. Hon går nu framför, bakom eller efter oss på löst grimskaft och stannar då vi säger till.

Slut är bråk och knuffande. Inga trampskaodor av tunga hovar eller nockade näsor för ett slängigt huvud.

PS. Hon var nere på banan och tränade ntervaller härom dagen. den förra tränaren kom då fram och undrade vad vi gjort med henne. Han kunde inte fatta att hon blivit så lugn och lätthanterad. Aldrig todde han att en liten tjej (min 25-åriga dotter) på dryga 50 kg och 163cm lång skulle kunna både köra och rida denna häst utan problem. Men det kan hon.Glad

Klasselover
0

Mina tips är att använda dig av onerein-stop om hon inte går att stanna. Sen myyycket övegångar mellan skritt och halt i början, precis som Tusen skrev här ovan, går det för fort så gör halt, trava ingenting till en början.

Om hon ligger på bettet, prova ett bettlöst alternativ? Vet många f.d. travare som lyssnar bättre på det eftersom det är ett "nytt" sätt. Väldigt viktigt att prova inhängnat första gångerna så inget händer…

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Dajmelina
0

Åh TACK  för dessa tips!

Ska läsa igenom noga allt ni berättar om igen. Vad är stoppsits?

Jag har bokat in körlektion hos klassisk körtränare framöver för stöd och hjälp.

Tusen
0

#6 Kanon! En duktig körinstruktör kan säkert hjälpa dig. Men samma övningar som du gör bakom vagn eller på töm kan du även göra uppsutten.Skrattande

Zabbio
0

#6 Om du menar stopp-sits i mitt inlägg är det den sitsen/hjälpen jag beskrev tidigare i samma inlägg :)

"Först sitter du tillbaka tungt i sadeln med fötterna tungt ner och fram a la western, samtidigt tar du fram handen"

I princip en tung sits som ska betyda stop och som ska hålla dig på plats även vid ett plötsligt stop. (inte luta sig framåt eller annat) Rent teoretskt kan det nog vara hur som helst eftersom du använder det efterkomande momentet för att lära hästen att det är en stopp sits. Men nu ska vi inte krångla till det :P Det viktiga är att du tar fram handen och tygeln, så kan hästen stanna ordentligt och lugnt. Ta inte i tygeln förräns efter en 2-3 sekunder och då för att stanna om hästen inte stannat på sitsen.

Zabbio
0

#6 Om du menar stopp-sits i mitt inlägg är det den sitsen/hjälpen jag beskrev tidigare i samma inlägg :)

"Först sitter du tillbaka tungt i sadeln med fötterna tungt ner och fram a la western, samtidigt tar du fram handen"

I princip en tung sits som ska betyda stop och som ska hålla dig på plats även vid ett plötsligt stop. (inte luta sig framåt eller annat) Rent teoretskt kan det nog vara hur som helst eftersom du använder det efterkomande momentet för att lära hästen att det är en stopp sits. Men nu ska vi inte krångla till det :P Det viktiga är att du tar fram handen och tygeln, så kan hästen stanna ordentligt och lugnt. Ta inte i tygeln förräns efter en 2-3 sekunder och då för att stanna om hästen inte stannat på sitsen.

[Tovab]
0

Hur länge har du haft och ridit henne?

Har hin stått nånting nu innan du började rida henne?

Dajmelina
0

Det gick bra att köra henne! Men hon är oerhört stel åt höger. Måste ta hem Equiterapeuten. Hon var väldigt vinglig i skritten, fungerade bättre i körd trav. Hon ångade inte på utan lyssnade fint. Antagligen beroende på min duktiga tränare

Tusen
0

#11 Ni ser jättefina ut på bilden. Glad

Rafflan
0

För mig gäller det att tänka enkelt när han blir stressad. Bromsa och gasa med tygel och röst, använder jag spö eller skänklar och ska göra en massa övningar stressar han bara mer och mer och det hela slutar med att han bara springer iväg, blir hård i munen och svår att få ner till skritt.

Så jag rider så basic jag kan, svänger med tygel, bromsar med röst och tygel och ökar med röst och tygel. Absolut ingen skänkel, inge forma, inte ställa, inge skänkel vikning, för det går inte när han är på "fel humör".

Vad som även är viktigt för min polle för att han ska kunan focusera är att han får trava av sig regelbundet. För annars laddar han upp överskotts energi och då är han riktigt svår riden och jobbig.

Men lycka till med körningen och hoppas du hittar en lösning på ditt problem :)

UG
0

#12 och 13 Tack så mycket!

Tack för att ni alla delar med er av erfarenheter runt kallblodstravare!

Mer! ;-)

Rafflan
0

#14 en erfarenhet jag gillar skarpt är att dem är stabila som dem flesta kallblod, fast med lite mer fart och bjudning :D

lifeofstardom
0

Massage är mitt tips. Många avdankade travhästar är stela och har ont, därför blir dom stressade och stirriga i ridningen. Om du masserar din häst mjukar du upp muskler, samtidigt som du får en bättre kontakt till din häst. Om hästen litar på dig får du en lugn häst. Det låter som du måste få hästen mer avslappnad helt enkelt, fokusera inte bara på ridningen! =)

MVH Felicia och Ridtravaren Stardom

Lifeofstardom.blogg.se - kärleken mellan häst och ryttare

Tusen
0

#16 Jag måste oponera mig mot ditt ord "avdankade". Det låter så himla negativt. Denna häst, vad jag har förstått, har tränat men egentligen inte kommit ut på tävling. Så särskilt avdankad tycker jag inte att hon låter. Vilken häst som helst mår bra av massage och det är inte alls ett dåligt råd. Men att säga att en travare ofta är stela och har ont tycker jag visar på mycket stor okunnighet kring detta med travare. De är inte stelare än andra hästar som inte dressyrridits och har heller inte mer ont än ridhästar i allmänhet. Ditt uttalande bygger på fördomar. Självklart är de inte lika mjuka och böjbara som hästar som dressyrtränats men i övrigt är de inte alls stela.

lifeofstardom
0

Okunskap, där sa du de. För du är ute och cyklar.

Men avdankad menar jag inget negativt. En häst som är avlad för trav men inte gav nåt är ju trots allt avdankad för den grenen. Det behöver ju inte betyda att den är kass! :P

Kan även tillägga att jag älska min TRAVARE över allt i hela världen, han har blivit en underbar ridhäst tack vare mina kunskaper. Så de där med fördommar får du ta med nån annan om du känner dig träffad.

Tusen
0

#18 "Många avdankade travhästar är stela och har ont"

HUR kan du påstå något sådant om du nu är "kunnig". Detta är ju inte ens sant.

Rafflan
0

#18 avdanka travare har gått trav, dem ska träna och prestera bra, då måste dem vara friska i kroppen för att kunna prestera så bra som möjligt, sen kanske inte deras bästa är bra nog, då är det dags att sälja, så då är dem fina i kroppen i fin form, och får gå och skrota i hagen tills dem säljs. Det gör dem inte stela eller dåliga i kroppen, dock kanske omusklade och vem kan jobba utan muskler? eller med fel muskler? ;)

jackiejohn
0

18# en av mina travare gick direkt från travkarriär till omskolning typ, hon fick jobbas mycket för att musklas om och börja lägga av med travfasonerna.. BLev därför inte speciellt hårt riden då hon som sagt var är under omskolning fortfarande hon har även varit opererad i sina framknä men hon är väldigt mjuk och följsam så bara för att hon är en avdankad travare så är hon verkligen inte stel och har inte heller ont någonstans så jag tycker dte var ett litet dumt påstående om du nu är erfaren av travare….Foten i munnen

lifeofstardom
0

#19 Okej, travare är ALDRIG stela. Då har vi lärt oss något nytt idag =)

#20 om de inte passar travet är de nog inte säkert att de är friska i kroppen! =)

När jag skriver många så menar jag ju inte alla :P Hästar som tränas för trav har ju inte en lämplig "rid-kropp" med en gång. Det är väl nästan självklart. Man använder ju kroppen på ett helt annat sätt, alltså kan hästen bli stel.

Om en danstjej byter gren till hockey så gillar ju kroppen inte de heller i början.

Men, jag ska inte försvara mig. Kommentaren va riktad till kallblodstravaren. Lite onödigt att analysera min formulering tycker jag.

Massage kan helt enkelt hjälpa en hetsig och stressad häst, men de kanske bara är min åsikt.

Rafflan
0

#22 ingen seriös tränare säljer medvetet en sjuk häst!

Och det är många travare som är friska men går dåligt på travet pga att dem inte är mentalt lämpade för det, eller kanske för små. Så dem är fullt friska, men är inte lämpade för den grenan, precis som en dressyr häst som kanske lämpar sig bättre för hoppning, man vet aldrig vad man får ;)

Sen får även travare massage, kotknäckare osv vid behov, för deras kroppar måste vara i topp trim för att dem ska kunna vinna ;)

Och det är ingen skillnad på kallblods travare och vbl travare mer än kropps byggnaden och lite mentalt :P

Att borsta i 2 timmar kan hjälpa, bra kontackt mellan häst och ryttare kan hälpa, sen är ju massage från utbildad massör och en genomgång av kroppen efter spänningar och liknanade aldrig fel när man haft hårt träning och byggt mycket nya muskler under en tid ;)

Tusen
0

#22 Vem har sagt att de aldrig är stela. De är inte stelare än andra hästar och de har absolut muskler. Fast inte de muskler som alltid behövs för att kunna gå i samlad form i alla gångarter. Jag håller absolut med om att de är avlade för något helt annat än ridning men det betyde väl inte att de har ont i hela kroppen bara för att de inte vill springa fort. För det finns individer som inte klarar av att tävla.Även bland travare. Precis som #23 skriver. Ordet avdankad dressyrhäst har jag nog aldrig hört ens så visst är det ett epitet riktat enbart till travare och ev. någon gammal utrliten ridskolehäst. Så inte är det något positivt ord inte.

Ska man beskriva det på något sätt så är väl omskolad ett mycket bättre ord.

lifeofstardom
0

Dajmelina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Liten rapport från trådskaparen:

Det går bättre i körningen än i ridningen. Körde med maratonvagn igår och hon jobbar rätt.