Medryttarens uppgift!
Hey! Jag undrar vad ni som hästägare med medryttare/letar medryttare och medryttare tycker är viktigt då man är medryttare.
Kontakten mellan ägaren & medryttaren?
Vad borde man gå igenom osv innan man blir medryttare?
Hur har ni med häst, hur har eran 'dröm' medryttare varit?
Skriv även bara lite spontant vad ni tycker om medryttare osv.
lovisa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kontakten är jättejätteviktig och att det finns en bra kommunikation. Som medryttare ska man aldrig känna sig orolig över att berätta över saker som inte funkar, sådant man skulle vilja göra/ändra på osv. Och hellre fråga om lov en gång för mycket, informera om vad man tänker göra ifall det skiljer sig från vad man kommit överens om och att man tillsammans förstått samma sak om ägare resp. medryttares uppgift och syn på häst och ridning. Det finns inget som är så tråkigt som när det skär sig pga. bristande kommunikation. Kommer man bra överens kan man ju dessutom hjälpa varandra om något uppstår. Ha hästen gemensamt och jobba åt samma håll istället för att leva i var sin bubbla.
Innan jag fått nya medryttare har vi gått igenom förhållningssätt och att det finns en försäkring för medryttaren osv. Merparten av mina medryttare har varit minderåriga så då har jag även pratat med en förälder. Mina medryttare har ridit tillsammans med mig så jag hoppas och tror att vi har haft en bra kommunikation.
En bra medryttare är någon som gör det man kommit överens om. Kommer de dagar den ska komma, rider eller på annat sätt motionerar hästen, gör de ev. stallsysslor som skall göras och gör det utan att slarva. Rider och hanterar hästen på ett ansvarsfullt sätt och även visar andra respekt och t.ex inte rider där man inte får eller bör rida. Det blir annars lätt hästen som förknippas med den respektlösa ridningen och inte den som rider vid det aktuella tillfället.
Kort och gott: En person som man kan känna sig trygg att lämna sin häst med och en person som följer ingången överenskommelse.
Tummen upp och håller med #1 mammamian !
Öppen och rak kommunikation. Jag vill att medryttaren berättar allt, inte att saker kommer fram på omvägar, det fungerar inte då.
Jag har en medryttare på min häst och vi gick väl mest igenom vad jag ville att hon skulle göra, mocka, fixa mat och sånt.
Pratade också om vad som var okej att göra med hästen, vill inte att hon rider ut ensam tillexempel.
Pratade mycket om hur min häst fungerar, vilket sätt han är van att bli riden och hanterad på. Han tränas bara på NH-sätt och är inte ridtränad på vanligt sätt och hanteras annorlunda från marken och sånt. Har visat och förklarat endel allt eftersom.
Min dröm-medryttare är en som är ansvarsfull, gör det man kommit överrens om och har en bra hästsyn. Vill att medryttaren tycker om min häst och behandlar honom med respekt.
Hade gärna haft en medryttare som redan kan endel Parelli-NH och vet hur den typen av träning och ridning går till, men en sån är väl så gott som omöjligt att hitta.
Eftersom min häst är en dominant, smart och envis häst vill jag att medryttaren ska kunna hantera det, vara konsekvent och mena det den säger.
Ett annat önskemål är väl att medryttaren kunde köra och ville ägna sig åt det också, men det planerar jag att lära min medryttare i framtiden.
Viktigt är väl att man har samma hästsyn, fungerar inte annars.
Jag skulle vilja lämna lite åsikter från medryttarens sida också. Jag har ingen egen häst.
Det jag har haft problem med hos ägarna är att hästarna inte arbetas konsekvent, då är det svårt för mig att vara konsekvent och det känns helt meningslöst att ens försöka. Men det handlar ju precis som ni redan nämnt om att man måste ha samma hästsyn och en bra kommunikation sinsemellan.
Det är ju fint på ett sätt om man som hästägare ger medryttaren fria tyglar men om alla gör på olika sätt så blir nog hästen rätt olycklig. Typexempel är ju om en kör NH och den andra stenhårt INTE och ingen har förståelse för den andra och den stackars hästen hamnar mitt i smeten.
Det är ju självklart svårt att lista allt man gör vid första mötet men BRA kommunikation är verkligen nyckelordet. Inte för mycket DU SKA! För då kanske man blir rädd för att ställa frågor som medryttare, särskilt om det är någon som är ung.
Säg istället: "jag vill att du gör så här, därför att, vad tycker du om det? Säg till om något verkar svårt och krångligt! Hur känns det?" Ställ MÅNGA "vad tycker du om det"-frågor till medryttaren istället för att bara lista hur allt sköts medan medryttaren bara står som ett stolpskott å säger "Mmmmmm".
Jag har också många gånger saknat planering. Även om man bara är skogsmulle så tycker jag att man ska loggföra det man gjort/gör och varför man gör det. Det finns alltid saker att träna på och som man kan sätta upp som mål att nå.
Sen tycker jag att man förutom provridningen går igenom utrustningen och varför man använder just den utrustning man har. Ser man likadant på detta? Även prata om fodret och hästens hagkompisar kanske!
Självklart skriva ett avtal. Tänk även på att det inte ska låta för negativt och stolpigt. Jag har förståelse för om man blir lite väl juridisk och negativ i sitt avtal om man haft dåliga medryttare tidigare som inte skött sig, men låt inte det gå ut över den nya. Lätta upp stämningen i avtalet! Det handlar inte om en vårdnadstvist…
Sen en annan viktig sak, ha regelbundna möten! Ta en fika tillsammans och diskutera, särskilt om det är fler än en medryttare. Gå på clinics tillsammans! Hitt på nåt! :)
Hälsningar den erfarna medryttaren :)

Min drömmedryttare skulle vara intresserad av min häst som individ, inte riddjur. H*n skulle vara villig att lära känna hästen och skapa en relation och arbeta utefter hästens tempo. Personen är NH-utövare och gärna en westernryttare/akademisk/skogsmulle (enligt mina mått) så jag inte anser att den engelska ridstilen är passande på min häst. Medryttaren skulle vara erfaren. Ålder spelar ingen roll så länge h*n för en öppen diskution med mig och kan lyssna och diskutera med mig.
Är på jakt efter en nu, men har bara lyckats hitta sånna som mest ser hästen som ett riddjur och har stuckit när dom ar insett att hästen är för mycket för dom, just för att dom inte tar sig tid att lära känna honom och försökt förstå sig på honom.