Fråga om Friserhästar
Jag tittade på Appassionata igår på tv och blev lite förvirrad 
Under inslaget där Frieserhästana var så var det även skimmlar med.Tv kommentatorn benämnde dom som Frieser hela tiden och det var då min förvirring uppstog…..FINNS det VITA Friserhästar ?
Jag tyckte inte att det fanns några likheter alls mellan dom vita hästarna och de svarta Frieserhästarna…
Hjälp mig reda ut begreppen 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Alltså frieserhästarna måste ju vara helt svarta, dom får ju inte ha ett enda vitt hårstrå… om jag inte missminner mig. Kommentatorerna var kanske inte så "hajja" på det där med hästraserna hit o dit ;) Det var väl andalusier eller lippizanare lr nåt :)
Nej frisierhästar får inte vara vita.
Kommer inte ihåg exakt .. men vet att jag läst någonstans att det kan förekomma skimmel i friserhästen och att det finns,skall försöka komma ihåg och leta var jag stt /hört det och återkomma.

Rasbeskrivning och avelsmål "En frieserhäst ska vara helt svart utan några tecken. Lite vita hår eller en vit stjärna i pannan är dock tillåtet."
från hemsidan för rasen säkrare kan nog inte svaret bli

var det inte andalusier som var med frieserna
Helt rätt Kiara !! jag hade läst och uppfattat fel , vita tecken kan förekomma men är inte önskvärt och då i pannan/huvudet. Artikel på ridsportsidorna i Aftonbladet.

Visste att det var nåt jag hade glömt! Jag skulle ju spelat in det där Appassionata! Bra att jag kommer på det två dar senare. Men jag hade på känn att jag glömt nåt nu igen… aja… shit happens
jag tänkte på samma sak som du, det var nog bara klantigt sagt, men det var både frieser och andalusier

OK….då kan förvirringen släppa nu då för jag har alltid hört att frieserhästar ska vara svarta !
Det roliga är ju att komentatorn gjorde om tabben flera gånger och benämnde skimlarna som frieser 
Men då är begreppen utredda nu….tackar :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#7 här är en till som missade dt pogrammet.. :/ ^^^
Frieserhästar kan bli skimmel men dock ej godkända, de är vad jag hört. Men de är ju frieser ändå i sånt fall.

#11 Ena föräldern måste vara skimmel för att det ska bli skimmel och då kan inte en skimmel friser vara renrasig.
#12 Jag känner som du! För jag kan väl inte tänka mej att man avlar på en färg som inte är godkänd.. Vore ju dumt att ta fram felfärgade medvetet… (även om jag skiter i färgen på hästen) ;)
Jag kollade också på programmet, och la också märke till att dom sa frieser. men sen efter en stund, så förstog jag att den svarta friesern kom in i bilden först i slutet av numret o gjorde några skolsprång. det var nog den dom pratat om hela tiden, fasst i förväg. det är vad jag tror.. dom andra var lippizanare eller andalucier(ursäkta stavningarna;))
Har du sett en vit friserhäst så är det inte det. En friser ska alltid vara svart utan tecken! mvh mejj

friesrar får ha en liten liten stjärna i pannan, men bör helst vara hels svarta.

det är som larry skrev att det har funnits frieserhästar som varit skimmlar men det har succesivt avlats bort. det var under korstågen för ca 900 år sedan som arabiskt och andalusiskt blod blandades in som skimmelfärgen kom till.

Ni som säger att Frieser inte kan vara skimlar: hur ser det ut bakåt i leden? Svaga anlag kan ju döljas bakom starka och genetiken är ofta mer komplicerad än man tror. Raser brukar sällan uppstå av sig själv utan har i de flesta fall avlats fram, och då kan ju skimmelanlaget ligga i generna utan att synas. Rätt var det är så kan man få fram en skimmel som är lika rasren som alla andra, även om den inte godkänns. OBS! Jag spekulerar och känner inte till specifika fakta, det får den som är intresserad göra.

Den färg som kan ploppa upp i friesern, som är "svag" och kan döljas i flera generationer av svarta hästar, är fux. Skimmelfärgen funkar inte så, som Kiara säger måste ena föräldern vara skimmel.

Just det, nuförtiden kan man väl dessutom testa hästarna för fuxanlag innan man sätter dem i aveln, om jag kommer ihåg rätt.

Intressant läsning! :)

Håller med Nina =)