Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1383 ggr
LinneaG
0

Senskada/hovbroskförb.

..ening Någon som vet något om **hovbroskförbening?
**Ska kanske provrida en häst med detta och
skulle vilja ha lite mer information om det:
Hur det påverkar ridningen och om hästen
kan ha ont av det?

Den andra hästen jag ska provrida har en
senskada, När hästen blir friskförklarade finns
det stor chans att den kan komma tillbaka?
Och samma frågor här:
Hur det påverkar ridningen och om hästen kan
ha ont av det?

/Linnea

Linda
0

Oj änn har jag haft turen att ha väldigt lite benskador men vänta lite i eftermiddag kan jag titta upp det åt dig när jag sitter hemma vid datorn (Sitter på jobbet nu..)

LinneaG
0

Okie, tack! Men kommer inte komma in
på datorn förrän på söndag igen =(

LinneaG
0

Broskplattorna blir till ben genom en inlagring av mineraler och detta gör att elasticiteten i hoven försvinner och hästen utsätts för en hårdare belastning på leder och skelett.

kan det vara rätt förklaring?

Linda
0

Jag skulle aldig åta mig en sådann häst eftersom det oftast kostar mer änn det smakar..tyvärr…

Linda
0

Rättade till rubriken efteersom den var för stor

hoppas ok..mvh Linda

emsems
0

hm… om du ska ha hästen till mer än skogsridning så skulle jag inte köpa hästen.

senskador brukar vara ett helsikke, då de har en tendens att komma tillbaka, och tro mig, det är det tråkigaste som finns när man har en häst, betalar allt, mockar varje dag, betalat veterinär, å inte får rida… vet en häst som sått i ett år nu pga senskada.

hovbroskförbening brukar finnas hos tyngre arbetshästar, men ibland även hos lite lättare modeller som halvblodet. det behöver inte påverka hästen, men det kan ökas om man tex rider på hårt underlag, tror jag. läs på agrias hemsida, där står det mesta om det mesta!

LinneaG
0

Okie, båda hästarna är bara till foder, ej köpas.

gejsa
0

Men du ska inte ta någon av dom på foder förrens det går att rida på dom. För som ems sa, det kostar att ha dom stående bara. Försök annars att hitta någon friskare häst.

LinneaG
0

Nej, precis. jag ska ju provrida efter båda har vart inne
och friskförklarats av veterinär..

gejsa
0

Då är det väl inte så farligt. Är dom friskförklarade så….. Och du ska bara ha en på foder. Vad är det för hästar då?

LinneaG
0

Den ena är en polsk import, 22 år och tävlad
i hoppning o dressyr. Lugn o sansad enligt ägaren.
Får ej tävla längre pga senskadan, men får tränas.
Ska sättas igång efter den vart inne och kollats av
verterinären.

Den andra är New Forest, 14 år. Tävlad LA dressyr o
LA hoppning o deb. fälttävlan. Den får inte heller tävla
längre pga hovbroskförbening, men den påverkas inte
vid ridning av detta. Blivit friskförklarad av veterinär.

gejsa
0

Är dom hästarna lugna då? Så att dom passar dig alltså. Jag menar en häst som tävlat i fälttävlan kanske är het i galopp och så. Jag vet inte.

LinneaG
0

Enligt ägarna är de lugna, men ska förhoppningsvis
provrida 14 åringen i helgen om ja hittar någon som kan
köra mig. Kan kopiera svaret ja fick av henne ang. hästen.

Jag har en New Forest valack som inte får tävla mer p.g.a hovbroskförbening. Han har gått LA hopp o dressyr samt deb. fälttävlan.Mycket säker på foten.Jättebra i skogen.Tycker inte om lastbilar. Lätt att hantera. Han är maxad D-ponny.14 år.Lånas ut tillsvidare.

LinneaG
0

Ska provrida 14 åringen nästa lördag, den 18/2

Linda
0

Åh vad spännande följer Anna med?

LinneaG
0

Ja, det sa hon att hon kunde göra. Skulle ju ha tagit det nu i helgen men ni skulle ju på kryssning..

Linda
0

japp vi ska x:a

LinneaG
0

mm…

gejsa
0

Vart ska ni Linda! Finland, Åland?

Linda
0

På en 24 timmars vet faktist inte he,he min kompis fyller 30 i april men pga våra djur försökte vi hitta datum som passade oss alla, så jag är bara medbjuden.

gejsa
0

Ha så roligt då. Men du hinner du med att fota soya i helgen då? Vill se nuuuuuu

LinneaG
0

Hoppas på att det blir en i mars också,
så jag kan följa med Fundersam

emsems
0

bye bye sandy. jag skulle inte ta 22åringen.. om den inte är ingångsatt, men håller fö rvet nu, vad är det som säger att den åhller när den är igång då…??

en för stor chansning…

hoppas du hittat nåt iaf