western sadel
Har alltid velat ha en riktigt skön uteridnings sadel, och leka cow girl;)
-Vad ska man tänka på när man köper en western sadel?
mvh Linda

Den ska passa både hästens rygg och din rumpa….men det är inget nytt 
Lägg gärna dom extra pengarna och köp en kvalitets sadel från en ren westernbutik och inte från hööks, börjes eller liknande. En westernsadel av bra kvalité överlever både sin ägare och häst om den sköts rätt.
Kolla att lädret är kraftigt och att sömmarna är ordentliga, har sett skrämmande exemplar av den billigare varianten där lädret varit tunnt och fult ihopsatt med nitar.
I nyaste numret av tidningen Hästfocus har de en artikel om westernsadlar….
Gå in på den här länken http://www.ridsport.ifokus.se/Links/TrackLink.aspx?LinkId=655782cc-40b9-4c81-bdcc-0f78818ddab4&Url=http://www.tumbleweed.se/ och kolla in deras utbud och läs om sadlarnas uppbyggnad etc….jag har en Dakota Reiner sadel (men med lite annat mönster inlagt i korgmönstret) 16" och full Quarterbom som är ljuvlig att rida i !
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Fast jag vill ju inte träna i den utan ha den som en extra sadel ibland och rida ut i.
-Själv är jag jätte noga att mina dressyr sadlar ska vara välanpassade och bara köpa kvalitè men jag vill inte lägga ner 10.000 på något som jag bara kommer använda ca 40gr på ett år max.
-Ska läsa artikeln tack cba!!

Westernsadlar likväl dressyrsadlar av bra kvalité kostar rätt mycket även fast de är begagnade….
Om du har möjlighet så prova sitt i olika westernsadlar för det finns en uppsjö av olika modeller som alla känns olika att sitta i.
Jag föredrar reiningsadlarna pga att den är mer uppbyggd från sätet mot sadelhornet och man sitter stadigare.
Träffas vi nån gång så ska du få provsitta i min "fotölj" 
Kolla in den begagnade marknaden, du kan sägert fynda där…..själv slumpade jag bort en ropingsadel för 7000 för nått år sen !
Mvh CBA
Jag skulle satsa på en bomlös variant, om du är ute efter långritter… Eller, jag hade nog köpt en bomlös ändå, dom är väldigt bekväma :)

Jo dom är väldigt bekväma…..jag tror att Neywaz är i tankar att sälja sin bomlösa distansadel 
Men dom kostar ju kulor dom med om man vill ha lite kvalité…
Mvh CBA
Min syster funderar på att sälja sin bomlösa torsion… Men den skulle jag inte köpt, finns mkt bekvämare ;) (Vad jag vill få fram här är att torsion-sadlarna inte är bekväma;))

Jag hade en Tex-tan som min mamma köpte i Amerika när hon var där. Blev tyvärr för liten när fjordingen hade börjat muskla sig så jag var tvungen att sälja den. Den var jättefin.
Vet inte vad det heter men det hade ett långt horn iaf. Är det reining eller vad ni som vet?

#6 Jag har alltid trott att Torsion sadlarna är bekväma (ser då ut så) men har fått prova sitta i en som Neywaz har och den VAR inte bekväm. Hon har en annan som är mjuk som en dunkudde att sitta på
Jag har för mig att den är beställd från USA…
#7 Om den har ett långt smalt horn är det en cuttingsadel. Cutting är den tävlingsgren där man sållar ut en kalv från flocken och ska hålla den + valla den i ett bestämt mönster ett visst antal minuter.
Mvh CBA
CBA, nej det stämmer… Jag tyckte också den såg bekväm ut, ända tills jag provade den ;) Kändes heludda att sitta i, hehe… Men det finns andra, som tur är!

Ja, CBA cutting heter det nog. Mamma köpte en sådan sadel så att jag kunde hålla i mig när hästen slog bakut. *ler*

Jag förstår inte riktigt hur de vågar ha ett sånt högt horn i cutting. jag skulle nog föredra att ha ett lågt knubbigt horn med tanke på hur dom far runt i sadeln än hit och än dit….men det är klart….ett litet horn blir svårare att hålla i sig i när hästen kränger hit och dit 
Det är rackarns roligt att titta på cutting…så häftigt att se hur hästen arbetar helt på egen hand när den håller kalven….då är det bara att hålla i sig för allt vad tygen håller !
I Hjo har de Hjo ko tävlingar varje år…att rekomendera att kolla på!
High Chapparall har oxå liknande tävlingar varje år….
Mvh CBA
Japp, tänkte åka och titta på iaf high chaparall, får väl se om det blir Hjo Ko också… Är det nån mer som ska till nån av dom? :)
//Jonas

#12 en av dom hade varit kul, ska vi samåka

Hjo ko har jag sett en gång….det skulle vara roligt att se den som är på HC nån gång….när är det den går ?
Mvh CBA
Kiara, jag är nästan säker på att vi är full bil till båda… :/

CBA jo, det är högt horn. Du skulle se mig när vi skulle hoppa över ett dike en gång. Då tänkte jag inte på hornet. Det fick jag i magen mindre kul.

-gejsa Man ska inte öva hoppning med en westersadel hur inbjudande diket, hindret el.dyl. ser ut 
Nu har du gjort det och jag lovar…du kommer inte få ett till sånt infall någon gång då smärtan när hornet slår i magen gör sig påmind 
Mvh CBA
Jag träffade en tjej som berättade en ganska kul historia om hur hon fastnade med bhn i hornet på sin sadel nån gång när dom var ute och klättrade… Så det är inte bara killar som har specifika problem med att rida ibland :D
Hur tusan går det till. Det måste ha varit en brant backe det. Red hon bara i bh eller
Själv har jag bara prövat rida en gång i westernsadel och jag kan inte säga att jag är allt för förtjust i dem.
Bad memories!!!
Det var på sommaren, bh och t-shirt… :P

#20 stackars flicka..Tur att man e platt och planka och sällan behöver eländet..ha,ha

CBA nej, jag hoppade inget mer. Men å ena sidan är ju sadeln såld också nu så….

Ha, ha jag fastnade med jackan i hornet när jag skulle hoppa ner. 

Ha, ha Linda sitter du och rider utan bh då alltså med bar överkropp eller???

Nää knappast men jag har aldrig fastnat med den iaf..hmm inbillar mig att det är för damer som har stora..som kanske riskerar att fastna.
men visst rider jag utan bh ibland men har ju iaf tröja på mig..ha ha
-Somliga har inget att skryta med ju..

Ha, ha det lät som om du inte hade bh eller tröja. 

Nä så sexig brukar jag inte vara om det inte e kolsvart ha ha ha ha
Haha, men va tråkig du är då Linda! :P Det är ju inte storleken som spelar roll ;)

Fastnat med bh´n….*hmmm*…det var mig ett konststycke 
Jackan däremot brukar fastna om jag står upp i galoppen….jäkligt irriterande…
Mvh CBA

Ja det kommer jag också i håg. Att jag fastnade när jag red. Men det var värre när jag skulle hoppa av. Hängde en gång i den där. Som tur va har jag en snäll häst. hi hi

Först när jag läste om att hon fastnat med bhn blev jag fundersam och började fundera hur man kan lyckas med detta konststycke. Men sedan slog det mig. Inte konstigt alls faktiskt. Om jag fattade det rätt så klättrade de. Alltså om hästen jobbar sig uppför en brant så sitter ryttaren ofta väldigt framåtlutad i sadeln för att hjälpa hästen med balansen. När man sedan liksom skuttar upp på planmark igen är det inte alls konstigt om bhn fastnade. Men ack så onte det måste ha gjort, och vad pinsamt innan man tar sig lös. hihi
Är det någon annan än mig som tror att det kan ha gått till på det sättet? Eller är jag helt fel ute.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ÅsaF jag är nästan övertygad om att det gick till som du beskriver, för det var ungefär så hon berättade det för mig :P Men jag skrattade åt det ändå =)

Ja du, slo du som ingen bh har kan ju skratta. 
Precis som en del skrattade när det var diskusison om suspensoar i en annan tråd för nån vecka sen ;)

Men jag skrattade aldrig då……ha ha men nu.