Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4920 ggr
Rafflan
0

Vad ska jag utfodra med?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Behöver nu tips på foder.
Jag ska stödfodra min polle 3 gånger/vecka efter ridtur.

Behöver 1 foder som ger mer protein för muskel bygge, funderar på krafft muskel eller lusern. Vilket tycker ni? eller har ni nåt annat tips? om lusern, ska den vara hackad eller i pellets form och vad blir det för skillnad på dem?

Behöver även nåt att ge nu första tiden för att hjälpa honom få upp hullet igen, dock ska jag sluta med det sen när hullet är bra för han blir lätt tjock, t.o.m på hö. Hört att lusern kan funka till det med, men är inte risken att han blir tjock sen då när jag fortsätter ge lusern för proteins skull? Andra tips?

obs: det får inte göra honom piggare!

Hoppas ni kan bomba mig med tips, ideer och tankar :)
Han får enbart hö/hösilage som foder.

Cilla89a
0

För att bugga muskler och gå upp i vikt så är protein viktigt som du säger.
Jag föredrar lucern strå om jag ska ge lucern, alla hästar jag träffat har ätit det med god aptit medans några har ratat lucern pellets.
Krafft Muskel är mer koncentrerat med protein och kan vara bra eftersom du enbart vill åt proteinet. Annars finns Krafft Groov 125.
Jag ger Japp och Brimad krafft groov 125.

Har du ingen analys på hö:et så du vet hur mycket protein du behöver komplettera med? Annars får du gå på känn, introducera lite, höj och ha koll och se när hästen börjar se bättre ut i hull och kropp..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rafflan
0

#1 han går på lösdrift så vet inte hur mycket hö han äter ;)

Därför jag får prova mig fram.
Vet inte siffran men vet att det iaf var ganska okey-lågt protein värde i höt :)
Dem andra hästarna i hagen verkar funka bra på detta värde, men min verkar behöva mer ;)

Men kanske ge lucern nu då tills hullet är bättre och sen byta till krafft muskel eller krafft groov 125, vad tror du om det? :)

Klasselover
0

Jag skulle ge lucern för hullet, och sen när han har bra hull gå över till krafft muskel, då kan du ge mycket protein utan nämvärt med MJ (fett, energi).

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Cilla89a
0

#2 det spelar nog ingen större roll om du väljer lucern strå, pellets eller krafft groov el muskel. protein som protein, det som skiljer sig är ju mängden protein i dem olika sorterna.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rafflan
0

#3 okey, ska kolla vad vi har i våran närmaste affär som säljer hästfoder :)

#4 okey :)

Rafflan
0

Var och kollade på foder idag då det blev impuls att jag skulle dit och köpa annat.

Dem hade dock bara Lusern i pellets form, kanske hade slut på strå formen, får kolla mer noga när det är dags att köpa.
Men det är samma innehåll i pelletset utom att det saknas Råfett 3,0%. Och sen får jag väl blötlägga pelletset.

Dock undrar jag hur mycket jag ska ge?
Står 0,5-2 kg/dag. så funderar på att kanske 1 kg/3 gånger/vecka blir bra. Vad tror ni?
Hästen är ca 153 i mkh.

jeanette
0

Fast du bör ju ge kontinuerligt och inte bara 3 ggr/veckan. Risken med hattig utfodring är ju att det kan bli obalans, och en obalans i tarmfloran kan utlösa fång. Varför måste du fodra 3 ggr/veckan ? Varför inte dagligen ?

Foderstaten ska variera så lite som möjligt…
Man ska inte hålla på att ändra den från en dag till en annan. Även om det är samma typ av kraftfoder så blir det ju en omställning för magen och upptaget av fodret blir allt utom optimalt.

Rafflan
0

#7 skrev en annan tråd nyligen och då sa dem att det var okey att jag utfodrade efter ridning ett par gånger i veckan.

Anledningen att han inte kan få morgon och kväll varje dag är att han går på lösdrift och det är bara han i hagen som behöver extra, och finns ingen som kan ta in honom dagligen, utan ska han ha får det blir efter jag ridigt. Och då jag rider 3-6 gånger/vecka kändes 3 gånger bra då jag alltid rider minst 3 gånger iaf.

Dock får han ju samma mängd hö dagligen. Och ibland innan eller efter ridning kan han få en nävre kraft om han vart duktig.

Tusen
0

#7 Ursäkta mig men vad har du fått det ifrån?

Ingen häst får fång för att de får en lite ojämn fodërstat. Hur tror du vildhästarna har det? Inte får de samma mängd och samma kvalité på fodret varje dag.

Att mycket högpresterande hästar, t.ex travare och galoppörer, behöver utfodras lika varje dag är just för att de är högpresterande. De ska prestera enormt mycket och behöver då ett reservlager som inte får sina. Men det är kraftfodret sdet gäller. (Hö får de fri tillgång av, dygnet runt.) Alla andra hästar räknas INTE som högpresterande och då det gäller lusern är det ett höslag som inte påverkar magen ett dugg. Det hö hästen inte får i sig de dagar den får lusern, får den i sig de dagar den inte får lusern. Grovfodergivan är ju konstant i vilket fall. Luzern är ett grovfoder.

Rafflan
0

#9 då kanske jag kan ställa en fråga till dig som verkar ha koll på det här.
Är det det att dem högpresterande får sån stor mängd kraftfoder som kan göra rubningen eller kan även 0,5 kg krafft muskel ge en rubbning?

Han äter ju i övrigt typ dygnet runt så även om han inte får just krafft muskel så får han ju fortfarande mat till magen, så vad är då skillnaden att jag smugglar in 0,5 kg krafft mitt bland höt? är det de att det är annat innehåll?

Tusen
0

#10 Det är oftast så som du säger. Stora kraftfodermängder och en plötslig brist på motion kan ge korsförlamning.Mindre mängder kraftfoder är det ingen fara med.

Att ge luzern är inte samma sak som att ge kraftfoder. Kraftfoder består av t.ex havre, korn eller majs som bas. Luzern är ett speciellt gräs och alltså inget kraftfoder. Det är däremot ett proteintillskott och inte farligt att ge. Det är som att ge lite bättre hö bara.

jeanette
0

Det är väl bara läsa på. Fång utlöses ju dels av rubbning i tarmfloran..villket jag pratar om här. Vildhästar kan du knappast jämföra med då dom tillåts beta/äta/leta mat nässtan dyget runt, villket ger över dygnet en jämn fördelning av föda.

Du själv kanske ska förkovra dig litegranna i vad som utlöser fång samt läsa på litegranna om foder.

Rafflan
0

#12 om du läser högre upp så går min häst på lösdrift vilket betyder att dem utfodras idag 3 gånger/dygn med en stor hög mat var, så 2 timnamr efter utfodringen finns det fortfarande mat kvar att knappra på när dem känner för det…

Så dem har tillgång till mat stor del av dygnet att äta av. Min polle står inte i box och får en liten tuss med hö som dem äter upp på 30 min 3 gånger/dag….

Tusen
0

#12 Hennes häst får ju hö dygnet runt så på det viset kan man visst jämföra med vildhästar. Och eftersom luzern är ett gräs är risken för fång obefintlig.

Fång är en alergisk reaktion på foderintaget. Alltså har ett tillskott på mer proteiner inget med fångrisken att göra då hästen tydligen äter kontinuerligt resten av dygnet.

Inte ens vildhästar äter jämnt över dygnet. Det är inte alltid de har tillgång till foder utan måste då transportera sig långa sträckor utan varken mat eller vatten. Så om hennes häst får lite lusern extra ett par till tre gånger i veckan kan det knappast utlösa fång.

Sen behöver du inte vara dryg. Jag har läst en hel del jag med.