Longering
Ni som känner till Monty Roberts och hans metoder kanske också känner till att han riktar skarp kritik åt longering på en lina. I hans bok "från mina händer till dina" står bland annat att longering påverkar hästen naturliga sätt att bära sitt huvud, disharmonerar med skelletet och kan få hästen att falla i korsgallopp. Hästar som longerats en enda gång kan få bestående "men" för resten av livet. Longering på två linor är bättre, men enligt Monty Roberts är inte heller detta att rekommendera. Istället menar han att tömkörning på rätt sätt samt löslongering är de enda fullvärdiga träningsmetoderna från marken.
Vad anser ni om det här? Longering är ju trots allt en utbredd träningsmetod i hela världen och används av såväl elitryttare som amatörer i utbildningssyfte eller som ett alternativ till ridning…
Låt höra dina tankar och åsikter!

isf har mina hästar men för livet nu för de e longerade flera gånger. Helt klart tror jag med att löslongering är skonsammare för hästen då hästen är helt lös och kan röra sig helt naturligt, med lina så är hästen ju mer begränsad och viker ju gärna huvud inåt för undkomma linan. Det har jag sett många gånger och tycker ju inte det ser så skonsamt ut för hästen… samt sliter det ju på ben och leder….. jag löslongerar mest……fåtal ggr som jag använder lina. Min equiterapeut skriker rakt ut om man nämner longering…….
ja och det är tydligen vanligt att hästen ställer sig utåt också, för att kompnsera trycket som linan ger… intressant, nån mer som har nån åsikt?

hon som hyr in hos mig longerar väldigt mkt….en haflingers 4 år…vet inte hur man kan berätta på fint sätt att det inte är bra att longera så ofta……

Jag gillar inte longering eftersom det sliter onödigt mkt. Men är praktiskt vid vissa samanhang och jag gör det ändå då.
Som vid sits träning, inridning, att ta egenom en del kroppsspråk där jag inte kan spärra av ridbana/ridhus/har en rundkorall och lite andra tillfällen.
Alltså aldrig för träning utav hästens kropp i sig, eftersom man inte kan påverka hästen särskilt mkt på ett bra sätt när man longerar.
Vad är longering med två tömmar? Låter som tömkörning på volt..?

jag har försökt longera roger med lina några ggr, men det kommer jag nog inte göra fler ggr. första gången förstod han inte riktigt vad han skulle göra och troligtvis var det första gången i hans liv som han blev longerad, andra gången hade han fårr koll på det men blev uttråkad efter ca 7 min, jag hade bytt varv och skulle bara se de tre gångarterna i det varvet, ville se ett helt varv i galopp för det skulle han klara, men han surade ihop och frös fast. tillslut fick stallägaren honom att gå framåt iaf men han var inte glad och hon fick tvinga honom framåt. innand ess hade jag, min kompis och min kompis mamma försökt truga och övertala. sen ville jag testa en gång efter den men det gick inte alls, han ville inte, sen dess så har jag bestämt mig för att itne longera honom mer. jag ahr testat tömkörning(om man kan kalla det för det) och det gick bättre, han verkade tycka det avr roligare iaf, men allra helst vill han ha mig uppe på ryggen konstigt nog och så vill han ut i skogen!
Om man promt vill ongera med lina kan man sy fast en extraring ca 1 m in på longerlinan från spännet man fäster hästen i. sedan lägger man linan om hästens hals, fäster spännet i ringen och longerar med en "ögla" om hästens hals, så stör man itne hästens huvud vid longeringen.
Mr Nevzorov longerar här en av sina hästar på det viset jag menar…. man ser relativt tydligt på bilden hur linan är en stor (icke löpande) ögla om hästens hals.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#7 såg mkt bättre ut…….fast hästen måste nog vara ganska lydig där. inget man kan använda första gången hästen ska longeras

Jag löslongerar min häst.. Han är väldigt "stressad" darar & travar i full fart med lina & sen är han svår att få ut m lina… Med löslongering så är det inte nå problem han går lungt & fint & lyssnar jätte bra på mitt kropps språk…. Alla sätt är olika men jag har löslongerat flera hästar & det funkar bättre än med lina tycker jag..

Jag tycker inte man kan påverka hästen på ett särskilt mkt bättre sätt för att få den i en bra form med den variant Herr Nevzorov annvänder.. Man kan fortfarande bara påverka hals och huvudu och vända den på framdelen.
Men jag håller med om att det är bättre än normal longering. Och håller med om att det är om "man värkligen måste".. Men eftersom säkerheten är rätt låg på det med så borde man ju lika gärna kunna löslongera då, eftersom hästen rätt lätt borde kunna ta sig ur det där…

jag har löslongerat Fontane. Det går bra så, men när han sen ska fångas in för att gå till stallet då springer han bara i väg och ska busa….. varför?
Jag tog bilden av N efterosm den tydligt beskrev hur jag menade :P vet att hempfling okcså longerar sina hästar så ibland….
Men jo en nåttåsånär lydig häst behöver man nog, en som lyssnar på röstkommandon.
När jag longerar vill jag itne påverka min hästs hållning av huduv elelr hals, jag vill att hästn ska få den motion jg inte hinner ge genom att gå i en halvtimme tex om vi är bjudna på middag på kvällen och har bråttom….. däremot så förepråkar jag ju itne direkt longering på lina alls.
Försöker bara ge flera möjligheter till dom som vill lognera på lina.
Mitt förslag gällande hästar som aldrig blivit longerade innan är att ta en medhjälpare som går vid hästens huvud , ev hålladnes i grimskaft i grimman/tränset, och gör detta på longeringsvolten. Perosnen i mitten driver på både MH och hästen, efterhand så glider medhjälparen längre o längre in mot mitten längsmed longerlinan o till sist ställer sig bakom longeraren eller smiter ut från volten helt (givetvis efter att ha knäppt loss grimskaftet) så gjorde vi med harry o det gick super :D

Kan någon förklara vad löslongering är??

Löslongering är longering där man har hästen lös ;)
Om du har en yta på låt säga 20x20 m eller med misnta diametern 16 m som är innesluten så kan du löslongera där… .elelr om du är helt ensam i ett ridhus…. med hjälp av din kropp så driver du hästen runt dig själv. Svårt att förklara…
hittar ignen sida på nätet just nu som beskriver tillvägag¨ngssättet…
longerar inte mirran alls. tycker inte om det. vill hellre att hon blir riden eller lös i manegen. tova longerade jag mer, men henne var jag inte lika försiktig med.

#16 vadå skiljer du på dina hästar, en viktigare än den andra när det gäller att vara rädd om deras ben och leder osv????
Har longerat mina hästar under hela tiden jag haft dom(12 och 2,5 år) både i lina och löst.Har aldrig fattat vad det är som är farligt.Vad är det som sliter? hur mycket måste man longera för att det skall slita,vad är det som slits,leder,ben,muskler? Slits det mer, än om man rider - kör hästen? När jag är riktigt lat longerar jag bägge på samma gång. Den ena är 23 år den andra 4 i år.Ingen har varit skadad p.g.a longeringen.Min gamle fick ont i en halsmuskel när han vandrade i boxen 4-5 timmar,men så länge är det väl ingen som longerar?
Sedan finns det hältor som inte visar sig på annat sätt än vid longering,sist jag vet.bes en häst så hade dom börjat med att hästen skulle longeras i bägge varven,för att utesluta den sortens hältor.

båda två på en gång? det där vill jag se hur det ser ut. hur fungerar det anita? låter intressant! :D

Det som gör att longering sliter är väl två saker som jag kan se. Dels det myckna arbetet på volt, dels om de inte arbetar i en korrekt form och bär sig. Det sistnämnda är jag lite tveksam till, eftersom hästen i frihet inte rör sig i "form" på samma sätt som med ryttare, just för att den inte har någon ryttare att bära upp.
Hursomhelst så är det ju ett komplicerat samband som det knappt finns någon forskning på. Det är så oerhört mycket tyckande… Alla förslitningsskador har ju oerhört komplexa sjukdomsbilder, med ärftlighet, uppväxt, foder, motion och säkert en massa andra möjliga orsaker jag glömmer här. Så hur skulle man säkert kunna ta reda på vad som sliter? För min del försöker jag ha ett kritiskt förhållningssätt till mina hästaktiviteter, variera träningen samt se över foder och utevistelse i förhållande till träningsaktiviteter…

Jag bruka också släppa två eller tre hästar tillsammans. Dom springer mest och leker då. Vilket jag vill. När det är väldilgt lerigt i hagen så törs inte hästarna inte ta ut på stegen när dom springer i hagen. Men när dom är på ridbanan så törs dom det. Dom tvärvänder och har sig. Perfekt för hästarna tycker jag. Så jag longerar också flera hästar samtidigt.

Jag å min kompis som ja har min fjording hos brukar löslongera våra håstar samtidigt. d går jätte bra! men som gejsa åxå skrev så blir d nog mycket bus! =)
Kanske ska svara på frågan också :) Longerar inte speciellt ofta, tycker inte det ger någonting, förutom om man som #18 skriver är ute efter att se vissa hältor.
Mycket bättre med tömkörning, går att göra så mycket mer.

(vad vi hållit med varandra på sistonde Slo? För jag utgår ifrån att du inte är allt för förtjust i att han ljugit och fuskat eftersom du lägger ut den länken..?)
Jag har väldigt svårt för Monty Roberts, han spyr galla över alla värre än vad jag gör och säger ju emot sig själv rätt mkt… Pp toppen utöver att han då ljuger…
#26 Så sant, jag ogillar den människan skarpt.
Lägger till lite :) Snuttan, jag tror det är för att vi inte diskuterat just ridstilar och problemlösning som hör dit på länge… :P Eller var det inte det vi inte riktigt kom överens om? ;)

Fortsätter på ämnet MR..
Min ena hästägare var iväg på en clinic med honom och var med som hästägare/hästskötare till en häst som skulle vara med på clinicien. Hon är ett stort fan utav MR och faller för precis allt han säger och kan vara lite dålig på att tänka kritiskt själv, men tyckte tom att det var rätt kasst utav honom.. Hästen hon kom med hade lastningsproblem och det fula var att MR tränade först med hästen innan clinicen flera gånger och hade desutom en special-trailer att träna med. Ändå så framställde han det som att vem som helst som kunde häst skulle klara av det han gjorde… Och han visade ju inte ens allt, publiken fick ju missa en massa grundarbete och desutom hade han special-trailer som inte alls var lika illa som en vanlig.
Vad jag känner till är hästen fortfarande jätte rädd för vanliga hästsläp.
Jag fick även uppfattningen att min hästägare uppfattade honom som rätt jobbig som person, att han satt rätt högt upp på höga hästar å tyckte alla andra som var där var nobodies.

Men, man får inte lägga till efteråt! *tjurar mer*
Jag går bara in i en väg när man disskuterar vissa ridstilar ;) Vissa ridstilar där individerna iallafall är öppet-tänkande kan jag prata med dem utan att bråka
Även om det är tveksamt kanske?
Och westernryttare dör jag iallafall inte av att titta på ;) Värre är att kolla på seriösa dressyr-nissar som är väldigt tävlings-inriktade… 
Vissa gör allt för pengar… Sorgligt är vad det är.
Haha, jag gillar att retas lite, har du inte lärt dig det än? ;)
Ska jag vara ärlig kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg vad det var vi hade lite vilda diskussioner om… Hehe :) Dressyrryttare… Där sa du nåt 

Jag kan spy galla över alla (inkl mig själv å mina tränare när det är dåliga dagar), så det är rätt lätt att stötta sig med mig 
Jag kan inte heller komma ihåg, men jag har taskigt minne :P Risken är ju annars stor att man har bråkat med mig
Av någon anledning känns det mer som om att det blivit lite vana att skriva att man kommer överens när man kommer överens :p
Dumt o forska vidare i det då tycker jag :P

Jag säger godnatt då, ska försöka sova för att göra mitt trejde försök på det duma teoriprovet å hoppas inga distraherande personer dyker upp imorgon :p
Lycka till! *Hålla tummar* Natti natti, ska också sova nu hade jag tänkt.