Lugn och harmonisk efter vila?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min piggelin till häst har varit tvungen att stå i 3 månader pga totalt hopplöst underlag. Det har inte gått att rida varesig i hagar, på ridvolten eller på vägen och hästarna har inte kunnat springa av sig i hagen heller för att det varit så halt och knöligt. Nu börjar isen släppa och ridvolten är isfri sedan i förmiddags och vägen isfri i hela 150 meter. Hästen är dock sjövild och jag är inte så van vid pigga hästar så det känns lite sådär inför vårens rida-ut-i-skogen-premiär.
Hur ska vi träna för att han ska bli lugn och fin inför att vi börjar rida ut igen? Och hur länge är klokt att träna inför uteritten innan den verkligen blir av? Jag vill alltså undvika vilda hopp och rusher, vilket jag råkade ut för i går när jag ledde de där 150 meterna på vägen. Det är en snäll häst, men som sagt pigg och han flyttade hit i somras så vi känner inte varann så jätteväl ännu. Mina tidigare hästar har varit åt det långsamma hållet och inte alls varit känsliga för att stå ett tag.
Du verkar ju ha möjlighet till det, så släpp lös honom så han får springa av sig! Fast han fortfarande är instängd alltså, ridvolten eller någon haga. Då kan du ju hitta på lite roligt saker också så eran relation byggs upp också, men tips på vad man kan göra får någon annan komma med för det har inte jag någon fantasi för just nu :)
Han är löslongerad i dag och har han sprätt loss ordentligt och när han sprungit av sig har vi tränat lite join up, vilket går jättebra när han blivit av med sin överskottsenergi.
Att släppa dem lösa och "tävla" lite med dem på volten och verkligen dra på lite extra brukar räcka för de allra busigaste hästarna. Tom "gamla mulle" som vi har här hemma brukar kuna få till ett bocksprång då.
Så fortsätt att löslongera, men busa gärna till det lite extra och gör lite roliga marklekar på hästens vilkor (enkelt och lätt bara, inget med så mycket koncentration).
Då tror jag nog att ridningen kommer gå bra snart :)
Hakuna matata!
Som dem andra sagt, låt honom busa av sig lite. Kanske longera/tömköra honom lite och jobba honom på inhägnat område och sen när han känns bra igen så hoppa upp i sadeln :)

håller med dem andra, vore bra om du kan göra lite slut på hans energi innan du sitter upp, longera eller släpp lös.
Medarbetare på Dressyr.ifokus