Ridproblem, tacksam för hjälp och tips
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Jag har ett litet problem med min ponny och tänkte om någon här inne skulle kunna hjälpa mig med det. När jag rider henne är alltid så hård i munnen och brukar sträva emot. Detta problemet finns typ ändast i traven då det blir svårt för mig att hålla kvar henne fin samtidigt som jag sitter ner eller rider lätt då mina händer blir ganska ostadiga i traven. Jag vet inte om jag själv är hård i handen eller om det är hon, men när jag rider för andra människor säger de att det är hon som är ”problemet” så att säga. Hon biter sig gärna tag i traven och även ibland i galoppen men då har jag mer kontroll. När jag rider på ridskolan är det stor skillnad med de hästarna, då man knappt behöver hålla mycket alls i tyglarna för att få de gå i en rund och stadig form. Jag tror problemet ligger i att båda vi 2 är lite stumma, och att det är hon som får mig stummare i handen. Jag har ett problem att jag rör för mycket på händerna och skapar hästen i obalans, men det har blivit jättemycket bättre på ridskolan och även något på min egna ponny. Min ponny fungerar så att jag inte kan ha handen stilla och att hon jobbar på i fin form, för alltid ska hon dra upp huvudet i vädret och springa på. Hon är inte stark men jag vill heller inte behöva hålla för mycket i tyglarna. Jag varierar bett väldigt mycket så det är nog inget bettproblem. Jag red på ett kimblewick en gång då hon varit väldigt springing och stum mot mig, som då fick henne att gå kvar samtidigt som jag inte behövde göra mycket med handen. Detta är ett problem som alltid varit, har haft henne sedan aug. Har varit skitmycket jobb med henne men allting går ändå bara framåt och framåt och vi båda två har utvecklats enormt. Rider för dressyrtränare och kompisar, även folk i stallet brukar kommentera och ge tips mycket. Alla har tyckt jag ska korta tyglarna och då känner väl jag att jag kan hålla lite bättre kontroll ändå. Dressyrtränaren red jag för första gången i januari, sedan dess har vi båda inte riktigt kunna hitta en bra passande tid, men nu ska det bli minst en gång i månaden i alla fall. Men frågan är alltså, hur jag kan få henne mjukare i munnen och kunna hålla lite och bara pilla med händerna för att få henne avslappnad? Just nu måste jag leda ganska starkt på inner i traven för att få henne lossna. Kan tillägga att vi gör mycket övergångar, men ibland orkar jag liksom inte arbeta henne så jag bara släpper henne och travar på. Det är väldigt jobbigt för mig detta. Min kompis gav tips när hon biter fast att jag ska gå in på en liten liten volt och skönkla med inner tills hon lossnar, och det ridpasset gick väldigt bra Något jag kanske bör fortsätta med och se vart det leder? Rida på annat bett som kan få henne mer avslappnad och stilla och variera med det när hon känns jobbig? De betten jag har och rider på är: D- ringsbett i gummi 2 delat bett 3 delat bett Bridong med fasta ringar Fullcheek hackamore Säkert några mer, dock inte skarpare än så. 3 delat med kopparringar Har ett mylerbett, http://internationalshowjumping.blogg.se/images/2010/89_19315_muffhook3pieces_74298587.jpg Som hon oftast går kvar i formen med, jag har tyglarna i stora och ibland understa ringen, dock ingen större hisseffekt. Dock inte samma mundel, det är mer gånggärn. kan leta bild. Tips? (långt inlägg)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Beter hon sig likadant med alla bett och även med hacket?
Om du rör handen för mycket så kan du prova hålla tyglarna i brygga för då blir du starkare i händerna så hon inte kan ligga på lika mycket plus att du inte kan småpilla så mycket. Du kan ju även ha en halsrem som du håller i, då blir handen mer still, se bara till att den är lagom lång. Oftast är dom för korta så man måste luta sig framåt eller ha händerna nere vid manken.
Jag har bytt till hack på min ponny (som är väldigt stark och pigg) och han funkar mycket bättre på det. Innan gick han emot bettet så fort man tog lite mer än "lite". Dessutm grejade han mycket med bettet med tungan. Har du nosgrimma på så kan du ju ta av den och se vad hon gör. Om hon också krånglar med tungan så är det fel bett troligen.
Har du kollat hennes tänder, rygg mm?
Skynda långsamt så går det fortare.

Med hacket går hon bra men fortfarande att hon inte vill gå kvar i formen och gärna bara lägger av att lyssna. jag har ridit i brygga, men då går hon bara med huvudet bland molnen men hon har alltid väldigt bra undertramp. Jag ska börja tävla nu i dressyr och hopp främst. I dressyr får mna ju inte ha hack tyvärr. Vi har ej kollat tänderna eller ryggen. Blir inte det väldigt dyrt? det är nänmligen inte min häst. hyr den.
Rest in peace Valkyrie!

Tänderna har jag ingen aning om men ryggen kan du kolla lite själv.
Sätt tumme och pekfinger på var sida om nacken och tryck försiktigt i ett par sekunder, släpp sakta. Flytta fingrarna några cm mot manken, tryck och släpp. Flytta fingrarna igen osv. När du kommer ner till ryggen så ska du ha tumme och pekfinger på var sida ryggraden. Testa gärna först alldeles intill ryggraden och sen några cm ut, gör detta ändå ner till svansen. Gör sen om två gånger med ökat tryck. Får du en reaktion (hästen flyttar sig, slår med huvudet mm) så gör du om det på och nära det stället där den reagerade för att se om du kan få ute punkt där den reagerar. Kän sen försiktigt med hand och fingrar om du kan känna tex muskelknutor.
Får du ingen reaktion så har den inga problem i musklerna iaf. Du kan trycka försiktigt på ryggraden också, tänk på att de flesta hästar sänker ryggen när man trycker på länden utan att det gör ont.

Tack så jättemycket :) ska kolla det idag så skriver jag ikväll. Muskelknutor? hur känns de? Min medryttare har lättare för att få henne gå kvar i formen, så jag tror det är jag som är lite för rörlig och rider henne lite fel så att säga. Ska kolla upp det med ryggen i alla fall :)
Rest in peace Valkyrie!
Tänk även på att reaktionen kan vara så liten att hästen rör på örat osv, väldigt små signaler.. Kolla tänderna tycker jag du bör göra, visst det kostar ett par hundralappar men då vet du hur det ligger till iallafall! Kollar min häst regelbundet för att veta.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Om du hyr hästen bör du ju främst prata med ägaren och höra om ägaren kanske till och med vill betala för en tandkoll, eller i allafall så att ägaren är med på att du gör det…

5# självklart, kan berätta mer ikväll med hennes reaktion. 6# Självklart!
Rest in peace Valkyrie!
Om fallet är så att du är för stum samtidigt som hon drar iväg så kan det lätt bli så att hon drar ännu mer, jag vet fullblodet jag rider springer på som en galning ibland och värre blir det när man tar, men det är på eftergiften som han lugnar ner sig. Så det är ta, ge efter, ta ge efter… speciellt ge efter då det är jätte viktigt för hästen, så att den förstår. Skulle dock kolla tänderna också :) lycka till!

Ingen reaktion på ryggen, skönt!
Dock när jag trycker lite vid svansen precis där svansen sticker ut lyfter hon upp ryggen aningen men verkar inte ha ont. det är väl normalt?
I nacken när jag trycker sänker hon sig.
En kompis red henne idag och sa att det kändes som att hon blir stark och vill bestämma.
Jag måste alltså arbeta mycket med detta så det försvinner :)
Rest in peace Valkyrie!
#9 Att de "skjuter rygg" lite lätt är helt normalt när man kommer precis där vid svansen.
De flesta hästar som är hårda i munnen rids eller har blivit ridna med en alldeles för hård hand. Så fort din häst tar upp huvudet så öka trycket lite, men när den går med huvudet där den ska så kan du försöka att ha tygen liiitle lös. Belöningen blir ju då att i rätt form så försvinner obehaget helt.
Börja med att belöna (släppa efter på tygeln) så fort huvudet kommer ner (behöver inte vara i form utan bara neråt/framåt), och kräv lite längre stunder hela tiden allt efter som (under flera veckors tid). Så ska du se att det nog också kan hjälpa!
Min ena hingst är lite likadan och för övrigt en perfekt nybörjarhäst (som han "används" till). Han är sådan att drar man för mycket i tygeln så blir han helt stumm i munen och lyssnar inte alls. Och skänklar man för hårt så blir han "skänkeldöv" och stannar snarare och vägrar gå. Ger man han istället lösa tyglar och bara nuddar lite där skänkeln ska vara så går han som en klocka. Väldigt bra för småbarnen som är vana vid de stackars skänkeldöva ponnyerna på ridskolan…!
Hur som helst tror jag nog att du för börja lite från början för båda eran skull. Om det är så att du stör hästen i munnen vilket leder till en ond cirkel så är ju det bästa att inte ha någon direkt kontakt alls, då kan du ju inte störa hästen. Så börja med att försöka rida på lätt slackande tygel tills både du och hästen får lite bättre balans och kontroll.
Ett annat tipps jag kan rekomendera om man är lite stumm i handen, är att inte klämma åt tyglarna så mycket med fingrarna. Behöver du ändå ta i lite så börja med tummen och pekfingret, och låt ringfingret (om du har tygeln mellan ring och lillfinger) agera lite som en fjäder. Dvs ha lite tryck, men tar hästen i bettet så följ efter med ring (och lite lång) fingret för att sedan komma efter med handen/handleden och sisst armen. Det hjälper i.af mig väldigt mycket till att kunna följa med lite extra i den där nickande rörelsen som hästen hela tiden gör med huvudet.
Hakuna matata!

Jag skulle definitvt börja med att kolla tänderna, om hon har problem där och det blir fixat så kan ni ju iaf utesluta det sen.
hej ! :D
jag hade däremot en häst som var likadan som din häst, och jag prövade massor med saker fast inget av det funkade. men sen pratade jag med min gammla ridlärare och hon hjälpte mig med det, så det du kan göra e att : du kan pröva longera i skritt 5 min och trav 5 min och gallop 5 men försök att få hon/han i form.
du kan också göra så att när du rider så kan du pröva att bromsa lätta och så vidare sen, du gör många volter och du försöker att vara lätt i handen det funkade på mig.
så du kramar lättar hela tiden, du gör många volter. och det är jätte vicktigt att du är lätt i handen ! :D
//Cocki master !
För övrigt, om du tycker din ponny har svårt att gå lite lugnt (kanske främst i skogen?) så dra på en sväng så att den får "busa av sig" det där sprittet i kroppen.
Min hingst som jag rider är inte het, men oftast väldigt pigg och vill gå lite snabbt i början av ridturen. Jag brukar bara värma upp ordentligt men sedan så snart som möjligt dra på lite i ökad trav (inte samlad utan bara snabbare) och lite galopp där hästen får välja tempo och sträcka.
när hästen börjar bli nöjd med sitt "firhets behov" så fungerar resten av arbetet helt underbart ^^
Hakuna matata!

#13 Håller med! Dom behöver få sträcka ut ibland och inte bara "gå perfekt".

Otroligt mycket svar, och bara bra svar :D verkligen supertacksam!!
Måste bara säga att hon är mycket häst och rida, om jag har händerna i brygga är hon bara uppe med huvudet, då det gäller att man måste böja och trixa ganska mycket. Rider nog dock med lite för mycket hand.
Försöker nu att få henne fin och låg med skänkeln.
Elishira- Problemet är bara att för ca 2 månader sedan då jag red för en tränare sa hon att jag måste lätta mer på inner när hon går bra vilket jag gjorde, som gick överstyr så jag gav för mycket och fick henne i stor obalans. anledningen alltså till att vi hamnat här då de gör mig ostadig i händerna och därför har det tyvärr blivit som det blivit, tyvärr.
Hur mycket kostar det att kolla tänderna? någon som vet?
Har tänk att kanske ta dit en kiropraktor som kan kolla igenom henne lite.
Linnea & Elishira
Jag rider ut väldigt mycket och slängrider, dock blir hon väldigt stark när jag rider ut och jag vill inte ta i för mycket i henne. Har tänkt skaffa ett kimblewick och ett pelham med korta skänklar så att jag också ska kunna rida henne ute bra också.
När jag red på banan en gång med ett kimblewick på det mildaste sätt som går gick hon superbra, bet sig inte fast och gick som en klocka.
Tror hon trivdes bra med bettet också, självklart bara någon gång ibland och uteritt ibland då för att variera och inte att hon blir så van och okänslig med bettet.
Jag vill ju kunna arbeta i naturen också och då ser jag att kimblewick passat bra.
Igår när jag red ut skrittade vi mycket och då blev hon riktigt fin i traven.
Ska rida för tränare snart någon dag, inte tränat regelbundet just nu.
Rest in peace Valkyrie!

Kimberwicket, är det rakt eller delat? (Ska vara rakt)
Är det det så är det troligen så att hon trivs bättre på rakt, om det sen är pelham, kimberwick eller rakt med ringar spelar mindre roll. Trivs hon med bättre med ett bett så blir hon inte lika stark då dom har en tendens att hänga lite på bettet (gör min) när de inte trivs så bra. Min gör det enbart när man måste ta i honom mycket, tex när han blir pigg. Nu rider jag enbart på hackamore av den anledningen och han är inte alls så stark längre, han hänger inte och går inte emot hacket som han gör med bett.

Rakt, självklart för mig :) Ska också köpa ett vanligt helt rakt utan styrka om man säger så :)
Rest in peace Valkyrie!
sötmalms bett och koppar brukar vara possetiva

Det har jag . ( jag har en hel bettdjungel )
Rest in peace Valkyrie!

Tänk om det skulle vara något med tänderna .. när jag rider och gör halt tex vill hon dra ner huvudet och även ibland annars. När det var småtjejer som fick rida henne för någon månad sedan med bett drog hon ner huvudet med de konstant och då tog jag bort bettet och jag vad kommer ihåg gick det bättre då.
Jag såg det själv som att hon blir uttråkad och inte riktigt orkar mer .. men det kanske är tänderna?
Kan man känna själv i munnen och göra en egen koll?
Rest in peace Valkyrie!
#20 Ta ut veterinären och gör en koll (förutsatt att din veterinär kan kolla tänder).
Jag vet inte vad som är gjort eller inte gjort, men är de kännsliga när man tar och visar allmänt obehag så brukar det ofta vara vargtänder som spökar. Vet du om någon tagit bort dem? Alla hästar har det inte givetvis, men vissa har typ "galt betar" som ser ut som rovdjurständer nästan, och andra får bara små små som ligger under tandköttet och inte syns med blotta ögat. Men de som ligger nere i tandköttet är dem som gör mest ont efter som att köttet då blri klämt.
Hästen kan lösa det på två vis, antingen att ta bak huvudet om trycket för handen lättar. Men håller man ett konstant tryck så löser de gärna det med att sätta upp huvudet så att trycket på själva lanerna ökar och bettet då istället trycker mot kinden (alltså huden) och tänderna istället.
Det skulle också kunna vara en anledning till att din häst går bättre på kimberwick efter som det är rakt = ligger mest på tungan och nästan inget på lanerna. Rid med ditt kimberwick så länge på mildaste eller ta ett rakt bett om du har, och kolla sedan upp tänderna.
att kolla upp tänderna brukar inte kosta så mycket, runt 500 kr för att öppna munnen och sedera ungefär (att bara öppna munnen och titta kan dock vissa hästar göra utan sedering om man vill, men det är ju smart att kanske ta någon hake på samma gång i.af). Måste vargtänderna däremot opereras bort så får du nog räkna med en tusenlapp eller strax där över beroende på hur svårt det är att få ut dem (hur lång tid det tar).
Men du kan också kolla lite själv medan om du vill. Sitter det ett par smala tänder framför de "riktiga" tänderna (kindtänderna) så är det en sk. vargtand. Du kan också sticka in fingret i mungipan och trycka lite på tandköttet precis framför eller några cm framför kindtänderna och känna om du hittar någon liten uppbuktning. Prova också att trycka lite hårdare (dock så pass att din häst inte reagerar) längre ner på lanerna, oh prova att trycka lite längre upp också. Får du någon reaktion (= vargtänder antagligen).
Ojoj… Jag och mina långa inlägg…
Hakuna matata!

Tack så jättemycket för ditt engagemang :)
Hon brukar vilja gå bakom hand eller med huvudet i vädret, går alltid och sicksackar med huvudet vem som än rider men jag har nog mest problem att få henne gå kvar. Kanske är för att jag rider mycket med handen och min medryttare benen? som det går bättre för henne tänkte jag.
Jag har ett rakt gummibett som hon verkligen inte gillar, men tror det kan bero på att det är lite tjockare och smakar illa.
Jag ska genast åka och köpa ett kimblewick i så fall.
Tänkte mig ett rakt kimblewick utan tungfrihet som borde blir bäst, eller?
Rest in peace Valkyrie!
#22 Aha trodde du hade ett kimberwick!
Jag skulle nog köpa ett rakt bett istället. Normalt sett så är det ju inget fel med kimberwick (om man inte är hår i handen då) men om din häst är väldigt känslig på lanerna så kommer ju kedjan hjälpa bettet att dra det neråt och därmed tror jag du ska testa ett helt vanligt rakt istället (utan tungfrihet). Gärna med fasta ringar efter som det ger en lite tydligare signal (med trycket från motstående sida).
Kolla gärna på tradera! Där kan man hitta mycket bett billigt, är ju kanske att föredra om man ska prova sig fram i fall att det mot förmodan inte verkar passa hästen!
Hakuna matata!

23# Nej, jag har ridit på det en gång vilket kändes bra. Ja men så skippar jag nog den idén ändå, även om jag tänkt köpa ett kimblewick även innan.
=)
Rest in peace Valkyrie!

Bör jag testa ett rakt metall eller gummi med rörliga? =)
Rest in peace Valkyrie!
#25 Gummibett ska man helst inte ha (de som är svarta och går att böja ganska mycket). De kan i värsta fall ge bränskador i munnen (eller tja, ugefär som skavsår). SKa man ha gummi så ha ett typ novabett eller apple mouth eller något liknande som är lite hårdare. Men å andra sidan så tycker jag vitsen försvinner då (med att ha ett "mjukt" bett).
Metall är helt blankt och kan inte ge skavsår på samma vis. De enda gångerna gummi (som nova) är att föredra är väll till hårdhänta eller nybörjare där bettet kan slå emot kindtänderna och då är gummi bättre än metall.
Så jag tycker i.af ett vanligt i metall om din häst fungerar med det annars! För ett gummibett (som ändå är "relativt" hårt) kommer i.af inte göra någon skillnad för ev vargtänder.
Du kan också prova att sänka bettet något hål i munnen så att det sitter lite längre ner oh se hur din häst reagerar.
Hakuna matata!