Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7825 ggr
Gronstedt
0

Frysande blöt häst

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min pålle tål kyla bra men fryser lätt när hon blir blöt. Den gångna sommaren var det inget problem, för det regnade knappast alls under betesperioden förrän dagen vi skulle hem. Då vräkte det ned och hon huttrade så hovarna höll på att lätta från marken. Därför undrar jag så här:

Om det regnar och blåser snålt en sommardag och man går ut och konstaterar att pållen huttrar, kan man då lägga på ett fleecetäcke och låta henne ha det tills regnet upphör? Skulle det värma henne trots att det regnar? Att lägga ett regntäcke på en blöt häst känns inte speciellt lyckat, även om det har "andasfunktion" så skulle det ju inte kunna släppa ut så mycket fukt från kroppen så länge det regnar utanpå …

Zadeira
0

Ett fleecetäcke drar ju åt sig fukten så då skulle det väl bli genomblött på ett par minuter? Då värmer det väl inte mer än om hon står utan?

Eller menar du att lägga ett fleecetäcke och sen ett regntäcke ovanpå det?

Em--ma
0

sätt på ett Fleccefodrat regntäcke på hästen vid regn.
Står hästen och skakar efter/vid regn så måste ni ta in den och lägga på den täcken risken finns att hästen kan drabbas av korsförlamning annars!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gronstedt
0

#1: Frågan var om fleecetäcke värmer även om det blir blött, på samma sätt som ylletäcke gör. Men det gör det alltså inte?

#2: Det kommer inte att finnas någonstans att ta in hästen, så jag vill hitta ett sätt att kunna skydda den om det skulle behövas under kalla och regniga dagar i sommar.

Om man sätter på ett fleecefodrat regntäcke på en blöt häst blir det väl ganska otrevligt där innanför, när inte fukten kan försvinna ut? Eller torkar hästen på rimligt sätt?

Lorita
0

Då ska du ha ull det värmer trots att det är blött

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

#4: Det var det jag misstänkte. Det blir att skaffa ett billigt ylletäcke då, för jag kan tänka mig att det inte håller så länge i sommarhagen.

Jag ska försöka ta mig till Second Saddle i Gbg, jag har hört att de fått in massor av grejor. Har du varit där, Lorita?

Lorita
0

Jag försöker undvika hästaffärer just nu det blir så dyrt Oskyldig jag håller ju på att spara till en flock klövjöfår Cool

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Em--ma
0

flecce tar också bort fukt och torkar upp ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gronstedt
0

#7: Jo, men värmer det när det är blött?

Em--ma
0

#8 nej det förstårs men varför inte sätta på hästen täcke innan det börjar regna då? Tungan ute

/ Emma

polgara
0

Jag har vid flera tillfällen lagt på en häst regntäcke med andasfunktion medans det fortfarande regnar, hästen har alltid torkat upp innanför den.

Gronstedt
0

#9: Därför att jag inte kan passa alla dagar och nätter ifall det skulle börja, och pålle ska inte behöva gå på bete med täcke när det inte behövs, bara för att hon KANSKE skulle frysa annars. Hon är inte gjord av glas och lite får hon allt tåla, och hon ska få ha sol och vind och väder på skinnet och njuta av att gnugga pälsen full med damm. Jag vill bara ha en lösning som jag kan ta till OM det skulle bli några kalla, ruskiga regndagar då det blåser snålt även under träden, som kan hjälpa henne att få upp värmen i kroppen om hon huttrar för mycket eller för länge. Just eftersom det inte kommer att finnas möjlighet att komma in under tak där hon ska gå i år.

#10: Tack, det var bra att veta!

WinterPrince
0

Jag hade nog lagt på ett ulltäcke och kanske ett ofodrat regntäcke över för att ullen inte ska bli dyngsur med en gång…

imsuchadiva
0

Tycker du ska hålla koll på vädret, ska de bli regn flera dagar så lägger du på täcke innen de börjar regna.
Om du missat att de regnar mycket eller om hästen fryser efter några timmars regn, så lägg på ett ull/ylletäcke & sen ett regntäcke och låt hästen torka upp några timmar. Låt den sen bara gå med regntäcket.

Lägger du bara på fleece eller ull/ylle när det regnar kommer täcket bli genomblött och hästen kommer inte sluta frysa.

Ge även lite hö om hästen fryser.

Tusen
0

Ulltäcke värmer även då det är blött vilket inte fleece gör.

#13 Att ge extra hö till en häst som går på bete gör den inte varmare. Det är själva ätandet som håller värmen och betar gör de ju nästan hela tiden.

Vi har också en ponny som fryser då det regnar. Det har hänt att hon gått med tjockfodrat vintertäcke mitt i sommaren vissa år.

Men jag antar att du besöker din häst varje dag (eller åtminstonde varannan) även då den går på bete. Har det då regnat (eller regnar fortfarande) så lägg på ett flecce- eller ylletäcke med regntäcke över. Om det sedan skulle regna i flera dagar är det ju bara att behålla det på. Annars kan ett fleecefodrat regntäcke vara det absolut bästa då det inte är alltför varmt om solen ev skulle sticka fram tillfälligt mellan regnskurarna. Om du sedan inte skulle få på täcket någon dag så mår inte hästen tokdåligt för det. Att frysa tillhör ett normalt beteende som gör att man klarar nästa köld bättre.

#5 En häst får inte korsförlamning för att den fryser. Det är en foderreaktion. Däremot blir en häst som HAR korsförlamning stel och har ont och bör därför hållas varm om ryggen.

imsuchadiva
0

#14 Många hästar betar inte gräs när de fryser utan står och trycker och försöker komma undan regnet, men ger man den hö äter de ofta av de. ( Iaf alla mina )

kaka1234567
0

#13. Mycket bra svar

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

#15 då har vi olika erfarenheter.