Anpassa hackamore
Jag har sökt här på sajten men här finns så måpnga trådar om hack så jag hittar inte det jag letar efter.
Jag ska köpa ett hackamore till min ponny så nu undrar jag hur det ska sitta. Jag har lånat ett hackamore i strl ponny men det känns som att det sitter för långt ner och då har jag ändå spänt upp tränset (strl ponny) i sista hålet. Jag behöver veta hur långt upp det ska sitta så jag kan hitta ett hack som passar, ev ska jag ha ett annat träns också till.
Skynda långsamt så går det fortare.
Eftersom hacket sitter rätt mycket högre än ett bett så brukar man få ha ett mindre träns… Bifogar en bild på hur mitt hack sitter, man ska spänna det så hårt att skänkeln går att vrida 45 grader, inte mer inte mindre…
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Hrm då sitter det nog inte så dåligt ändå.. Jag har för mig attjag hört nångång att det ska sitta tre eller fem fingrar nedanför den delen av käkbenet som "sticker ut", så som man anpassar en engelsk nosgrimma.

Ok men det finns ju nån gräns för hur långt ner man kan ha det eller hur?
Ja, där hästen blir "mjuk" på sidorna, dvs där man kan känna att nosryggen smalnar av, blir ju hästen känsligare.. Tar med en bild där hacket sitter alldeles för lågt (hade ny rem under hakan som töjde sig lite och hacket gled ner)..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jo ungefär sådär sitter det så det behöver komma upp lite men då måste jag ha ett annat träns för jag kan inte göra fler hål i detta.
Nu har jag ett ponnyträns men pannbandet är något kort (han ligger mellan ponny och cob) så ska jag ha mindre blir shettisträns men då lär jag ju få köpa ett annat pannband till.
Annars kan man försöka få tag på enbart sidostycken, vet dock inte var…
Den delen på hackamoret där man fäster sidostyckerna, den delen ska vara nedanför ganasherna, dock kan ju hästar ha olika långt/kort huvud så därför får man anpassa lite efter individ också ;)
Ska gå att vrida max 45 graderas vikel när man tar i tyglarna.
Bilden i #1 ser bra ut, och är en lite mildare variant av hack. Själv brukar jag alltid ha dem i den höjden när jag använder det. Men ja, ju längre ner desto kännsligare, jag vill dock inte ha det så långt ner pga riskrna med att kunna bryta av nosbenet vid en olycka då man råkar dra för hårt t.ex.
Oftast så får man gå ner en hel storlek i träns när man ska börja med hack. Skulle du vara intresserad så har jag billiga träns till salu utan nosgrimma i storlek ponny ("mellanstor popnny", man mäta om du vill!) =)
Hakuna matata!

#7 Det tränset jag har har en väldigt udda brun färg så det är svårt att hitta reservdelar.
#9 Storlekar kan ju skilja rätt mycket men det jag har nu är strl ponny.
#10 Det är bara att mäta och räkna ut vilken storlek du behöver så kan jag kolla vad jag har ;) Dom ponnytränsen jag har är ganska så små i storleken, använda till våra welsh mountains med stor shetlan/liten ponny som storlek.
Hakuna matata!

Ja jag ska låna hacket igen nån dag och mäta hur långt det är över nacken. Om inte annat så köper vi nog nytt i Göteborg.
Jag hoppas vi hittar ett hack där också, dom jag hittat mått på har för långa skänklar (inte godkända för tävling).
#12 både hööks och börjes säljer hackamore, börjes är one size.

#13 Dom har som sagt för långa skänklar, ej godkända för tävling på ponny.
#14 Hur mäts skänklarna enligt börjes måttangivelser och hur ska de mätas inför tävling? Tänkte om de kanske är tillåtna egentligen :P
Hakuna matata!
#6 Om pannbandet är för litet så rid utan. Pannbandet är enbart en utsmyckning.
Eller köp ett löst pannband. Då kan du t.o.m. välja cob-storlek på pannbandet så slipper det att klämma till om även ponnypannbandet är på gränsen till för litet. det är bättre med ett för stort än ett för litet om man ligger på gränsen.
#16 Ja pannbandet är ju nästan det som har allra minst funktion! Det är ju bara till för att nackstycket inte ska kunna glida bak på halsen (dom "spinkigare" formerna av varmblod och fullblod kan ha det problemet med grimmor ofta), men även om det gör det så står man ju inte precis med häst utan träns ^^
Hakuna matata!
#16 Om du är jätte sugen på hackamore, men absolut inte kan hitta något som passar.
Då skulle jag köpt mig ett hackamore för att få nosdelen (om du inte kan tillverka egen), och sedan gått in hos närmsta antingen smedja (för att få ett "antikt utseende" eller plåtverkstad för ett "lika fast mindre". Materialet tror jag i rostffi plåt skulle kosta kanske 150-200 kr beroende på hur tjock plåt du ska ha.
Och sedan skär de ut en modell till dig fast som är lite mindre!
Hakuna matata!

#18 Dom är 18,5 cm långa, på tävling får de vara högst 17 cm. Jag mäter hela skänkeln men jag vet inte hur man ska mäta, det står ingenstans.
#19 Tillverka eget? Jo det kan man ju göra. Jag funderade häromdan på om det inte var möjligt att göra ett hackamore där det gick att rida med två tyglar. Om det nu funkar i praktiken.
#20 frågan är om det inte gäller bara själva hävstångs biten som får vara max 17 cm :/
#20 - Det tror jag nog kan funka, mitt ponnyhack är från hööks dvs 1,5cm för långt, men jag rider emellanåt med tyglarna i "vanligt" läge så det blir som sidepull..
#21 - i TR står det hela skänkeln, så tyvärr..
Eftersom sidostyckena normalt behöver vara någon storlek mindre/kortare till hackamore, än det vanliga träns man rider med - är mitt tips att man "pusslar" ihop ett särskilt träns till just hackamoret.
Ofta kan man ju köpa tränsdelar begagnat för en liten slant på nätet, t.ex sidostycken. kanske har man något extra pannband och ett par tyglar liggandes hemma. Då har man det hela färdigt när man rider med hackamore, och slipper byta och ändra.
Visar ett gammalt foto på min tös när jag försökte fixa till ett träns med hackamore, med "reservdelar".

Ett tips om du vill ha korta skänklar, tillräckligt för att tävla med, är att kolla in Markus Holst akademiska shop, finns väldigt snygga hack med en skänkel på ca 12-13 cm :P

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#25 Hackamore har jag köpt
, nu är det sidostycken jag är ute efter.

*putt*

Funderar på att prova utan pannbandet, det klämmer runt öronen annars passar det nog hyffsat. Ett annat alternativ är att köpa en stigbettsrem och ha istället för träns men har funkar det när man inte har käkrem? Vet att vissa inte har det men om man tex trillar av och hästen drar bakåt (vilket hänt iaf mig många gånger), åker inte tränset av väldigt lätt då?
Jag har haft mitt hack med enbart nackdem, utan problem.

Okej ska kanske testa det då.