Linda ben?
Hur högt lindar ni hästens ben?
Jag är rädd att linda för högt så jag lindar endast mellan kotan och knät, alltså inte över dem..
Bifogar en liten bild :)
Vad kan hända om man lindar för långt, och hur lindar ni?
Hur långt lindar ni bak?
Jag lindar inte min hästs bakben än eftersom att jag försöker jobba mer på att hon accepterar att man rör dem osv i första hand :)
Förlåt om det redan finns en sån här tråd, länka gärna till den isåfall för jag hittar den inte :)
Mvh Malin
Man brukar äl linda från botten på kotan (det brukar finnas en liten sporre man kan gå efter) och upp till knäet, för att lindan ska ge så mycket stöd som möjligt utan att hindra rörelsen.
Själv lindar jag inte ben då jag inte ser vitsen med det eller hur en tygbit kan ge något relativt stöd mot de kraftwr som benet tar emot. Kan använda benskydd/strykkappor om hästn skulle slå sig eller så, men inte annars.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag måste fråga VARFÖR lindar du hästens ben?
Beroende på vad du vill ha ut av bandageringen kan man linda olika längt upp och ner.
Som det ser ut på bilden gör den knappast någon nytta utan är mer något som du kanske tycker är snyggt.
Ett ben kan lindas hur ända nere från hoven upp till armbågen om det skulle behövas. Därför måste du först tala om varför du lindar och vad du vill ha ut av detta.
Llindar heller aldrig benen annat än då hästen behöver BoT vid skada eller hårt arbete (och då lindas benen enbart över natten.)
har lite samma problem vet inte heller riktigt hur jag ska linda har sett så mkt olika, jag är behov av det vid hårdträning dressyr när jag rider för instruktör då dom helst ser att jag har det som stöd åt min äldre häst. ingen som har nån bild som visar :)?? sen har jag hört att när man lindar ska man börja i mitten sen gå uppåt för att avsluta där man ska aldrig gå ner igen när man väl börjat gå upp stämmer de?
Man ska inte linda över katal leden, för då kan det bli skador. Dock går det ju som sagt att linda hela vägen ner till hoven :P
Jag lindar hästens ben för att skydda mot exempelvis att hon trampar sig, och jag tycker detta är snyggare än t ex damasker och annat, som oftast inte finns i olika färger som benlindor gör.
Längst ner brukar jag använda boots så hon inte trampar sig där eftersom att jag inte vet hur pass långt ner jag vågar linda, därav jag frågar..
Vet inte hur mycket stöd det gör direkt, hört mycket olika.
Men om man lindar för mkt, blir det inte obehagligt för hästen att röra på sig då? Tänkte på det du sa om enda ner från hoven osv..
#5 ju lindar du över kotorna blir det nog ganska stelt ;)
Jag brukar linda så det går ner precis där kotan börjar, så den är typ 2-3 cm ner på kotan och sen lika dant upp på knät :)
frejen är att lindan ska ge stöd eller hur !!!
Då borde de inte bli något stöd alls om man inte lindar kotan man ska väl linda lederna för annars är de bara en massa tyg på benet som inte ger nytta. De är väl meningen att de ska ge stöd och då kanske man porde linda kotan eller hur ??
Jag börjar bli lite förvirad lixom
håller med att om man inte lindar över leder då blir de inget stör !!???
#7 Det är där alla delade meningar kommer in, många menar på att lindor inte ger stöd alls över huvud taget, hur man än lindar..
En anledning att linda kan vara att värma benen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 Jag är en av dessa.
Stöd och skydd får du i så fall bättre av strykkappor och senskydd. (Min åsikt). Har läst massor om hur illa, även vällindade ben, kan skadas då ben, muskler och framförallt senor arbetar. De får inte tillräckligt med plats för att expandera.
Vi lindar enbart för värme.
Det är detta att muskler och senor inte får plats att expandera som man utnyttjar vid stödförband. Om hästen är halt på ett ben lindar man det motsatta benet för att ge stöd åt senor och muskler, för att minska risken för överbelastningsskador på det ben hästen lägger mest tyngd på - alltså inte för att stöda lederna. Men man ska ju inte arbeta med ett sådant förband.

Självklart kan man linda hela vägen ner till hovarna också? Det beror ju på om det är arbetsbandage, transportbandage eller t.ex stallbandage vi snackar om :)
Arbetsbandage: Du börjar alltid i mitten på skenan, medsols på höger ben och motsols på v. Lindar ner så att lindan ligger precis i kant med sporren, upp till precis nedanför knät.
#11 Precis! 

Kan bara tillägga också att det jag skrev är j'ääävligt basic ;)

Oavsett varför man lindar ska man alltid tänka på o ha paddar under, med alla sorters lindor.
Tänkte på en sak, om man lindar med paddar (som jag självklar gör), så ligger ju paddarna närmast benen och om det lindade på benet behöver utrymme när det arbetas så finns det väl plats för det eftersom att padden liksom kan tryckas ut..?
Usch så flummig jag känner mig på att förklara… :) Hoppas ni förstår iallafall! :)
#16 Jag förstår precis vad du menar men den lilla rörelsefriheten är inte tillräcklig.
#18 Okej :) Men blir det inte lika "stumt" av exempelvis benskydd då också..? En liten fundering bara :)
Man lindar med Elastiska Lindor vid stöd vid ex. ridning (alltid padd under!!!!)
Och flecce som nattlindor, för värme och för mindre stöd.
Vid ridning så ändras benet (minemalt) och elastiska lindor följer benents form medans Fleccelindorna sitter stumma och varken krymper eller blir större ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#21 Hoppas att du lindar jämnare i vanliga fall för det där är absolut inte bra för hästen. Dom är aldeles för ojämna!
#22 Skrev att det är slarvigt gjort bara för att jag skulle ta bilden. Ja, jag lindar betydligt jämnare i vanliga fall.
Frågan var hur högt och hur lågt man skulle linda, därav att jag visade hur högt/lågt jag lindar.
Lindorna åkte av på en gång efter jag hade tagit bilden. Somsagt så lindade jag slarvigt och snabbt.

Okej, tur :)
#24 Ohja, skulle aldrig låta henne ha det sådär :P
Jag lindar över kotan, eller ja, inte liksom runt under men ja, typ hela kotan om ni fattar, och så ungefär halva knäet. Jag lindar för stöd/skydd men också, egentligen kanske mest, för syns skull; det är också därför jag lindar en bit över knät.
kan man verkligen linda över knät då blir det ju fel när hästen böjer benet
#27 Är det ett stallbandage eller transportandage står ju hästen stilla så det går utmärkt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#29 padd ska användas utan undantag för att ge stöd, skydd, utgämna trycket och skydda senorna och övriga benet från de skarvar som annars skulle ligga direkt mot benet alltså från benlindorna.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag lindar el. har skydd varje dag. Lindor ger ännu mer skydd än ex. senskydd dessutom är det snyggare. Om det ger stöd är det bara bra, men man ska inte linda så hårt att det trycker på senorna som sitter på "baksidan" av benet.

Intressant tråd :) När jag läser här så ser jag flera som säger att man även ska ha paddar under även på fleece lindor, Jag har sett mycket tvärtom, inga paddar när det är flecce, hur kan det komma sig?
Sen en annan grej, det finns ju dom som lindar för att det ska se snyggt och elegant ut när man rider men hur viktigt är det igentligen med lindor, om man tex bara rider måttligt arbete? Kan man ha det någon gång ifall man bara vill vara lite extra fin inför en bild osv?
Jag själv har inga lindor, har inte behövt, men man funderar ju på när det faktiskt kan behövas :)
Carpe diem!