Foder fråga?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mn polle går på lösdrift men verkar behöva mer protein, dock är det svårt att utfodra individuellt om det bara är han som behöver extra. Så undrar om jag kanske kan ge honom protein efter varje ridtur, det blir mellan 3-6 gånger/vecka.
Dock åker jag bort ibland och han får då vila 1 vecka. Så intaget kommer bli väldigt oregelbundet typ.
Så frågan är kan man göra så eller är det inte bra att fodra så konstigt?
Är det ingen bra idee får vi väl fortsätta som nu och se om vi kan komma på någon annan lösning :)
En fråga till: pollen tappade lite vikt nu denna kalla vinter. Bra foder som jag kan ge samtidigt som protein fodret (om jag nu ska fodra så) som är bra för hullet? OBS: Ska inte göra hästen piggare :P
Självklart kan du ge hästen t.ex lusern efter ridturen. Så gör vi med våra numera. Förr hade vi inte så många, då kunde vi fodra dem med kraftfoder i varsin bunke i hagen utan att någon åt av den andre. Nu får de i stället efter varje träningspass för de som behöver. (Alla behöver ju inte kraftfoder)
#1 är lusern bra för protein tillskott eller för hullet? eller kanske för både och?
#2 Proteinet behövs för att bygga muskler. Men det är också en bra hjälp för att få upp hullet. Upplever att lusern är betydligt bättre för hullet än t.ex. kraftfoder. Ett bra hö är annars det optimala.
#3 han behöver bygga mer muskler, men vi har alltid haft problem med det, fick dock veta för inte allt för länge sen att det kan bero på protein brist, så funderade på att börja ge honom det nu till våren, men då tappade han vikt under vintern. Så nu behöver vi nåt för att hjälpa honom få upp hullet + nåt som hjälper honom bygga muskler ;)
När han fått upp hullet igen så behöver vi bara nåt för musklerna ;)
Och han ska tydligen ha symtom på protein brist :)
#4 Då är det väl bara att proppa i honom så mycket lusern som du har möjlighet att ge honom. 
#5 så det hjälper för både fett och protein då? :)
#6 Ja, precis som jag skrev i inlägg #3.
Detta är mycket bättre än kraftfoder.
#6 jo men krafft foder ska jag ändå inte ge, då kraft foder ofast är till för att ge energi vilket jag absolut inte vill :P
Dock behöver han ju tillskott till höt som han får då det inte är tillräckligt ;)
Så fort han fått upp hullet och det blivit vår så behöver han bara för musklerna, annars riskerar han att bli tjock ist :P
lusern = protein = byggsten = fin häst
för att kunna bygga muskler behöver hästen byggsten och det får den av lusernen (proteinet) 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#9 okey, då ska jag läsa på lite mer om det så får vi se om jag ska prova det då :D