Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 13291 ggr
Prinsessornaskaniner
0

Är jag för lång?

Jag är 167cm lång (kommer inte växa mer) och jag väger ca 51kg och jag har hittat en maxad c-ponny på 138-139cm hög och jag undrar om ni tycker att jag är för lång eller väger för mycket för ponnyn? Jag vill kunna tävla och träna i hoppning, dressyr, lite gymkhana och kanske testa lättare ponnygalopp, fälttävlan och western.

Har hört att det skall vara ca 30cm mellan ponnyn och ryttaren (då är man typ lagom för varandra).

Stämmer detta och vad tycker ni är maxlängden för a, b, c och d-ponny?

Tacksam för MÅNGA svar! :)

gotlandsruss
0

det är svårt att säga utan att se er IRL eller på bild, men låter inte som vikten är några problem.

Alma-G
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vikten är inga problem som ovan har skrivit! Har själv en maxad c ponny kille på 139,9 cm som är grövre i typen (connemara). Jag är 165 cm och väger ca 65 kg.

Vi tävlar regelbundet i hoppning och emellanåt i dressyr. Sen tränar vi också i båda diciplinerna hemma (oerfaren ponny, men med mig hoppar han hittils över metern med mig utan problem), rider ut och gör allt som man kan göra tror jag. Han har inga problem med det alls utan rejsar på och ser glad ut ;)

Alma-G
0

En film också, klippen är 5,5-7 månader gamla (från hans första tävlingar i livet blandat med hemmaridning). Lite gulliga :)

Zabbio
0

Man brukar säga ca 20cm :)

Det beror helt på hur grov hästen är osv. Är det en lätt i typen så ser du längre ut. Är den grov ser du inte lika lång t.

Vikt och balansmässigt är det säkert inga problem, men utseendemässigt kan det se lite tokigt ut. Kanske det är bättre att leta efter en lite större ponny/häst.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Moalinn
0

.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Alma-G
0

#5 Varför kan man utvecklas mer med en d ponny än en c ponny? Nu hängde jag inte riktigt med.. Dessutom behöver det inte vara mer än en centimeter mellan en stor c och liten d ;)

Moalinn
0

jag menade inte riktigt så, men jag tänkte mer .. äh, glöm det, tar bort inlägget

Medarbetare på Djurfoto

Lorita
0

#5 jag håller med en det skiljer 5-8 cm mellan maxad C och maxad D och då är det mycket lättare att överföra D till att tävla mot stora hästar ett tag än en C-ponny

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alma-G
0

Jag visste inte att hon ville behålla den sen som storhäst, då är ju d ponny såklart smartast! Vad jag menade är att det bör funka med en c ponny om hon skulle hitta "the one". :)

[cevenette]
0

Man brukar i så fall säga 20 cm skillnad mellan häst och ryttare ochj sedan är det givetvis individuellt. Jag tycker du ska leta efter en maxad d-ponny istället. Ni kommer förmodligen vara mer lagoma för varandra.

bunnyheart
0

*vill följa

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Rafflan
0

Jag tycker du låter för lång för ponnyn.

Och jag ser ingen anledning att rida en för liten häst om det inte finns speciella skäl ;)

Tusen
0

#12 Man blir modigare om inte hästen/ponnyn är för stor.

Att stirra sig blint på mankhöjd och jämföra med ryttarens längd är sällan särskillt korrekt.

Vi har ju russ som både är små och viktbärande. Trots detta är det stor skillnad mellan verje enskillt russ. Vår hingst är 125,5 och mycket smäcker. Honom sätter vi inte upp någon tyngre ryttare på mer än i undantagsfall, medans 4-åringen är 125 cm hög och jättegrov och kraftig lätt bär en ryttare som väger över 65 kg.

På 4-åringen kan man dessutom vara betydligt längre än på hingsten då hon har ett mycket större djup än hingsten.

Sen skulle jag vlija påminna alla om att vad du väger naken på badrumsvågen är betydligt mindre än vad hästen får bära då den rids. Vägde en 48 kilos 13 åring som med all ridutrustning och kläder på vägde 63 kg (Vinterklädd då i .o.f. sig)

Rafflan
0

#13 nej men är man för lång kan hästen få svårt att balansera upp sig, och har man valmöjligheten varför välja en förliten häst?

Sen tror jag att är man 20 cm högre än ponnyn blir den inte så stor. Är man riktigt rädd ska man leta upp en riktigt viktbärande ponny och rida. Men som jag fatta TS var hon bara osäker på sin längd i förhållande till ponnyn ;)

Sen vet jag av erfarenhet hur stor påverkan hästens kroppsbyggnad gör ;)

Tusen
0

#14 Det jag reagerade på att du bara genom att läsa om mankhöjden och ryttarens längd kunde avgöra om hästen var för liten. Tycker det är alldeles för kategoriskt.

Sen håller jag heller inte med om att längden påverkar så väldigt mycket på hästens balans. En duktig ryttare klarar av att rida alla storlekar på hästar i balans, både på sig själv och hästen. Varför utgår man alltid från att ryttaren har dålig balans?

Rafflan
0

#15 ja men kan man välja ser jag fortfarande inte anledningen att välja en för liten häst som riskerar att få problem att balansera upp mig när jag kan ta en häst i rätt stl?! ;)

Sen hade ju massa redan skrivit att det är kroppsbyggnanden som spelade roll, så tyckte det är onödigt att upprepa nåt någon annan redan skrivit. Är det en normalbyggd häst så nej, är det är kraftig och kanske viktbärande så kanske det kan funka. Men fortfarande bättre att välja rätt stl om man kan och så slipper man tänka på sånt.

Jag har tex ridigt en shettis, red in honom, då jag var kort och vägde lite. Men jag skulle ju aldrig köpa en shettis som ridhäst utan då väljer jag ju en med bra stl i förhållande till min längd.

Tusen
3

#16 Visst. Man tycker olika. Jag själv förespråker lite mindre hästar då svenska ryttare i allmänhet rider för stor häster i mitt tycke. Se på ryttare och hästar söder ut och även inom andra ridgrenar. De är ofta inte lika stora.

Jag tycker att man kan rida en C-ponny då man är 167 cm lång. Då jag som vuxen började rida igen på ridskola fick jag alltid rida C-ponnyer. Och jag är 166 cm. Jag tror att det i detta fall är mer en smaksak om man tycker att hästen är lagom eller för liten.

niare
0

medryttaren på min ponny är 167 min ponny är 128 cm och grov men hon väger knappt 50 kg, dock har hon långa ben och kort överkropp men funkar utmärkt endå :)

Moalinn
0

om du tror att du kan utvecklas med ponnyn så köp, eller ja. klart att du kan utvecklas med den, men kommer du verkligen kunna göra allt du vill med den ? 

Som när jag började rida på en shettis, jag var 10 år.. kanske 140-150 lång och vägde 30 kg, och ponnyn va 95 cm..  det såg sjukt ut, men jag lärde mig mer på den ponnyn på 4 år än vad jag lärde mig på ridskola på 7 år. vi växte tillsammans, hon fick muskler och vi kunde då göra mer och mer saker tillsammans.

sen hade jag en b-ponny, va lite för lång för honom också.. men han var lite som han var så han kunde göra allt med mig liksom, bocka, sticka iväg, hoppa hinder, dressyr osv… 

efter det över till en nordsvensk, jag var väldigt mycket för liten för henne.. men vi utvecklades också tillsammans och jag blev längre och kunde rida henne mycket bättre..

det jag vill säga med detta är att jag tycker inte att storlek på häst spelar någon roll, vill du ha en c-ponny.. skaffa en då så länge du inte går med fötterna i marken och väger alldeles för mycket vilket jag inte tycker att du gör, men hade ändå satsat på en d-ponny eftersom att den kanske har liite mer att ge än en c-ponny.. men det beror helt på vad du vill göra, och även hur gammal du är.. jag kan ingenting om tävlingar och sånt, men är det inte något med ponny och ålder ? eller har jag fel ?

Medarbetare på Djurfoto