Sadelhjälp
Hejsan!
Jag har en Irish cob, hon har en "vanlig" sadel, 17".
Nu är det så att jag sitter och dreglar över snygga Western sadlar på e-bay.
Då bör jag ha en 17" till henne i westernsadel också?
Kanske är en dum fråga, men jag vill vara 100% om jag köper där ifrån, lite svårt att byta :) Det är bra priser på dem som finns där tycker jag :)
Mvh Evelina.
Westernsadlarna är större i storleken när det gäller sitsen, så du bör nog ha 15/16" till en westernsadel :)
Det skulle ju säkert gå med en 17" också, men då blir nog sitsen för stor om du var ute efter en liknande storlek som på din vanliga 17 "
Okej, men har en westernsadel lättare passform än en vanlig? Jag menar hästen jag har är väldigt bred över ryggen…
Det är sånt jäkla virrvarr, hehe, jag får inte riktigt kläm på det :)
#2 Det kan jag tyvärr inte svara på.. Men tryckytan är ju större på en westernsadel, men om det är bättre passform vet jag inte.. :)
Det är lika mycket arbete och kunskap som krävs för att passa in en westernsadel som en "vanlig" engelsk sadel. En westernsadel har ju även den en träbom som ska av rätt längd, vidd och vara lagom svängd. Inte fullt lika viktigt med hur den passa ryttaren efter som man inte har några knästöd.
Så jag skulle nog hellre satsa på att försöka hitta några här i sverige som du kan köpa och lämna tillbaka om den inte passar. Kolla med lite olika sadelmakare, det finns trots allt en hel del begagnade sadlar att få tag på på det viset numera!
Annars står du kanske där med en sadel som inte alls passar, och du måste försöka sälja den igen för ett betydligt lägre pris. Köper du en begagnad här så kan du skicka tillbaka dem med bussgods eller liknande, eller i.af sälja dem för samma begagnatpris som du köpt dem för.
Hakuna matata!
Fast grejen är den att det blir billigare att köpa från e-bay. Kollade på tradera och där fanns ett företag som sålde exakt samma sadel och den kostade runt 4000, på e-bay från ett annat företag kostade den 1200 plus frakt runt 1000 kr. Passar den inte så kan man ju sälja den vidare i Sverige och man förlorar inget :) Förhoppningsvis… :P
Kika på hästnet istället, och en bra westernsadel ligger på 5.000 och uppåt..
Dom billiga är oftast inte så bra (välj hellre bra kvalité istället för ett billigt pris, det lönar sig i längden), och man får hålla på att byta ut dom och prova massvis!
Märkeswesternsadlarna brukar oftast passa på en gång, så har jag upplevt det iallafall! :)
Mitt favoritmärke är "Premier" iallafall, enligt min uppfattning så är exempelvis Hööks och Boles westernsadlar bara kattskit rent ut sagt.. Från Bole har dom alltid packeterat fel, och spikarna som bommen sitter fast vid har lossnat för dom var inte riktigt i spikade osv..
Hööks westernsadlar har knepig passform, enligt både mig och min tränare, så där skulle jag aldrig heller köpa en westernsadel :)
Citerar min tränare; "Dessa sadlar är inte skapta för att sitta på en häst, utan snarare kamel eller giraff!"
Lite lustigt sisådär ;)
Men självklart kan det ju finnas dom som är jättenöjda med sina Hööks och Bole sadlar, och att dom passar deras hästar, så jag klankar absolut inte ner på dem som har sånna! :)
Ok… haha. jag blir bara mer och mer förvirrad. haha. :P Lite klarhet har jag dock fått, vi testade en gammal westernsadel som hade suttit på en arab innan och den passade inte precis så bra, fast förvånadsvärt bra ändå, när man tänker skillnaden på en arab och min häst… :P
Har en kompis som har tinker, Hon är också ute efter en westernsadel. hon behöver ha minst 27cm mellan conchos. Just nu hitta hon en vanlig allround sadel tills vidare. Hon prova min full quarter och den var alldeles för smal.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det bästa är ju att köpa en sadel som har luggit på en tinker/irish cob eller liknande eller så, och kolla om säljaren tror det. Sen är det bra att kolla andra som har tinker/irish cob hästar som har westernsadlar och kolla vad dom har och om deras häst(ar) ser lika ut på ryggen på din häst. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_