Mixtrade med tyglarna...
När jag ber om hjälp och tips på olika forum får jag ofta kommentarer om att jag är hård i handen. Eftersom jag hur mycket jag än försöker lära fortfarande är hård i handenså sydde jag fast en bit elastiskt band på tyglarna; då sparas ju hästen iaf och kanske han litar mer på bettet då..
Provred idag. Han gick fint, tja, som vanligt. Hade kontakt, lite mer på yttertygeln än innertygeln.. Sneglade på gummibiten då och då. Förväntade mig att den skule vara sträckt.. men nej, den var inte det minsta utträckt, kanske en halv mm max. *lol* så hård var jag i handen..
Enda gången den sträcktes var när Crow snubblade till och drog fram nosen…
Menmen, ska fortsätta ha den där. Om inget annat kan det vara bra att ha den på film, så ser jag om, när och hur jag tar i tyglarna. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Smart! Kanske man skulle testa? Dessutom blir det ju mer eftergift för hästens skull.
Påminner ju om såna där gummiband man fäster mellan tygel och bett, som ska mildra hårda händer och vara bra för känsliga munnar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Känns som om du måste ta väldigt mycket för att få dem där sträcka :P
Säkert att dem med "hård" inte menade att du låser handen? Men iaf inge negativt med såna tyglar. Måste vara bra för hästen oavsett :)
Jo, det var de där gumibanden som gav iden, men tycker att de är aldeldes för hårda för att hjälpa.. :3
#3 Gummit i den där tråden är mkt mjukare än tex en halsförlängare :) Det krävs kanske lite för att sträcka ut dem HELT, men de sträcktes inte alls när jag red idag.
Jag antar att de menar låsa handen - ävn om jag försöker vara mjuk i armbåge och handled och dessutom oftast rider med halvöppen hand.. men en elastisk tygl borde ju ändå hjälpa låst hand också.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 jo grejen är ju om du låser handen pga att hästen låser huvudet, för då är ju problemet inte ditt. utan då måste du hjälpa hästen att inte låsa huvudet ;)
Dock är dina tyglar bra även om det är hästen som låser huvudet, för då kan din hand göra det värre, men tacke vare gummibanden så borde det inte bli värre då det fortfarande borde kännas mjukt för hästen ;)
Men det kanske din tränare kan kolla på? :)
Dem är säkerligen också väldigt bra för ryttare som mig (är sned i hela kroppen) och gärna tar lite mer i den ena än den andra tygeln pga att jag sitter snett! Så ser man ju att den ena sträcks ut mer än den andra. Annars brukar jag ha tyglar med stroppar ibland så håller jag lika bara, men ändå ^^
Hakuna matata!
#5 Jag mjukar upp honom när han låser huvudet, det känns tydligt eftersom han går över i pass då (om vi töltar), så jag tror inte det är detde har menat.. :)