Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2317 ggr
Wanilj
0

Kan jag få er uppmärksamhet???

Satt precis kring middagsbordet och pratade med min sambo om hur känsligt ämnet "varmblod" är… Vad kan man då göra för att förbättra deras status eller säkra pensionen för dessa hästar??

Vi har börjat spekulera kring ämnet "uppsamlingsstall" och hur dessa skulle kunna finansieras samt drivas..

Man kan starta en stiftelse där bla ATG hjälper till med en viss procentandel per år i "driftstöd" samt hästägare kan bidra med en viss summa vid reggning av hästarna osv…

Mina frågor till er här ute är följande:

1. Finns det någon, liten som stor, som skulle kunna tänka sig att hjälpa till.. All form av engagemang är bra!! Många bäckar små….

2. Någon som har ideér eller tankar kring hur man skulle kunna gå tillväga?

Vill känna er lite på pulsen!!

Mvh Jasmine med familj

gejsa
0

Förstår inte riktigt hur du menar???

Uppsamlingsstall?

Är det bidraga med pengar du menar eller?

Du vet det är nog en droppe i havet. Tänk så många varmblod det finns som kasseras varje år. Vill inte verka pessimist men tror nog inte att det kommer att fungera. Men visst pröva går ju alltid.

Wanilj
0

Nej inga pengabidrag utan just hjälp med att undersöka möjligheter..

Om hästarna som pensioneras flyttar till ett stall som har anställd personal/konsult, grundutbildas med hjälp av välrenomerade instruktörer.. därefter säljs vissa…pengarna går tillbaka in i stiftelsen för att hjälpa andra kusar…vissa pållar kanske av fysiska eller mentala handikapp stannar hela livet ut eller får somna utan att ha farit illa under flera år.. Tanken är helt ny ännu så en hel del barnsjukdommar finns!.O)

Det kanske är svårt men man kan ju inte ge upp före man undersökt!!

Stallen kan vara privata dock ska de vara godkända av ex STC eller kunnig banpersonal… Vinstsyfte ska ej finnas utan liten del personal och idiellt..

Om ATG bidrar med 0,5% av den årliga omsättningen så innebär det ca 10 miljoner.. Det är många hästar och personal det! Om 0,25 av prispengarna går till en stiftelse så är även det mkt pengar.. Givetvis ska man inte kräva utan vara leeeen som siden och be om bidrag! Givetvis ska även media veta om detta engagemang.. De som bidrar som donatorer ska även synas!!! "marknadsföring"… Det finns massor man kan göra och undersöka!!!

Vi som gärna diskuterar och ibland även eldar upp oss!!! Låt oss "brainstoooorma lite"!!!

Faxlin
0

Jaaaaa, det är ju exakt det jag menade att jag skulle göra om jag hade pengarna. Jag är med. Ställer upp att hjälpa till på alla sätt och vis. Bolla ideér och fixa underlag osv. Helt sjukt bra.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Wanilj
0

Kanon!! Nu ska mina hästar in.. jag kommer ut antingen ikväll igen eller imorgon… Häftigt!!!!SkrattandeKyss

Wanilj
0

får vi bara bollen i rullning….

Faxlin
0

Japp, super. Ska oxå åka till hästarna snart. Men jag kommer också ut igen. och i morgon också.

Audiatur et altera pars

Surviver
0

Vilken kanon ide!

Kan säkert bli jättebra!

och "Gejsa" många bäckar små! kan man om än bara hjälpa några stycken till ett bättre liv sä är det väl super!

Deffinitivt något jag kan tänka mig att engagera mig i om jag kan!

Faxlin
0

Jag är arbetslös så jag kan ta det som jobb. Jag är en jäkel på att be snällt för att fixa sponsorer. hihi

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

Bra!!!

I början är det mkt efterforskning som krävs ute på landets banor samt man måste ha en väl genomtänkt verksamhetsplanering.. ATG har alltså en årsomsättning på 11 miljarder.. hur ska hästarna kunna få tillbaka en del av detta?

Vi behöver veta om det finns fler organisationer som utan vinstsyfte tar emot vbl/kbl för omskolning och pensionering…

Hur många hästar kan det vara som pensioneras per år/som tas ur träning?

Vilka banor är era hemmabanor?

Hur kan spelare tänkas förhålla sig till att ev sponsra ett omskolnings/pensionärs projekt?? Ex genom att kunna välja att spela på bångar som gör att en viss procentdel går direkt till stiftelsen? Självklart ska de vanliga bångarna finnas kvar..

Har ni förslag på hur man skulle kunna få ihop pengar till dessa stall på fler sätt än via ATG?

Skulle media kunna hjälpa till.. via trav och galopp programmen på tv…tidningar etc..

Ja, vad tror ni?

- Surviver, vilken är din "hemmabana"?

-Åsa, samma fråga till dig, vilken är din hemmabana?

Syns imorgon.. god natt på er här ute!!!

Mvh Jasmine

Wanilj
0

Läste ditt inlägg nu Åsa! Skrev under tiden som ditt kom in!

Låter mkt mkt bra!!! Vi undersöka om det skulle kunna gå rent praktiskt att genomföra det! Tror vi får börja med att prata med ATG..tränare..spelombud..vilka fler?

Skulle tränarna kunna vara villiga att hjälpa till om vi får med ATG?

Syns imorgon!!

Mvh Jasmine

gejsa
0

Vet inte hur jag kan hjälpa till eg? Är inte så duktig på att snacka eg. Men min hemmabana är Sundbyholm iaf.

Surviver
0

Vet inte heller hur jag kan hjälpa till egentligen men kan jag vill jag göra det, det ger sig väl efter hand! för det kan nog bli något väldigt bra om det bara kommer igång. Prata i telefon kan jag iallafall, haha (jobbar som kundtjänst/växel telefonst) Min hemmabana är Romme. (tror att det är den som är närmast, lite dålig koll på travbanorna tyvärr).

Godnatt! 

Mvh. Eva

Faxlin
0

Jag tror att det är lättare att få igång sponsorer allt efter hand. Med tränare, banor, och även privatister som skänker pengar och saker. Men tror den viktigaste huvudsponsorn måste vara ATG och så spelbolaget. Där kan man motivera att det är dåligt för dom med den hantering som finns i dag och att vi aktivt vill jobba för att ge dessa hästar en andra chans. Kanske kan man också bekosta en del genom att tränare har möjlighet att köpa hästar att börja tävla med. Om vi nu tar in ex antal ston med bra stam och behåller dem för avel. Och sedan gårdspension. Men det kan man spinna vidare på.

Min hemma bana är i alla fall Gävle travet.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej, inte avel. Det finns så många travare som behöver hjälp. Vi ska inte medverka till att fler föds som inte har någon framtid.

Faxlin
0

Oki, kanske har du rätt i det gejsa. Jag bara spånade på möjligheter till ekonomisk finansiering. Fast det skulle förutsätta att alla andra slutar avla fram varmblod. En önskedröm kanske. fniss

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo, men det är dyrt med uppfödning också.

Faxlin
0

Ja, jag vet. Men jag bara spånade iväg. Men nu börjar vi med att få igång något med ATG så vi kommer någon vart. Allt pappersarbeten som behövs innan vi ens kan börja ta kontakt med dem kommer ta massor av tid.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, ni får väl säga till ifall jag kan vara till någon hjälp. Men jag tvivlar på det. Ni är så ruschiga här så med att skriva. Förvånad

Faxlin
0

Haha, kommer från dig så då tar jag det som en komplimang faktiskt. hihi

Audiatur et altera pars

Linda
0

Man måste tänka på att travsporten försörjer även ridsports sverige..

Och trav sporten ger en massa jobb,allt ifrån spelombud, arrangörer, mm,mm det är inte bara travmänniskor/folk den försörjer.

Men många ex jag haft under åren är att främja vbl rykte som pansionerad travhäst vore att dels utesluta all frysmärkning och ge status varför inte chippa även travhästar?

-Många bäckar små..Jag skulle gärna se ett proff. samarbete mellan trav och ridsporten för att få deras rykte bättre varför inte obligatorisk ridutbildning i samband med kvalet?

-Jag med många fler hoppas på bättring när montèn slår även i sverige.

MVH Linda

Wanilj
0

chippa vore bra och är ju idag mkt enkelt!!! En verksamhetsberättelse/planering behövs som man kan lägga fram.. ATG kommer vilja ha ordentlig information givetvis.. Hur stort ät antalet hästar som pensioneras varje år..kostand för dessa och deras utbildning… Tränare och hästägare som lämnar hästar samt finansierar behöver uppmuntran för detta…

Egen logga som man kan via emblem fästa på dräkten/ transporten.etc… Ska vara enkel och inte "tjejig"

Tänkte att man kunde undesöka på våra hemmabanor hur stor "omsättningen" hästar är… Hur många nyreggar..hur många tas ur träning årligen…hur många av tränarna ställer sig positiva till ett omskolnings/pensionsstall?

Fler frågor som kan behövas till ett underlag för undersökning?

Spelombud som sponsrar/donerar pengar ska givetvis erhålla "diplom" eller liknade där det står att de stöder omskolningsprojekt. Detta kan sitta i butiken…

Wanilj
0

Så… nu har jag talat med Kalmartravet! Jag ringde för att få lite information om antal hästar osv.. berättade om tankar och ideér och personen jag pratade med tyckte att det lät mkt intressant.. På onsdag ska jag återkomma för samtal med sprotchefen!*pust*

gejsa
0

Oj! Wanilj vad du är duktig. Ja, du får återkomma och tala om vad som sades och så. Så alla andra har något att komma med om dom ska ringa.

Linda
0

Återkom gärna med en artikel..Blink..BlinkFlört

Wanilj
0

Nu har jag talat med Roland på STC angående antal hästar som registreras samt tas ur träning/tas bort.. Berättat för honom om våra samtal och funderingar kring möjligheterna kring travhästarna.. Han tyckte att våra tankar var bra och såg fram emot att få se ett eventuellt förslag!! 4800 ston betäcktes förra året.. Troligt är att det blir 4000 föl.. 35-40% av dessa startar som treåringar.. Vissa går direkt i avelsboxen utan karriär, vissa startas aldrig pga extriör etc…

De får inte veta vad som händer med hästarna.. I bästa fall får de veta när de slaktas.. MKT bra travare *stjärnor* pensioneras.. Många hästar slaktas direkt efter misslyckad karriär..

Han tror att om vi kommer med ett gott förslag att stöd finns att hämta!!

Det kan bli svårt att få igång stall i anslutning till alla banor på en gång…förhoppningsvis ska det falla väl ut för att sedan följas av flera!!!

Har ni fler tips och förslag?

Wanilj
0

just det 0,5% av den årliga omsättningen är 5 miljoner inte 10! Jag och Roland på STC talade om möjligheten att ha personer kopplade till hemmabanorna som kontrollerar dessa stall vi talar om.. inga problem alls.. ATG veterinärerna kanske kan knytas till stallen då det är viktigt att hästarna besiktigas så man kan avgöra vad de kan göra… Han tipsade oss om Nationella fonden- hästfrämjandet!!!!

Jag belyste även vikten av en stiftelse som kontrollerar de finansiella medlen, att det inte finns ngt vinstsyfte bortsett den vinst man gör då hästar säljs. Dock ska dessa summor gå tillbaka in i stiftelsen!

Mvh Jasmine

Eve
0

Wanilj - Jag håller på med en hemsida just nu som kommer bli klar senare i år. När ni vet lite mer och vill ha lite publicering är ni välkomna att sätta ut det på min hemsida. Mycket mer än så kan jag nog inte hjälpa till med.

Mvh Eve

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Wanilj
0

tackar tackar!!Glad

Vi gör lite efterforskningar och ser vart vi hamnar…

Lise-Lotte
0

Många hästar slaktas efter misslyckad karriär - ja då var vi där igen. Har man läst länken jag lämnade under slingan som Linnea startade. En stor anledning till att man hellre slaktar hästarna är för att man inte vill att de ska köpas upp av hästhandlare som sedan skickar dem vidare till slakt i Europa.

Och då kan man ställa sig frågan varför vill "NI" inte betala för dessa hästar? Är det för att de måste vara dåliga för att de är billiga? Och varför är de billiga? Jag tycker att man kanske ska vända på problemet här att en väldigt stor del ligger hos "ER" själva för att dessa hästar ratas. Men om ni betalde mera för dem och hade ett större intresse för dem, tror ni då att antalet slaktade hästar skulle minskas? Så vore det inte en idé att försöka vända den negativa inställningen till vbl/f.d travare i första hand bland "ER" själva? Och att jag skriver ER och NI = Ridsportsintresserade och således inte mot er personligen.

Man tror att ca 5000 hästar försvinner varje år genom vidriga transporter ned till europa för slakt. Man beräkanar att 1000 av dessa är travare. De övriga 4000 var kommer de ifrån?

Och vad det gäller slakt så har STC ett rabatterat pris på hästpassen gällande äldre hästar för om de saknar pass så avvisas de från slakterierna och med detta vill man minimera riskerna för att andra transporter istället. Är inte det bra?

Hästhållningen ökar i detta landet och främst inom hobbysidan. Hur tror ni att dessa hästar sköts? Titta sedan på travverksamheten där det krävs utbildning för att arbeta med dessa hästar vilket för att citera jordbruksverket - att kompetensnivån när det gäller hästskötsel kan därför på goda grunder antas vara hög. Dessutom har du inom travsporten ett uppbyggt övervakningssystem för djurskyddet. Likväl ett kontrollsydd för doping och smittskydd.

Ca 25% av alla hästar i detta landet utgör travnäringen och av dessa % ska det då alltså slaktas och skänkas hästar åt både höger och vänster, vad det låter härinne? Man kan gå in i stall och få en häst gratis - ja varför? Kan det vara för att travtränarna skiter i hästarna eller kan det vara så att här ser de att det kommer hästintresserade således ser de chansen till att hästen kommer att användas som häst och inte som hamburgerkött? Så istället för att låta hästhandlare köpa dem eller för att slippa se sin häst på travbanan igen hellre "ger bort dem" när de har chansen.

Man säger att man ska inte sälja hästar under 10 000 av den anledningen att risken annars är stor att hästhandlare köper upp dem för de får fortfarande bra betalt för köttet. Hur många är intresserade av att köpa en travhäst för över 10.000? Så varför inte börja i den änden - höj statusen på travhästen bland "ER" själva. Som jag skrev i Linneas tråd - är det inte guld att få en kanonhäst med mycket bra temprament som man själv får omskola? Kan man inte det så finns det många som är villiga att hjälpa till med det - bara i den länken jag lämnade finner ni namn på några.

Jag applåderar engagemanget härinne men jag skulle önska att travsporten inte smutskastades på detta sättet för det gör det inte ett dugg bättre för inställningen till dessa hästar eller aktiva. Hur ska ni kunna samarbeta om synen på travaktiva är på det här sättet?

Och som Linda skriver travsporten försörjer inte bara sig själva! Och Avelsföreningar verkar för att hästarna efter karriären ska omskolas liksom det finns idellla föreningar som genom sitt arbete försöker höja statusen för travarna som ridhästar/wester/dressyr/fält/monté etc. Ex dessa http://www.ridtravare.com/index.php

Dessutom ska man inte glömma att det stora flertalet av de hästar som tävlar kontinuerligt idag ridtränas således när karriären är över så har man idag en bra ridhäst.

//Lise-Lotte

Linda
0

För ett snabbt svar..

Travhästen är icke avlad för ridning men om travsporten tog sitt ansvar och började även avla efter exteriör ja då skulle vi mkt väl kunna omförhandla vårt ändamål..

-Många travhästar kan fungera mkt väl som ridhästar men den exteriöra biten att de i vissa fall har både svårt att bära ryttare utan att få ryggproblem,svårt att fatta galopp det är inte hästens fel utan sporten.mvh Linda

Lise-Lotte
0

Hej Linda du får ett snabbt svar eller enkelt  Glad  jag föreslår att du läser denna filen http://www.travsport.se/appImage/Alternativ_hastar.pdf

och har du inte Adobe Reader så kan den hämtas här http://www.adobe.se/products/acrobat/readstep2.html

//Lise-Lotte

Wanilj
0

Återigen "går du till anfall" Lise-lotte!!! Har du läst alla inlägg??? Vi försöker ju här få igång en verksamhet för att höja status och utbildning av hästarna!!!!!

Det är väl i första hand uppfödare och hästägare inom travet som är ansvariga för sina hästar?????

Jag brukar inte bli kinkig men nu blir jag faktiskt det!!!!

Jag har ringt runt och skrivit flera inlägg för hästarnas skull och det är precis vad vi nu gör här!!!

Du kritiserade oss förut för att vi inte var konstruktiva…. Hur kostruktiv är du nu när då återigen rackar ner på folket inom ridsporten??

Jag har läst din länk och jag tyckte att den var bra…

Jasmine

Wanilj
0

Jag varnade den amatörtränaren som erbjöd mig hästarna för slakttransporter, han kände inte till dessa… Vi försöker ju nu hitta att tryggt och säkert sätt att ta hand om dessa hästar…

Linda
0

#32 jag gick på föreläsning på hästsportenshus om ämnet så jag känner mig ganska påläst och som alla vet så har vi ju även egna travhästar (dock inte som ridhästar men de ridtränas även.Tränare H Wikström)

jag är född och uppväxt med hästar och även avel jag har inga "rasistiska" utal med mina inlägg bara min syn på saken och märkväl jag VILL att travhästens status ska höjas.

Men som "aveln" ser ut i dag har vi ingen annan användning i dag änn som sällskapshästar, skogsmullar och en och annan som kan gå lite högre.

-Visst vi måste få travhästens status att höjas åter igen ATG och travsporten finansierar ridsports sverige så det måste vi hjälpa till med.

Jag säger det igen varför inte återgå till annan märkning änn frysmärkning?

-Ett steg på väg för de "få" hästar som faktist tävlar efter sin karriär som ridhäst att inte känna av det många pratar om "hästrasism".

Men framför allt så tycker jag att man ska ha obligatorisk ridprov i samband till kval.

Mvh Linda

Wanilj
0

ett obligatoriskt ridprov borde inte vara allt för svårt att genomföra!

gejsa
0

#29# För att svara kort på ditt långa inlägg här. Flört

Ang skänka hästen.

Jag tror faktist att det finns blödiga travkillar också som hellre ser att hästen kanske kan få det bra fast han/hon inte gick bra på travet. Om hästen är fräsch varför slakta? Kanske han tänker.

Sedan är det ju bekvämt att bara skänka bort en häst som står och kostar pengar utan att få inkomst på den.

Det är vad jag tror iaf. Skrattande

LinneaG
0

Sådär, det tog ett tag att läsa igenom allt!

Jag tycker att det låter väldigt intressant, visst är jag ung
och kanske inte vet så mycket ang. ämnet.

Jag skulle gärna vilja hjälpa till, om det finns något att hjälpa till med?

/Linnea

Lise-Lotte
0

Wanilj; nu får du väl ta och lugna ned dig. Ni har flera av er kommit med mycket nedlåtande åsikter om travnäringen och det har jag all rätt i världen att invända emot. Hur ska man kunna ta er seriöst då om ni samtidigt ska sitta och snacka skit om det område ni säger er ömma över. Och de som fällt dessa kommentarer står att läsa så alla behöver inte alls ta åt sig.

Och mitt inlägg om du läser det igen kanske du ser att jag inte går till anfall alls utan påpekar att utan köpare vad 17 ska då travtränarna göra med sina hästar? Vad ska du göra med hästarna i stallarna du pratar om om det inte finns några köpare???? Självklart är det hästägarnas eget ansvar men vad mer kan de göra än att sälja dem billigt när ingen är beredd att betala för dem likväl som travets pengar går rakt in i ridsporten. Kan det då vara ett delat ansvar kanske??? 

Så jag påpekade bara att man kanske ska titta på sitt eget område också och att man genom det kan komma väldigt långt och jag har inte kritiserat er utan fråga varför travhästen har en sådan låg status hos er? Är det en för känslig fråga, man kan nästa tro det.

Men jag säger det igen jag kan inte ta er seriöst i er uppgift i all den stund ni kastar skit på travnäringen! Sedan får du ömma hur mycket du vill för hästarna!

//Lise-Lotte som ständigt förundras över hur text tolkas på nätet. Går till anfall ja jösses, däremot har jag nu blivit ordentligt irriterad

gejsa
0

Jag vet inte vad jag ska skriva till dig eg liselott!!

Men nog tycker jag att du överreagerar här på listan.

Tycker att det verkar som om du har missuppfattat oss alla här.

För det första så ville vi ta hand om hästarna så att dom inte slaktades. Rida in dom av några duktiga inridare. Sedan till nya ägare. Sälja dom dyrare än vad som görs nu. Så har jag iaf uppfattat att vi skulle ha gjort. Fast inte för att tjäna pengar på dom. Utan för att höja värdet. Är inte det att höja värdet för travare? Ja, då vet jag inte hur man gör.

Sedan är det här ett forum där vi ska kunna lägga fram olika ideër. Det är liksom meningen. Men passar det inte så behöver du ju inte läsa detta.

Ursäkta mig men så tycker jag iaf.Glad

Faxlin
0

Men hur kan någon säga att vi inte bryr oss. För att vi tar upp ett problem som faktiskt finns. Ingen som sagt att alla är sådana, men de tränare som är sådana förstör för de seriösa som bryr sig om sina hästar. Men även de som vill att deras hästar ska slippa slakt måste ibland slakta dem då de faktiskt inte har råd att stå med alla dessa overksamma hästar i stallet. Om vi kan hjälpa dessa tränare är inte det bra? Förstår inte, kan du förklara det för mig?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Förstår inte heller varför hon är så arg här på forumet.

Vill hon hellre att vi ska göra som strutsarna? Stoppa huvudet i sanden och skita i allt.

Faxlin
0

Inte jag heller. Känns lite som om vi bara får skäll trots att ingen av os har något emot travare och försöker göra så att det ska gå att rädda fler. Detta skulle således bli en hjälp för båfe hästar och tränare som vill men inte har råd att låta dem leva.

Audiatur et altera pars

Matilda
0

Tycker detta låter som en intressant och bra idé Glad Kräver nog en hel del energi och tid, men det kan de ju helt klart vara värt.

Vet inte om jag kan hjälpa till med så mycket…Men det är bara att säga till, så ska jag göra så gott jag kan Flört 

Mvh Matilda

Lise-Lotte
0

Är jag arg nu också.

Några av er sitter här och smutskastar travnäringen måste man göra det? Ja hästar slaktas men det görs inom alla dicipliner men travet tycks vara den värsta boven av alla utan någon som helst känsla för sina hästar.

Ska jag då få skit för att jag opponerar mig mot HUR NI framställer travnäringen på denna sidan? 

Jag stoppar inte huvudet i sanden och inte är jag enögd heller.

Lycka till med att rädda dessa hästar från dessa hemska människor. Tur att ni finns!

//Lise-Lotte

Faxlin
0

Men suck, Lise-Lotte hur vi än försöker förklara för att du ska förstå hur vi menar så blir det fel. Jag får känslan att du har glömt det där att man ska läsa alla inlägg med inställningen om att den som skrivit inlägget har gott uppsåt. Men det verkar inte fungera här. Så nu ger jag upp i alla fall. Lär aldrig få dig att förstå hur vi menar i alla fall.

Måste få fråga bara. Är du tränare själv? Har du själv skickat friska varmblod till slakt?

Vi har gång på gång försökt förklara att det gäller dessa hästar som tränarna vill men ej har råd att ha kvar som onödigt åker till slakt för att tränarna inte har något val. Dessa tränare vill vi hjälpa. Och dessutom på detta sätt kan de vara säkra på att hästarna inte hamnar i en slaktbil utomlands. Vad är det som är så fel i detta?

Audiatur et altera pars

jen
0

Jag tycker iallafall detta låter som en GOD tanke….

finns alldeles för många fina travare som slaktas helt i onödan.

Lise-Lotte
0

Åsa du skriver;

du har glömt det där att man ska läsa alla inlägg med inställningen om att den som skrivit inlägget har gott uppsåt.

Hur kommer det sig då att ni är dem som beskyller mig för att bara vara här och kritisera, gå till anfall och vara arg? HUR läser NI mina inlägg då? Snacka om att kasta sten i glashus.

Och jag får citera mig själv och mitt uppsåt som nu istället blivit så beskyllt för både det ena å andra - Och att jag skriver ER och NI = Ridsportsintresserade och således inte mot er personligen. OCH

Jag applåderar engagemanget härinne men jag skulle önska att travsporten inte smutskastades på detta sättet

//Lise-Lotte som härmed sätter punkt för vidare diskussioner

Mandysan
0

Jag tycker att det här låter jättebra! Jag skulle hjälpa till om ni vill, men jag kan nog inte vara till så mycket hjälp mer än stöd! Jag bor rättså nära Axevalla travbana och min mamma jobbar med en uppfödare av travhästar. Så om det är något litet som ni tror att en 12 åring kan göra så ställer jag upp!

E_hjo
0

skulle oxå vija hjälpa…. men vet inte hur..

Wanilj
0

Lise-Lotte.. om du går ner och kikar så ser du att vi har haft ett inlägg som har handlat just om "rasismen" inom ridsporten, det är inte endast travaren som är utsatt utan fler raser…

Jag har inga fördomar gällande varmbloden då jag själv har haft vbl som ridhäst.. Så jag förstår inte vad du suktar efter? Så det är vårt fel att de måste slakta hästarna efter en tävlingskarriär???

Jag anser att travare kan bli trevliga ridhästar.. jag har aldrig påstått ngt annat… Hur mkt personlig erfarenhet har du själv när det gäller travare som ridhästar? Vet du personligen hur svårt det är att skola om en travhäst till ridhäst?

Min personliga mening är den att om man med hjälp av denna typ av omskolningsstall som anlitar välrenomerade dressyr och hopptränare så att hästarna får en GOD utbildning så höjs statusen på hästarna…

Allt tar lite tid men man måste ju börja ngnstans..

Trist att du ser mig som oseriös Lise-Lotte för det är det sista som jag är…

Men återigen är detta ett öppet forum där man har rätt till sin åsikt och om du nu tycker att det är oseriöst… tjaaa trist!!

Kan du citera mig där jag kastar skit???

Inte har jag kastat skit på travnäringen?? Problemet med vart hästarna ska ta vägen är ett faktum och nu försöker vi hitta en del av en lösning!!!

Jag ogillar när individer blir en förbrukningsvara för vårt höga nöjes skull oavsett om det handlar om trav eller ridsport..

Du säger att vi ska ta vårt ansvar Lise-Lotte men är det inte just det vi försöker göra nu????

Vi försöker ju iallafall hitta en väg.. en lösning.. eller åtminstonde en del av en lösning?

Det är tråkigt att du inte kan se att vi försöker hitta en lösning…

Om du följt diskusionerna här ute sen tidigare..Se bla under Tävling "Blir såå trött på rasismen" Så ser du vart det hela började…

Det är ett faktum att hästar skickas till slakt efter karriär.. dock utan att de behöver vara skadade.. inte sant?

Det är ett faktum att det finns många hästar som är mkt dåligt grundutbildade… inte sant?

Det är ett faktum att det finns många fördomar kring vbl som ridhäst…inte sant?

Vi försöker hitta en lösning…

Det är ju lätt att röra runt i grytan och sen avlsuta med att det är färdigdiskuterat!?!?

Ja ja, jag utgår ifrån att du inte vill hjälpa till… jag skrev i din gästbok om detta och undrade om du kunde hjälpa oss och tycka till..Jag tolkar det som att du hellre gafflar än kommer med tankar som vi kan behöva när vi ska försöka finna bra lösningar..

Wanilj
0

Har nu läst igenom alla inlägg här och vi smutskastar inte travsporten någonstans!?!?!

Eller?

Det är som LInda skriver mkt bra om man kan ha ett sammarbeta..

Jag måste tillägga att jag har absolut inget emot travsporten!!! Jag har inte sagt att den ska minska hästantal eller omsättningen..Jag vill enbart ha fram ett bra sätt att ta hand om hästarna efteråt!

Har ni här tolkat det som att jag vill smutskasta eller avskaffa travet?

Wanilj
0

Sen vill jag inflika med att hästarna for till slakt redan för 15 år sedan och då var det inte alls den uppmärksamheten kring livdjurstransporter utomlands!!!

Jossaa
0

hej. Vad är det ni ska göra fr nått? Vet inte om jag förstått allt helt rätt.. vore kuul å veta =) . / Josefine

Faxlin
0

#47. Åsa du skriver;

du har glömt det där att man ska läsa alla inlägg med inställningen om att den som skrivit inlägget har gott uppsåt.

Hur kommer det sig då att ni är dem som beskyller mig för att bara vara här och kritisera, gå till anfall och vara arg? HUR läser NI mina inlägg då? Snacka om att kasta sten i glashus.

Och jag får citera mig själv och mitt uppsåt som nu istället blivit så beskyllt för både det ena å andra - Och att jag skriver ER och NI = Ridsportsintresserade och således inte mot er personligen. OCH

Jag applåderar engagemanget härinne men jag skulle önska att travsporten inte smutskastades på detta sättet

//Lise-Lotte som härmed sätter punkt för vidare diskussioner

Japp, så det kan gå. Jag kan inte säga att jag hörtill de ridsportsintresserade mer än att jag trivs på denna sida. Jag har en shettis och en korsningsponny till barnen och en gammal travare själv. Har aldrig ägt annan egen häst än travare. Så jag har inget emot travare. Anser att de är helt rätt för mig. Så jag vet då med all säkerhet att jag inte smutskastar travarna, varken som travare eller ridhästar. Min tjej är en världsmysig skogsmulla som jag är sååå nöjd med.

Att du tycker jag kastar sten i glashus förstår jag inte helt fullt ut. Fast lite. Visst, jag försökte läsa dina inlägg som om du hade gott uppsåt, men jag missade den trevliga tonen någonstans tydligen. Ber om ursäkt för detta. Tycker det är så otroligt trist att det ska behöva bli bråk för att någon/några vill göra en insatts. visst vi kan inte hjälpa alla, men de vi kan hjälpa är väl positivt eller? Om vi i ett omplacerings stall får möjlighet att skola varmbloden till bra ridhästar så kommer deras värde i allmänhetens ögon också att öka och då är vi en bit på väg. Visst detta är inget som är gjort i en tvärhand och inget som blir lätt heller. Men varför sparka på dem som verkligen vill lägga energi på att försöka hjälpa.

Fick onget svar på någon av mina frågot, tar förgivet att du inte tycker jag är värd svar då.

Trist att det ska behöva urarta när uppsåtet är välvilja inte smutskastning. Snarare tvärt om.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

Matilda och Mandysan samt E_hjo!

Jätte kul att ni vill engagera er!! Att viljan finns är guld värt!!

Wanilj
0

samt byebyesandy:o)

Wanilj
0

Ni får hemskt gärna komma med ideér och tankar kring hur man skulle kunna "fånga upp" hästar som kommer från banan!

Linda
0

Åter igen för att reda ut.. Travsports sverige gödslar ut både pengar och ger jobb det är en sak en annan är hur vi kan ta till vara på innom travsporten obrukbara hästar men friska annars..

Jag vill också tillägga att ridfolk har mycket dåligt rykte hos travfolk eftersom som Lise-Lott skriver:VIll rädda till varje pris?!

Jag tycker iof att det är bättre att avliva en att riskera 32hem på tre år och på den vägen ge travridhästen ett dåligt rykte..

-Som läget är nu så är det väldigt många unga som skaffar sig en travhäst eftersom den var billig eller tom gratis men saknar kunskap och oftast pengar att kunna ge en utbildning. 

Ge statusen tillbaka till travhästen genom att samarbeta mellan trav och ridmänniskor så att de inte "bara" hamnar i fel händer och att vi ridmänniskor får dåligt rykte pga att vi vill rädda världen med för liten kassa..

Jag hoppas att ni förstår vad jag vill få fram.

#47 eftersom jag vet att du inte är insatt i ridsportsnäringen eller läste alla inlägg ber jag dig till nästa gång läs på och lämna inte din komentar att nu är du irreterad för att nästa stund undra varför vi blev upprörda..

-Jag vet att du vill väl med travsporten men för att kunna det måste man ha kött på benen och ta frågeställningar i en seriös hjälpande debatt.

Vänligen Linda Abrahamsson

Faxlin
0

Jag tror att skillnaden nu med det som är planerna här inte är att rädda alla till varje pris utan rädda i den mån det är möjligt och finns behov. Att då kunna få dessa hästar utbildade innan de säljs till ett hem som ridhäst tror jag kommer inverka på vilka köpare som kommer. Det är inte längre en insutten travare vi pratar om utan en utbildat varmblod. Men det är det jag tror kommer göra skillnad på folks inställning till varmbloden.

Mvh åsa

Audiatur et altera pars

Linda
0

Det var inte riktigt det jag menade utan inställningen vad travfolk har till oss..

Jag vet eftersom jag är uppvuxen i travfamilj..

gejsa
0

(Är jag arg nu också.) skrev du liselott efter att jag har skrivit.

Du avslutar ett inlägg med:

//Lise-Lotte som ständigt förundras över hur text tolkas på nätet. Går till anfall ja jösses, däremot har jag nu blivit ordentligt irriterad

Ok du skrev irriterad inte arg. Men nog tolkar jag det som om du var arg. Fast arg eller irriterad är ju samma sak för mig nästan. Förstår inte varför du blev det.

På din hemsida så skriver du att du vill ha en travare. Att du är och spelar på totto. På vilket sätt har du då närmat dig vetskapen om hur det går till i stallen? När du bara går och spelar på hästarna?

Lise-Lotte
0

Till Linda,

jag blir irriterade över att mina inlägg behandlas som om jag hade ett ont uppsåt och sägs bara kritisera, gå till anfall och vara arg. Och nytt är att jag bara gafflar.

Och hallå;

#47 eftersom jag vet att du inte är insatt i ridsportsnäringen eller läste alla inlägg ber jag dig till nästa gång läs på och lämna inte din komentar att nu är du irreterad för att nästa stund undra varför vi blev upprörda..

Vad vet ni om vad jag är insatt i eller ej ni har inte den blekaste aning om vad jag har eller håller på med- snacka om oförskämdt! Vad håller ni på med härinne?

//Lise-Lotte

Linda
0

Då har du missuppfattat och jag hoppas att vi kan lägga ner otrevligheter annars blir jag ju tvungen att avsluta inlägget om från en början för en godsak.

Vad jag vet..Vi pratade ju förut då sa du ju det.

-Men det var inte min mening att låta oförskämd..

-Då ber jag ödmjukast inför alla om ursäkt.

gejsa
0

Tja! Hon litar väl på vad du har skrivit på din egna hemsida här antagligen.

Lise-Lotte
0

Linda; med tanke på de påhopp som nu sker så kanske du skulle göra det

Gejsa; nu får ni ge er vad säger de raderna om mitt liv, mina erfarenhet, kunskaper etc?

gejsa
0

På din står det ju att din allra högsta dröm är att äga ett varmblod. Att du går och spelar på V75 osv. På det sättet får man inga erfarenheter.

Jag trodde att du menade det när du skrev det. Du skriver inte att du rider eller har haft någon häst. Så jag förlitade mig på vad du skrev.Glad

Wanilj
0

Återigen LIse-Lotte… jag tar gärna del av din kunskap och erfarenheter.. Jug undrade om du kunde hjälpa oss med ideér då du som "staketkusk" har större erfarenhet av hur spelare och hästkännarna på banan resonerar…

Jag frågade dig flera gånger och eftersom du inte vill ge mig ngt svar på min fråga så trodde jag, felaktigt eller ej, att du inte hade ngt intresse av att på ett kostruktivt sätt utveckla en tänke på hur vi ska kunna höja statusen och utbildningsnivån på hästarna!

Lise-Lotte.. en rak fråga till dig: Anser du att man ska avliva ett fullt friskt och ej gammalt djur om det finns ett vettigt alternativ?

Om inte så kanske vi ska försöka se andra vägar istället för att bli osams.. Det är trist då ingen av oss känner varandra personligen och jag lägger mkt hellre mitt krut på annat än negativa känslor!Flört

Lise-Lotte
0

Gejsa - Menar du allvar … med de få raderna så har ni vetskap om mitt liv …. vad har önskan om en travvhäst som tävlar i travlopp med mina kunskaper om ridsport/travsport etc att göra de är alltså uteslutet att jag kan ha det. Jag kan bara ruska på huvudet .. ofattbart vilka slutsatser ni drar av ett par rader.

Wanlij - jag är inte ett dugg intresserad längre. Jag gav ett förslag som ni valt att tolka negativit.

Nu är det defentivt färdigtpratat på denna sajten för min del.

Faxlin
0

Tycker det är trist att någon ska känna att de inte är välkomna här. Tror inte att det är någons mening med det hela. Vet att det inte varit min i alla fall. Lise-Lotte jag har försökt att fråga dig om dina erfarenheter. Varför vill du inte dela dem med oss istället för att inte tro på våra. Och som jag tidigare sagt tror jag att alla vill samma sak i slutändan att det ska bli bra för varmbloden och alla andra hästar i världen. Har jag inte rätt i det. Jag älskar att rida icke inridna travare de som bara är liksom insutten, så jag sätter mig verkligen inte på några höga hästar och tittar ner på någon. Tror inte att det är någon annan här som vill det heller.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Sandra
0

Tillbaka till frågan om det är någon som skulle vilja ställa upp och hjälpa till då…

Jag skulle jättegärna ställa upp och hjälpa… iof söker jag nytt jobb över huvudtaget, men om ett sånt här projekt är i görningen så är jag gärna med och hjälper. Inte för att jag kan speciellt mycket om just varmblod som ras… jag rider ett =)

Är villig att lära och snappar åt mig det mesta som jag är intresserad av!!!

Faxlin
0

Låter jättebra Sandra. Då är vi två som är arbetslösa. Det betyder att vi kan spåna lite på dagtid och dessutom hjälpas åt att ringa till sådana ställen som måste ringas till på dagtid. Detta kan vara svårt för dem som jobbar eller är hemma med småbarn.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Liselott! Tycker att du har haft taggarna utåt hela tiden. Tror inte att det är någon stor idé att ens försöka få dig att förstå något mer. Vi har ju försökt och försökt känns det som.

Men eftersom du har skrivit att det är färdigpratat på den här sajten så räknar jag inte ens med att du läser det här. Fundersam

Denna kommentar har tagits bort.
Sandra
0

ÅsaF - Grejen är ju den att jag inte slutat från mitt jobb än. Jag vågar inte säga upp mig förrän jag vet att jag har nåt nytt… (min bostad kostar mig för dyrt för att klara mig på a-kassa)

Men nog kan man väl få tid över nån gång för att ringa nåt samtal hit eller dit… det ä rinte mitt fel att min chef lagt arbetstiden min på dagen heller… =)

Wanilj
0

Hello!!!

Jätte bra Sandra om du kan vara med och rodda upp med samtal osv… Idag och imorgon kommer jag ha fullt upp men ser fram emot vad ni spånat fram!!!Skrattande

Ni som gärna hänger med på ett hörn eller två kan väl skicka ett medelande till mig och skriva vilken bana som är närmast er(om ni vet) samt lite vad ni skullr kunna tänkas göra!

Men tankar och ideé kring hur en sån här verksamhet skulle fungera är guld värt och ingen ide´är dålig!!!! Även om vissa tankar känns ouppnåliga så är det bra att ventilera dem!!

Första kontakten med banan var gällande om de vore intresserade utav att stötta ett projekt av detta slag som vi nu diskuterar om vi kan komma med ett välgenomarbetat och skäligt förslag!!!

Jag berättade om tanken med denna typ av stall.. vissa hästar utbildas och säljs till kunnigt folk.. vissa hästar kanske inte kan placeras ut, de stannar som pensionärer…vissa hästar kan vara "slut" och må såpass dåligt att man måste ta bort dem… Jag berättade även om att det inte skulle finnas ngt vinstsyfte utan de pengar som blir vid försäljning går tillbaka in i en stiftelse som övervakas av utomstående personal.. Kvinnan jag talade med tyckte att detta var em mkt god ide´och ville att jag skulle tala med sportchefen om detta..

Om vi känner de olika banorna på pulsen så kan vi få en uppfattning om det finns intresse från deras sida.. Man kommer behöva allt stöd man kan få, både finansiellt då detta inte är någon lönsam historia samt även på det motstånd man kan komma att stöta på bla via fördommar..

Så nu tycker jag att vi släpper tjafset och fokuserar på hästen istället!!! Folk får kalla mig för vad de vill… det ger jag blanka f..n i … Har man väckt ngn som hlest form av känsla så är det bra för då har man berört.. Stora bokstäver kan tas som vrede och man har inte tonläget.. jag kan tänka och skriva ngt med humor men dessvärre så hör inte det in texten..

Mvh Jasmine

gejsa
0

#75# SkrattandeFlört

Faxlin
0

Jag ska försöka att ta mig ut personligen till Gävle travet nästa vecka. Känns som om det vore bra att kunna göra i detta läge. För att kunna gå runt i stallarna lite också och känna folk på pulsen liksom. Innan dess skulle det vara bra om vi kunde sammanfatta ett antal frågor och informationstext som vi kan ha som en liten mall för alla som kan ta kontakt med banor i deras närhet. Även om vi i vissa fall får ha telefonkontakt. Vi har ju dessutom en rätt bra hästaffär på Gävle travet med hovslagar grejer så där skulle det kännas motiverat att slå ett slag för detta stall. Ett samarbete med hovslagarförbundet vore inte heller helt fel. Gäller att få ihop så mycket som möjligt i sponsorväg för att minska ner på de löpande kostnaderna. Har också funderat lite på detta med veterinärer. Varje bana har ju sina veterinärer som är knutna till just den banan. Kan man få banorna i sig (inte ATG) att sponsra på sin veterinär? Ja, fråga kan man alltid. Ja, här är lite av mina funderingar i alla fall. Tänker som sjutton på detta nu. Har börjat spåna på ett formulär som vi kanske kan använda. Men lite mer tips på frågor att ställa och information om vad vi är ute efter.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Föreningen ridtravarna(vet inte riktigt om det heter så.) det är väll det som från början var tänkt att de skulle ge status till frd travare.

Jag blev ombedd då när jag var på föreläsningen om jag ville starta förening men då tackade jag nej eftersom jag själv inte har någon ridtravare och förutsåg därför att det var det som var syftet med föreningen då när den startades kort därefter.

Vänligen Linda

Faxlin
0

#78 Du menar att man skulle ta kontakt med dem och prata om detta också? Eller? Va? Hmm, fattar inte riktigt, förklara för mig Linda.Generad

Audiatur et altera pars

Linda
0

Jag vet inte hur ni menar med att åka ut till travbanorna..

Jag vet bara att föreningen ridtravarna eller vad den nu heter bildades efter en föeläsning som M Hansson hade som ATG sponsrade gratis i hästsportens hus på solvalla just för att ta tillvara på vad händer efter travarnas karriär.

Inte för att låta spydig utan faktist för att jag också är intresserad men för jag ser inte vad man mer kan göra travsporten (ATG,STC ) tycker att de gör sitt genom att sponsra föreläsningar och ge ridsverige pengar till ridklubbar osv..

-Förstår ni hur jag resonerar och undrar Vänligen Linda

Faxlin
0

Japp, nu förstod jag. Fast om man försöker att få dem att inse att de kan göra mer. Och lyckas med det (vilket inte alls är säkert) så är det väl okej. Mycket möjligt att detta bara är en dröm som aldrig kan bli verklighet. Men det måste ju gå att höra sig för och se om det verkligen inte går. Jag är som grodan, lever på hoppet.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

Som sagt..vi har inte fått kalla handen ifrån STC…Skrattande

Men vi får ta kontakt med ridtravarföreningen som du nämner Linda och se vad de har för åsikter och ideér!!

Jas

Wanilj
0

Nu har jag talat med ordförande i ridtravar föreningen. De har även de planer och funderingar kring en liknande lösning så om vi kan arbeta tillsammans med dem så är det ju toppen! Eller vad tycker ni?

Mvh Jasmine

LinneaG
0

Låter jätte bra! :banana:

Faxlin
0

Super bra!!Jasmine, vad skulle vi göra utan dig.
Tusen kramar.

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Wanilj: Jag bor nära Axevalla och har kört trav förrut.. Men jag har lite svårt att komma dit sen min älskling därute dog.. Men jag kan hjälpa till och annonsera ut här runt Skövde…

Sandra
0

Jag som hatar telefoner… jag är praktiskt taget livrädd varje gång min egen telefon ringer *mummel*

Men jag pratade med min käre far som är lite hästintresserad (och som pratar mer än gärna om allt och inget). Han sa att på väg till hans jobb så finns det en gård som faktiskt tar hand om såna här hästar. Både från travet och galoppen faktiskt. Och för att de ska få alla kostnader att gå ihop så använder de hästarna som blodgivare.

Så det är som en stor blodbuss… fast utan hjul… och inte flyttbar heller… alltså inte alls likt en buss.. förlåt.

Hur som helst!… brevid den här gården finns ett stuteri som föder upp travhästar… tada! Kan det va nåt kanske?

Linda
0

Ha ha jag vet vart det är men det får tyvärr inte utlysas av almänheten..Det är en SVA gård och jag jobbade där tidigare som hästskötare.

Vänligen Linda

reddie
0

Jag jobbar på Dannerotravet. Har väl inte direkt tid att springa runt bland tränarna och kolla intresse men kan ju sätta upp info. Vi kör ju inget trv förrän i mars och tills dess kanke ni har fått ihop något på papper…

...P...
0

Vad härligt med driftiga hästmänniskor:)

LinneaG
0

Nu har jag vart borta hela helgen..

Hur går det här?

bubbelbubbel
0

*puh!* det var mycket att läsa Glad 

oj. här gick det vilt till stundvis, jag tycker det är härligt med engagemanget, det måste jag verkligen säga, men jag är inte riktigt säker på att jag förstår allt…

ni vill alltså "rädda" varmbloden , dem varmblod som inte har en karriär inom travet, och ta hand om, rida in dom, sälja dom, eller pensionera dom…ah, jag tror jag hänger med ändå.

jag tycker det låter som en toppenidé. :)

Faxlin
0

Här är det lite stiltje just nu. Vi väntar snällt på att Wanilj ska komma tillbaka till oss här inne. Så innan hon gör det så får alla hjälpas åt att fundera på smarta frågor att ställa till baorna runt om i Sverige. Frågorna ni kommer på får ni gärna skriva antingen här eller så kan ni skicka dem till mig.

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

snart tillbaka med nya tag och artikel!! Här snurrar allt på i faslig fart och man åker fram och tillbaka till vårdcentral och arbetsförmedling!!*pust* det finns ju tyvärr inte hästunderlag här så man får söka mer arbete om man ska överleva!

Mvh Jasmine

Linda
0

Tack Jasmine!

Faxlin
0

Ta det lite lungt och sköt om dig och barnet nu.
Vi överlever en stund till.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Wanilj
0

Hej igen! Nu har jag varit borta länge och vet inte om ngt mer har hänt!!! Som jag nämnt så talade jag med ridtravarföreningen och de hade samma tanke! Det är finanser och kunnigt folk samt givetvis administtrationen kring denna form av verksamhet.. Så har uttalat mitt intresse för att hjälpa till då de redan har kontakter inom STC och ATG!!! De som fortfarande är villiga att på ett eller annat sätt hjälpa till kan även de ta kontakt med dem!!

Kram på er alla!!! ( jag är på så gött humör bara!)

Linda
0

-Härligt!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.