Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2146 ggr
WinterPrince
0

Impregneringsmedel

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vill ha tips på bästa impregneringsmedlet för hästtäcken.

Behöver dels till ett tidigare impregnerat täcke som blivit tvättat, och till ett helt oimpregnerat täcke i bävernylon.

Vilket märke använder ni? Funkerar det bra? Vart har ni köpt det?

Alma-G
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*Vill följa tråden.

examynia
0

jag har bara köpt i sprayflaska på granngården/lantmännen.. kommer ej ihåg namnet.. var nåt krångligt namn..som man bara sprayade på redan tvättdae å torkade täcken.. men de vart jag inte så nöjd med faktiskt så jag skulle åxå vilja följa tråden..

Elshira
0

Undra jag med… Har hört att dom som har "tvätterier" tvättar me ett impregneringsmedel. Kan tänka mig att det är bättre efter som det sätter sig mer i materialt och kanske inte kan skavas bort lika lätt?

I övrigt så skulle jag nog behöva impregnera några täcken som man tycker är skitdåliga (för att man just tvättat dom…), men har bara en som får gå med regntäcke iofs :)

Följer gärna tråden! Men känns ju som att impregneringar från Bucas eller t.ex Horseware borde vara bra (efter som dom har bra kvalité i övrigt)? Fast har aldrig provat så vad vet jag!

Hakuna matata!

tessa
0

Jag brukar köpa Imprenex flaska på t.ex ÖB eller ICA, för max en hundring. Stor flaska på en liter som man sprayar rikligt över täcket. Viktigt att det inte är för kallt, när man gör det - sämre effekt.

Tycker att det fungerar ok..

Elshira
0

#4 Blir det 100% regntätt? Alltså kan de stå ute i hällregn ett par timmar utan att det går igenom? ^^ Isf vore det ju toppen :D

Hakuna matata!

tessa
0

#5: Svårt att svara på.. Det beror nog mer på täckets kvalitet och "vattentålighet" än impregneringen… annars skulle ju alla kunna köpa "billiga" täcken och satsa på impregnering istället.. ;)

Men jag tycker att impregeringen gör ett gott jobb - det pärlar sig fint vid regn efter att man impregnerat, och mina täcken har alltid varit torra på insidan - hur länge effekten kvarstår är en annan femma. Har inte funderat så mycket på detta. Tvättar täcken sällan, och impregnerar förstås bara när täcken är rena =)

Borde däremot vara mer noga med detta.

Imprenex finns i olika varianter. Med vanligt spraystycke som man sprayar "för hand" och sprayburk. Finns även en mindre flaska som man använder vid tvätt, hälls i maskinen som vanligt tvättmedel. Det finns också en sort som är avsedd för riktigt kraftiga textilier för utebruk, kan ju vara lämpligt till ett robust hästtäcke =)