Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1149 ggr
Zaphix
0

Letar efter ett bett..

Var med hästen hos tandläkaren igår och fick undervisning i hur olika bett fungerar, hur de reagerar på olika tygeltag, vilka skodor de kan ge och sånt. Han visade på ett hästskeletthuvud och i min hästs mun.

Väldigt intressant och lärotikt alltså. :)

Så nu fick jag rådet att byta bett, vilket jag tänkte göra för att skona hästens mun.

Letar efter ett tvådelat bett med lika långa delar, men hittar ingenstans på nätet man kan köpa det. Har två travaffärer i närheten jag ska titta hos, men vore smidigare att köpa via nätet.. :)

Så nån som vet var man kan hitta ett sånt?

De flesta tvådelade är ju assymetriska, de två delarna är inte lika långa vilket blir dålig viktfördelning i hästmunnen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tessa
0

Vad tyckte tandläkaren om 3-delat? Där får du ju mer symmetri.

Zaphix
0

#1: Varför skulle man få mer symmetri?

Med ett tvådelat som har olika långa delar så blir det assymetriskt, men han sa att det finns med lika långa delar, vilket är vad jag letar efter.

När du tar i tygeln med ett tredelat bett så dras fästena på delarna mot lanerna vilket orsakar skador. Dessutom är det ofta så att har du bettet jämnt lagt i munnen så ligger vikningen på lanerna, drar du bara nån centimeter så dras dessa fästen mot lanerna.

På ett tvådelat dras inte fästet melklan delarna mot lanen, och det är heller inte som folk säger att det går upp i gommen eller klämmer tungan, omöjligt. Vinkeln på bettet hamnar aldrig i den vinkeln i munnen så att det kan slå upp i gommen.

Min och Dackes blogg

Primee
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker det där med bett o inverkan är såå intressant :)  Nästan så att man själv skulle utbilda sig till hästtandläkare, men skulle nog inte klara av arbetsställningen…

Kan inte minnas att jag har sett tvådelade med löpande ringar som är symetriska(?), men det är ju jättesvårt o se på bilderna i e-butiker.. 

Globus vet jag ska ha, med fasta ringar. och Globus är ju ett märke som finns lite överallt.

Zaphix
0

Ska bort till de två travbutikerna som finns i stan imorrn hade jag tänkt, tandläkaren sa att de skulle ha. Och de har ju en uppsjö av bett i alla former.

Kan tänka mig att det är nåt märke mest travfolk använder..

Tycker också bett är spännande, så tandläkaren vi var till gjorde mig ännu mer intresserad. Berättade en massa och visade länge vad han menade, förklarade vad han gjorde när han fixade min hästs mun hela tiden. Han ville att man hela tiden skulle vara med och lära sig, väldigt spännande och gav många insikter.

Min och Dackes blogg

tessa
0

#2: Syftade till att själva bettet är mer symmetriskt, men tack för förklaringen - intressant!

Nitro
0

www.frtab.se , näthandel från en travshop som har allt. finns inte allt på hemsidan heller, men ring och fråga dem. de är supertrevliga.

selfrejection
0

#6 De har snabb leverans också :)

cocki master
0

hej !

vart bor du ?

för jag vett att det finns på hööks.se

de hade på göteborgs horse show fast du kanske it brukar vara där.

men annars finns det ju i göteborg hund o häst.

// Cocki master !

Linnea
0

#2 Om hästen går med huvudet i lod (oavsett om den går i form eller ej) kan inte bettet slå upp i gommen då? Min logik säger att det kan det men jag har aldrig testat. Är ju lättare att se på ett skelett.

Skynda långsamt så går det fortare.

Taktur
0

Sök på Rotary bett. Det finns både två o tre delade.

Zaphix
0

#9: Nä, vinkeln blir fel. Ska det bli att bettet viks rakt mot gommen så måste tyglarna vara horisontiella. Men hästen har huvudet lägre ned så vinkeln inte blir horisontiellt med marken.

Om du förstår. :)

#10: Kollade på det förut idag, men vill se sånt i verkligheten innan jag köper i och med att de är lita annorlunda konstruerade. :)

Min och Dackes blogg

Alex
0

Intressant med en hästtandläkare som rekommenderar tvådelat. De brukar ju hata det annars… Det ger ju tryck på lanerna när man tar i tyglarna och är ju därmed inte så skonsamt mot mun och tänder.

Du har inte funderat på rakt bett istället?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zaphix
0

#12: Ett tredelat ger ju också tryck på lanerna, och när mellanrummet mellandelarna dras eller ligger emot lanerna skadas de. De flesta rider med rätt mycket stöd på bettet, och då trycker det emot lanerna och har då bettet hamnat lite snett, vilket är vanligt, så hamnar ofta mellanrummet mellan delarna just på lanen.

Han berättade att de flesta bettskador och bettproblematik beror på just tredelat. Är en välkänd tandläkaren häromkring och han berättade att han tittat i runt 7k hästmunnar, och bör då ha lite koll på hur vanligt det är med skador från olika bett,

Har ett rakt bett som jag förut varierade det tredelade med, och nu tänkte variera det tvådelade jag köpte idag med.
Även det ger ju skador på lanerna i och med att det trycks mot lanen när du tar i ena tygeln/tömmen. Men ligger inte och gnager iaf.
Han fungerade bra med det förut, men upplever att han svarar sämre på det nu. Men det handlar nog om lydnad, vilket vi tränar på.

Men varför skulle ett tvådelat inte vara skonsamt mot tänderna jämfört med ett tredelat..?

Och vart ger det tredelade trycket om inte på lanerna? Bara på tungan?

Min och Dackes blogg

Alex
0

#13 Nej, ett rakt ger inte tryck på lanerna utan på tungan. En häst vill inte ha tryck på lanerna och lyfter därför upp bettet med tungan, och ett rakt lyfts då upp från lanerna. Ledade bett går inte att lyfta upp på samma sätt utan ger tryck på lanerna (tredelat dock på tungan också).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst