Vetekli som proteinsänkare
Jag fick ett foderstat uträknat där jag köper foder och hon som jobbade sa att programmet visade att mitt hösilage gjorde att min häst fick alldeles för hög proteinandel. Som lösning på det föreslog hon att han skulle äta vetekli. Jag tror att hon föreslog nånstans runt ett kilo om dagen, men det tycker jag lät VÄLDIGT mycket, så nu får han 8 dl (vet inte vad det kan väga).
Men nu har jag börjat fundera på vilken effekt kliet ger egentligen? Har kli en funktion som "proteinsänkare" eller innebär bara ett tillägg av kli att procenten protein sänks? För i sånt fall får han ju fortfarande lika mycket protein, bara att den är mer utspädd. Och då känns det kanske lite onödigt…
vet tyvärr inget om detta.. någon annan?
Gejsa lär ju veta!?

#2# Tror du? Nej, jag tycker det är för mycket vetekli. Tycker det är konstigt att någon överhuvudtaget kan rekomendera så mycket. Min Sorro fick 2 dl per dag efter några dagar fick han rejäl kolik. Veterinären trodde att det var kliet. Han tyckte inte att jag skulle ge det mera.
Har ingen aning om vad kli är i smrp. Har inget program i denna dator ju.
Kli är inte bra att ge för mycket för något annat. Minns inte det nu.
#0# Kan inte du skriva vad hösilaget hade för värden i stället och hur mycket du ger och vad du ger mer?

#3 I min bok står det att vetekli har 110 som SRP och är som förslag att ges till fosforfattiga foderstater har jag för mig.
#0 Vetekli väger nästan ingenting och ETT KILO (!) vetekli blir ENORMA mängder…det kommer snudd på bara bli vetekli i maten om det ska ges så mycket och då behöver man nog hälla på redigt med vatten så inte hästen sätter det i halsen för det är så finmalet så det är som damm.
Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man kan ge ett foder för att sänka proteinhalten i grovfodret *hmmm*
Måste du ge kraftfoder då om det är så mycket protein i grovfodret, det kanske räcker med att lägga till mineraler för att få till mineralbalansen?!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Instämmer med Geijsa och CBO, men om vi ska kunna hjälpa dig, kan du skriva värdena på höet, så kan vi nog hjälpa dig.
Min gubbe får vetekli just för hans dåliga mages skull. Har ett mkt proteinfattigt hö. =(
Han får 1 liter om dagen, väger ca 200-250 g.

Hmm… Nu ska vi se om jag kan få pli på alla sifforna.
TS: 61
Smältbart råprotein: 61
Energi, foder: 6,6
Kalcium: 4,5
Fosfor: 1,9
Magnesium: 1,2
Kalium: 18,1
Vet inte vilka siffror du behöver, men det där var nog alla :)
Han väger nånstans mellan 600-700 tror jag och han får 10 kg hösilage och 2 kg hö (inga värden på det just nu tyvärr). Sen får han 6 dl betfor (torr), 12 dl basic och 2 dl miner blå i pelletsform. Plus som sagt 8 dl vetekli.
Hoppas det här säger något mer?
Tack för hjälpen! 

Oj, 3 ggr skrev du det. Du är värre än mig. 2 ggr brukar jag skriva när mitt modem hakar upp sig.
Du har alltså 61 i smrp och 6,6 i mj. Om du tar 61 delat med 6,6 så får du en kvot på 9,24. Det är högt. Det ger man unghästar och ston som diar, gamla hästar kan behöva det ibland också osv. Men det är inte farligt att ge när det är grovfoder.
Så varför hålla på och ge vetekli? Ge av hösilaget i stället. Du kanske sänker det lite med det torra höet som säkert har lägre värden i. Står hästen på halm så äter den säkert lite av det med. Vad är basic för något? Hade jag varit dig så hade jag tagit bort allt sånt och ökat på hösilage och hö i stället. Det är en stor häst och du ger lite tycker jag i jämförelse med storleken. Bättre att ge hösilage än kraftfoder som jag inte ens hästen behöver nu när jag ser värdena på hösilaget.

jn84 - jag raderade två av dina samma trippel inlägg :o)

jag är inne på Gejsas spår jag med…som sagt kolla om det kanske inte bara räcker med hösilage och mineraler.

Oj, då. Ber så hemskt mycket om ursäkt för trippeln. :)

Jag hade nog gett ca 16 kg hösilage bara och något kg hö.
Själv ger jag ju min Sorro som väger 505 kg (vägde honom på djursjukhuset nyss) ca 18 kg hö som är torrt per dag. Detta får han bara inget annat.

Förut åt han bara hösilage, några dl betfor på kvällen och mineraler och jag tyckte det funkade galant. Men sen när jag var nere och skulle köpa betfor så tänkte jag att jag ändå kunde räkna ut en foderstat när jag var där och då kunde hon där inte förstå varför jag inte gav honom mer kraftfoder. Så då blev det som det blev.
(Hoppas jag lyckas med ett inlägg nu) ;)

#15 Jag räknade foderstat med hjälp av ett program som finn spå nätet och det blev så enorma mängder mat för en liten snart ett åring (nästan 2,5 kg kraftfoder + en himla massa mineraler).
Vi har ett bra hösilage med bra värden, dock fosforfattigt och mycket kalcium i.
Han föll ur i hull nu in vinter och jag villa ha upp honom lite i hull igen och räknade då fram den foderstaten, men han svarade inte på den utan blev tjock i benen i stället.
Då satte jag mig och räknade för hand med penna och papper och fick fram endast 1 kg kraftfoder och lite mineraler…nu är det bara och vänta och se om benen blir torra igen för jag tror han har fått på TOK för mycket kraftfoder och mineraler.
Alltså, det verkar som att foderstatsprogrammen har väldigt stora spelrum och det visar väldigt olika kraftfoder behov.
Det är jätte bra att göra foderstatsberäkningar efter analyser men man ska oxå titta på hur hästen ser ut utöver det.

#15# Men om du tyckte att det fungerade utan kraftfoder så fortsätt med det fast öka på det också.
Är det en unghäst du har? Ålder? Tävlar du?
Gejsa - Haha, ja, du brukar ju vara bra på foder ;)

#18# nja, bra och bra. Det finns dom som är bättre här tycker jag nog. Om inte annat för att förklara iaf. *ler*
Det är ju så många här som ofta missförstår mig.
Gejsa . Ja, men hon frågade ju mig först, och jag kan ingenting om såntdär :P.. Så jag hänvisade till ridsport :)

#17 Nej, han är ingen unghäst. Han är åtta och vi rider mest i skogen och njuter av livet :)
Det är svårt att få i honom mer hösilage. På morgonen får hästarna äta max ett kilo hö (folk har alldeles för bråttom) så då får han 2 kg hösilage. Sen är det gemensam lunch i hagen och då får han 2 kg hö och kan inte få mer för väljer han fel hög så hinner han bara få sig ett kilo innan hans egen hög är slut. Och vid middagen får han runt 3 kg hösilage, det är så kort till kvällen och jag rider ofta vid middagstid. Och sen på kvällen blir det 5 kg och det är väl egentligen bara där jag kan öka på. Eller på middagen också iof. Men då har han förmodligen kvar på kvällen så då blir det ju kvällsmat iallafall.
Helst skulle jag vilja att han fick äta mer på morgonen, men då protesteras det hej vilt i stallet 
Men ska nog försöka trycka in lite mer hösilage åt honom. Och så fort klisäcken är slut så blir det inga fler. Känns bara som pengar i sjön…
Men blir hästar tjocka av grovfoder eller av kraftfoder egentligen? Jag trodde det var av kraftfodret, men nån i stallet idag sa grovfoder? Tycker han börjar lägga lite väl mycket på hullet nu. Kanske är kliet =P Eller så behöver vi bara motionera lite mer ;)

Klart dom kan bli tjocka av både ock.
Men är hästen tjock som du skriver så är det väl ingen idé att öka på hösilaget. Men annars är det ju bättre att öka på det till natten isf.