Medryttare sökes
Min snälla pålitliga häst söker rätt ryttare eftersom jag är gravid och dessutom har ont om tid&ork just nu.
Lerch är ca 147cm i mankhöjd och har problem med synen (varierar om det stör henne eller ej) hon vill ha någon som gillar lugna turer i naturen mest skritt just nu eftersom hon inte är igång!
hon står på lösdrift utanför Onslunda i Tomelilla kommun så bil eller att du bor i närheten är ett måste..
hon söker dig snälla lugna pålitliga människa som gillar att pyssla och kan hjälpa till lite..
(finns bara dåliga bilder på henne eftersom nosen alltid närmar sig eftersom hon är så social och gosig
)
Lustig färg på henne. Vad står hon registrerad som?

#0 låt mig gissa hon är månblind = ser dåligt i mörker
#1 hon har italienskt pass och det står typ albino pony eller nått liknande där, men när jag frågat så är cremello (stavning?) den vanligaste gissningen
#2 vet ej om det är månblind, hon ser varierande bra beroende på väder och hennes ögon blir ibland mkt irriterade & rinner (t.ex av stark vind, flugor, damm, hastig utgång från mörkt till ljust) men hon går ute dygnet runt och jag har inte märkt att just mörker skulle besvära henne extra, det är värre med hastigt ljus. när hon bodde i stall ett tag var hon mkt besvärad av detta, så till den grad att jag trodde att hon blivit mkt sämre.. men direkt hon fick gå tillbaks på lösdrift så är hon en glad häst igen..
(oj så långt)
#1 jag brukar kalla hennes färg rosa vit eftersom hon är så pass mkt rosa på sommaren 
Vilken färg har hon på ögonen?
Kan du kanske ta en bild på dessa (Hon verkar ju gilla att vara nära kameran
)
#5 hon har vanliga mörka bruna men ganska små ögon ska se om jag har ngn bild där de syns bättre..

Jag hade tippat henne som homozygot tiger och möjligen med ett gulanlag eller/och skimmel
hehe lite OT blev denna tråden nu.. men alla diskussioner som gäller min söta häst e intressant
har tyvärr bara dålig sommar bild från ca 3 år sedan på denna datorn: men här kommer hon i sommar päls med
kan tillägga att hon är mkt solkänslig i huden så jag håller på att smörja henne med solkräm på bilden om ni undrar.. så nosen är helt rosa med lite svarta prickar annars..

Det ser ut som dubbla gulanlag på nära håll men väldigt vad mörka ögon hon har.
Häftigt! Har nog aldrig sett en häst så nära albino som hon. Men nu finns det ju inga albinohästar men att det står i hennes pass är inte konstigt för det är ganska nyligen man slutade kalla dessa för albinos. Fast att hon har mörka ögon gör henne säkert ännu mera ovanlig då de sk. albinosarna är blåögda och kan även kallas för "blåögd gulvit" som de heter inom russaveln.
Din häst har säkert dubbla anlag för gulvit. Vet du hur föräldrarna ser ut?
Dubbla gulanlag bör det inte vara med tanke på hennes ögon. På sommar bilden ser man att hon har prickar. Kan inte dra någon annan slutsats än att hon är minimalt tigrerad med stora vita tecken i ansikte och ben då hon varken har randiga hovar eller prickig hu på nosen/ögonen, eller det som är mest troligt maximal sabino.

ögonfransarna på en skimmel kan dom bli vita?
Då kanske homozyfot tiger + skimmel inte är så otroligt. Det ser ju ut som små prickar på bogen, en homozygot tiger har också alltid prickar. ser man prickar i huden när hon blir tvättad?
hennes hud är rosa med svarta prickar på ganska stora områden, badar man henne så är hon svart prickig på mkt av huden…
hur hennes föräldrar ser ut vet jag inte :)

Har hon mycket ögonvita?
Hennes ras kan kanske ge ledtrådar till hennes färg då alla färger inte förekommer överallt.
#14 mjaa.. hon har nog mer än de andra 3 i hagen men inte alltid att det syns…
#15 korsningsponny är allt jag fått reda på.. vet inte riktigt vad som står i hennes pass egentligen :/ kan inte läsa det..

Är hon homozygot tigrerad, vilket hon kan vara kombination med andra färger, troligen skimmel……då är hon mån blind och det kan vara en orsak till hennes synproblem. I hagen lär dom sig ganska snabbt att hitta men nya platser och skuggor kan vara jobbiga för dom liksom hoppning
Är hon blåögd gulvit, då är hon troligen mycket känslig för sol och hon kan ju faktiskt vara både och.
det står bara ras: pony & färg grigio i de papper som jag har på henne.
annars står där mest om hälsokontroll och vilka vaccinationer hon fått och något obegripligt från Nederländerna, det verkar vara ngt slags hälsokontroll eller liknande när hon rest där.. jag vet inte mkt om denna hästen och jag köpte henne på ett ställe jag jobbade på när massa hästar skulle säljas, de köpte henne i sin tur av en hästhandlare som sade sig inte vara medveten om hennes synproblem..
hon kan eg vara vad som helst var som helst ifrån..
men hon har ett chipnr på nederländs pappret iaf..
#17 det låter fasktiskt som att hon skulle kunna vara både och.. extremt känslig för sol har jag märkt att hon är, både ögon & hud.. och månblind.. ja det är möjligt..
hoppning har vi aldrig provat eftersom jag ogillar det (livrädd) *s*
i hagen river hon staket om hon blir trängd eller har för bråttom.. men annars så har hon snabbt hittat i nya hagar. men man behöver vara lite försiktig när man leder in henne i nya hagar eftersom hon inte verkar se stolpar i grindar värst mkt när hon går igenom utan gärna vänder på dem.. om det är synen eller annat som spökar där vet jag ej, har ridit lite lite trail på henne tidigare och lyckats rida och öppna och stänga från ryggen på henne. men från marken är det svårare..

#19 det låter som om hästen litar på dina ögon när du rider, det är inget fel utan ni kan säkert komma långt i tex trail.
Säkert en väldigt kul häst att rida, hoppas någon fastnar för att bli medryttare för hon kan säkert ge mycket som inte andra hästar kan lära ut.
#20 ja så är det nog, det tog lång tid för henne att våga galoppera och ta ut steget ordentligt. så hon litar nog rätt mkt till mina ögon..
hon är faktiskt jätterolig att rida men kanske inte om man älskar fart eftersom hon helst tar det lungt ;)
vilken sötnos
Mvh/Ellen<3
idag när det är mulet så är hennes ögon inte ett dugg svullna och man kan se att hon har betydligt mer ögonvita än de andra hästarna, har inte studerat just färgen på hennes ögon tidigare, men om de andra hästarna har mörkbruna ögon med liten hasselnöts ton i så har hon mer svarta med blå ton i.. glömde kameran idag tyvärr :/

#16 använd googletranslate för att översätta vad det står i passet! =)
med tanke på att hennes prickar är såpass mörka och synliga och att hon inte har blåa ögon kan man direkt avböja att gul-genen har något med denna hästens ljusa färg att göra.
puttar upp eftersom jag behöver hjälp :)
ska skriva ut lite lappar idag och sätta upp med..
även yngre ryttare funkar på denna hästen sålänge det inte är ngn som rycker henne i munnen (men det gäller ju oavsett ålder ;) )
hon har gått både som tur ridnings häst och som ridläger häst och är van att ridas av unga ryttare (dock ej de senaste åren sen jag köpte henne)
pga att ekonomin akut försämrats funderar jag på att söka fodervärd åt henne, men vart hittar jag en seriös fodervärd åt en häst med hennes besvär…
de flesta i släkten verkar tycka att jag ska låta avliva henne, men herregud hon är en snäll och bra häst som inte lider direkt av sitt handikapp och är ridbar om man tar hänsyn till henne 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Puttar för ert problem, hoppas verkligen med hjärtat att detta löser sig =(
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Om hon är känslig mot starkt solljus så tipsar jag om att ha en flughuva (nätmask), vet att vi hade sån på sommaren när medryttarpållen hade problemmed en näthinna. :) kan vara bra att veta annars.
Se länk:

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Synd att det inte var i stockolm :(
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#30 hon kan inte ha en sådan tyvärr.. har provat de flesta sorter jag hittat, antingen så ser hon inget och får panik eller så får hon skav oavsett hur mkt ludd man syr på dem eller så har den ingen effekt alls.. :/ men hade varit jättebra att hitta en som funkar.. har en som var jättebra för ögonen, men enormt skav fick hon direkt & nosen blev ju fortfarande bränd :/
Okej det var ju synd, men hon trivs antagligen bättre utan då :P

#33(32) om hon är homozygot tiger så ser hon dåligit i mörker sätter man på en flugmask så drar du ner rullgardinen och hästen komer inte se ett smack.