Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 1685 ggr
[Zkold]
0

Färg på hästen

http://www.hastnet.se/hastmarknad/sok/annons.php?aid=435018

detta är en mörkfux va? tyckte värgen var väldigt annorlunda så jag är inte säker.

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker oxå att den ser ut som en mörkfux :)

Aribigga
0

Men PRE hästar kan väl bara vara skimmel och svarta? Jag är inte färgkunnig men tycker det ser ut som en svarting. De kan ju vara ganska bleka längst ut i man oich svans speciellt om de är unga.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
0

#2 Var inget alla färger är godkända på PRE ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

ella99bella
0

herregud va söt

Mvh/Ellen<3Glad

[Zkold]
0

Sett många fuxar på senaste så den är ju godkänd.

Salish
0

Grymt fin häst! Det är nog en mörkfux. Tycker att färgen är jättefin!

fridak
0

undrar om han behålelr färgen eller skimmlar av sig…

Tusen
0

#7 Är han fux kan han inte skimla av. Då är han i så fall rödskimmel.

Jag tycker nog också att han ser ut att vara mörkfux. En svart häst kan visserligen få lätt röda inslag i manen (under sommaren) men i detta fall ser även kroppen rödlätt ut.

Lorita
0

Det är helt omöjligt från den bilden att säga vilken färg hästen har, det är så mycket rödstick så hästen kan vara allt från fux till brun

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

PaulineH
0

8# Rödskimmel lär den knappast bli då detta är ett separat anlag från skimmel. Tillhör ju konstantskimmel, och rätta mig gärna om jag har fel, men mig veterligen finns det inga renrasiga P.R.E konstanskimmlar? I det här fallet är varken mamman eller pappan varken konstantskimmlar eller avblekbara skimmlar, så han kommer inte bli något av det.

Håller med 9# i att det är svårt att säga utifrån bilden. Ser dessutom ut som om det är taget i ett rött ljus, vilket inte gör det lättare. Tittade på lite andra bilder på hästen och vågar nog snarare gissa på mörkbrun alt svart.

Skummade igenom lite bilder av hingstens avkommor och hittade enbart en annan som skulle kunna vara fuxbaserad, även om det var svårt att avgöra. Sen fanns där ju inte bilder på alla föl säkert, så där kanske finns en och annan fux. Finns det däremot inga andra skulle det kunna tyda på att hingsten bär två svart-anlag och därmed inte ger fux-föl alls, vilket gör denna hästen till brun/svart.

Men som sagt, jag bara spånar nu och vet egentligen ingenting!;)

Tusen
0

#10 Det tror jag inte heller men jag svarade på #7´s inlägg som undrade om han var skimmel.

PaulineH
0

11# Åh fan, misstolkade ditt inlägg lite där. Förstod det som att du menade att om han skulle skimmla av skulle han bli rödskimmel och reagerade mest på biten om rödskimmel. Får nog ta och läsa lite noggrannare nästa gång. My Bad!

Sen kom jag på att det i nuläget ser ut som om hela långa inlägget var riktat till dig. Borde nog framgått lite tydligare att det det bara var översta stycket, resten var bara lite allmäna reflekteringar och antaganden då jag råkade flyta iväg lite;)

Tusen
0

#11 Ingen fara.Skrattande Läser man med snälla ögon kan man tåla en hel del, tycker jag. Man måste ju få säga vad man tycker och vet utan att bli sågad länngs fotknölarna.Flört

ZipZ
0

Tycker att bilden ser något photoshopad ut, alltså mer skärpa på färger (rött).

Jag kollade på hemsidan och där va en film och hästen ser mörkbrun/svart ut, dock i mörkt ljus.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Alex
0

Jag tycker hästen ser svart ut. Tror det är ett rödstick i bilden som luras. Men svårt att säga säkert bara utifrån en bild.

#8 Klart att även fuxar kan skimla av, det kan alla färger. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0

#15 Nej, ingen häst som inte är skimmel kan skimla av. Är hästen enfärgad, t.ex fux så är den en fux brun är brun och svart är svart Om den däremot är en rödskimmel, brunskimmel eller svart/gråskimmel , ja då kan den skimla av om den inte är konstantskimmel.Flört

Alex
0

Rödskimmel, brunskimmel mm är just konstantskimlar. Självklart måste hästen ha skimmelanlaget för att skimla av, men den föds med en grundfärg, som mycket väl kan vara fux. Dvs skimmel född fux.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0