Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 10557 ggr
Molla
0

Ponnyakuten2011 #2

Fortsättning av diskussionen Ponnyakuten 2011!

Se avsnitten:

Del1
Del2
Del3
Del4
Del5

KaninPiggelin
0

Vad bra att ni gjorde en ny tråd! :)

Har ni någon favorit häst ännu i ponnyakuten? ^^

Jag tycker russet är så himla gullig! :D

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

[Juniette]
0

Vet inte men har ett favoritekipage

Victor och Fenja.
Tycker det är så härligt med en kille som verkar lugn glad och inte hetsar upp sig när ponnyn busar.

Salish
0

*tassavtryck*

Lena90
0

Tycker med om russet :) Och kanske den svarta om den hade haft ett lugnare temperament :P

Carpe diem!

Zabbio
0

Älskar den svarta, hade gärna haft den ponnyn själv :P

Den och ryttaren behöver bara lära sig lite tålamod inför varandra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rafflan
0

Gillar också den svart, kan nog bli en riktigt trevlig häst om man kan få lite hyfs på den :D

bunnyheart
0

Gillar Fenja och ridskoleponnyns utseende!

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Hannybee
0

Måste börja följa ju! Förvånad

bell
0

Härligt att det har satt igång igen och vilken chans för dessa unga ryttare att få vara hos Tobbe o träffa alla dessa härliga, häftiga tränare!

Shäcken är ju bara för frän. en riktigt härlig irländare Kyss

Kollade oxå på Tränarnas Tips på svt-play. gör det när ni får en stund över.

Denna kommentar har tagits bort.
NettanLindholm
0

den svarta är gryymt snygg!
Bara den lugnar ner sig och de börjar lyssna på varandra kommer det bli ett riktigt fint ekipage!

Chieko
0

Hittade ponnyakuten igår genom en blogg och såg genast alla avsnitt ;) Många fina ponnys men ryttarna verkar till viss del ha gett upp. Lite mer go i dem och problemen löser sig säkert. Jag blir i alla fall väldigt sugen på ridläger ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Linnea
0

*tassavtryck*

Skynda långsamt så går det fortare.

Molla
0

Jag tycker att det borde finnas en serie som går ofta där människor får hjälp med sina hästar, typ som det finns för hundar (mannen som talar  med hundar, Cecar Millan)!!!

Lena90
0

#14 Ett sånt program hade jag gärna sett på :) Finns jätte många program om hundar, en till är "Min hund styr mitt liv" där det är mest ägaren som behöver läras upp, vilket brukar vara när det gäller hästar med :)

Carpe diem!

Lorita
0

#14 det hade varit kul och i hästens hem miljö, vissa saker förvinner eller uppstår vid flytt av hästen.

Som stallägare skulle man få tips om hur man kan förbätra för hästarna vilket man alltid vill, förbättringsarbete är viktigt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Agneslundin]
0

den svarta hästen är så fin! :D

Elinormaggan
0

*Hov avtryck*

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[japptravare]
0

Som det disskuterades i förra tråden så håller jag med om att inget händer. 5 avsnitt och inget har hänt. Varför ska dom visa problemen igen? Tobbe har sett dom och nu vill dom ha hjälp.

Men det tråkigaste jag tycker i årets säsong är inte att dom drar ut på avsnitten osv, utan att där finns 2 hästar med samma problem precis som en häst förra året - Lastning!

Tobbe kör ju exakt samma lastningsmetod som förra året.
Visst, den är bra, men vf ska man se den 3ggr? Hade varit roligare om dom valt ett nytt problem istället, eller kanske en annan metod?

Och jag får även hålla med om skäcken, är den så pass osäker och ryttaren vill tävla höga klasser så är det kanske inte rätt ponny. Antingen tycker JAG att han ska strunta i detta med "tävla höga klasser" osv och bara njuta, träna och busa i naturen & kanske satsa på lägre klasser eller byta ponny. Som Tobbe sa till Isabell (som också hade en rädd/osäker ponny) "Vissa hästar passar bara inte till det man vill och man får försöka satsa på något annat".

Detta var bara min åsikt ^^

Lorita
0

#19 lastning är ett stort problem för många så det är jättebra att visa många olika hästar med lastproblem.

Hade det varit så enkelt med hästar att det bara finns en lösning och alla hästar är lika hade jag slutat med hästar för många år sen.

[japptravare]
0

#20 Jag sa inte att det bara finns en lösning :) Men dom verkar BARA vilja lösa problemet för att kunna tävla. Och som någon annan skrev, har man en osäker och nervös häst är det synd att behöva pressa den på tävlingar med. Man kan få ponnyn att lita på sin ryttare och våga mer, men just rädsla är inget man "tränar bort". Man ka inte bara säga till hästen "Detta är en plastpåse och den får inte du bli rädd för". Dom är ju trots allt fortfarande flyktdjur.
Detta var väl en irländare? Precis som Jakobs ponny förra året. Och hans ponny hade ju liknande problem. Och bara frihetsdressyren fungerade superbra för dom :) Så hoppas Tobbe även lär ut frihetsdressyr här.

WinterPrince
0

Jag tittade på alla programmen igår och jag vet inte varför men jag fick en känsla av att den rädda skäcken ser dåligt. Ögat gick runt runt utan att riktigt fästa blicken på det farliga.

Em--ma
0

#19 håller med dig. Lastning är ett vanligt problem och löser sig med samma grundmetod. Sen så är ju hästarna såklart invider men dom har somsagt samma grundmetod dom kör på.
Men sen så är Lizas häst Star inte bara svårlastad utan svårriden och det tror ju tobbe va problemet till lastningen och dom skulle inte jobba med lastningen alls utan bara fokusera på ridningen.
Så jag tycker inte att det var fel att dom tog med båda Ponnysarna ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Lorita
0

#23 samma grundmetod? Tålamod Skrattande men sen så har jag då fått jobba alla svårlastade hästar olika för att lyckas.

Rafflan
0

#24 grundmetoden i serien är ju ett steg i taget, gå ditt det går utan problem, vänta och backa, nästa gång försök ta ett steg till, stå still, och backa och så håller man på så, en väldigt bra metod tycker jag ;)

Lorita
0

#25 då hoppas jag vi kommer se lite mer infallvinklar i år för att lösa problemet.

Em--ma
0

Usch vad sega dom är idag att lägga upp nästa avsnitt! Skrikandes

Förra gången var den upplagd vid klockan tre redan ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Rafflan
0

#27 nej förra veckan kom det upp 19.00 :P

riiffen
0

Nu är den uppe :) jag är inte säker men det kanske är så att dom inte får lägga upp nästa efter att det förra programmet har gått på tv, så är det med vissa andra program ju.

medarbetare på allergier.ifokus .

Em--ma
0

/ Emma

Em--ma
0

#28 Va ?  inte för mig, den kom upp runt klockan 3 då :P

/ Emma

riiffen
0

Tycker att detta avsnittet var bäst hittillsGlad

medarbetare på allergier.ifokus .

Em--ma
0

Fasen vad POnnyakuten skönk i mina ögon när gästryttaren/westernryttaren inte hade hjälm! Grymt besvikande.
Bra intiativ nicholai och Nicole tog sen dock när dom tog väst på sig ändå.

Handlade om bara två hästar nu. Tycker dom verkligen bara draaar ut på programmena så mycket som det går..

/ Emma

Salish
0

Tyckte att detta programmet var bättre om det förra. Det handlade mer om hästar än om blommor. Men jag tycker fortfarande att det är för utdraget.

Måste bara fråga om någon har någon aning om var Nicholai kan ha fått tag i de rutiga lindorna?

Lorita
0

#33 jag tror man lär sig mer om man ser programet med possetiva ögon än om man letar fel.

Klasselover
0

#35 Självklart gör man det, men jag tycker det är så otroligt fel att rida utan hjälm, speciellt med barn omkring!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Lorita
0

tänk om man kunde se på annat än med eller utan hjälm, säker häst hantering tex och vad som lärs ut.

Jag rider alltid med hjälm det är mitt val, jag hade en med ryttare på min häst hon red utan hjälm och jag fick mycket ve för det. Sen att hon var tvungen att ta av peruken för att få på hjälmen var det ingen som visste.

Jag var så glad att hon bara kunde rida, 6 månader senare var hon död i canser.

Budskapen och kunskapen försvinner inte för att man inte bär hjälm, men stirra ni på annat än hästhantering, lära er kommer ni inte göra om allt är fel för att inte hjälmen sitter på plats.

Miikan
0

är det bara jag eller såg det inte ut som att inte westernhästen typ hade några känselhår alls i aniktet?

Zabbio
0

#38 Vet inte vilken häst du tänker på, men det är vanligt att raka känselhåren inom western. Inte alla som gör det, men det ''hör till'', iaf är man ska ställa ut.

Miikan
0

westernhästen med ryttaren som inte red med hjälm tänkte jag på :)

Em--ma
0

#35 jag kollar på dom possetiva delarna ja det gör jag!
Men ett program som är riktat till barn och tränarna rider utan hjälm tycker jag är dumt, inget annat. Dom ska ju vara bra förebilder, speciellt när dom visas på tv riktat till barn!

/ Emma

Gudris
0

I avsnitt 6 tycker jag att det var ett stort pluss att de lyfte fram hur känslig en häst kan vara, hur små hjälper som kan räcka, men ett minus att han inte hade hjälp. Det var lite onödigt med tanke på målgruppen.

studs
0

Jag tycker ni som dömmer western tränaren i avsnittet gör fel, varför måla upp en skev syn bara för att det rör till en viss åldersgrupp? de är inga små barn, dom vet att man bär hjälm.. är de inte lika illa inom höga dressyr klasser där ryttarna sitter o rider med hatt?

Sluta lägg så mkt negativ kretik på hjälm området, det är iaf säker hästhantering/träning och budskap mm går fram,, precis som ngn annan redan skrivit !

Lorita
0

#39 det är förbjudet att raka känselhåren på en häst.

Klasselover
0

#43 - Fast barn är mycket mer lättpåverkade än vad vuxna är…

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Lorita
0

Jag har en känsla av att dom som ser bara till hjälm mm dom ser inte vad programet handlar om och vad hästhantering är.

Då är det lätt att skrika hjälm, men vad sa programet, var det inte hur lite som krävdes för att visa en häst att den skulle snurra som en virvelvind och hur lite man behöver höra för att få den att sluta.

Tänk om man kunde diskutera det istället för hjälm, Star vet de gudana om han är så lämplig att sätta barn på överhuvudtaget med eller utan hjälm Obestämd

Em--ma
0

Jag tycker iallafall att dom som rider ska bära hjälm. Det är ett tv pogram riktat till barn, samt ett ridläger! hur snälla hästarna än må va så ska dom förekomma med gott exempel. Sen bryr jag mig inte om dressyrryttarna på tävlingarna har hjälm eller ej för det är inte specifikt riktat mot ungdommar

/ Emma

selfrejection
0

Är det någon annan som att tänkt på att i de flesta avsnitt har dom filmat någon som är ute och cyklar med reflexväst?

Zabbio
0

#44 Hur länge har det varit det? Har jobbat i westernstall där de flesta hästarna rakades. Utom de som skulle tävla i tyskland för där var det tydligen förbjudet.

Aldrig hört att det skulle vara olagligt..? Eller bara förbjudet vid tävling? Knstigt att de vann i så fall..

Inte för att jag tycker att det är rätt. Skulle aldrig klippa min hästs känselhår. Tofsarna i öronen, skägg och hovskägg och man (mkt flugspray och täcke med hals under flugsäsongen när det är som värst),  visst, men inte känselhår runt mule och ögon, och inte rensa öronen helt från håe heller. Inte raka svansroten heller för den delen.

Lorita
0

#49 förlåt det är fortfarande ett bör  Skäms LÄNK

Em--ma
0

#48 haha nej det la jag inte märke till men tycker det är för mycket luft i Ponnnyakuten, dom har alltid med ''tagning, fika med Jenny'' o.s.v. Jag bryr mig inte ett skvatt om det heller!

/ Emma

skitte
0

#48 Jo det har man ju sett :)

#51 Håller med dig, tycker det är lite för lite häst.

//Ellen

ella99bella
0

har ni sett hur Nickolaisatt ett tjockt täcke på hästen i hagen när det var varmt och soligt.han hade hals täcke på också och lindad svans.

Mvh/Ellen<3Glad

studs
0

Men varför påpekar ni då inte att TOBBE själv inte använder hjälp som står nära sin häst när den stregrar o gör alla andra konster inom frihets dressyren ?  JA programet är riktat till ungdommar, men det skall juh inte behöva måla upp en bild som inte är så i verkligheten, va glad istället för att ungdommarna satte på sig väst och hjälm innan dom satt upp! men att se en westernryttare med hjälm skulle se fel ut, oh de har jag hört och tyckt själv sen jag själv va 12, de e hatt som gäller..

En annan sak som ni heller inte sagt ngt om är att i ett av avsnitten filma dom när gänget cyckla till stallarna, var av en av tjejerna bara satt cyckel hjälmen på skallen utan att knäppa den , är de inte minst lika illa ?

Lorita
0

#56 en (fel)oknäpt hjälm skadar mer än utan hjälm om det vill sig illa.

Jag skulle vilja ha en vuxen debatt om just fel hantering inte leta fel på programet, så bortkämda är vi inte att få se hästprogram i TV

Em--ma
0

#56 förvånar mig faktiskt att man kan jämnföra en cykel med ett livs levande djur. Ser inga somhelst likheter mellan en cykel och en häst.
Det är ett djur och har egen vilja, har då aldrig sett en cykel skena iväg från en i full galopp! Tungan ute

/ Emma

[penelopa]
0

#58 Håller helt med dig i hjälmdebatten.

Lorita
0

#58 jag har aldrig sett en dödsolycka med häst men jag har sett det med cykel.

Sen hör inte hjälm till programet det är andra problem dom ska lösa där, att skrika hjälm hela tiden lyfter bort fokus från vad programet handlar om men det är klart förstår man inte vikten i att inte få det levande djuret att skena då åter står bara hjäm (jag rider alltid själv med hjälm) men jag vill inte missa någon tränare i programet för att det är hjälm tvång, jag vill lära mig mer hästhantering.

Varför inte ett program där alla skrittar på sina snälla ponnys med väst, ledare och hjälm Skrattande vist skulle det vara lärorikt Flört

Lena90
0

Finns ett inlägg som handlar just om hjälm användningen :)

Carpe diem!

LillaLinn
0

*Hovavtryck*

studs
0

Vart gjorde jag en jämförelse mellan häst och cyckel Obestämd??

Lorita
0

#58 är Em--ma, du skrev ju i #56 att hjälmen ska var knäppt på cykeln, vilket jag håller med om till 100%

Em--ma
0

#63 citat :

En annan sak som ni heller inte sagt ngt om är att i ett av avsnitten filma dom när gänget cyckla till stallarna, var av en av tjejerna bara satt cyckel hjälmen på skallen utan att knäppa den , är de inte minst lika illa ?

/ Emma

Elshira
0

Okej är det BARA jag som tycker att hjälmdiskusisonen kan fortsätta i en anna tråd?

Jag tror vi kommit fram till att det är dumt att visa ryttare utan hjälm i ett program för ungdommar osv osv osv.

Så vill ni fortsätta duskussionen, SNÄLLA gör det någon annan stans? Det känns som att drygt hälften (ca 100) inlägg inkl. gamla tråden handlar ENBART om hjälmanvändadets vara eller icke vara.

Det finns så mycket mer att diskutera om programmet som jag gärna tar här utan att ha 20 nya inlägg om dagen över folk som klagar på att de inte har hjälm…

Hakuna matata!

Lorita
0

#66 håller med, jag vill ha en ny tråd med hjälmförbud Flört

carrrrrooooo
0

#66 håller fullt med dig!:)

Em--ma
0

Jag visste inte det där med att man inte ska klappa en lite dominantare häst på nosen för det är som ''valackleken'' vet att unghästar ''tuggar'' i luften för att visa underläge. Men visste inte att hästen kan ta det att ''jag visar underläge''. :)

/ Emma

Elshira
0

#69 Ja jag fuderade också lite på det! De brukar ju i och för sig kunna tugga tills de snuddar vid mulen.

Men här hemma har jag två hingstar som brukar nypa varandra i mulen när de häslar på varandra. Men båda biter på varandra så i deras fall lär det ju knappast vara underdånigt i.af xD De försöker ju vara stört och snyggast!

Men jag ska absolut tänka på att inte pilla för mycket på mulen hädanefter. Men det kan ju knappast bara gälla hingstar!(?)

Hakuna matata!

bunnyheart
0

#69 Hingstar menar du väl?Flört

#70 Nä jag pillar alldelles för mycket på mulen med min häst men det är ju ett sto, men som du skrev gäller det väl inte bara hingstar?Obestämd

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Em--ma
0

#71 skrev hingstar från början, men sen så visste jag inte om ston gör så när dom e små också.. haha så blev bäst med unghästar ! Skrattande

/ Emma

Zadeira
0

#70, sa han inte att man inte ska göra så med hästar som är kaxiga och försöker dominera en och ta ledarskapet? Jag tolkade det som att de gäller alla hästar, oasvett kön…

Elshira
0

#73 Jo det gjorde han, men också att föl gör så mot hingstarna när dom är små :P

Hakuna matata!

Em--ma
0

Är alla duktiga och kollar på Extra matrialet dom lagt upp? Skrattande
Jag tänkte på en sak, vart är Tobbe egentligen, han har knappt varit med alls hittills, bara någon enstaka gång Tyst

/ Emma

bunnyheart
0

#72 Aha Flört.

#75 Nja kollar väl om jag är uttråkad och har tid :P

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[Juniette]
0

Nu ligger avsnitt 7 ute.

Em--ma
0

/ Emma

[Juniette]
0

Hörde att Nicolai med Bilbo ska rida GP ponny finalen på Scandinavium.

CelsiusT
0

Jag skulle aldrig sätta upp ett barn på Star. Herre juesus som han beter sig.

Jag får säga att det är väldigt roliga att se Tobbe träna med hästarna, han har väldigt bra idéer tycker jag. Jag är väldigt tetig med tränare, har väldigt svårt att hitta tränare just pga att jag är så otroligt neggrann med filosofin. Men jag tror faktiskt jag skulle vilja träna för tobbe nån gång.

Jag håller med #75 om att Tobbe inte visar sig så mkt.

En sak som jag känner som sämre i år mot förra året är att jag har svårt att lära känna hästar och barn när dom drar ut på det så mkt. Jag vill att man i böjan ska få träffa alla ekipagen mkt så man ser alla och lär känna dom. Nu känns det som om vi är nästan halvvägs genom serien men jag har fortfarande dålig koll på vem som är vem, hur dom tränar med respektive häst/problem osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#80 jag tror inte jag satt upp en vuxen heller (på Star) Flört jag tror man får börja om med inridingen från grunden.

Em--ma
0

#80 kan inte mer än hålla med dig! :)

tycker Liza är jätte duktig som håller sig kvar på Star ändå och inte blir rädd. :)
Tyckte dressyrtränaren som tränade Liza och dom var jätte duktig, gav verkligen super bra tips, och några fick ju lite bukt på sitt problem detta pogram:)

/ Emma

Lorita
0

#82 allt är en riskbedömning och Star är inte en häst man sätter ett barn på.

[penelopa]
0

Jag skulle aldrig sätta ett  barn på Star heller.

Jag läste en tråd på Bukefalos att en tjej där är förra ägaren av Star.
Hon skriver att Star inte alls är sådan som på tv.
Att dom är med bara för att få synas i tv.Förvånad

Lorita
0

#84 hästar kan förändras mycket när dom byter ägare/ryttare stall och hantering har stor betydelse för hur hästen är.

Em--ma
0

#83 varför inte? Bara för man är vuxen betyder det ju inte att man rider bättre. jag tycker hon rider Star jätte bra även om han håller på som han gör.

Men ifall han inte var så hos förra ägaren så är något fel, väääldigt fel! En häst börjar ju inte göra så utan anledning. Han kanske har ont någon stans eller något? :3

/ Emma

Lorita
0

a. Därför att ett barn inte är myndigt

b. Det är ofta en hanteringsfråga

Em--ma
0

#87 spelar det någon roll om dom är myndiga eller inte?
Får dom sitta upp för föräldrarna så ser jag inte problem med det. ;)

/ Emma

Em--ma
0

Tyckte det var lite ''otäckt'' att kolla på när westernryttaren skulle longera Lester (?), var en himla massa ryktningar och mycket fart och stora rörelser. ;)

/ Emma

Cilla89a
0

Det var först Lizas storasyster som hade Star som sedan Liza tog över bara någon månad innan ponnyakuten, undra varför? ;)
Ganska trist av dem som utnyttjar platserna för att enbart vara med på tv (vilket faktiskt är sant, då jag vet flertalet ridskolor som fått förfrågningar om man kan hyra en ridskoleponny för att söka till ponnyakuten), när det finns så förtvivlat många barn som verkligen mår dåligt över deras problem och behöver hjälp på riktigt med sina ponnyer! Nicolai och Bilbo är ett annat exempel, deras problem kan ju inte störa så väldigt mycket när man tävlar internationellt med placeringar?!

Jag gillade förra säsongen mycket mer! :(

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lena90
0

Såg avsnitt 6 igår och tycker att det går för mycket tid åt snack och för lite hästar, tex när dom satt på gräsmattan och pratade så kändes det som att halva programmet gick där :P Vill ha mer häst och deras problem :)

Carpe diem!

Miikan
0

#89 tycker också han var för ''på'' och ryckig

WhoCares-01
0

#79 stämmer bra det =) De kvalade in efter semifinalen på Kungsbacka Ridklubb i söndags. jobbade som funktionär där =) såg riktigt fint ut.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

CelsiusT
0

#89 Själva longeringen minns jag som rätt okej. Hästen förstod inte vad det gick ut på och han visar med stora yviga rörelser för att vara övertydlig mot både barnet och hästen, så både förstod hur det går till. Det störde mig inte så fasligt (men med det inte sagt att jag hade gjort lika dant själv, men jag accepterar det).

Därremot det som skedde INNAN longeringen. Där han skulle gå runt och stanna. VTF???!!! Pinsamt och tråkigt att en westernryttare som är så otroligt känd som han går in och visar upp ett så illa beteende på tv. Western handlar ju om ödmjukhet, inte att rycka till i bettet och piska hästen på bogen.

Men man kan ju inte undgå att han faktiskt kommer bra långt med dmo hästar han tränar, men man kan ju fråga sig till vilket pris?

Zadeira
0

Jag är lite skeptiskt mot det lilla man får se av deras träning, just för att man inte får se så pass lite och egentligen inte kan bedöma om det är bra eller inte. Jag förstår att ponnyakuten är ett program för barn och att man inte kan visa hela träningen. Men jag tycker man får se så korta delar att man faktiskt inte får en bra bild av hur de löser problemen.Det verkar lite som att "så jobbar vi tio minuter och problemet är löst".

Jag gillade faktiskt westernryttarens sätt. Han var övertydlig för både barnet, ponnyn och tittarnas skull. Budskapet gick verkligen fram. Jag gillar det han säger om "hans bubbla och hästens bubbla", det är verkligen något man kan ta med sig i all hästhantering. Vad jag minns ryckte han inte i bettet, och piskade väl inte hästen under stopp-träningen? Sen är det ju så att vissa hästar behöver en ordentlig, tydlig och vad som kan se elakt ut för att de ska förstå läget och skärpa till sig.

CelsiusT
0

#95 Titta gärna på stopp-träningen igen =) Han påstår att han inte rycker i bettet "så mkt, bara lite" men att han ger stöten på bogen med hjälp av tygeln. Jag tycker det är pinsamt att en westernryttare gör så i tv. Jag anser att det inte är en bra träningsmetod. Visst håller jag med om att vissa hästar, så som tex den, behvöer tydlighet och konsekvens. Men det innebär inte att man måste göra på det sättet. Jag anser att det inte bara ser illa ut utan även är illa.

[penelopa]
0

#96 Tyckte också han ryckte för mycket i munnen.

Han borde ju tyckt det själv också för han kommenterade ju det direkt efteråt att det inte va så mycket.

Lite synd för westernsporten att han gjorde så för dom som inte är så insatta kan ju tro att det är så hanteringen går till inom western.

Em--ma
0

#94 menade det!Skrattande

/ Emma

CelsiusT
0

#97 Det reagerade jag med på. Det kändes som om han själv tyckte det var för mkt och ville släta över det för att inte behöva erkänna i tv att han gjort fel. Håller också med om att det är synd om folk får för sig att det är så "western-folk" hanterar hästar då western mer handlar om små fina signaler och förtroende - vilket jag anser att man inte får ut av det där.

Lorita
0

Det är väldigt svårt att visa dom fina signalerna eftersom dom inte ska synas och ponnyn föll liksom på plats med honom direkt utan att sätta något emot.

Det är ju det som är hästhantering, dom så hjälperna som ingen ser och det hade man inte lärt sig av att han bara tog hästen och det blev rätt, nu fick hästen visa lie överdrivet men för hoppningsvis så lärde sig ägaren so det kan bli små hjälper på rätt plats i framtiden.

Lärde sig någon i TV-soffan också något + att man ska göra det nästan osynligt så blir fler hästar lyckliga.

Zadeira
0

#96, jag erkänner att jag mindes fel, var nog inte helt vaken när jag såg avsnittet första gången. Jag gillar hans tänk och tycker om att han är tydlig, men det var lite för "ryckigt" och hårt. Han kunde behållt samma energi, men utfört det mjukt.

CelsiusT
1

#100 Jag håller med dig om att det inte går att visa upp små rörelser i tv, men för att göra rörelserna större måste man inte börja rycka.

Här kommer även en annan aspekt på det hela som jag som instruktör skarpt ogillar, och det är att han tar hästen från flickan utan att hon ber om det och att han själv visar innan/utan att han förklarat. Som instruktör skulle jag aldrig ta ett djur från dess ägare för att själv visa, det vinner varken ägaren eller jag på då hästen/djuret ju reagerar helt annorlunda när jag tar över då jag har ett helt annat kroppsspråk och jag dessutom kan spinna på "instruktörseffekten". Utan först så förklarar man hur man menar och instruerar ägaren till detta. Ibland ber ägaren mig att visa med dess egna häst/hund och jag ogillar det skarpt, jag ser det som en brist hos mig att inte kunna förklara. Men vissa gillar att se instruktören visa och sjlävklart ställer jag upp om ägaren verkligen vill, men jag ber aldrig om det utan visar heldre då på min egna häst/hund. Som elev skulle jag bli otroligt upprörd och tappa respekten för den instruktör som tar mitt djur från mig utan att fråga, speciellt om det sedan visar sig att dom utför något jag själv inte skulle göra mot mitt djur. - Men detta är egentligen en annan fråga.

#101 Håller helt med dig! Gillar också att han är övertydlig, men tycker att han kunde hanterat det helt annorlunda.

[penelopa]
0

Lite OT men någon som vet vad man kan köpa liknande outfit som Fenja hade, den orange? Räcker med schabrak och gärna ett bättre märke.

Em--ma
0

Mia'rs har benlindor i orange.

Länk: http://www.dressyr.com/butiken/miasbenlindor.html

och horseandrider har oranga schabrak

http://www.horseandrider.se/catalog/product_info.php?cPath=140&products_id=156

dock så rekomenderar jag att INTE köpa från horseandrider dålig beställningstid o.s.v sök på google istället efter orange BR schabrak . Mitt internet funkar inte riktigt som den ska så kan inte länka på riktigt eller söka på google o.s.v

/ Emma

Em--ma
0

Mia'rs har benlindor i orange. Länk: http://www.dressyr.com/butiken/miasbenlindor.html och horseandrider har oranga schabrak http://www.horseandrider.se/catalog/product_info.php?cPath=140&products_id=156 dock så rekomenderar jag att INTE köpa från horseandrider dålig beställningstid o.s.v sök på google istället efter orange BR schabrak . Mitt internet funkar inte riktigt som den ska så kan inte länka på riktigt eller söka på google o.s.v

/ Emma

[penelopa]
0

#104 Tack

[penelopa]
0

#104 Tack

[Moollan]
0

Det spelar ju verkligen ingen roll vad någon gör i ponnyakuten, ni klagar ALLTID på något (läs allt).

WhoCares-01
0

#108 håller med….  =)

// Alexandra

Lorita
0

#108 håller med….  =)

……………………………………..också

NettanLindholm
0

#108 word! kan bara hålla med dig :)

ZipZ
0

Om folk inte gillar något som de ser, så måste dom få berätta det och diskutera det med andra :)

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Linnea
0

#108 Man kan aldrig gilla allt.. Varför finns det forum om alla tycker lika och gillar allt som andra gör? Får man inte säga vad man tycker?

Skynda långsamt så går det fortare.

Em--ma
0

#112, #113 håller med er, om man inte gillar något ifrågasätter vi det och undrar varför dom gör det.

/ Emma

Lorita
0

det hade varit roligare om man lyft fram guldkornen och mer lärorikt för det vill man lära

[Moollan]
0

Jo men varför ALLTID diskutera dåliga saker, jag fattar inte det. Man kan föra en positiv diskussion?

Programmet är skit, de som är med är skit, tränarna är skit.
VARFÖR kolla på det överhuvudtaget? Varje gång ni kollar på det så funderar dom mer o mer på att göra Ponnyakuten 3. Varför stödje ett program som är så hiiiimla dålig då?

#115 är inne på ditt spår!

ZipZ
0

#116 Jag anser att om man tycker saker är positiva så lyfter man fram dom och ser man saker negativa så får man diskutera det.

Smaken är som baken!

Man lär sig också mycket på att diskutera och man har folk att bolla med!

Mvh

Sandra

Em--ma
0

#116 för att det är dom dåliga sakerna man lägger märke till.
Varför diskutera något som är jätte bra , det behövs ju inte ändras för det är ju redan bra.

Sen har jag förövrigt aldrig sagt att pogrammet är dåligt. Jag har fått jätte mycket tips därifrån att ta med till min egna häst, och även pogrammet har gjort mig mer motiverad till att göra saker.
Det är typ 1/20 saker som är dåliga, men det gäller samma sak med kommentarer på ex. bloggen, VARFÖR tar vi mer åt oss när vi får EN elak kommentar när vi också får 19 posetiva kommentarer? ;)

/ Emma

Lorita
0

man diskuterar det som är bra för att föra fram vad som är bra, det är ett sätt att lyfta fram och stärka det som är bra.

Livet blir mycket rolligare om man är en possetivt tänkande mäniska som för fram allt som är possetivt och det smittar, tyvärr smittar det negativa tankarna också.

Em--ma
0

#119 man måste ju även ta fram det dåliga i det för att kunna ändra något. Kollar man alltid bara på det possetiva så blir det ju ingen skillnad på det negativa.

Nytt extramatrial finns iallafall ute.
gillar tobbes tips, om att hästen ska jaga dig och inte du jagar hästen, det ligger en poäng i det. :)

/ Emma

Lorita
0

Om man lägger sin kraft på det possetiva och för possetiva budskapen vidare då lyfter man dom frågorna och fler får höra om hur bar det är tex att tänka på hur man närmar sig en häst.

Det är väldigt lätt att gnälla att föra fram det possetiva är svårare men ger desto mer.

Övar man uppsig att se och utrycka vad som är possetivt så ger det så mycket och den som lyssnar lär mer.

hamnar man i gnäll träsket så är det bara gnäll och inget possetivt kommer ur det.

CelsiusT
0

Jag tycker det kommer upp flera positiva saker även i denna tråden. Men grejen är att då skriver folk "håller med"-inlägg och så blir det ingen vidare diskussion, diskussionen tar slut.

Därremot om man har olika åsikter så spinner man vidare på varandras tankar. Då tar dom inläggen mer plats och får mer uppmärksamhet.

ZipZ
0

#122 Helt rätt ;)

Hoppas nästa avsnitt är lika spännande och lärorikt som många utav de andra avsnitten är i både säsong 1 och 2 :)

Mvh

Sandra

Em--ma
0

Kan inte det nya avsnitten komma ut snart.. Ligger här i 39 graders feber , och har verklign DÖTRÅKIGT ;)

/ Emma

Em--ma
0

Men vafan dom har gjort fel på svt!!!!
det nya avsnitten är avsnitt 7 fast det står avsnitt 8!! :O

/ Emma

Lorita
0

#125 jag fattar inget jag heller, hoppas som snart ger oss rätt 8:a

[penelopa]
0

#125 Såg precis det. Det borde ordna sig snart.

Em--ma
0

Hmm jag hoppas det.. Har ju längtat hela helgen efter ponnyakuten -.- ;)

/ Emma

bunnyheart
0

Jag som varit borta i 8 dagar längtar ju jätte mkt till avsnitt åtta! -.-

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Rafflan
0

nu har dem tagit bort avsnitt 8:a…

Dem fixar det nog ikväll förhoppnigsvis :)

Em--ma
0

#131 såg det.. Men nu blev jag ju sur! här har man gått o väntat på Ponnyakuten hela dagen och så kommer den inte… Rynkar på näsan

/ Emma

gotlandsruss
0

när kommer det upp??? gått o väntat hela dagen och vid den här tiden brukar det ju vara upp?!

ZipZ
0

Kanske är så att dom lägger upp det senare i veckan? :/

Lite tråkigt, en annan brukar ju kolla på det på söndagar..

Mvh

Sandra

[Agilityvovven]
0

Det är fortfarande fel avsnitt som är uppe….

Rafflan
0

#135 nej, dem tog bort avsnitt 8:a :P

Så dem avsnitt som är uppe är rätt ;)

Rafflan
0

……

Lorita
0

#136 8:an ska vara uppe nu dom ska ligga en vecka före.

gotlandsruss
0

#138 det brukar komma direkt efter programmet men nu tror jag svt la upp det och sen tog bort det ganska snabbt om jag fattat det rätt?

[Agilityvovven]
0

#139 Jag tror också att det var så, det blev dubbelt av samma avsnitt så de tog bort det ena.

[Agilityvovven]
0

#139 Alltså att det blev dubbet av avsnitt 7.

[Zkold]
0

Nu blir jag sur, har väntat hela dagen på att det ska vara ett avsnitt ikväll. morrr

Rafflan
0

Dem la upp nr 7 igen fast skrev att det var avsnitt 8:a, sen upptäckte dem felet och tog bort det, dock är frågan när någon som kan det där får tid att lägga upp riktiga 8:an :/

[Agilityvovven]
0

#142 Håller med! Hur lång tid kan det ta att lägga in rätt avsnitt?

Rafflan
0

#144 det är nog inte vem som helst som kan göra det, dock kan nog support ta bort avsnitt om nåt är fel tex. och det är nog dem som fått en fel anmälan och tagit bort avsnittet.

Har ni otur kommer inte nästa avsniutt förens imorgon då någon som kan det där ska jobba ;)

Rafflan
0

Avsnitt 8 är uppe!!! :D

Em--ma
0

/ Emma

[Zkold]
0

Skrattande

Em--ma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nytt avsnitt uppe nu!! :)

avsnitt 9!

/ Emma

Valkyrie
0

Vet någon hur de gjorde med Olivia och henns ponny för att få hästen springa efter? Man får ju inte se allt ..

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

gotlandsruss
0

tror jag vet på ett ungefär:) nån får rätta mig om jag har fel!!

om du går mot hästen så kommer hästen gå ifrån dig automatiskt men om du gör det och sen vänder och går bort från hästen så kommer den följa med dig då du är flocken.

Klasselover
0

Så fort du fått hästens uppmärksamhet så tar du bort "trycket", dvs intar en neutral ställning, står bara stilla, ev backar något steg. Går hästen iväg går du emot den igen. Stannar den, stannar du, till slut kan du backa och hästen följer efter.

Em--ma
0

#150 det finns jätte bra tips på Extra matrialet (tränarnas tips)
speciellt ''lär hästen sitt namn'' och ''jaga inte hästen - låt hästen jaga dig''

/ Emma

bunnyheart
0

Tyckte det var kul att se Olivia och Lester, när de skulle longera så höll han på att bita henne och sånt och helt annorlunda när han var lös men de har ju tränat lite^^

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

ZipZ
0

Jag ska testa metoden som Tobbe lärde ut till Oliva :P Får se vad min häst säger om det :D

Mvh

Sandra

gotlandsruss
0

brukar inte nästa avsnitt komma ut vid den här tiden?

Em--ma
0

#156 jo den bör komma ut runtomkring 7.
Hoppas den kommer ut innan halv 9, för ska kollap på Solsidan och sen vill jag ladda mig med Ponnyakuten! blir arg om den inte kommit ut då! :P

/ Emma

Valkyrie
0

Testade det där med olivia och lester, fungerade superbra!!

156# väntar också på avsnitt 10 .. =(

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

gotlandsruss
0

verkar inte som om det kommer ut idag iaf=(

men då har jag ju nått att se på imorn om jag är hemma från skolan=)

Em--ma
0

Skit också, ska kolla på bröllopsfotografen nu hoppas med hela mitt hjärta att den kommer ut vid tv4 nyheterna så kan ja kolla på den då ;)

/ Emma

Miikan
0

nuuuu är 10 uppe

Em--ma
0

gillade Pontus eller vad han hette. Alltså tränaren, tyckte det var bra att han sa att Star bör bli kollad av vetten en ordentlig utredning för någonting är ju inte riktigt bra med den Ponnyn..Obestämd

/ Emma

Klasselover
0

#162 - Håller helt med och undrar egentligen varför alla tränare inte reagerat på samma sätt, känns om att  nånting är fel!

Finns ju liknande trådar på Buke, där Stars förra ägare finns med. Tydligen har Star varit lite stressig vid vissa situationer, men långt ifrån jämt + inte speciellt svårlastad, och dessutom är det Lisas storasyster som har Star egentligen men hon var  väl över 14 ;)

Zadeira
0

Jag reagerade på att de borde kolla upp Star, jag har tagit för givet att de redan gjort det och blev väldigt förvånad. Det är väl det första man gör om hästen börjar bete sig sådär och man själv inte kan se en anledning till det?

WinterPrince
0

Jag trodde också att det var något som redan hade kollats. Borde vara ett krav för att få vara med i ponnyakuten, att alla "problemponnys" kollats av veterinär.

Em--ma
0

#164,165 trodde också det. Det är väll ändå det första man gör om hästen helt plötsligt börjat bete sig så..

/ Emma

Klasselover
0

Utdrag som jag hittade på internet, skrivet av Lisa: "Vi har kollat igenom hela honom hos veterinären med både röntgen och ultraljud, men det finns inga fel på honom, det är bara ett dumt beteende."

Em--ma
0

#167 akej dom har redan gjort det.. :P
Men när Lisa säger att star gör så när han blir utrråkad tror jag inte ett skvatt på. Ser snarare ut som han protesterar mot något och inte för att han har tråkigt. När Lisa bättrade sin sits samt började krama med tygeln tyckte jag att det såg lugnare ut. Tror att den ponnyn behöver någon mer rutinerad ryttare bara.

/ Emma

Rafflan
0

Ang Lisa och Star, tror dem har samma problem som jag hade med min häst.
Jag har alltid haft en väldigt mjuk och följsam hand, så den biten har liksom vart naturligt och enkelt för mig. Hästen ska ju ha lite "gung" i huvudet och handen ska liksom följa med. Men när jag hamnade på min häst som låste sitt huvud när han blev stressad/nervös, huvudet var blixt stilla och stel blev jag likadan med min hand = hästen blev värre. Var svårt att lära sig att gunga med handen även om hästen hade huvudet stilla, och även svårt att få hästen att gunga med huvudet när den blev sån. Men med träning går allt :)

Så jag tror Lisa har samma problem, Stars huvud är still och då låser hon handen så blir han bara värre och värre… hon måste mjukna i handen även fast han är stel i huvudet och få honom mjuk i huvudet igen så dem får gunget.

Zadeira
0

#167, ja men då så..

Jag tycker man märkte skillnad på när hon red för den andra tränaren i ett tidigare avsnitt, minns inte vad hon hette. Kan ju vara som Lisa sa själv att han hade en dålig dag, men jag tycker ändå att man såg så stor skillnad. Kanske måste de bara hitta en tränare som faktiskt har ögon och känsla för hur Lisa ska rida Star på bästa sätt…

Elliis
0

Är det någon som vet när man kan anmäla sig till ponnyakuten säsong 3 ?

Känner att både jag och min ponny skulle ha väldigt nytta av att vara där då hon har ett problem som kunde lett till avlivning som jag inte vet hur jag ska lösa . :S

Em--ma
0

#171 vad är det för problem då? *nyfiken*

/ Emma

Rafflan
0

#170 jo men denna tränaren sa åt henne att göra samma sak som den andra tränaren, dock gjorde hon väl inte som han sa eller så hade Star en dålig dag. Men det verkar som omn alla har valt samma problem lösning för star, var bestämd och tydlig med vägen och mjukna i handen.

fripe
0

Hur kan man älska ett pogramm så mycket!!

WhoCares-01
0

känns hemskt att tänka så här men jag anser att om de inte hittar en lösning för star så bör den hästen få en kula/spruta… livsfarligt med sådana hästar.. hade jag vart på hoppträning och någon kommit med en sån häst så hade jag lämnat ridhuset direkt…

tycker det är jättesynd så hoppas att de löser sig

// Alexandra

Lorita
0

#176 jag tror dom kommer hitta en rygg eller trasiga ben om det beror på att hästen haft ont eller fått ont eftersom han rids i en vansinig form.

Jag är övertygad om att man kan hitta en lösing på honom om han är frisk men det kräver mycket av ryttaren.

ZipZ
0

Ja och 2 veckor är för lite för att lösa deras problem! Hoppas bara att det går bra för dem nu :)

Mvh

Sandra

Em--ma
0

Jag tror Pponnun har ont och sedan har det blivit en ond cirkel. Har läst flertals buke-trådar och förra ägaren skrev att han endast var så när han blev stressad eller att han då blev svårriden.
Pontus ifrågasatte ganska mycket om Ponnyn och han verkar vara den enda som tänker på att det är något fel hos ponnynoch inget dumt beteende. Frågan är bara vart gör det ont hos Ponnyn?

/ Emma

ZipZ
0

Har oxå läst på buke! Läste någon som skrev om bettet.

Eller om det är tänderna som spökar?! Kanske vore ett alternativ att testa på ponnyhack..

Mvh

Sandra

WhoCares-01
0

inte så vanligt men det finns fullt friska hästar som beter sig så… alltså kroppsligt friska men med mentala problem… precis som det finns människor med olika typer av störningar så finns det hästar som har det med. grannstallet hade en häst innan som var rent ut sagt farlig att ha i närheten. den var kroppsligt frisk, hade inte ont någonstans men var helt enkelt mentalt ostabil och det fanns inget man kunde göra åt det. den gick helt enkelt inte att rida… ägarna känner jag personligen och de är väldigt duktika och gjorde absolut inget fel…

tråkit men sant… och som sagt så hoppas jag verkligen att de finner en lösning för stars och lisas problem men annars skulle de nog göra rätt i att ta bort den…

// Alexandra

Rafflan
0

Stars problem går att lösa med rätt ryttare. Dock är just den perfekta ryttaren troligen svår att hitta, Lisa försöker nog lära sig att bli den ryttaren.

Vore idiotiskt att avliva den hästen tycker jag då han vissat att han kan gå fint om man hittar "rätt knappar" och gör rätt.

Zaphix
0

#181: Tror helt enkelt att alla hästar inte passar till ridning, att de helt enkelt inte trivs med det.

Kanske de skulle passa bättre framför vagn, trivas med det arbetet istället. Eller kanske som arbetshäst i skogen/jordbruket och få jobba hårt varje dag för att ta ut sin energi

Eller så kanske den helt enkelt trivs bäst med att inte gör nånting.

Behöver ju inte vara nåt fel på psyket, däremot tror jag att många hästägare är lite för enkelspåriga.

Alla travhästar trivs inte framför vagn, varför skulle då alla ridhästar passa till ridning?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#183 där har du helt rätt, endel hästar hatar dressyr och älskar hoppning, andra är tvärt om, endel trivs bäst med att bara lulla i skogen osv. Dock betyder ju inte detta att dem mår dåligt av att göra nåt annat, men endel få enstaka fall kanske faktist gör det, mår dåligt av att göra det dem inte gillar.

Jag tycker det verkar som om Star kanske kan passa i hoppning, men inte i markarbete/dressyr? för när hon hoppa såg hon bra ut, men sen började hon att jobba honom efter hindret och då brast det…

Finns många ideer, jätte svårt att säga nåt utan att själv ha settat på och "känt på hästen"

Lorita
0

#184 det var hoppning det var i senaste programet, när hon fick bryta.

Jag ser några enkla knep man kan göra med hästen (om han är frisk) då är det konsekvent "smart" dressyr

Många hästar gör som Star när dom inte förstår, de testar vad som kan vara rätt och han får godkänt över att resa sig och pringa med huvudet i luftan. Jag är övertygad om att hästen tror han gör rätt, det händer ju ingenting när han gör det ryttaren inte vill.

Tyvärr så är han ju lärd under en längre tid att fel är rätt så med fel ryttare som han inte riktigt förstår (om dom löser fallet) så kan han lätt komma tillbaka till sitt gamla jag.

Elshira
0

Jag tycker man ser en sådan otrolig skillnad när Lisa bara bestämmer för sig en väg, inte "flaxar omkring" så mycket med armarna (bestämmer sig för en väg) och ger efter i händerna.

Mot slutet av träningarna när lisa väl "fattat galoppen" så går det ju faktiskt riktigt bra, och jag tror nog ändå på att dem kollat igenom hästen i.af. Hade den haft så pass ont att den stegrar och hoppar omkring (den är ju i sådana fall en som tydligt visar det) då tror jag inte att den hade gått så pass fint frivilligt mot slutet av lektionen utan nästan några tendenser alls mer än när Lisa gör något litet fel.

Jag tror  nog att hon kan bli betydligt mjukare i handen med när hon får lite orning på sitsen.- Måste an spänna resten av kroppen för att sitta kvar så är det ju lätt att även armar och händer blir spända. Och då blir det ju som sagt bara en ond cirkel.

Jag tror att Star i.af kommer bli väldigt mycket bättre av att få tydligare signaler helt enkelt. Och när Lisa fattat det från hästrygen tror jag säkert hon förstår det är samma sak från marken, man ber lugnt men bestämt. Hon verkar vara en trevlig tjej som ändå vill hästens bästa, och nu får hon rätt verktyg till att kunna fixa det! Väntar med spänning hur det ser ut för dem i sista avsnittet!

Hakuna matata!

rebmush
0

Ponnyn musse (musketär) råkar vara min förra medryttar ponny :P

Står här i sollentuna i ett mindre stall som heter Stensunda.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer