Jag åkte av hästen..
Jag åkte av hästen i väldig fart. Jag och min kompis åkte av samtidigt.
vi skulle rida ut dom i hagen i bara grimma …men så hade vi ju släppt ut alla förutom dom så dom va ju lite ivriga så nä vi precis satt oss började dom skena båda två.. och jag kastade mej av och fick ett stort skrap sår på knät så byxorna gick sönder.Min kompis mia bröt armen,så hon kan inte rida på minst tre veckor…så ja ska rida hennes häst när ja kan börja gå ordentligt..just nu kan ja knappt gå och böja på benet…..
har ni åkta av nån gång och skadat er mkt?
Nejmen oj! Hade ni ridhjälm/ridväst då? Red ni i bara grimma eller hade ni grimskaft som "tyglar"?
Jag har aldrig skadat mig mycket, en gång rakt in i en stolpe så att jag fick en muskelsträckning i armen och lite skrapsår. En gång rakt på en isfläck så jag fick ett jättestort blåmärke på höften. Men inget värre.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Har bara åkt i backen 3 gånger sedan -94 då jag köpte min första häst. Aldrig skadat mig något speciellt. Ett litet skrapsår på armbågen som värst. Red i skogen och kom till ett tsälle där det var en massa låga grenar och små träd som böjt sig över stigen. Det var en sträcka på ca 10 m. Jag lägger mig platt i sadeln för att komma under och tittar efter en stund upp för att se om i kommit förbi. Tyvär var det en tjock gren kvar som sopar ner mig från sadeln och jag ramlar på rygg på stigen medan hsten fortsätter frammåt. Kommer snabbt upp och springer i kapp hästen som stannat en bit bort.
En gång så red jag med ponnyn min och en annan som jag inte känner på en ridbana, hon galopperade på spåret och jag kom i trav efter, helt plötsligt gör hon halt mitt på spåret och jag var inte mer än 10 meter efter och skulle börja svänga min ponny så han inte gick in i röva på den andra hästen, men hennes häst börjar backa och jag hinenr inte svänga bort, hästen börjar sparka och jag träffas på smalbenet och min ponny på bogen. Jag fick dock bara en spricka i smalbenet och ett rejält sår, men det gjorde förbannat ont vill jag lova. Ponnyn min fick en spark på mjukdelen av bogen, fick ett sår bara :) Skönt det, kunde gått riktigt illa. Har ett rejält ärr idag på smalbenet :/
Har ramlat av när en pålle som heter nirvana kuta ner mot stallet på en stig i full galopp när jag galopperade först barbacka uppför en backe. =P ramla av på en sten o fick blodutgjutnng kunde typ inte gå = /
Jag har nog haft rikgit tur och aldrig skadat mig alvarlig.
Dom två värsta gongerna jag ramlade av va en gong jag red en kallblods från ridskolan. vi blev attackerad at en löshund som hoppade upp för att bita Fenja i mulen. Hon uppskattade ju inte det kan man säga, skenade hit och dit, jag ramlade sidlänges av, och hang upp och ner några sekunder för jag lossnade och ramla rakt på huvudet. HEJ för hjälm säger jag bara, en lindrig hjärnskakning va alt jag fick. Och några blåmärken.
Det gick bra med hästen med, hunden fick inte tag på henne och hon skenade hem när jag väl ramlat av. Hon kom oskadat fram, och ajg fick skuss tillbaks till stallet av en snäll granne nära där jag ramlade av. Väl framme berättade jag om att jag ramlat av, vad som hänt (ridskolan anmälte senare hundägaren) och dom skulle ha mig upp i sadeln direkt på störten. Jag vägrade, märkte mycket väl att jag hadde nåt tok i skollen men dom "tvang" mig. Okej, ajg satte upp mig, va ju inte dugg redd för hästen, och red två varv och sa "nu rider jag inte mer, jag vill inte forstöre skollen mer enn den redan är.." Gick ju bra sen, men ont i huvudet hadde man ju!
Andra gongen red jag ett annat kallblods-sto som bara gick under tilnamnet Tokstoet. Hon va värkligen ingen trevlig häst. Stärk vilja, skinn i näsan, envis som norska kallblodsen kan va.. och hadde fått gjöra som HON ville hela livet. Hon hadde gått några år på travet, inte gjort nåt särskillt ut av det och sen fick hon ut några föl. När hon vid 12 års ålder blev solgt till en dam i stallet va hennes ridningserfaring som fölgande: man fick på en sadel, nån klev upp, och sen fick man galoppera överallt som man ville. Hon va hetsig som FÅ att rida, kan man säga, ovan med regler överhuvudtagen som hon va! Det hjalp då inte att hon som ägde stoet inte vågade rida alls, och den ända rid-träning hon fick va med mig, och jag tyckte inte ALLS att man bara busar i väg om man kjänner för det. Dressyr tack! Så vi hadde våra krigar i bland. Denna ena gongen gick det värkligen fel, hon hadde betedd sig bra, och vi hadde travat en liten sträcka på en tegn brevid, hon hadde gått hur lugnt och fint som bara det vilket jag rosade massa för. När vi slog inn på gongvägen hem sa det klick i liten hästskalle, hon skulle skena i väg. Jag satt på och höll i, slapp, höll i, slapp, och tog stundvis några volter på platsen för att hennes stress inte skulle medföra att hon Faktisk kom nån vart. Forsökte alt med att stoppa, backa, vända, ri annan väg, gå i serpentiner, forsöka aktivera henne ned på bettet, och hästen galopperade nästan sidlänges. Jag hadde med mig en 12 år gammal tjei som red en fjordhäst, dom kikade förvånat på mitt överstressade sto och fjordhästen fattade säkert noll.. ;)
I alla fall, rätt som det va, i nedförsbacke där det låg is fick märren för sig att spinna runt sig själv och jag åkte duns av. Det va inte så farligt, aj aj min röv typ, och höll i tyglarna medan jag forsökte få fotfäste att kliva upp. Och märren spann runt mig, tappade fotfästet och ramlade på mig.
…aj…
âven här gick det ju bra, hon ramlade så till att axeln inte traff mig, men jag va fruktansvärd stel dan äfter kan man säga!
Vi skled nedöver gångvägen till vi kom till en sväng, där fick hon fotfäste i snön og kom sig på benen. Och där låg jag och kjämpade för att andas. tjeien som red med piper "lever du?" Så jag kraksade fram nåt och fick mig på benen. Stoet va vid det här läget fruktansvärt skamfull som vi säger på norska, hon är ju ingen elak häst, bara inte van vid att lyda nån och nosade bekymrat på mig. Jag kliver upp igjen, och hon går fint i 5 minuter, sen slår det klick igjen och till slut fick jag kliva av och leda henne hem. Jag hadde bristat ett revben enbart, så jag slapp billigt från det kan man säga . Och gissa om hästen va snäll äfter detta? Hon gjorde aldrig om nåt sånt igjen med mig faktisk! Har inga aning varför men så va det!
Alla mina andra avramlingar har varit mer eller mindre eleganta kullabyttar över hästhals, nedöver hästsida och i mudderpölar o dyl ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
har vid ett tillfälle ramlat av och fått hjärnskakning och brutit lillfingret. En annan gång blev jag omkullsparkad av min häst när vi höll på o rida in henne… stod bredvid när en annan satt på henne, ramlade o la mig raklång på marken. Hon trampade mig på armen men bröt aldrig den! Fortfarande märke efter det trots det är ca 15 år sedan!
har också ramlat av o tappat andan x antal ggr. Det är hemskt. En gång tog det riktigt lång tid innan jag fick andan tillbaka. Jösses som jag stönade! Hemskt var det!
Föll av i går för första gången på mga år o det enda som hände var att jag nällade mig. Tur var väl det. Red själv.
usch vilka hemska olyckor…
#1 vi skulle ju liksom bara ut i hagen och så ok vi brukar ju göra så som vi skulle göa men denna gången gick d inte..vi hade inte hjälm och inte väst och bara grimman utan tyglar(grimskaft)

Jag åkte av för ca tre år sedan och fick kraftig hjärnskakning+hjärnblödning ifrån ponnyn jag rider. Hon var konvalcent just då efer en hälta och skrittades bara, skrittade runt på halvlång tygel i ridhuset och hon var jätte uttråkad och fick för sig att det var kul med något och gjorde ett ultra kraftigt bocksprång. Jag åkte i backen, var medvetslös i ca 20min, och fick lite nervkrampor efter det.
Min känslighet för ljus har blivit klart mkt starkare efter det, likaså huvudvärk och lite annat och jag kommer ha kvar ett ärr efter blödningen i hjärnan, vilket väll påverkar hjärnan lite det med…
Är jobbig, men känner att jag måste säga att det ni gjorde var väldigt osäkert och som gjort för skador… Min första tanke var att utsätter man sig för det får man helt enkelt ta lite skador utan att klaga, för man har ju själv valt att sätta sig i den situationen…
gjorde också så förr men hade iallafall grimskaft som tyglar. Dock var det en kompis som gjorde som ni. Hon satte upp på sin häst i hagen, plötsligt sticker resten av hjorden o hennes hängde ju på. ridturen tog slut efter en galopp genom en stor hage över stengärde ner i en nässelbuske.
jag har ofta ridit hästen ut till hagen, dock rider jag alltid med hjälm.. :) och jag brukar ha tränset på utanpå grimman utan nosremmar o dyl men nåt iaf vill jag ha i fall nåt skulle hända
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har klarat mig från allvarligare saker *peppar peppar* men lyckats med mindre saker har jag gjort
- Snubblade i stallgången och bröt båtbenet, svimmade av smärtan, gips i 3 månader. Lyckades även ramla av rakt in i ett hinder och spräckte gipset… Som tur va var de samma dag som jag skulle gipsa om

- Tappat andan antalet gånger
- Blivit sparkad när jag satt till häst så jag fick 3 broddhål i foten/ankeln som det gick ut sprickor i från
- Landat på bröstkorgen och fått en whip-lash skada (troligtvis, läkarna är så tjuriga och vill inte undersöka de trots att det nu gått 5 år och jag är på dom som iglar, endast en som brytt sig och han trodde att de va whip-lash men när jag skulle på återbesök så hade han slutat…)
- Krokiga revben sen en häst klev på mig för länge sen, som tur va bara en shettis, hade ju kunna blivit betydligt värre
- Div blå märken och bitmärken
- *tänker*
I övrigt så har jag en komprition (stavning *hjärnsläpp*) i ryggen efter en skoterolycka, brutet pekfinger efter en fest *tänker* Nä är nog inget mer, inte vad jag kan komma på iaf.

Vad är båtbenet för något?

Sitter i handleden, ett litet ben, det som snowboard-åkare brukar bryta, kallas "snowboard-olcyka"

Usch vad otäcka olyckor ni har varit med om. Jag kanske har haft tur iaf. *ler*
Ett krokigt finger har jag efter att Gobban kastade sig på en åker när vi mötte bussen på landsvägen. Jag fastnade tydligen i tyglarna med ena fingret. Ringfingret som jag har vigselringarna på förstås. Så jag fick förstora dom massor för att överhuvudtaget kunna sätta på mig dom igen.
Sedan har Gejsa trampat mig på ryggen när jag ramlade av henne när hon skenade på grusvägen. Jag råkade hamna under henne på något konstigt sätt. Slog i huvudet och ryggen då förstås. Min jacka fick hål av broddarna hennes. *ler* Men jag fick mest ont i huvudet av smällen. Fick byta hjälm efter det.
jag har vrickat foten en gång…:P rätt lindrigt..

#13 det är det ben i kroppen som är svårast att läka dessutom. sa de till mig när jag bröt båtbenet ivf.
Jag har då skadat höften då jag höll på att rida till en låne häst som stallets ägare inte kunde rida så bra justdå. De sa at hon kunde hoppa så efter ett par ggr dressyr så tänkte jag hoppa. Jag satt verkligen inte kvar.
- Hon hoppade rakt upp i luften
- Sedan gjorde hon världens BOCKSPRÅNG ÖVER HINDRET.
Hon har ingen bra sadel så jag flög ju av. Skadade mig inte då, men när jag hoppade upp igen och testade igen. DÅ skade jag mig -.- Jag landade enbart på höften där jag låg still på ridbanan med henne som snusade mej mig i nacken. Ni undrar kanske vf jag inte skrivit vad hon är för häst. Jo, det är komiskt. Hon är ett litet russ på 1.17cm och 17 år. Det berodde inte bara på det, jag var inte berädd på någonting.
Så är det ett antal ggr då jag inte trillat av utan då min ELAKA men gosiga fjording har prejat in mig i staketet. Det tar verkligen på knäna :) Jag har ju trillat av när han har gjort sina tretti meter upp i luften bocksprång med :)
MVH LINDA THORSSON

#17 Ja precis, det fick jag oxå höra

Inga roliga historier precis,själv har jag inte skadat mig så mycket men en och annan vurpa har man varit med om,när jag var liten och red på ridskola så började hästen jag red på att skena så jag flög rätt in i sargen i ridhuset.Flög in i ett hinder när jag galoperade och inte hade dragit åt sadelgjorden ordentligt och jag skulle inte ens hoppa med hästen men det tyckte nog han =) Åkte av på en tärenghinderbana,den gången var det nära ett träd, är väldigt glad att jag missade det trädet.Sist jag åkte av en häst var nog för ca 10 år sedan då jag och en kompis var ute och red det var första gången som jag red den hästen och vi skulle galoppera och efter ett tag så låg det en stor tall på vägen och min kompis som red före mig frågade om vi skulle hoppa ? -javist svarade jag för den var inte hög.Hästen som jag red på hon hoppade så mjukt och fint över trädet men när hon landade så tyckte hon nog att det var min tur att ta en flygtur för hon satte ner huvudet mellan benen och som ni alla vet så står man i fältsits när man hoppar och ja ni kan ju tänka er vilken fin volt jag gjorde över hästen.Jag mins inte volten över hästen för allt blev svart och jag vaknade upp på marken.Min ena ridstövel låg nåra meter ifrån mig och jag vänder mig om och roppar på min kompis att hon måste stanna för hon hade inte märkt nått.Min axel fick en rejälsmäll så vi fick ta det lungt resten av ridturen.Jag red inte på den hästen nått mer efter det =)
Juste :P kom på lite mer.. Har blivit sparkad av prinsessan Monessa typ 3 ggr, biten av henne 4 ggr och att hon har nafsat lite =P Har ramlat av och tappat luften också. Och blåmärken då :P och halkat typ överallt =P
Har även blivir sparkad när jag och en kompis va ute o red , jag red en stor c-ponny och hon en stor d-ponny. Jag red först och när vi skulle galoppera en gång var min kompis häst (inte våra hästar) skitpigg, och min kompis hade inte tillräckligt korta tyglar och kontroll,k så hennes häst kuta förbi, min blev lite sur och spaka bakut, hennes (som är väldigt sur mot hästar och sparkar. Men ej mot människor) kuta förbi, sparkade- och det träffade på mitt högra ben, på vaden.
Storgrina och så tog vi kortaste vägen hem. Asstort blåmärke isch :P
Så kan det gå =D

Hehe, jag har fått hjärnskakning en gång när jag red… :D

Ja har åkt av 3 ggr… fick hjärnskakning 2 av gångerna.. å lite skrubbsår bara… så ja ha nog haft tur! =)

Fått blåmärken och skrubbsår! =)

Nästan precis när jag jag började rida så trillade jag av och fick jätteont i svanskotan i 2veckor, jag kunde knappt göra nåt. Men det gick över. Inte så allvarligt, men men. Jag hade ingen ridväst då!

oj den sista som skrev här skrev den 5mars 07 x)

Jag åkte av i onsdags, men va inte så farligt.
galopperade på en grusväg och precis när ja kommit förbi hästen framför bockade han rejält, är ju van att han bockar lite smått, men inte så mycket! Åkte av i full galopp, rätt hårt underlag att ramla av på. Men som vanligt är jag seg på att släppa tygeln så släpades med en bit. Skrapade upp ryggen lite och båda knäna, byxorna gick sönder..suck!
Men är glad att han inte trampa på mig iaf! som han gjorde sist.
haha, "styrde ni bara i grimskaft o grimma?"
Jag som red pållen på volten å hoppa t om ett hinder i bara grimma på pållen, ingen sadel elr nåt å styra med :)

Jag har just gjort en likadan tråd tidigare i dag..men den här var bättre!
Jag har blivit sparkad av en unghäst i stallgången, när hästarna bråkade m varandra, oskodd som tur va, så det blev inte äns ett blåmärke på armen. Och sedan fick jag knät ur led när jag små spang nerför ett dike tillbaka till stallet efter att ha släppt hästen i hagen…det gjorde ont, det svullnade upp som bara den och jag fick vara utan ridning och rörelse i tre veckor…ajajaja--knäskålen satt bak i knävecket när jag ramlade så jag fick vrida tillbaka den så jag kunde halta tillbaka till stallet.
Tjejer får lättare knäna ur led. Jag har problem av detta än idag, ca 2 år sedan nu…kan ha ont ibland--- :(
så se er för vart ni går! :)

Halludu:
Oj, då kankse du och kompisen lärt er något iallfall…att inte rida hästen till hagen i bara grimma. Det ka ibland vara smart att överväga situationer men det är lätt att säga i efterhand..kanske ni fått mera "sunt" förnuft eller?
Stackars er iallafall, och hoppas att det läker snabbt så ni blir bra!
allt är bra nu min kompis arm har läkt nästan hon ska börja rida på tisda.Och jag mår finfint lite små förkyldningar..

faktiskt aldrig skadat mig som jag kan minnas

Hade ni ridväst och ridhjälm
Jsut det. Sen har en liten shettis kastat av mig på en stubbe. Jag hade ingen säkerhetsväst då :/

jag har ramlat av och fått hjärnskakning en gång.
när jag rider till hagen så använder jag alltid hjälm och grimskaft som tyglar och det borde alla ha.

VAr med om rodeo med Fontane häromdagen. Trodde det var min sista tid i livet men jag lyckades faktiskt hålla mig kvar och trodde jag gjort det dummaste i hela mitt liv…just att rida på honom…..var nog alldeles för tidigt…jag skäms….trodde han tappat all förtroende för mig, men det visade han mig idag att han inte hade. Kändes skönt. Men jag ska markträna länge till nu men massa olika moment och ha hans FULLA förtroende för mig innan nästa gång jag sitter upp…. Inte bra att göra som jag gjorde….. har ångest

#36# Usch, vad gjorde han. Hoppae upp i luften med alla fyra i luften och slog bakut eller? Då åker man ju i backen direkt. Men tror du att det har med ditt förtroende att göra? Var Fontane inte bara pigg och busig då?

har ramlat av o slått mig ordentligt en gång, fick då en kotförflyttning i ryggraden. :(

Höll på att rida in en unghäst. Efter lite rodeo så klev hon fel och gick ikull och föll på mig. 2 kotförflyttningar i nacken, spräckt mjälte och en trasig rygg… Ryggmärgsoperation -99 men kommer aldrig bli helt återställd..
#17 ja ha hört att man bara kan bryta ett båtben 2gånger sen kan d inte läka ihop mer..sa iaf min storebrors doktor nä han bröt båtbenet.
#28 tänk dej att alla hästar är ute din häst är ivrig med att få komma ut i hagen.du hoppar på inget träns och igen sadel även inget grimskaft.hästen börjar galoppera man kan liksom inte göa så mkt då:)
#29 Jag har också problem med mitt knä hoppar ofta ur led och ja kan oftast dra tillbaka d.har även problem med ryggen:)
#33 ingen hjälm ingen väst:(:)
#36 hatar verkligen rodeo..djur plågeri..kan nån länka den där filmen på youtube den om rodeo å djurplågeri??
hoppas ni inte trillar av mer isf inte slå er för mkt..tack för alla roliga/tråkiga "berättelser" roligt att läsa:D
#40 nej jag vet, men jag berätta bara :P
#42 okaj:D