Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 2618 ggr
Sessan
0

Kan hästar se rakt framåt?

En kaveri till mig sa en gång att hästar inte kan se rakt framåt, stämmer det? Jag vet att de inte kan se sina egna framben men kan de faktiskt inte se rakt framåt? Det hörs ju hemskt.

Faxlin
0

En häst kan se rakt fram men inte på samma sätt som vi gör. De har ett utrymme aldeles framför sig som de inte ser. Om du tänker dig att hästarna ser i vinklar ut från sina ögon så ser de inte där innanför där vinklarna går ihop. Hmm, svårt att förklara. Kanske finns någon som har en bild att visa.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sessan
0

Jo jag förstår hur du menar. Hittade också en bild på det hela.

Jag tyckte också att det inte kan stämma, det sku vara ganska hemskt isf.

Faxlin
0

Vad bra att du hittade en bild på det. Kändes som om det blev lite luddigt när jag skulle försöka förklara det hela. Skrattande

Audiatur et altera pars

Eve
0

Jag har hört att hästar bara ser med ett öga i taget.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Faxlin
0

Det har jag aldrig hört något om. Vart har du hört det?

Audiatur et altera pars

Sessan
0

Det är väl så att hjärnhalvorna inte sammarbetar vad som gäller synen på hästarna. Te.x. på människan så är det ju högra hemisfären som registrerar det vänstra ögat ser o vice versa samt att båda hjärnhalvorna samarbetar med varandra så att båda hjärnhalvorna får ifon. Men te.x. om en häst ser något med högra ögat går infon bara till ena hjärnhalvan och inte den andra.

Det är ju därför en häst som är van att hanteras från ena sidan kan bli rädd av att man te.x. sitter upp på andra sidan av hästen.

Förstår ni hur jag menar? Lite dåligt förklarat kanske.

Stackars mina framtida elever!!

Faxlin
0

Hmm, nej jag fattar inte ändå. Mer förklaring krävs här. hihi

Audiatur et altera pars

Matilda
0

Vi människor har en massa (kommer inte på vad de heter) men vi säger trådar som kopplar samman våra hjärnhalvor. Detta gör att om vi blundar med ett öga och tittar på tex ett träd och sedan blundar med det andra ögat och tittar på samma träd så ser de fortfarande likadant ut för oss.

Hästarna har väldigt få trådar som kopplar samman deras hjärnhalvor. Detta gör att om dom ser tex ett träd då med sitt vänstra öga inte alls är rädd, men när den sedan ser samma träd med sitt högra öga kan vara fullkommligrt livrädd. De blir så eftersom inte en hjärnhalvan kan skicka information till den andra. Därför brukar man säga att hästen har en höger- och en vänsterhalv. För den kan inte registera det den ser från en sida till den andra…

Detta hade de nytta av i det vilda. De kunde se en fara närma sig från höger, men samtidigt hålla koll på att det inte kom någon fara från vänster håll…Man vet ju själv hur omöjligt (iaf för mig) det är att kolla på en sak till vänster och en sak till höger samtidigt.

Vet inte om du förstår bättre nu Åsa, men jag hoppas de ;)

/Matilda

Faxlin
0

Japp, nu står det klart. Tackar. Men det innebär ju ändå inte att hästen ser med ett öga åt gången utan mer att de ser olika saker med de olika ögonen. Eller är jag ute och cyklar igen?

Audiatur et altera pars

Matilda
0

Precis, de ser olika saker med de olika de olika ögonen. De är ju därför man ska tänka på att göra alla saker från båda sidorna. Vet man inte detta, så kanske man tycker hästen är dum eller likande när den helt plötsligt är rädd för en sak på den högra sidan när den inte var det på den vänstar Flört

Sessan
0

Tack matilda! Kunde inte har förklarat det bättre självGlad

Nervtrådar kallas de som binder hjärnhalvorna och överför informationen mellan dem.

Matilda
0

Bara glad att jag för en gångs skull kunde förklara, de brukar inte avra min starka sida Flört

Nervtrådar var de ja, tack!

Faxlin
0

Då var det alltså som jag trodde från början, de ser med båda ögonen samtidigt. Att de inte ser samma sak med båda är ju egentligen en självklarhet.

Audiatur et altera pars

Eve
0

ÅsaF - jag har för mig att jag läste det i en artikel i Min Häst för x antal år sen.. ska se om jag kan hitta den, så ska vi se om jag har missuppfattat..

Eve
0

hm, kan inte hitta det numret.. Men jag har säkerligen missuppfattat

Sessan
0

#15 Det du läst är säkert det som jag o matilda har förklarat lite här.

Eve
0

Oj, läste inte det.. ksa gör adet nu :)

*läser*

aah, ja, det var nog det de menade.. det var ju som sagt x antal år sedan jag läste denna artikel, haha, ungo och dum ^^.. inte för att jag aknske rä så mycket smartare nu, men det hör inte hit *vissel*