Nordsvensk, kallblodstravare..
Sitter som många andra och kollar annonser, inte för att jag vill köpa häst, utan för att det är roligt och jag är nyfiken på vilka som är till salu. :)
Men något som jag alltid stör mig otroligt på, det är att folk inte skiljer på nordsvensk och kallblodstravare. Skulle jag köpa häst skulle jag inte vilja ha en kallblodstravare, men gärna en nordsvensk. Då vore det ju trevligt om annonsörerna lyckades med att skriva ut rätt namn, är ju ändå stor skillnad..
Man får försöka läsa sig till i texten om det är en kallblodstravare, typ att "den är inkörd, men aldrig startad" eller "fungerar inte för trav, för att kunna lista ut vilken ras det är. Hittar man inget i texten får man granska bilderna efter frysmärkning typ.. För det är inte alltid lätt att på bild se om det är en nordsvensk eller kallblodstravare heller..
Nån som märkt samma sak?
Varför skiljer inte folk på de olika raserna?
Är väl ganska länge sedan stamböckerna delades?
Just det du säger har jag inte tänkt så mycket, men det är jufaktiskt stor skillnad på en nordsvensk brukshäst och en kallblodstravare. Stamböckerna delades väl under 60-talet om jag inte är helt fel på det just för att kunna avla på dem som olika raser med olika avelsmål. Så visst är det stor skillnad och folk borde ju vara tydliga med vad de säljer.
Jag har även märkt att folk gärna skriver "kallblod" rent generellt i annonser och missar att delge rasen. Det finns ju många raser inom kallblodshästarna… De skriver typ "fint kallblod till salu" Men även där är det ju stor skillnad på raserna.
Ja, så det är ju mindre lätt att leta i annonser när folk inte skriver ut vad det är de säljer för något..

lite nyfiken på varför du inte vill ha en kallblodstravare? det är ju många gånger lite mer ös i dem än i en vanlig bruksnordis.
undrar hur mycket det skiljer mellan dem egentligen.
man säger ju att ett vanligt varmblod inte är till för ridning, för de är inte avlade för det. men är det likadant med kallblodstravarna?

För mig är båda nordsvenskar och sen lägger man till bruks eller travare efter vad som är. Men använder man bara ordet nordsvensk så har man inte specificerat sig.
Lika fel/rätt om man har bruks- som trav- nordsvensk

fortsättning på #4 då tycker jag det är mer fel när man har varmblodstravare och vänder annonsen så man får känslan av att det är ett svensktvarmblod
#3: Jag vill inte ha mer ös.. Jag tycker om lugna, lata och stabila hästar. :)
Har ingen bra erfarenhetv av kallblodstravare tyvärr.
Och nej, kallblodstravarna är heller inte avlade för ridning. Men de har ju oftast en bättre exteritör till det ändå, lättare för samling och så.
Fast ville inte riktigt att tråden skulle handla om det. :)
Tycker faktiskt det skiljer ganska mycket mellan kallblodstravare och nordsvensk, även om båda är körhästar så är det ju exteritörskillnader, och ofta stora skillnader i psyket. Avlade för olika typ av körning..
#5: Mer fel? På vilket sätt är det mer fel?
Det är ju olika raser de med, mer fel kan det väl inte vara då?
Fast det heter ju inte nordsvensk travare..

#6 det utgår inte ens från samma ras och ofta ser man texter som medvetet döljer att det är en varmblodstravare.
Temperamentet mellan nordsvensk bruks och trav är väldigt lika, bruks är också pigga framåt hästar, däremot så är nordsvensk travare smäckrare oftast
#7: Okej, någon sån annons har jag dock inte sett. Men det står ofta typ "Ridhäst till salu" eller liknande, men då framgår det i alla fall i de annonser jag sett att det är en varmblodstravare.
Fast jag tycker att det är stor skillnad mellan kallblodstravares och nordsvenskars temprament, i alla fall på de jag träffat, kan ju varit tillfälligheter iofs.
Men framförallt är det skillnad på de två raserna om kallblodstravaren är startad och/eller bara travtränad.
Men det har trots allt inte så mycket med saken att göra, det är ändå två olika raser med skillnader, och då bör man ju använda rätt rasnamn så man vet vad det är för någon.
Men bättre är det väl att jämföra skillnaden mellan svenskt varmblod och engelskt fullblod (avlat för galoppträning). Den ena är en ridhäst, vilket den andra också är, men avlad för en helt annat sak inom ridning.
Både nordsvensk och kallblodstravare är körhästar, men den ena är avlad för trav och den andra för brukskörning.
Skulle du inte vilja att det stod engelskt fullblod i annonsen istället för svenskt varmblod? Speciellt om fullblodet är galopptränat..

#8 klart jag vill veta vad jag ringer på men jag har sett massa annonser där varmblodstravare saluförs som svenska- varmblod, tittar man på bilderna ser man både till typ och frysmärkning att det är travare. Men texten avslöjar inget det kan till och med smyga med "bra stam" (men utan namngivna föräldrar så klart)
Jag har ägt bruks- nordsvensk och jobbat travar- nordsvensk och till temperamentet var det ingen skillnad, bruks- nordsvensken var lite piggare. Skulle jag inte avla så skulle jag titta på båda typerna och i pris ligger dom lika OCH det gör inte varmblodiga travaren och svenskt varmblod.

Jag måste bara visa ett exempel på text, vad är detta för ras?
Typ: Stora hästar - Inriktning: Avel - Kön: Sto - Födelseår: 1992
Xxxxxx xxxxxx (Hästens namn) är ett varmblod ridhäst… Hon har haft 5 föl. Hon kan enbart avlas på! Men är ett jätte duktig avels sto… Hon ingen vill ha henne går hon till slakt. Ring xxxx xx xx xx eller xxxx xx xx xx
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att det finns nordsvenskar (bruks) och Nordsvenska travare typ (det kanske inte heter så men det är kanske så?) för kallblods travarna är väll som små nordisar typ(?)
Jag är inte mkt för kallblod i det stora hela. Men om jag skulle få välja ett kallblod hade jag tagit en kallblodstravare för dom är såå mysiga tycker jag. När jag praoa för ett tag sedan var jag i ett stall där jag red 3 olika kallblods travare. Alla var jätte roliga att rida och lätt lärda. Men min favo ras är ändå varmblodstravare med "ridmuskler" såå vackra 
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#9-10: Fast jag tror dig? Det är säkert sant att de skriver ut varmblodstravare som svenska varmblod.
Men då har vi haft olika erfarenheter av kallblodstravare och nordsvenskar.
#11: Jag rättar dig. :)
Finns nordsvenskar och kallblodstravare bara, kallblodstravarna är de enda som används till trav.
#12 Jaha :) Jag visste att det bara fanns "en ras" bland kallblods travarna. Men att dom var avlade från nordsvenskarna typ. :P
Jag håller med dig, har också letat nordsvensk bruks och
ofta är annonserna svåra att tyda vilket det är.
För mig är de som natt och dag, älskar verkligen bruks men skulle inte kunna tänka mig en kallblodstravare, det finns säkert trevliga också men de jag mött har varit alldeles för mkt för mig.
Annars är oftast individen viktigare än rasen för mig.
Har också sett fjordingar som annonseras ut som d-ponnys.
Där skriver man faktiskt rasen tycker jag.
Oavsett ras så bör det framgå redan i annonsen.
#14 Fjordingar behöver ju inte vara d-ponny. Det kan ju vara c-ponny oxå.

Orkar inte läsa hela tråden nu, men måste erkänna att jag trots min position lätt skulle kunna säga fel på det. Min hjärna har inte ställt om sig. Trots att jag föddes 1975… Kallblodstravare eller nordistravare är detsamma för mig, även om jag vet att det är fel med det senare. Samma sak som att om någon säger varmblod så tänker jag travare fast det lika gärna kan vara ett "halvblod". Mao - jag ser det inte som ett stort problem även om jag principiellt anser att allt ska benämnas korrekt.
Om du menar svenskt varmblod så är det inte halvblod

#16 felet bli som TS vill komma till när man mörkar vad det är för häst man säljer/äger, då blir det bökigt för köparen att sortera.
#18: Njaa.. Mörkar är väl snarare att dölja medvetet, och det tror jag inte att någon gör. Finns ju ingen anledning till det, kommer ju ändå fram förr eller senare.
Det jag vill komma fram till är väl snarare att folk skriver ut fel, av ren vana, att de säger nordsvensk åt kallblodstravare. Och då skriver de ut det i annonsen, trots att det blir fel då..
En fråga: Kan man skriva typ travarnordis? ..eller är det helt fel?
#20: Då vet man ju i alla fall vad som menas. :)
Men det är ju fortfarande fel namn, varför inte bara skriva kallblodstravare?
#21 Jag tycker också att man ska skrivar rasen, i det här fallet kallblodstravare. Men travarnordis är kanske ett okej smeknamn :)

#19 När det gäller varmblodstravare då hittar jag många annonser där formuleringen är hårt riktad så att man har svårt att förstå att det är ett varmblod och det är att mörka.

#17 Den svenska varmblodiga hästen benämndes halvblod i vardagsmun när jag växte upp, och gör det väl fortfarande i mångt och mycket. Det första jag tänker på när jag hör ordet "varmblod" är dock travare av varmblodstyp.
En kallblodstravare är såklart ngt helt annat än en bruksnordis, och jag förstår att det är irriterande men tyvärr tror jag att många har väldigt dålig koll på detta.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hihi, ja har inte läst alla svar här så vet inte om någon nämt detta tidigare Men iaf XD ja har en Nordsvenskbruks som är Gryyymt het, och är verkligen inte som en Nordsvensk "ska" vara! finns olika individer även på bruks sidan om man säger XD finns dom härr lata lite smått tråkiga nordisarna som lunkar på där i skogen! sen så har man då min hahaha , som hoppar och far och älskar att springa fort med mkt ös:P tävlar honom även i hoppning vilket han tycker är superkul, har hoppat han som högst enstaka hinder på 110 :D allt för mig ha det gött :D
Nu råkade det bli en kallblodstravare för mig i slutändan ändå.. Saker blir inte alltid som man trott. :)
Fast han är iofs rejält grov och oftast lugn och stabil i psyket.. Men det stod iaf kallblodstravare i annonsen. :)
nu är det iof längesen jag letade häst, och det lär nog dröja länge tills jag kommer leta, men ibland kikar man ju.
men i vilket fall, jag håller med dig att det är fruktansvärt störande när man inte skiljer kallblodstravaren från den nordsvenska bruksen.
speciellt när det är en bruks man är ute efter…
kul med nya hästen, hoppas ni kommer trivas :)
#27: Eller om man är ute efter en travare och far iväg och ser att det visst var en nordsvensk, inte riktigt lika dugliga för trav.. :)
Vi trivs, haft honom sedan juli förra året. :)
men precis, för hur svårt kan det egentligen vara att skriva rätt?
det borde väl ligga i allas intresse tycker man ju..
haha, bra av mig att kolla datum på tråden! ;)