vad göra åt geggig sjukhage?
Tänkte bara höra om någon hade något bra tips vad man kan göra åt den geggiga sjukhagen nu när de håller på att smälta.. har en häst som ska stå där ett antal veckor till å är ute minst 12 timmar per dag.. är lite rädd att hans hovar ska bli väldigt svampiga osv när de är gegg överallt..
kan jag lägga ut spån eller så?
nån som har något tips på vad jag kan göra åt de?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Beror på vilka resurser du har, du kan ju gräva bort matjordslagret och lägga sand istället eller gräva en "vallgrav" runt hagen så vattnet rinner bort fortare. Om du bara lägger i spån eller annat så kommer det bara att trampas ner i leran. Det finns nog tyvärr inga lätta sätt.
Skynda långsamt så går det fortare.
jag öser bort den "lösa" geggan iallafall å har försökt göra ett spår så att de rinner undan.. men lär väl få göra så varje dag då under de lösa lagret så är de ju ny is som smälter å de b lir blött igen:/ jobbigt de där när dom är tvugna att stå i de..
Jag säger som Linnea, det beror helt på hur mycket pengar du kan lägga ner på det. Det bästa är ju att dränera hagen, tänk dig ungefär som en uteridbana med olika lager (vet dock inte vad man ska ha i de olika lagrena).
Vi har som fyrkantiga trälådor med någon form av matta underst och sen sand i, funkar bättre än leriga sjukhagar.
hmm okej..
På denna bilden ser du "lådorna". Vi har den i hagingångarna där det annars blir som lerigast. De kan ju göras i andra storlekar och en sjukhage är ju inte så stor.. Vi har nån form av skydds/dräneringsmatta under, sen är det sand i lådorna. Det är alltså bara som stora träramar, och matten är som botten. Funkar toppen!
#5 Gud vad smart! Då försviner det ju inte (så mycket i.af) med tiden!!!
Hakuna matata!
#6, nej, det håller jättebra och är ju lätt att fylla på om det behövs. Det brukar ju vara just hagöppningen eller små hagar som blir lerigast, och har man inte råd att dränera ordentligt från grunden så är det en väldigt bra och ekonomisk lösning.