(S) Halmpellets
Svensk Halmpellets säljes, 13kg säckar.
Det nya dammfria boxunderlaget, enkel och lätt hantering, en snabbmockad box, bidrar till en fräsh stallmiljö då de inte far runt på samma sätt som spån och halm.
Dessutom är det prisvärt och ekonomiskt, spara pengar och tid!
Har en hel pall till övers, onödigt att den står så tänkte sälja billigare till den som nu vill testa och komma lite billigare undan.
50kr/säcken! Passa på! Billigare kan ni inte få det,
Ordinarie pris i butik + 69kr.
Finns att hämta 5 mil söder om stockholm i Sorunda/Nynäshamn.
073-9675877

Jag har hört att de ska vara hårt, som vanlig pellets man ger hästarna. Upplever du de som hårt och hur trivs dina hästar?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
#1 Det är som vanlig pellets i säckarna, när man gör i ordning en stor box lägger man in 7-8 påsar pellets och sen vattnar man lätt på det, vattenkanna eller dusch slang, kallt eller varmt vatten spelar ingen roll. Pelletsen sväller upp och blir som jättefint strö. Tjock och fluffig bädd.
Det är väldigt drygt 1näve/1dl pellets sväller upp och fyller ut en hel pepparkaksburk.
De hästar vi har och haft på halmpellets har gått jätte bra med, superlättmockat, alltid fräsht, luktar ingenting. Och så är det ruskigt ekonoiskt! Vi köpte hem massor, och nu har vi en hel pall i övers.
Jag rekomenderar det starkt.
Se bilden så blir det när det svällt, katten gillar de också. ;)

#2 Vilken mysig bild på katten. Då har jag fått fel information om de ströt, vart väldigt intressant istället! Jag ska överväga de där men tyvärr är de lite för långt att köpa ditt.
Sandra
Jag har sett sånt strö på riktigt, Flyinge hade väl det på prov om jag inte minns helt fel. Jag tycker det låter som ett toppenalternativ.

Billigt! Själv betalar jag 70 kr för en 10 kg säck halmpellets.
Har tyvärr inte bil så kan inte komma förbi och köpa
kissmekate.blogg.se
#5 Jag var osäker till en början, vi har alltid haft spån i alla år. Förra året testade jag torv, men de är jobbigt när de fryser på vintern och så lägger det sig i stallet.
Sen öppnade de en liten butik här i min lilla stad ute på landet och då slog vi till. Fick det hemkört och allt, jag tyckte att det var så bra så köpte hem en hel pall till. Dock visade det sig vara mycket drygare än spån och kan ej återlämna eller reklamera pallen då de har fullt på sitt lager.
Men 50kr/säcken för den som vill köpa billigare påfyllning eller den som vill prova på.

är de så dyrt? På deras sida så ska dom ta 52 kr för 13 kg påsar, då försvinner ju grejen med att de va billigare än spån känner jag.
Sandra
#5 det ovan skrivna var menat till #4
Tänk att priset skiljer så! Men här finns det iaf för 50kr/säcken 13kg, den som vill kan komma förbi och köpa. Pellestsäckarna har legat inne hela vintern är hela som nya.
kan varmt rekomendera halmpelletsen! det är en stor del av lösningen till min hästs hovproblem(!) (det och två otroligt bra hovslagare)
Wilma hade någon bakteriesjukdom i hovarna som vägrade ge med sig. vi hade henne på torv när det bröt ut och enligt den första av hovslagarna kan det ha varit en av orsakerna till problemet. Torv är fuktigt och bakterierna trivs bra där medans halm och spånpellets är torrt…
halmen är nästan luktfri, så länge man tar bort ALLT kiss. den fungerar lite som kattsand. Den drar åt sig och suger upp urinet väldigt bra så det klumpar sig istället för att sprida ut sig som i vanligt sågspån. det dammar dessutom inte särskillt mycket. mer ä torv men betydligt mindre än spån och spånpellets
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Skulle vara kul att prova.
Någon som vet vad man kan köpa det om man bor strax norr om Göteborg?
#10 jag (eller rättare sagt min mamma) köper hos Fjärås lantmanna strax söder om Kungsbacka. brukar passa på att köpa in ett rejält lager när de rear ut för 50 kr säcken =) de gör det hyffsat ofta =)
// Alexandra
Jag har mycket erfaren het av de de är visan hästar som fott hästar att få mer galor och även att hästar står och äter de konstant. Ser fruktansvärt grisit ut. När hästen kissat mycket ser de ut som blod på många då de börjar ruttna efter ett tag. Och när hästen skitigt så ser man inte vad som är skit och inte när den bajsat och spridigt de. Och när man kommer in i en box ser de bara ut som att hästarna står i gammalt majs och kiss de blandat runt och blivigt de ståt på.
Och har man en häst som kissar lite så sägs de att de inte ska damma tvärt om allt blit till pullver och är gätte damigt. Och inte drygt om man har en kiss häst. Sen ska man inte vattna de vad jag vet . Inte de man köper från Rs i alla fall
#12 min häst kissar inte alls mycke men det är inte dammigt alls =) sen har vi hästar som är rejäla grisar och två av dessa har dessutom problem med magen och bajsar ofta löst (nu är det bara min häst som har just halmpellets, resten har spånpellets men det är snarlikt) boxarna är otroligt mycket fräschare nu och mer lättmockade än innan när vi hade torv. vi har också en dammallergisk häst som står på spånpellets sedan två månader tillbaka och hans hosta har inte kommit tillbaka =)
// Alexandra
#14 där har vi väldigt olika åsikter =) vissa dagar (när vi fortfarande hade torv) kune jag knabbt mocka en box uta att gå utomhus och andas emellan. det problemet är borta nu =) nu blir jag inte tjock i halsen längre =) sen så skrev du (?) at hästarna äter det. ja i början eller om man fodrar med pellets så kan de missta ströet som mat. men om man vattnar det i en skottkärra innan man sprider det i boxen så hinner det svälla och man kan lätt sprida ut det =)
// Alexandra
Låter som man bör vattna det innan, så det inte sväller i magen.
#16 man ska absolut vattna(!) annars kan man inte ha sönder det =)
// Alexandra
#17 Låter bra ska testa detta.
#19 man ska definitivt säga sin åsikt =) sen att man kan ändra sig det är en annan sak. =) för vissa fungerar torv, för andra halm och för andra pellets =)
// Alexandra

Haha, herregud säger jag bara, i mina boxar kommer det aldrig ligga halmpellets, såvida jag inte vaknar en dag och vill bli ruinerad. Jag kan INTE förstå att folk tycker det är ekonomiskt! :O Ridskolan jag jobbade på innan hade halmpellets, och det gick åt mängder med säckar! Fick ha Brimad uppstallad där, jag fick strö minst 5 säckar i veckan för att hålla c:a 1 dm tjockt lager=350 kr, och han är inte en grisig häst på något sätt, medans jag med spån här hemma har
1-1½ tjockt lager och använder en bal i veckan=75 kr! Och då mockar jag ändå på samma sätt i båda underlagen..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#21 kan ju vara olika kvalitét och märke? =) sen så är det ju inte mycket att lägga in en spånbal i veckan =) du har nog turen att ha en renlig häst =)
// Alexandra
Tack för allas olika åsikter, nu är detta en annons och inte en tråd för diskution dock.
Halmpellets är det bästa jag testat på, jag har ett ardennersto som kissar floder, trampar runt med sina 1300kg och ligger ner väldigt ofta.
Halmpelletsen funkar som kattsand och suger upp kisset nere i botten på engång, i den jag har syns det ej att hon kissat. Hon kan sedan lägga sig ner utan att åka ner i som tex kissigt spån.
Jag har haft henne i 8år, och aldrig vart så nöjd med mockning och skötsel av box som jag är nu.
Till er i Stockholmstrakterna som nu står på halmpellets eller som väldigt gära vill testa på.
Här finns det Dammfritt, Svensktillverkat halmpellets för 50kr/säken (ord pris 69kr) Finns att hämta 5mil söder om Stockholm.
Nu hoppas jag vi kan låta denna tråd återgå till sitt syfte som annons, och så får vi se om jag blir av med mitt jättelager =) Så någon annan hästägare kan spara pengar och tid!
Tusen tack
Camilla

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Funderar lite på halmpellets, men du har inte vägarna förbi stockholm eller? Annars har jag ej möjlighet tyvärr ..
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Tyvärr, har ingen möjlighet att ta in påsarna till stockholm. Finns ett par intresserade som ringt på det nu så förhoppningsvis kommer de iväg =)
Av ren nyfikenhet:
Är det begränsad hållbarhet på halmpellets eftersom du måste sälja dom? (Annars behövs dom väl igen till hösten?)
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Nyfiken får man gärna vara! Vi har massor, förstod inte riktigt att det var så drygt och köpte hem. Sen så är mitt sto ev dräktigt (uldtraljudet visade inget föl med magen växer och juverna likaså, + uppehåll i brunst 7månader nu.) Så jag har bytt till torvbädd med spån ovanpå då jag inte har någon erfarenhet av fölning på halmpellets.)
Så jag har alltså bytt för tillfället och så får jag se hur jag gör tills nästa höst. + att en kvinna i stallet precis fött barn och lämnat sin häst på foder så hon har massor till övers. Vi drunknar helt enkelt i halmpellets =) så istället för att låta det stå till ingen nytta tänkte vi att det säkert finns någon där ute som redan har halmpellets och som gärna köper mer för billig peng, eller någon som vill testa på lite och köpa billigt.
Men nu har en del blivit bokat, så det är ju bara bra för alla de som vill ha det =)