sur.
jag är lite sur nu.
skulle ut och markträna Jango idag, först kom två timmerbilar, och av erfarenhet är vi inte kompisar med dom, så vi väntade tills dom försvunnit ner i skogen, sen gick vi.
hon började som vanligt tjafsa på samma ställe som hon alltid gör, men jag fick henne att lyssna på mig, och vi gick hemåt igen, eftersom jag fick för mig att timmerbilarna var påväg tillbaka ;P
när vi var påväg hem stannade vi på en stor ladugårdsplan som vi brukar göra diverse övningar på, hon gick kalasbra ! följde varje steg jag tog gjorde precis vad jag gjorde.
Sen. sen lägger hon öronen tvärt bakåt, och börjar lixom gå bakom mig istället för jämte mig där jag vill ha henne, och slänger huvudet över mitt. och ett tu tre biter hon mig i armen !
jädrans ! skitsur blev jag och gick iväg med älgakliv hem. hon fortfarande med öronen slickade bakåt och herregud som jag stövlade på. sen stog jag och surade i stallet en stund, sen borstade jag av henne samtidigt som jag försökte förklara för henne att man inte ska bitas. sen släppte jag ut henne.
problemet är att sista gångerna vi har varit ute och försökt markträna lite, så slutar det såhär, fast hon har aldrig bitit mig.
men hon lixom tröttnar efter ett tag och lägger öronen bakåt…
vad ska jag göra ? eller är det rentav jag som gör fel ?
vi lekte ju bara följa john…..
En unghäst gissar jag? Tyvärr är jag inte direkt erfaren med detta ;)
Men, en gissning.. va med att avleda om du märker att nu händer det nåt? inte om jag vet huruvida du redan provat sådan eller inte, men.. ja?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
hon är 8, beter sig som 3 för det mesta..;)
hur menar du med avleda ? 
Altså, när du ser signalen på att hon lessnar, få henne tänka på nåt annat, stoppa, kanske gjöra nåt du vet hon tycker är hur trevligt som helst? låt oss säga hon tycker att kratsa mellan öronen är nåt hon gjör vad som helst för att få, bara för att ta ett exempel, om du då ser hon börjar visa kropps-signal på att nu snart kommer öronen bakåt, stoppa och kratsa mellan öron direkt innan hon hinner lägga dom bakåt?
eller om hon älskar att trava? när man ser hon börjar lässna, springa fram lite så hon får trava? Bara leda hennes tanker bort från att hon egentligen skall va sur? :) JAg vet inte om du hänger med på vad jag forsöker förklar,a jag är ovanligt klumsig med mina ord i dag… :)
nuu förstår jag vad du menar :)
ja, det är ett bra tips, det ska jag prova, måste bara komma på nått hon tycker speciellt mycket om…..:)
morötter och äplen kanske? 
Eller kanske det hjälper bara att be om att gjöra nåt annat enn man gjör just NU räcker? tex om man skrittar, att brått trava några sted, kanske hon inte hinner ha tråkigt?

#0hur mkt varierar du din markträning? Vad gör du för olika moment?
vet inte om jag skulle våga springa med henne, haha, risken är att hon skulle springa åt ett håll och jag åt ett annat…;)
äpplen gillar hon ju, så lite godis kanske skulle funka..
Pim, vi är rätt dåliga i att variera oss, eller jag är dålig, är inte så himla bra på det för huvudtaget, men vi brukar mest gå en runda och det jag vill är att hon ska följa mig, att hon ska stanna när jag stannar, och gå när jag säger åt henne att gå, vi brukar leka följa john också. gå i massa cirklar och sånt..
har ni något tips på nån övning som ni kanske brukar göra ?
Tjah, böja och stretcha med kanske? Stanna, och sen stretcha halsen till ena sidan med att hon får äta en äppelbit från där skänkel brukar ligga och sen från hand man håller inntill bringan och mellan framben kanske?
kanske öva trick med?
Kliva över stockar kanske, gå smala stigar i skog och gå "slalom" mellan träd?
*forsöker få i gong fantasien*

#8 jag pma dig
aah, du är smart du Rita :)
nu fick jag massa tips ju. ska prova dom…imorron !
och hoppas bara att timmerbilarna håller sig borta…
Pim, OK :)
tack bubbel ;) skall forsöka ta reda på om min fantasi hostar fram fler tips, i så fall säger jag till..
Kanske att variera med att få lite munngott gjör henne sötare i sinnet med ? 

Jag tror att hästen inte gillar att du tar kommandot. Han kanske är van att få bestämma. Då blev han arg och bet dig när du inte brydde dig om att han hade bak öronen. Det är bara att kämpa på med att jobba med honom.
hon gejsa ;) det är ett sto, och hon visar verkligen sin kvinnliga sida. herregud. haha.
Nä, hon är inte van att bestämma, sandra har överhanden helt klart. vet faktiskt inte varför, och inte sandra heller. hon tjuvbet tydligen när hon var liten, men det hade hon fått ur henne…
men vi ska leka lite imorron, får se om det kanske går bättre. :)

Jag måste bara fråga, har aldrig gjort någon sån här markträning, men det verkar jätteroligt!
Har ni hästarna lösa när ni gör det? Som att gå slalom i skogen tex? Eller är det grimma och grimskaft som gäller? Skulle ju gärna vilja att min häst följer efter mig i alla situationer. Han gör det alltid på volten och skulle förmodligen göra detsamma om vi gick någon annanstans. Men om det skulle dyka upp något som skrämmer honom så har jag ju ingen häst kvar längre. Då är han tillbaka i stallet på nolltid…
Hur tränar man bort sånt förresten? Det är lite pinsamt att ha en lösspringande häst som rusar över gångvägar och bilvägar när man ramlat av. Brukar försöka att inte rida på ställen där det blir alldeles för mycket hus runtomkring ifall han skulle springa hem ensam, men det blir ganska tråkiga vägar kvar.. Har försökt att hålla kvar tygeln när jag åker av, men det har aldrig lyckats. Och att sitta kvar verkar inte riktigt vara min grej heller ;)
Kanske är ordentlig markträning som gäller. Men när det väl dyker upp nåt plötsligt läskigt och jag åker av så lyssnar han inte på nånting, springer bara med stallet som enda mål.

#0 glömt fråga varför vill du ha hästen bredvid dig istället för bakom?
jag har henne inte lös, repgrimma oh grimskaft och har henne vid sidan bakom mig, så hennes huvud är ungefär vid min axel, jag vill inte ha henne bakom mig om det skulle hända nånting så hon springer över mig.
jag tycker det är rätt skönt att hon springer hem om nått skulle hända. då slipper man leta häst, men å andra sidan rider ju jag nästan mitt i skogen där finns varken många hus eller bilar…

#17# Jag är likadan. Vill helst ha dom lite snett bakom mig. Inte helt bakom mig ifall dom blir rädda för något. Har en gång blivit påsprungen när hästen gick så. Och jag höll då på att slå huvudet i en sten. Jag var bara några cm ifrån den när jag ramlade. Så nej, inte helt bakom för min egna säkerhet skull.

#17# Jag är likadan. Vill helst ha dom lite snett bakom mig. Inte helt bakom mig ifall dom blir rädda för något. Har en gång blivit påsprungen när hästen gick så. Och jag höll då på att slå huvudet i en sten. Jag var bara några cm ifrån den när jag ramlade. Så nej, inte helt bakom för min egna säkerhet skull.
pim, du fick ju svaret inbakat där i #17, men jag känner mig inte trygg med att ha henne gåendes bakom mig, jag vill ha lite koll på vart hon är också.