Isfritt vatten
Börjar bli jobbigt nu att behöva byta vatten för att det fryser.
Hur gör ni med vatten i hagarna?
Jag har mitt sto i utebox och där fryser vattnet också,
hur kan man göra för att få det att inte frysa?
/Linnea, måste liva upp lite här :P

Jag har ett stort badkar i hagen som jag fyller med vatten. Inget problem där, man slår hål på isen på morgonen och plockar bort det som frysit. Håller sig temperaturen på bara ett par minus räcker det fint att fylla på med hettvatten på kvällen när hästarna tas in så håller sig badkaret bra.
När det drar iväg och blir riktigt kallt så samlar isen sig på kanterna och botten tyvärr. Så då ser vi till att elda under badkaret med värmeloggs i en korg vi gjort. På det sättet så har det brunnit ut på morgonen när hästarna ska ut och isen har tinat. Men vattnet är fortfarande så kallt att hästarna uppskattar det. På det sättet har vi löst det under två vintrar nu. Men jag ska testa en ny anordning till nästa vinter antagligen. Hittade i en katalog en plastfilm som man kan klistra på ytor som innehåller värmeslingor. Tänkte testa att klistra ett par sådana under och runt badkaret. Sedan kan man välja att hålla det frysfritt med el. Men som sagt var det är bara på funderingsstadiet ännu.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vi häller varmvatten, det fryser inte lika lätt

Det går inte att hålla vattnet isfritt om du inte har en doppvärmare. Vi får byta hinkar ca 2-3 ggr om dagen för att dom ska kunna ha något att dricka hela dagen.

Någon tipsade ju om olja i vattnet och nu har jag prövat och faktist det e ett hett tips/Linda
Vad är en doppvärmare?

#4 vad andvänder du för sorts olja??
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Extra giftil blyfri

Skojja bara vanlig matolja

Det finns ju någon sort som dom kallar för doppvärmare som man kan ha i vattnet för hästar. Fråga mig inte var man köper det. Men dyrt var det i af har jag förmig. Sedan finns det doppvärmare som man har i akvarium för att vattnet inte ska bli för kallt också.

#8 ungefär hur mycket tror du det behövs till ett badkar.
#9 jag köpte mitt beg på en onämnbar auktion, har för mig det kostade ett par hundra, principen är den samma som till ett akvarium.

Fungerar det bra då? Är det ett helt badkar du har den i?

Ja det funkar bra, men det är inget badkar utan en gammal hydrofortank som vi har delat och sen målat med giftfri rostskyddsfärg.

Ett par dl i en murar hink har vi

Ok. Mina går ju inte på lösdrift men hade jag haft dom på det så hade jag nog skaffat mig en sådan själv. Nu byter jag hinkar i stället flera ggr per dag.
Så det är som en såndäran… vad heter de nu på svenska. Lämmitin är det på finska iaf. Sån borde man ju skaffa! Om man satsar på en så har man mycket mindre vettenbärande att slippa. Jag måste höra mig för var man kan få en doppvärmare!

Vad jag vet kostar den flera tusenlappar iaf.
Oj! Vid närmare eftertanke klarar jag mig utan
Kanske sen i framtiden när jag har mera pengar. *harkel*

finns ju på blocket i skåne tunnor med inbyggda värmeslingor.. 1500 ca kostar dom!
Känns det värt att lägga 1500 spänn på en hink som hästarna på ett eller annat sätt, förr eller senare, KOMMER ha sönder? :P Nej, jag tycker Lindas idé (eller vem det nu var från början) som har olja i vattnet, smidigt och billigt… Passar mej perfekt :D

sant sant men det var bara ett tips! :)
linda! hur mycket olija snakar vi om, till en 10 liters hink eller nåt? kan sdom itne få överdos av olja eller nåt?

Där jag rider (Neywaz stall) där har dom uppvärmda badkar.
Det är värmeslingor på badkarets utsida, sen är karet isolerat med någon typ av skumplast (frigolit fungerar säkert) och inbyggt i en trälåda…..s-k-i-t smart tycker jag….
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Vi använer Thermo bar :) Helt kanon alltså!

#23 Ja visst är dom super. Men ack så mycket pengar som drar iväg. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars