Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1707 ggr
Valkyrie
0

Problem med klippning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Klippte min ponny i oktober och nu för för 1 ½ vecka sedan igen.
Första klippningen växte ut väldigt fort ..
Tills nu såg jag knappt skillnaden mellan de oklippta och klippta ..

Hon är en häst som nästan måste vara klippt, annars svettas hon bedrövligt mycket och går knappt att rida.
Hon blir väldigt blöt och tappar orken direkt, inge roligt då jag är ute och tävlar mycket också.

Nu har pälsen redan börjat växa ganska fort, hon har ett tunt innetäcke och ett 100 grammare, bor i stockholm.

Hur kan jag få pälsen att fortsätta vara kort?
Den får inte växa ut för fort, då är allting förstört känns det som ..
Hur kan jag försöka få pälsen att vara kort?

Även då jag täckt henne bra redan förra året växte den dundersnabbt ..

Tips??

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
0

Är hon van att gå utan/med tunt täcke kan det ta långtid innan hon börjar sätta kort päls, samma med hästar som är vanan att gå med täcke, kan ta lång tid innan dem sätter tillräckligt med päls. Är hon även för kall, tex om hon är klippt på halsen utan halstäcke kan hon börja sätta päls som hon är van för att värma sig ;)

Tänk även på att många hästar börjar få sommar päls nu och som jag fattat det har du inte haft henne så länge så då kanske du har svårt att avgöra vad soim är vinter och sommar päls, och sommar pälsen måste du vara rädd om ;)

Valkyrie
0

Tack :)
Ska nog sätta halsen på henne nu också då :)
Byter täcke imorgon ;)

Rest in peace Valkyrie!

viktoria91
0

Tycker pälsen på din häst växer långsamt om du klippte den i oktober och den nu var jämnlång med det andra.

När min varit klippt har nästan allt växt ut på en månad så hon klipptes en gång i månaden. ;)

Zaphix
0

Sommarpälsen är väl inte så tät och varm?

Istället för att slänga på täcken för att inte pälsen ska växa är det väl enklare att klippa oftare om man nu vill ha hästen klippt jämt. Tar ju inte så lång tid att klippa en häst, ser inte varför man ska trassla med täcken och sånt för att slippa klippa så ofta..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0

Hästens päls växer varken mer eller mindre med täcke på. Det som styr är ljuset. Om man vill att hästen ska låta bli att sätta päls är bästa sättet att ha lampan tänd i stallet länge på kvällarna.

Dessutom förstår jag inte varför du inte klipper hästen oftare istället för att lägga på en massa täcken så tidigt på sensommaren/hösten.

Det måste vara enklare både för dig och hästen.

Valkyrie
0

3# Den hade växt ut tidigare än så, så nu när jag klippte var det nästan som pälsen innan 1 klippningen fast mer och tjockare päls.
Jag har inte haft möjligheten att klippa henne innan nu, och det är jätteviktigt att jag gör det, eftersom hon annars knappt gå att ridas ..

4,5# Jag vill bara inte att pälsen blir för lång ..
Jag tänker inte klippa en gång igen, nu när sommaren snart kommer och också samtidigt så har jag ingen möjlighet till det.

Jag har i alla fall lärt mig att om hästen är varm och inte fryser så ägnar den ju sig inte att öka på pälsen, men om jag hade släppt ut henne naken kommer hon frysa och lägga på tjockare päls.

Massa täcken? jag har bara 2 st tunna ..

Rest in peace Valkyrie!

Tusen
0

#6 När jag skrev "massa täcken" menade jag rent generellt inte dig speciellt.Glad Sen menade jag inte heller att du skulle klippa mer nu, uten tudugare i vinter.

Men då förstår jag vad du är ute efter. Då tycker jag ändå att du ska försöka med att du låter lampan i stallet lysa längre under den mörka delen av året/dygnet så kommer du att märka att pälsen växer sämre. Men även det gäller under nästa vinter. Just nu tror jag inte att pälsen kommer att bli tjocker och längre. Sommarpälsen kommer ju snart och då växer inte vinterpälsen längre.

Valkyrie
0

7# Nä jag kom på det :P Stallet är tänt till ca 21.30 vanligtvis och mer går nog tyvärr inte. Nu när pälse växer fort, då kommer det inte bli så lurvigt väl? utan mer normalpäls? Hon har björnpäls nämligen :(

Rest in peace Valkyrie!

Tusen
0

#8 Jag känner ju inte din häst men normalt brukar inte vintepälsen växa nämvärt då ljuset återvänder. Så om det inte är något ovanligt med din hästs pälssättning så borde det vara sommarpälsen som börjar växa ut på den. Och sommarpälsen brukar inte vara så lurvig.

Valkyrie
0

okej tack :)

Rest in peace Valkyrie!