Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 10110 ggr
stallostby
1

Dax för avlivning?

Vet ni hur man går till väga när det är dax att ta det hemska beslutet?

I mitt fall gäller det att få en utdömd häst, vilket inte borde vara några problem. Har en 19 år gammal arab som börjat vingla med bakkärran. Veterinär har kollat men vet inget fel. Nästa steg är dyr röntgen och undersökningar. Kanske inget alternativ på gammal häst..  När/hur dömer vet ut hästen? kommer de hem, får man intyg till försäkringsbolaget?

Sen? ringer man sanitetsslakt eller vad?? Vet det finns de som åker hem och avlivar tar med sig kroppen men finns där andra alternativ?? pris?

imsuchadiva
0

19 år är verkligen ingenting för en arab. Tycker verkligen att du ska lägga ner en ordentlign undersökning på din häst.

Rafflan
1

19 år känns inte så gammalt :/

[Juniette]
0

Om du vill få hästen utdömd måste du ju genomföra en undersökning av hästen. Vet skriver ju inte ut ett intyg så du kan få ut försäkringspengar om den inte är utredd. Annars om du inte vill utreda den så kan du ju avliva den ändå men då har du inga försäkringspengar att hämta.

stallostby
0

Ja han är verkligen en kär vän, egen nappad uppfödning. Men snubblig, mager lite raggig har han varit länge, så det kanske är något underliggande fel. Har inte ridit honom på jättelänge, en tur i höstas och då kändes han inte fräsch, troligen fångkänning. Så jag vet inte…kanske dax ändå att ta bort honom. Tyvärr väger ändrade familjeförhållande också in…

stallostby
0

Har inte mkt försäkringspengar att hämta (8000kr) men de behöver jag ju till destruktionen. Vad jag har läst så är det lätt att få hästen utdömd  för dessa symtom spec. med tanke på ålder. (tycker inte han är särskilt gammal men han ser lite tagen ut)

imsuchadiva
1

#4 ev fång och du har inte kollat upp honom för de?

[Juniette]
1

Ok men om du väljer slakteri får du ju ingen kostnad utan lite betalt för köttet.

[penelopa]
0

snubblig mager och raggig har han varit länge!
varför inte kolla upp det tidigare.man kan ju inte bara låta en häst gå och vara mager utan att kolla tänderna mm

Zahara
0

Vill du ha honom utdömd måste du nog tyvärr göra en röntgen på honom, men ring en veterinär, gärna på en klinik i närheten och prata med han/hon kanske det kan räcka att den kommer ut och tittar på din pålle och klämmer lite och tittar på tidigare historia. Ang avlivning finns det många olika spruta, bultpistol, hemma på klinik sälja tillslakt som hämtar på gård eller själv köra till slakteri alla med olika pris, sälja till slakt e billigast då du får tillbaka en del pengar för köttet själv tänker jag ansöka om att få begrava min hemma på gård och köra med bultpistol. googla runt lite så kan du hitta mycket information!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Elshira
0

Vi hade också en arab som började vingla av okänd anledning, eller han kunde "tappa" bakdelen helt plötsligt bara.

Det visade sig senare att det troligen var blodmask som hade varit orsaken.

Det kanske är värt att titta upp? Jag vet dock inte om det går att behandla så att hästen återfår sina nerver osv ordentligt. Bara en tanke…

Vad det gäller hur man går till väga med att döma ut hästen vet jag dock inte, mer än att det givetvis måste "bevisas".

Hakuna matata!

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Han har inga fångsymtom nu.

#10 Ok, avmaska gjorde jag direkt i förebyggande men det kanske inte hjälper..

#8  Magerlagd har han varit i nitton år, sedan han blev nappad med konstmjölk och fick mjölkallergi och tappade pälsen.

Sedan har han fått en kraftig spark på hasen som ettåring och haft patellahakningar sedan ung. Han alltid varit klen i muskulaturen men heller aldrig tränad utan skogriden.

Äter upp allt han får, får mkt extra. Har aldrig varit fet och lämnar höet när det blir för mkt! Senaste åren så lägger han till med vinterpäls när sommarnätterna blir kyliga i juli typ.. men visst skulle jag noterat vingligheten tidigare samt hans håglöshet, men han är ungefär som vanligt för övrigt. Gnäggar när maten kommer och glad. Han är allt annat än misskött! missunnat ja.

imsuchadiva
0

Tog du ut veterinär när han hade fång symtom?

kaka1234567
0

Om han är mager hade jag gätt lusarn om ett djur har matlust brukar man säga att de har orken att leva. sen har äldre hästar mycket svårt att hålla värme och all energi går åt att hålla värmen så jag skulle sat på ett fleece och ät rägn täcke. Sen är han arab och de brukar inte få säskilt bra vinterpäls så de är dubbelt en arab och en äldre herre. Så hade provat med täcke och mat utihagen för värmens syselsätningens skull. Min kompis hade en äldre arab häst va seg orkade inte men åt som vanligt. Va tun

Hon sate på ett fleece och räng täcke som vinsdkyd och mer hö och lucarn blev han i fint hull och mycket piggare

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

stallostby
0

Nej varför det? En shettishingst fick akut fång, så jag ringde privat vet. som skrev ut butta. Sedan märkte jag att alla hästar här hade mer elller mindre symptom, till och min gamle arab som aldrig varit känsligt mot något. De fick avstå en del grönt. Men han behandlades inte utan fick gå i rasthagen och ingen mer ridning.

Veterinären gör inget mer än konstaterar det jag redan vet. Det kostar minst 1500 kr för ingenting. Ringer min privata vet för medicin istället såklart så språkar vi först…

Likadant nu när han blev så vinglig, vet gjorde inget, klämde lite, det hade jag också gjort…inget..Fick betala 1500 kr för hon tittade på honom, till ingen nytta, han fick butta i 14 dar. Kunde jag gett honom själv.

Fång har vi av och till, det tar jag inte ut vet. för. då blir man ruinerad för ingenting.

jackiejohn
0

6# Barar för att en häst har känningar behöver man inte ta ut veterinär. MIn ponny har haft fång 2 ggr hos tidogare ägaren moch han haft haft 2 känningar hos mig (han blir lite små öm eller ibland bara lite varm i hovarna) Då plockar jag inte ut veterinär på stört utan jag minskar betet igen och håller honom under sträng uppsikt skulle de bli värre eller inte ge sig ja då ringer jag veterinären. Ringde första gången han fick känning bara för att jag var nervös då jag tidigare fått ta bort en häst i akut fång och var nojig då svara dom att dom inte klunde göra något utan jag skulle bara avvakta och se. Antar att det inte var så allvarligt eftersom TS skrev känningar så utgår jag från de känningar min ponny haft. Kan ha fel säger bara att veterinärer kan/gör inget vid känningar. Hoppas du förstår vad jag menar? Glad

Till TS så tycker jag att du ska undersöka hästen för att se vad som är fel. Vill du inte lägga de pengar på honom utan tycker han kan få somna in istället då gör du det. 19 år är väl egentligen ingen ålder så sett men alla är vi olika en del människor dör vid 60 av naturlig orsak medans andra blir över 100 Flört Du känner hästen bäst men ta ut en veterinär och be dem kolla om dom föreslår en röntgen för att hitta felet så är det upp till dig om du vill lägga pengen eller inte. Är du ute efter att få försäkringspengarna kan du nog inte bara avliva "sådär" (menar inget illa) Jag har själv aldrig fått en häst utdömd så jag vet inte hur det går till.. Men det kan vara en så liten grej som ligger bakom det hela oxå eller så är det inte det. Lycka till iaf och du är den enda som vet bäst om hästen och kan fatta rätt beslut!

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 tack för ditt svar, dock inget nytt. Var med när han föddes och har nappat honom med välling, har känt honom i honom i nitton år och jag vet att han är en frusen stackare. Går nästan alltid med vintertäcke, annars med regntäcke, får äta så mkt han orkar..

stallostby
0

#15 Tack för din förståelse. Såklart helt naturligt. Ska ta en funderare och senare ringa och kolla alternativen för vidare undersökning eller hur det fungerar att få honom utdömd och få den lilla ersättningen från försäkringsbolaget. Här fick jag inte mkt svar.. ska finna dem..kanske jag själv återkommer med dem.

jackiejohn
0

17# Hoppas du hittar en lösning och att allt bli bra oavsett hur det slutar! Lycka till

kaka1234567
0

Håller med #18.

#16.vi får isåfall hoppas på de bästa

_Mvh kaka
_

Tusen
1

Vi har haft ett russ som vi hade försäkrat tilll 10 000 kr. Försäkringsbolaget ville ha en rejäl utredninge med röntgen och allt annars skulle de inte betala ut någontinng. Med en självrisk på 2500 kr + 20% insåg vi snabbt att vi inte hade råd att genomgå allt detta enbart för 10 000 kr. Självrisken hade lätt ätit upp alla pengar. Trots att försäkringsbolaget själv också hade förlorat en massa pengar på en rejäl undersökning så vägrade de att betala ut livförsäkringen. Jag kan säga att vi bytte bolag direkt efetr denna händelse. Nästa häst lämnade vi till slakt. Men det går ju inte med alla beroende av vad de fått för mediciner tidigare. Butta har t.ex. livstids karens.

Så tyvärr tror jag inte det lönar sig att få hästen utdömd. det kommer att kosta dig alldeles för mycket. Har hästen ätit butta dessutom så lär det inte finnas så många alternativ kvar. Avlivning och destruering kostar c:a 4 500 kr. Dyrt men förmodligen ändå billigare än att få hästen utdömd om den "bara" är försäkrad för 8 000 kr. Tyvärr.Rynkar på näsan

[penelopa]
0

#14 Klart du inte måste ta ut vet vid fång om du vet hur du ska göra. Men uppenbart vet du inte det med tanke på att det är något ni har till och från.

#17 Jag ser flera som skrivit bra tips till dig om hur det går till
så fult att skriva att du inte fått mycket svar.

lisette
0

man kan ju avliva och begrava hemma. det kostar inte mer än veterinär, någon som gräver och tillståndet från länsstyrelsen.

när jag avlivade min fjording kostade det mig ca 400:-. han var oförsäkrad och 23/23 år gammal ridskolehäst som haltade otroligt mycket. för mig var det ett enkelt val. att min häst dessutom var svårlastad gjorde det till ett ännu enklare för mig.

det finns alltid människor som tycker man ska göra utredningar till höger och vänster. ibland så kommer man faktiskt inte fram till vad felet på hästen är. har en arbetskamrat som köpte en häst för 120.000, de röntgade hästen (efter att ha köpt två hästar enbart gårdsbesiktigade och fått båda två utdömda pga olika saker). nu blir hästen oförklarligt halt efter ridning. veterinärerna vet inte vad felet är och de har röntgat, sprutat och hållt på med hästen. det tråkiga för dem är att de inte får några pengar för honom eftersom en livförsäkring hade varit enormt dyr.

det är din häst. jag tycker du ska göra vad som känns bäst för dig. 19 är ingen ålder, men ingen känner din häst så bra som du själv gör.

Lorita
0

#0 du gör rätt som låter honom lämna detta liv och resa till nästa alternativet skulle vara fler jobbiga år för honom. Jag tycker du är stark som vågar ta ett riktigt beslut.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

19 år är ingen ålder säger många, och det är sant till viss del. Men det beror också på vad hästen gått igenom tills den blev 19. Om man ska lägga pengar och energi på en utredning beror också på hur stort lidande och hur höga kostnader man får i förhållande till vad hästen kan få för framtid och hur långt det är innan man når dit.

Jag ser inte absolut inte som något konstigt att ta bort en häst som är 19 år om den börjat "gå sönder". Har man dessutom andra orsaker som gör att man har svårt att ha den kvar och att rehabilitera den så är det absolut inte fel att ta bort den. En häst lider inte när den inte lever längre. Och den lider inte av att tas ifrån detta liv. Det är jag säker på.

Ingen känner din häst bättre än du själv gör! Tänk igenom allt nogrannt bara innan du fattar beslutet. Meddela jättegärna här om det gick att få hästen utdömd och hur du gick till väga.

Själv tog jag bort en häst i höstas som var 13 år och gammal! Inte gammal till antalet år, men i kroppen var han slut.

Medarbetare på westernridning.ifokus

stallostby
0

#18,19 Tack.

#20 Tack för lite tänkvärda saker. I en vet.bok stod det att det var lätt att få hästen utdömd för vinglighet om ingen förbättring skett efter två månader. boken är iofs gammal. Destruktion är precis vad jag tänkte försäkringspengarna skulle gå till om jag får ut livsumman. Vilket jag tog förgivet om vet. säger sitt. 4500 kr är en summa jag också hört men även upp till 7500kr.

#21 Jaså? Tror jag vet hur man behandlar fång eftersom jag haft mkt kontakt med detta tidigare pga av inackorderad häst med omfattande fångproplematik. Vad som orsakar den vet inte ens forskarna! Finns så många teorier. När jag skriver att alla har haft fång så menar jag inte akut, det var en, utan de andra har varit varma med ökad puls till och från och då speciellt vid varmt väder, inte så jättekonstigt heller..

#22,23,24 Tackar så mkt för era förstående inlägg!

Ska avsluta med att säga att han verkar bättre nu. Svårt att säga då man inte kan ut och gå pga is, han rör sig lite i hagen pga snön.

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skönt att höra att han är bättre ge honnom lite tid kasnske de blir bra

_Mvh kaka
_

tessa
0

Beklagar att din "gammelman" inte är helt hundra. Jag förlorade nyligen min älskade arabprins, han skulle snart ha fyllt 13 år Gråter Dock var han en promenadhäst och drabbades i vintras av akut fång. Trots medicinering ville inte hältan eller smärtan ge med sig, och jag var därför tvungen att fatta det enormt svåra beslutet. Man ska inte avliva en häst för sin egen skull, lika lite som man ska låta en lidande häst leva vidare för sin egen skull… Jag fick aldrig min pålle till klinik för vidare undersökning och röntgen, då han helt enkelt inte var i skick för en påfrestande transportering. Planen var att han skulle bli lite bättre, så att detta blev möjligt - men det blev aldrig bättre. Kände också att ett klinikbesök mest handlade om att jag själv behövde veta svart på vitt att det verkligen inte fanns något att göra. veterinären som kom ut till oss och behandlade, bedömde dock chansen till ett tillfrisknande, som obefintligt. Oavsett behandling. Tyvärr.. Jag hade hoppats på många fler år tillsammans med denna underbara kille, men ödet ville något annat.

Jag anlitade svensk lantbrukartjänst, som kör slaktbilar i olika distrikt i landet. Bultpistol användes och de tog sedan med sig min skrutt.

Betalade 5 000 kr för detta. Genom min veterinärvårdsförsäkring fick jag 3000 kr till denna kostnad.

Svårt att råda dig, men försök att se till hästens bästa i första hand, inte till hur din tillvaro ser ut för övrigt. Tror du att hästen kan ha en god livskvalitet i flera år framöver, kanske du kan hitta en guldklimp till person som kan och vill ge hästen detta? Om det nu är så att du har svårt att ha honom kvar, menar jag.

Om hästen inte har god livskvalitet genom de problem som finns, kan det kanske vara skonsamt för den att slippa bli sämre och lida?

Kanske är det extra mödosamt för hästen nu under vintern, och att den kommer mer i form framöver när våren och sommaren kommer, med allt vad det innebär?

Mycket att fundera på, men gör inget överilat.

Slakterier befattar jag mig inte med, så det vet jag ingenting om. Om man vill att hästen ska somna in hemma, så kan antingen en veterinär komma ut för injektion, eller så använder man bultpistol. Personligen föredrar jag bultpistol, men har bara varit med om en avlivning.

Lycka till med din grabb!

stallostby
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#27 Tackar så mkt för ditt svar. ja han går här än och mår nog hyffsat bra. Men, i förrgår attackerade en shettishingst honom när han rullade sig, och han fick ordentliga smällar och sår, blodet rann och ena ögat igenmurat. dagen efter var båda ögonen svullna, såg ut som Mike Tyson! Han var direkt efter mkt chockad och bragade i hela kroppen.

Men nu får han inte gå med den lilla odågan mer utan med den större flocken där jag vet han mår bättre och får en mer varierad dag än med en liten ettrig hingst i en rasthage.

Men hans framtid har jag ännu inte bestämt, som sagt mkt svårt beslut. Han är min guldklimp så underbar, men vågar man rida en så instabil häst? Jag avvaktar lite till..