Grovfoder
Jag blir helt chockad när jag ser eller läser om hur lite grovfoder hästägare ger till sina hästar.
I ett stall ingick det bara 6 kg hö till stor häst, mindre till ponny. Stallägaren tycker att det räcker, för det är vad hennes hbl får.
En ger sin stora d-ponny (lippizannerkorsning) 4 kg hö+1kg lusernstrå per dag. Den ponnyn är inte fet, jag känner den (står på Surmulen).
I "Helvetesstallet" som jag stod i innan nuvarnande stall, fick araben (stor D) 4½ kg hö för han var fet, sa hästägaren! Inte det minsta fet, sen fick han oxå 1½ kg krafft grund.Innan jag flyttade därifrån i december hade hon höjt till 5½ kg hö!
Hennes kompis som flyttade sin häst dagen innan jag flyttade, gav sin arab-nsvkorsning (liten häst, typ 152) 6 kg hö.
Fjordingarna i stallet får bara 3-4½ kg hösilage om dagen, blött hösilage med tshalt på 48%.
Hästkörkort?
sjukt!
mirran får nu 13 kilo hö + kraftfoder. min förra häst fick dock bara 8 kilo, för hon var verkligen fet!
våra hästar får alldeles för mkt hö, men dom får inget annat än d..

jag kan inte särskilt mkt om foder men roger får 3 kg hö och 3 kg hösilage morgon och kväll. sen mitt på dagen så får han väl runt två kg hö också för då delar fyra hästar på en småbal på ca 8 kg. men han är rätt lagom i hullet. kraftfoder han får är 3liter havre och en liter betfor uppdelat på två ggr(1,5lhavre och 5 dl betfor morgon och kväll). men jag tycker iaf att roger går bra på det, han tappar inte hull men lägger inte på sig heller, och är varken överdrivet pigg eller slö.
men jag kan hålla med dig att i vissa fall behövs hästkörkort. en som fanns tidigare i "mitt" stall skulle sätta igång sin häst från en rätt lång vila pga skadat ben och travade första gången trots att vet sagt att de skulle ta det lugnt och bara skritta. dessutom så hade de knappt varit hos hästen under sjuktiden, där vet hade rekommenderat mindre promenader och tex gå och beta med pållen men det skippade dem. men sen så tror jag inte att jag själv skulle klarat hästkörkortet och då är det itne en lika bra idé längre;)

Ja, Lyrik ingen skulle bli gladare än jag om det fodras hästkörkort. Jag tycker också att många ger alldeles för lite hö. Som är hästens huvudfoder. Det viktigaste av allt att ge.
Kan ju bara tala om att 4,5 kg hösilage med en ts-halt på 48 % är 1,8 kg torrt hö. Och man rekomenderar minst 1,5 kg torrt hö per 100 kg häst. Så snacka om att dom får för lite. En fjording väger mellan 450 och kanske 550 kg.

vilke årstid är det det gäller? är ju stor skillnad på sommar och vinter, men antar att det är höst/vår/vinter och då är det ju fruktansvärt lite
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#5# Vad menar du nu? Man rekomenderar så mycket året om givetvis. OM dom inte går på bete. Men det handlade det inte om nu.

#6 sorry jag tar för givet att alla hästar får gå på bete men så är det ju itne riktigt

#7# Nej du det är bra många hästar som aldrig får gå på bete av Sveriges alla hästar. Det finns ju tex många tävlingshästar. Dom får inte gå på bete.
Men mina får göra det. Tycker som du att det är jätteviktigt. Det är ju deras naturligaste föda också. Dom älskar ju gräs.

#8 precis…finns inget som är så underbart som att se dom springa ut på betet 

#9# ja, det är verkligen roligt. Dom slår bakut och springer omkring innan dom lugnar ner sig och börjar att beta. Det är det bästa på hela året.

när vi ändå är inne lite på det här, hur gör ni med foderstaten under betet? det är ju omöjligt att veta exakta värden av gräset. hur kan man ha en exakt foderstat då?

Vad rolig du är. Då får dom givetvis sköta det själva. Skulle du vara rolig eller är du sarkastisk nu?

asså jag menar kraftfoder. jag är inte sarkastisk. hur kan man veta att dom får i sig rätt mängd av allt?

Ja, för min del så ger jag inte kraftfoder när dom går på bete. Dom får i sig så det räcker av gräset. Iaf i början. Men i slutet av sommaren så börjar jag försiktigt med att ge. För att vänja dom vid magen och för att gräset är inte lika bra värden i då.

okej…jag brukar ge lite eftersom Peppe inte får semester helt förutom ca 2 veckor

Vi rider också när dom går på bete. Men dom behöver inte äta något annat då. Fast vi har ju börjat ta in dom på nätterna pga att Fille måste in pga eksemet då får dom ca 1 kg hö till natten i stället. Känns inte ok att ta in dom utan något att äta. Men vi släpper ut dom utan hö på betet på morgonen.
Semester har våra hästar lite då och då året om. Vi rider inte varje dag. Så dom vilar emellanåt.

Peppe går inte heller varje dag, men han brukar få sina 2 veckor ändå när han får bli hur skitig han vill och bara vara häst
men jag tror nog han saknar ridningen lite för han är så snäll så den första veckan man sätter igång igen, men sen blir han som vanligt igen…

Min häst går på lösdrift kan inte säga exakt hur mycket hö han får vintertid för är det kallare får han mera hö. Sen har dom en stor halmbal i hagen utanför vindskyddet som dom brukar äta av inte för att det har med fodret som dom ska ha att göra men iomed att hästar äter för att hålla värmen (delvis) så behöver dom ju inte stå utan så att säga… Nu vet jag inte om allas hästar äter halm men mina gör det iallafall… Men som sagt dom får sitt hö tre gånger om dagen & kraftfoder på kvällen iallafall.. Håller med om att det är många som ger sina hästar lite väl lite grovfoder på vintern iallafall….
Tyvärr så känner jag också folk som INTE KAN FODRA! B.la. så innan min kompis sålde sin D-ponny som tävlade på ganska hög nivå, fick 3 kg hösilage OM DAGEN! Det är sjukt. Och jag tyckte så sydn om ponnyn, men hon lyssnade iiiinte på mig Finns mkt konstigt hästfolk tyvärr. 
#4 De är väl runt 140 höga båda två. Som din Gejsa?
Tror EJ att de får så mkt som 4.5 kg hösilage om dagen, kanske max 4 kg. Igår hade E lagt in 1 KG i var som middag, de får antagligen lika mkt morgon och kväll oxå. Hon sa att de ej får äta så mkt hösilage eftersom de får fång då. Men då kan ju de ge fjordingarna av skithöet i stället…

Min Gejsa är bara 137 cm *ler*.
#21 Ok. Men hon får väl mer än gubbens fjordingar? Vet ej exakt höjd på dem.