Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 9170 ggr
[penelopa]
0

Fånghäst

Finns det någon anledning att ha en fånghäst i sjukhage
även vintertid?

lisette
0

om den är dålig ja. annars så hindrar man ju hästen från att röra sig i sina naturliga gångarter och det är ett brott mot djurskyddslagen.

jackiejohn
0

Min fångponny går i den vanliga hagen vintertid. På sommaren däremot får han gå i en mindre hage med mindre gräs och har får som sällskap vilket gör att det inte hinner växa upp värst mycke gräs, Är han dålig hängar jag av en bit av hagen där han får vara ensam på en begränsad yta.

Min veterinär sa till mig att han ska gå som "vanligt" i fall han inte är dälig och ha  begränsat med mat på sommaren främst då.

Finns ingen anledning att ha dom i sjukhage om dom inte är sjuka som 1# säger.

[penelopa]
0

Den har stått i den hagen sen i Maj förra året.
Förståeligt under akutstadiet men sen under resten av sommaren kanske det gått bra med en mager skogshage, paddock eller något som är större än sjukhagen. Men den har fortsatt stått under hela hösten och vintern i sjukhagen. Trots att den rids nästan varje dag sen 1/2 år tillbaks.

Carrui
0

Jag har lärt mig att det är bra med motion för fånghästar, så att ställa dom i sjukhage är väl inget vidare bra?

lisette
0

har du frågat varför den står i sjukhagen fortfarande? stackars häst skulle jag vilja säga.

yadhayezibas
0

Jaaa fy vad hemskt! Obestämd Hästen måste ju tappat livsgnistan av att stå så..

[penelopa]
0

Har frågat nu. Anledningen är att hästarna lunchfodras ute med ensilage på dagen och fånghästen äter fjolårshö.
Fast den äter ett par kg kraftfoder om dagen.
Är det inte bättre att minska kraftfodret och försöka kunna ha den på samma lunch grovfoder som de andra.

lisette
0

fjolårets äter den väl för att det inte är lika kraftigt, dock så borde de ju kunna lösa det ändå genom att släppa ut den till de andra efter lunch eller liknande.

yadhayezibas
0

Kraftfoder till fånghäst är väl inte bra?

[Juniette]
0

Nej tycker inte det finns någon anledning.
Jag skulle hellre ge ett bättre grovfoder och ta bort kraftfodret.
Klarar den inte att leva i en vanlig vinterhage hade jag hellre tagit bort den.

yadhayezibas
0

Ja vad är det för värdigt liv att stå så? Obestämd

AnnaLundin
0

Jag har två ponnyer som har haft fång, båda går tillsammans med övriga flocken i vinterhagen och har fri tillgång till bra hösilage i hagen. Behöver de bantas så får jag moderera det med mer motion och mindre mat inne på nätterna…

#0 - Tala om för hästägarna

1. att det inte finns något som säger att det är mindre näring i fjolärshö, eftersom hö inte tappar något annat än vitaminer när det lagras!
  2. att det generellt inte finns något negativt med att fånghästen hösilage, eftersom ensilering gör av med kolhydrater som är det man bör vara mest försiktig med när det gäller fånghästar

#9 - även en fånghäst måste få sitt näringsbehov tillgodosett och om det behövs kraftfoder så ger man det. Däremot bör man välja spannmålsfria alternativ, med så låg sockehalt som möjligt.

Ottino
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför ger man kraftfoder till en fånghäst? SKIPPA det direkt! Och låt hästen gå i en större hage. Motion är a och o för en fånghäst!

www,barfotahovar.wordpress.com

Ottino
0

Varför ger man kraftfoder till en fånghäst? SKIPPA det direkt! Och låt hästen gå i en större hage. Motion är a och o för en fånghäst!

www,barfotahovar.wordpress.com

AnnaLundin
0

#13 - om grovfodret inte täcker hästens näringsbehov så mstw man komplettera med ett kraftfoder av något slag. Det som är viktigt är att man då väljer ett foder med så lågt kolhydratinnehåll som möjligt. motion är bra ja, så länge hästen inte blir sämre av det, vilket den kan bli under pågående inflammatorisk process i fötterna.

PaulineH
0

Jag får nog hålla med de flesta här ovan - ett par kg kraftfoder till en fånghäst känns jäkligt dumt. Det är inte silaget här som är den farliga nämnaren, utan kraftfodret.

Har själv haft en fånghäst på foder i 1 2/2 år. Hon hade haft en del fång men hade återhämtat sig ovanligt bra. Det hon gick på var helt vanligt hö eller hösilage med ett helt okej värde, sedan kompletterades det här med mestadels vetekli (mätt i torrvara mellan 4-6 dl, beroende på årstid och hur mycket hon jobbade.), mineraler och runt 2-3 dl musli. Det här var en häst som reds normalt och gick en del distans, trots detta fick hon aldrig någon stor mängd kraftfoder utan höll sig kanon på detta. Nu var ju detta arab av modell större och tyngre, men är det stor häst vi pratar om krävs det ju mer.

Tycker ofta man ser hästar som faktiskt överfodras, och att göra detta med en fånghäst samtidigt som man ger den fjolårshö i tron om att det ska hjälpa är ju bara jättedumt. Här skulle man ju skippa det mesta av kraften och antingen sätta den på ett foder som är anpassat för fånghästar eller på vetekli.

PaulineH
0

…dubbelpostat…

[cevenette]
0

Låter inte bra alls, stackars häst.