Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1735 ggr
Em--ma
0

pessoabett och hackamore

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har funderar ett par dagar på pessoat och hackamoret och ju
mer jag tänker på det desto mer förvirrad blir jag.
Pessoabettet ger ju tryck på nos och nacke för att sänka huvudet och dra in nosen. Men Hackamoret då? det är ju faktiskt gjort på nästan samma sak förut att hästen inte har ett bett i munnen. Hur blir det då för hästen? Ifall hackamoret skulle haft ett bett så skulle det ju faktiskt bli exakt samma effekt som på Pessoat. Men utan bettet hur blir det då? Har grubblat över det ett par dagar och måste få veta hur det är.
Vad är skillnaden egentligen? Trycker inte hackamoret också på nos och nacken?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Rafflan
0

Hackamore har en kedja/läder rem som hindrar från att man ska kunna ta hur mycket som helst.

Typ alla stångbett och liknande bett ger tryck i nacken men har en kedja/läder rem som gör att man inte ska kunna ta för mycket ;)

Em--ma
0

Ja juste! den hade jag helt glömt bort att Hacket hade! :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Elshira
0

Pessoa ger inget tryck över nosen, bara i nacken.

Hackamore trycker både nos, haka och nacke.

Tycker inte man kan jämföra hackamore och pessoa alls fakriskt. Det enda pessoat gör är att höja sig upp i munnen när man tar (hiss-bett).

Hackamore däremot är som en stång med skillnaden att det ger tryck på nosen istället för på lanerna i munnen. Kedjan på stång och hackamore gör att man inte kan ta "för mycket", dvs att bettet åker upp för långt (vilket ett pessoa kan efter som det inte har något stopp mer än hästens tänder). Hackamoret kan givetvis inte åka upp för långt (man kan däremot ha det för långt ner), där fungerar det som "motvikt" för att hästen ska kunna få tryck på nosen. Utan kedjan blir hackamoret ett sidepul med tryck på endast nos.

Ett hackamore och en stång kan göra skada om man tar för hårt, men det ska mycket till det. Det enda det gör är att förstärka våra händer och gör oss "starkare".

Ett pessoa däremot måste man vara otroligt försiktig med om man har, det är lätt att det åker upp för långt i munnen och inte bara stramar i mungipan, utan också skadar tänderna då det ligger och slår emot dem. Få hästar trivs med gag, men det finns det som gör det. Men då bör man använda ett utan hävstång (alltså ringarna under) och bara ha ett som detta http://nellasella.blogg.se/images/2010/rolled_gag_83191853_121705268.gif

Hakuna matata!

Zabbio
0

#3 ''utan kejan blir hackamoret som ett sidepull'' Njae, utan skänklarna blir hackamoret som ett sidepull. Utan kedjan hade det bara glidit av nosen :P

Stång gör även mer än ''bara gör oss starkare'', detinverkar på ett sätt som ger andra signsaler ti,l hästen och kan därför vara till hjälp i vissa delar av utbildningen. Korrekt använt har det inget med styrka att göra.

Du har helt rätt i att pessoa och andra gag-bett/hissbett bara drar upp bettet mot kindtänderna. Har själv aldrig fattat vad det ska vara bra för, det gör bara att ryttaren inte känner när hon tar i bettet och därför tror att hästen kröker på nacken utan att man rör den i munnen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.