Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7478 ggr
Luva
0

Hov fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg att strålen på ena hoven såg konstig ut ( det har säker sett ut så ett tag men svårt att se när hoven är helt isig).

Se bifogad bild, är det farligt?

Elshira
0

Våra hästar ha också sådär den blötare årstiden. Strålen hålls konstant fuktig och blir "gummiaktig" och slits både av det och av att det inte är något grus - ännu mindre. Inget farligt, bara att hoven växer men inte slits helt enkelt!

Bara att skära rent med en hovkniv med jämna mellanrum, se till att det inte bli "flärpar" som sträcker sig ut över strålfårorna. Annars fastnar lätt skit där, så se till att hålla dem öppna.

Är hovarna(strålen) väldigt mjuka och porösa (så man kan slita loss dem med bara handen/hovkratsen) så försök behandla isf. Kratsa hovarna när hästen kommer in så det blir torrt över natten, använd "dry feet" eller i.af lite jodopax dagligen.

Hakuna matata!

Lorita
0

Det lösa klipper du bort med en tång eller sax så ser det snyggare ut

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

tessa
0

#1: Vad är "dry feet"? Var hittar man det?

Elshira
0

#3 Det är väteperoxid med lite kopparsulfat i. Väteperoxid finns att köpa för sig på apoteket för 35 kr/300 ml (eller liknande). Men kopparsulfaten torkar ut och gör "kliniskt rent".

Kopparsulfat (rent, i pulverform) kan användas vid stålröta men då det är mycket starkt kan man bara göra det väldigt kort. Dry feet däremot är ju en mild lösning, så då kan man ha på lite varje/flera ggr/dag om man har problem.

Men är deet bara dessa "hudflärpar" som din häst har så är det helt onödigt, som sagt - bara att skära bort!

Hakuna matata!

tessa
0

#4: En egen "häxblandning" alltså? Var köper man kopparsulfat? Ung. pris?

Min pålles strålar ser bra sunkiga ut just nu, så det kanske vore värt att testa.. Har oöppnad väteperoxid i stallet men saknar kopparsulfat.

tessa
0

Dubbelpost.

tessa
0

dubbelpost.. igen.

Zaphix
0

Jag brukar klippa bort om det blir sådär, beror på väta sa min hovslagare. Är rädd för att det ska bli röta där.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ottino
0

Strålen har ingen markkontakt, dvs den använder inte strålen som den borde, därför blir den mjuk och fnasig.

www.barfotahovar.wordpress.com