Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 11418 ggr
CaptainBunchie
0

Fårskinnspad, bra eller dåligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit ett himla tjat om detta. Fårskinnspaden är ju bra, eller? Då snackar vi sånna som kostar runt 1000lappen, alltså MATTES fårskinnspad med "tunnel". Och man använder väl inte en sån om man har en "felpassad" sadel, för vi var och passade ut en sadel till min pojke och då sa dom att vi skulle ha en fårskinnspad för att han var så omusklad över ryggen.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

elli-kleo
0

Om det är "tunnel" i mitten och sadeln ligger bra med fårskinnspadden så är det ju inte dåligt. Det dåliga är om sadeln blir för trång med padden ..

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

AnnaLundin
1

jag undrar - passades det ut en sadel till en omusklad rygg? bad de dig inte ordna ryggmusklerna först innan de provar ut en sadel?

(och vad gäller ryggmuskler så är det främst utfodringen du ska titta på - finns flera trådar här om det om du letar lite!)

CaptainBunchie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju så att han mest stod hela vintern 09/10 och tappade massa muskler och dom typ bantade hästarna, men dom sa att det skulle vara bra och sen att ajg antagligen inte skulle behöva ta bort paden sen eftersom han antagligen typ aldrig skulle kunna bli så musklad på ryggen för att han är så pass "gammal" (17 år) men när vi testade med paden så verkade han trivas mycket väl och slutade kicka och dumma sig som han hade gjort förut. (Alltså då menar jag inom 1 h testade vi med och utan och det var total skillnad)

Ryggraden stack ju nästan upp liksom.

_

AnnaLundin
0

#3 - jag vet att det inte var det du frågade om, men jag ser det som rent skitsnack att han aldrig skulle kunna bli ordentligt musklad i ryggen! (jag blir lite irriterad på sånt prat, som bara bevisar okunskap!)

Han har tappat musklerna för att han haft proteinbrist då han bantats, det du ska göra nu är att se till att han får tillräckligt med proteiner för att bytta upp sina ryggmuskler igen, så ska du se att han blir rund och fin. Kom ihåg att 17 år är INTE någon gammal häst!

Det är inte konstigt att han tycker det är skönare med paden mot ryggen, den ger ju givetvis ett mjukare tryck mot de förtvinade muskler han har. Så visst, använd gärna en pad när du rider. Men prioritera att öka muskelmassan på honom och det är via foderstaten det ska göras! (maten ger muskelmassa, träningen ger styrka och uthållighet!)

kaka1234567
0

Har en fråga !! Hur bantar man en häst och bygger muskler ?+ Jag menar typ om mna har gätte bra hö detta är altså ett ex. Om man har bra hö men hästen ska typ ha 10 kg dag för att protinerna ska räka till för att bygga muskler. Men om man bantar hästar brukar man inte sänka hö mengden litte eller är jag ute och cycklar ?

Vill gärna veta mer hur for man bortt kulmagen ? Och bantar hästen ?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

AnnaLundin
0

#5 - glad att du frågar!

Nej, man tar inte bort hö när man ska banta hästen! Höet är det sista man ska röra om hästen är fet och behöver bantas, man börjar med att ta bort kraftfoder om hästen får det!

En häst som är tunn över ryggen och har en stor mage har med största sannolikhet proteinbrist. Det är inte bantning som behövs, utan korrigering av foderstaten så att det blir rätt mängd av protein och energi.

Om din häst ser ut så, så har du sannolikt inte ett "jättebra" hö…

Jag tar det från början…
Proteiner behövs för att bygga muskler, protein är musklernas byggstenar. Med brist på proteiner blir det förtvinade muskler. När ryggmusklerna blir mindre så märker man det på att ryggraden "sticker upp" ovanför musklerna. När bukmusklerna blir mindre så visar det sig genom att hästen får en stor bukmage, eftersom bukmusklerna inte längre klarar av att hålla upp magens innehåll. En stor mage betyder oftast inte att hästen är fet, utan bara att magen (tarmarna) innehåller mycket mat under bearbetning.
En häst med proteinbrist är ibland även tunn över revbenen, men inte alltid (beroende på om den får tillräckligt med energi eller inte)

Jag rekommenderar dig att läsa uftfodringsartiklarna som jag har skrivit, så slipper jag ta det en gång till:

1. Utfodringens grunder
  2. Hästens näringsbehov
  3. Att räkna foderstat

Det jag nu skulle vilja rekommendera dig att göra är att ta reda på om det finns någon analys på det grovfoder ni ger. I så fall är det ju lätt att räkna ut en foderstat. OM ingen analys - kanske kan du ordna en själv? Annars får vi försöka trolla med knäna och göra det bästa av saken ändå…

CaptainBunchie
0

Jaha, okej då vet jag. Jag tycker nämligen inte alls att 17 är gammalt då jag vanligtvis red hästar som var runt 28 år. Men det verkar ju som om han trivs med paden så jag tänker nog ha den tills han byggt upp sina muskler ordentligt om han inte börjar klaga, sen är det nog ganska bra eftersom det stötdämpar och så? (:

_

AnnaLundin
0

#7 - en normal frisk hästrygg har inget behov av stötdämpning. Det är främst ryttaren som tycker att det känns bra med sådan, av flera skäl.

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6. Hästen är inte min enu . Hoppas på att få den snart så jag kan fixa de. Den har evän haft för tunga ryttare i prensim sen tio års ålder . Så har ett jättte kort steg istelet för hade den stora steg Msv utbildad duktig men omusklad och stor mage. ja jag gissa också på protin brist och även felaktig ridning och sadel. Med förstora ryttare

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gronstedt
0

Om man passar in en sadel med fårskinnspad till en omusklad rygg, så har man passat in en FÖR STOR sadel och räknar med att ta bort padden när hästen musklat sig och växt i sadeln (om den nu gör det). Så kan man göra med en häst som är i träning för att bygga upp sig, för det kan få fort att växa i sadeln då. Men det vill till att man vet vad man gör och håller noggrann (daglig) koll på sadelns passform, så man inte plötsligt står där med en sadel som klämmer.

Min häst var omusklad när hon kom och hon har haft ett antal kombinationer av sadlar och paddar innan hon fick sin nuvarande sadel, som jag hoppas hon inte ska "växa ur". Denna sadel har stoppats om 3 gånger på ett år i takt med att hon utvecklats.

CaptainBunchie
0

När man känner på min hästs sadel och så så sitter den verkligen inte och klämmer med paden, och tror faktiskt min häst är smart nog att säga till om det gör ont eller klämmer, eftersom han gjorde det när vi hade den gamla sadeln utan paden.

_