Hestekraft? tips ..
Vad har ni för erfarenheter om fodret hestekraft? (müsli)
Hört att det verkar bra!
Har en 20- åring hemma som jag fick hem i sommras.
Just nu äter hon racing prix ( http://www.farmservice.se/finska%20foder%20racing%20prod%20blad/Prix-2006-05.pdf )
Vad tycker ni om det?
Hon får ca 500 g /dag
1 kg havre (ca)
8-10 kg hö/dag
½-1 kg lusernpellets/dag (med vatten)
(vi har bra hö i stallet)
Dock är hennes rygg lite benig, men har blivit bättre av lusernen.
Kan det kanske bero på fodret? tror hon blev benig efter sommaren ..
Innan åt hon ungdjurspellet.
Tänkte om man kanske skulle byta foder bara för att se om hon blir bättre då?
Läste att hästarna musklar sig bra av hestekraaft.
Vore kul att höra vad ni tycker om racing prix, länk där uppe.
Hur mycket ger ni då av hestekraft?
Mvh Johanna
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag provade Hestekraft, men så såg jag att det innehåller vitlök, vilket jag inte tycker att man ska ge rutinmässigt. Men det kanske inte ingår i alla sorter. Ge Groov 125 om du vill ha kraftfoder med mer protein.
Sålänge du har en analys på grovfodret är det bara att använda t.ex. hippocampus, eller mejla till mig, så kan du lätt sätta ihop en foderstat.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Först bör du analysera ditt grovfoder.
Lusern kan du ge mycket mer av. Är det uppblött kg du angett, för om det är så, så ger du inte speciellt mycket lusern. Lusern kan man ge obegränsat om man så vill och har råd med.
Hestekraft är en utav de få foder som faktiskt har mycket bra sammansättning, trots vitlöken. Men vitlöksdosen är så pass liten, 1 gram/kg, så det är faktiskt godtagbart.

Vad tycker ni om racing racing prix? kolla länk i huvudinlägget.
Rest in peace Valkyrie!
Jag vet inte vad jag tycker om det, vilket foder som är bra beror på analysen på grovfodret!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som kan hjälpa mig? Höanalys: TS 84% TS=TORRSUBSTANS smältbart protein -44G/KG FODER energi -8,2 mj/kg CA - 2,2g/kg P - 1,7/kg Mg 1g/kg K - 14,7/kg Råprot. - 89g/kg TS Smältbart prot 52g/kg TS Energi 7,8 MJ/Kg TS _____________________ Rids ca 6 dagar i veckan, inte mer men kanske mindre ibland. Rids bra, 20-60 min per gång beroende vad jag ska göra. Om vi rider ut på en långis kanske vi är borta 1,5 timme någon gång men då är det mycket skritt också. Vi rider ute på volten nu vintertid så det är mycket träning. ca 400 kg skulle jag gissa. Svensk ridponny, 20 år. Tävlas även också. Fick tips av en att jag max skulle ge 250 g havre /dag för att hon annars får för mycket än vad hon behöver? Tycker det låter ganska lite.. Hon får nu 750 g havre 750 g lusernpellets + vatten Funderar på vilket foder jag ska ge. om jag bara ska ge havre eller kanske musli? Tips på foder?
Rest in peace Valkyrie!

Ditt grovfoder innehåller en kvot på dryga 5 o den bör ligga på minst 6. du har relativt högt mj i det, så föratt få till en bra foderstat så får du lägga till mer smrp men ändå inte öka på mj. Vad behöver hästen för underhållsvärden? Sen får man lägga til ridtillägg
#6 Gå in på hippocampus så finns ett gratis foderstatsprogram. För in dina värden så får du reda på vad som ev. behöver läggas till. Nu är detta inte hela sanningen utan man får även gå efter hur hästen ser ut men är ett riktmärke, sen får du justera under resans gång.

7# Jag är verkligen skitdåligt på att räkna ut .. någon som vill hjälpa?
Verkar det vara ett bra hö? det är ganska mycket protein väl?
8# Har kollat där, men är krånglit tycker jag .. skulle helst behöva hjälp..
Rest in peace Valkyrie!
#9 Skicka ett mail till mig, tovetorpehag@live.se, så kan jag räkna på en foderstat.