Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 9661 ggr
Tusen
0

Dyrt med mätning.

Är det någon som vet varför SvRF numera kräver att ALL mätning av ponny ska ske på ATG-klinik. Detta har medfört (i vårt fall) att kostnaderna för en mätning har skjutit enormt i höjden. Tidigare har vi kunnat mäta antingen hemma eller på travbanan för en summa av 200-300 kr. Ingen resekostnad då vi bor precis brevid travbanan.
Nu har jag kollat vad det skulle kosta att mäta 1(!) ponny. Först en resa på minst 10 mil för att komma till närmsta ATG-klinik, sen 450 kr för att mätningen sker i ATG´s lokaler, 450 kr för veterinär, därtill till kommer mätmännens avgifter samt reseersärrning till dessa, då de numera måste vara två även vid årsintyg. Det kan sluta var som helst. Ett årsintyg kommer alltså numera kosta drygt 2000 kr. Tycker det är rätt magstarkt. En ökning med drygt 900 %.

Själva har vi dessutom ponnysar som ligger klart under maxgränsen så det känns riktigt sjukt då vem som helst, med blotta ögat kan se att de inte är några gränsfall.

Är detta rimligt tycker ni?

Lorita
0

det har fuskats för mycket därför kräver dom ATG-mätning

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Men har det verkligen det? Då en häst ska slutmätas krävdes redan tidigare  både två mätmän och veterinär. Dessutom blir ju mätmännen av med sin behörighet om de gjort det fler gånger. Dessutom får man ju alltid kontrollmäta hästen numera även efter slutmätningen. Alla har väl inte hästar precis i gränszonen?
Men brukar ni betala 2000 spänn/ponny för en mätning?

Cilla89a
0

Jag tycker absolut inte att det är rimtligt att betala 2000 kr för att mäta en ponny! Foten i munnen
Det har funnits massor utav "fuffens" när man mätt ponnyer tidigare, många ponnyer har fått stå ut med mycket och endel råkat riktigt illa ut, för att komma ned den där lilla centimetern, nu kollar man på klinikerna så ponnyerna inte är drogade, uttorkade, eller förhårt verkade b.la innan man mäter dem. Och sedan har det ju förekommit att mätmän fått en summa pengar för att det på pappret ska stå att ponnyn ligger på ponnymått, trotts att dem kanske är lite där över!
Så jag tycker det är bra att man nu måste åka till klinik där det kan granskas noga, så ponnyer slipper fara illa, men dåligt att det blivit så extremt mycket dyrare.
Det är ju dock en ny regel och det kommer göras ändringar, bla pratar dem om att det inte bara ska behöva vara ATG kliniker i framtiden.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
0

Själva förfaringssättet kan jag väl acceptera men PRISET!!!Förvånad Är alldeles chockad då jag läste detta. Vi har dessutom tre stycken som behöver mätas i år. Tack och lov är den fjärde 6 år och mättes mer än 5 cm under maxgränsen som 4-åring så henne behöver vi inte mäta förrän om två år. Men det kommer att bli dyrt. Och med tanke på hur svårt det är att sälja B-ponnys till ett vettigt pris så lär vi gå ännu mer back i framtiden.

Lorita
0

#4 eller så låter du köparen mäta ponnyn

Tusen
0

#5 Fast då blir det svårt att få meriter.

CelsiusT
0

Låter sjukt med den stora kostnaden.

Kunde man inte gjort så att "gränsfallen", alltså tex sådana fall där det är kanske 5 cm kvar till gränsen så måste man in till klinik för att kontrolleras. Det är ju först då det är nära gränsen som folk börjar fuska och/eller utsätta hästarna för onödigt lidande.

Eller helt enkelt att dom får fixa något förfaringssätt som inte blir så dyrt. Vad är det för skillnad på veterinär på en ATG-klinik och på den som var med vid mätningarna förr? Alla är dom ju människor och människor är dom som fuskar/går med på fusk/låter sig mutas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#7 Precis. Undrar jag med. Det har ju alltid varit två mätmän och en veterinär tidigare också, vid slutmätning (t.ex)

Lorita
0

#7 då kommer man att fuska med gränsfall för att slippa betala. Men det är sjukt dyrt

[Juniette]
0

Sjukt dyrt och dåligt att det måste vara just atg klinik.
Då skulle ju tex jag som Göteborgare behöva åka till Skara,
en resa på 26 mil tur och retur.

Linnea
0

Jag har tur när jag ska mäta (när den dagen kommer), har ca 8 mil ner till Jägersro. Låter sjukt dyrt, man ska inte behöva spara/ta av sparpengar för att ha råd att mäta hästen!

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

#10 Åby är ju ATG klinik.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

Sen förstår jag inte varför risken för fusk skulle vara mindre på en ATG-klinik än på annan plats.

Klasselover
0

Jag tycker att det är sjukt, har visserligen bara en ponny att mäta och drygt 5km till närmsta klinik, men priserna där är tillräckligt höga ändå!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Lorita
0

#13 risken för jäv blir mindre, det är ju ponnysporten som själv har satt sig i denna sits, det finns ju flera trådar om hur man ska få ner sin ponny den där extra cm. alla från att låta 100 kg ryttare rida dagligen flera veckor innan till att inte ge hästen vatten och fantasin är stor.

Skulle någon lyda råden, vilket jag hoppas är undantag, är det ofta  djurplågeri det är tal om, allt får någon/några cm.

Men jag har faktiskt sett D-ponny på 155 cm Tungan ute på den tiden slutmätning var permanent.

Tusen
0

#15 Jag ser inte att risken för fusk skulle vara mindre för att man mäter på en speciell plats. Två mätmän och en veterinär är det nu och har vart tidigare också vid slutmätningar. Vad är skillnaden? Dessutom blir ju inte hästen slutmätt längre, i den meningen att den inte kan mätas om efter slutmätningen. En ponny kan alltid kontrollmätas numera.

Och jäv - Det är ju fortfarande samma mätmän som är godkända så…?

Elshira
0

Jag säger lite som #16 För dom mätmän som tar emot pengar så kommer dom lika bra kunna göra det nu med.

Den enda skillnaden jag kan se är en positiv och en negativ. Golvet på ATG kliniken ska ju vara helt plant vilket ska ge en mer exakt mätning. Det engativa är ju däremot att om man har en stressad häst så kommer de ju växa en halv decimeter på att bara åka dit jämfört med att mäta hemma…

Hakuna matata!

Lorita
1

#17 "om man har en stressad häst så kommer de ju växa en halv decimeter på att bara åka dit jämfört med att mäta hemma…"

dt är u jätte bra då måte man ju miljö träna sin ponny Flört