hur sätta igång efter knäledsinflammation?
min häst har nu "avklarat" sin andra (eller hur man ska kalla det) knäledsinflammation..
han fick den första i juli förra året.. då han fick stå i vila fram till i början av november då han blev friskförklarad av gårdsVet. började skritta honom i en månad.. en kort trav på 50 meter kanske.. sen när de kom en massa snö så bestämde jag mig för att ställa av honom helt över vintern.. då vi inte har ridhus så tyckte jag de va "dumt" att sätta igång honom innan när jag ändå inte skulle kunna rida ordentligt när de va snö å is. men i början av januari så började han att halta igen.. på samma ben.. så jag misstänkte direkt att de va samma sak som var på G.. (jag tror inte att de helt hade gått över från förra gången)..så de var bara att åka till klinik å mycket riktigt så va de en inflammation.. å nu har han fått två behandlingar till å är nu alltså friskförklarad igen… vet. ville att jag fortfarade skulle ha honom i sjukhage tills vi har byggt upp ligament osv i benen lite igen så att han har lite styrka när han kommer ut å i hagen å de bl ir en massa spring igen..
nu till de jag vill ha lite hjälp å förslag med:
**Hur ska jag lägga upp igångsättningen på en häst som inte har blivit riden ordentligt sen i början av sommaren? Och med tanke på knät?
**
Hur skulle ni göra?
Han har ingen kondis alls nu.. å han är lite "hö-mullig" eller hur man ska kalla de.
Alla tips å råd är välkommna för att jag behöver lite andra ögon på det hela.
=)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Först skulle jag sett till att succesivt öka hagen, så att det inte blir som du säger ett jäkla rejs när han väl släpps ut från sjukhagen. Sedan skulle jag nog tömköra i skritt på rakt spår i skog, ridbana, ridhus o.s.v någon månad, för att undvika onödig påfretsning på knäet som det blir med ryttare på ryggen.
Sedan skritta uppsuttet någon månad till och därefter försiktigt lägga in trav och galopp på rakt spår, och gärna det med genom tömkörning första tiden, för att bygga upp styrkan utan ryttare på ryggen som ger ökad påfrestning på knäet.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
tyvärr så finns de ingen möjlighet att utka hagen som det ser ut nu:-/
hmm tömkörning är inte våran starka sida faktiskt:P.. men gå bredvid kanske? :-P

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 ni får lära er :) att gå för hand ger ju ingen direkt effekt, det är ju som att hästen går i hagen. i tömkörningen så kan man ju arbeta hästen utan ryttare på ryggen vilket är guld värt och speciellt om det är i ett framben hästen haft knäledsinflammation, hästen lägger ju störst tyngd på frambenen när den rör sig i det naturliga, med ryttare på ryggen blir det ännu större påfrestning, genom att tömköra så "rider" du från marken, får hästen att arbeta korrekt (lägger mer tyngd på bakdelen och blir lättare fram, dvs skonar frambenen) och slipper onödig tyngd som ryttare på ryggen.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
okej men eftersom att vi inte "kan"verkan han eller jag som läget är nu så blir de väl inte direkt någon träning ändå väl..? eller?:S för de jag kan å de han kan de är endast att gå rakt fram utan att direkt göra något.. grejen är att vi jobbar å arbetar på att gå iform uppsuttet.. så ja hmm.. vet inte om jag har någon till mi hjälp som kan hjälpa mig heller.. men vi får väl försöka..
*putt*
någon mer som har nåt att säga om saken?